Använda raspberry pi för pc info

Permalänk
Medlem

Använda raspberry pi för pc info

Har suttit och kollat runt lite på olika lösningar för att använda en raspberry pi som infodisplay för min dator.

Har hittat ett par olika lösningar, bland annat med AIDA64 och mod-bros. Men de innehåller inte riktigt allt som jag hade velat ha.
Jag hade hemskt gärna velat se t.ex. CPU use/temp GPU use/temp osv som de finns i t.ex. mod-bros men jag vill även ha med annan info som t.ex. datum, klocka och info om man får mail osv.

De lösningarna som jag har hittat har antingen haft hårdvaruinfo eller klocka och datum. Har ännu inte hittat någon lösning som visar allt som jag önskar.

Sitter med ett Logitech G19 tangentbord idag, där t.ex. klocka, datum och mail visas. Därav att jag gärna vill ha det i en eventuell raspberry pi lösning också. Så att jag kan byta ut mitt tangentbord utan att känna mig helt naken.

Mina kodningskunskaper är rätt så begränsade, så att skriva kod för detta från grunden t.ex. är inget alternativ för mig dessvärre.

Men jag tänkte att ni härliga individer här på SweC sitter säkert med någon smart lösning på mitt lilla problem!

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt gjort exakt detta nyligen. En Raspberry Pi Zero W med display startar Chromiun i kiosk mode, och visar en webbsida med stats.
Webbsidan kommer från AIDA64 via dess RemoteDisplay, där du kan definiera valfria element att visa.
Så har du lite kunskaper i att söka och följa guider, och eventuellt lite grafisk design så borde samma gå att göra för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Jag har faktiskt gjort exakt detta nyligen. En Raspberry Pi Zero W med display startar Chromiun i kiosk mode, och visar en webbsida med stats.
Webbsidan kommer från AIDA64 via dess RemoteDisplay, där du kan definiera valfria element att visa.
Så har du lite kunskaper i att söka och följa guider, och eventuellt lite grafisk design så borde samma gå att göra för dig.

Får nog ta och kolla lite närmare på AIDA64 ändå faktiskt!

Permalänk
Medlem

Såg att det hette RemoteSensor snarare än RemoteDisplay. Ligger under LCD i Preferences.
Tror inte mail går att få tag på/visa (även om det kanske finns en plugin eller något), men övriga data som temperaturer, datum, tid, belastning, etc. finns att lägga till.
Finns en tråd på AIDA64-forumet där folk lägger upp sina skapelser: https://forums.aida64.com/topic/667-share-your-sensorpanel/