Kunder lägger massvis av ordrar på Geforce RTX 3000-serien

Permalänk

Kommer må som en liten prinskorv när kryptokraschen kommer nästa gång. Begagnade grafikkort i drivor, och med lite tur en rejäl näsbränna åt alla självutnämnda kryptogrevar som svassar omkring.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Hua. Måtte mitt RTX 2070S hålla i många år till

Har ett GTX 1080 FE och ett GTX 690 i reserv ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast ett jätteenkelt sätt att lösa problemet på är att ta bort förbokningar. Done and done. Meddela kunder om rådande situation och att deras förbokning tagits bort och de istället kommer få notifikation när produkten är i lager igen, och nya kunder kan enbart skriva upp sig om att få notifikation om när produkten finns i lager igen.

Sedan att det kommer leda till sura kunder är ett annat problem; inga kort kommer i alla fall hamna i samma limbo. Och kunder hade ändå blivit sura av att få stå i kö i flera månader när deras polare får kort osv.

EVGA har ett bra system för detta.
Du skriver upp dig på en lista i kö-ordning. När det sen blir din tur har du typ 8 timmar på dig att slutföra köpet annars går det till nästa i kön. Man öppnar bara upp för det antal köp som man har kort och även begränsar antalet kort per hushåll.

Permalänk
Medlem

Jag lägger gärna en order men var? Går ju ingenstans.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

WOW, otroligt hur lättlurade folk är. Artificiell "brist" på någonting, i synerhet grafikkort, mobiler etc är numera standard marknadsföring förfarande. Köp NU för imorgon är det borta dvs "brist".

Bit "coin" och 'mining" behöver vi inte ens ta upp. Svepskäl för att mjölka en så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

WOW, otroligt hur lättlurade folk är. Artificiell "brist" på någonting, i synerhet grafikkort, mobiler etc är numera standard marknadsföring förfarande. Köp NU för imorgon är det borta dvs "brist".

Bit "coin" och 'mining" behöver vi inte ens ta upp. Svepskäl för att mjölka en så mycket som möjligt.

Det är nog du som är lättlurad om du tror att det inte är brist på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

WOW, otroligt hur lättlurade folk är. Artificiell "brist" på någonting, i synerhet grafikkort, mobiler etc är numera standard marknadsföring förfarande. Köp NU för imorgon är det borta dvs "brist".

Bit "coin" och 'mining" behöver vi inte ens ta upp. Svepskäl för att mjölka en så mycket som möjligt.

För det kan ju absolut inte ha att göra med att alla led av leveranskedjan påverkas av pandemin på olika sätt?

Eller är man lättlurad ifall man tror på den också?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av A1200:

WOW, otroligt hur lättlurade folk är. Artificiell "brist" på någonting, i synerhet grafikkort, mobiler etc är numera standard marknadsföring förfarande. Köp NU för imorgon är det borta dvs "brist".

Bit "coin" och 'mining" behöver vi inte ens ta upp. Svepskäl för att mjölka en så mycket som möjligt.

Hur menar du att folk är lättlurade när över 1000 personer står i kö för kort bara på Proshop? Folk i hela världen vill ha 3080 men det finns knappt kort att få tag i öht. Det är det största klivet prestandamässigt på grafikkort på typ 10 år så det är klart att folk vill ha ett Ampere kort. Men de är ju slut överallt..!

Visa signatur

i7 11700K | ASUS ROG Strix Z590-A | ASUS ROG Strix 3070 Ti | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | 980 Pro 1TB | Corsair RM750X V2 | Fractal Design Meshify 2 Compact | G303 Shroud Edition
i7 8700K   | ASUS ROG Strix Z370-F | MSI Gaming 1080Ti | Corsair Vengeance 16GB 2666mhz | 970 EVO 500gb | Fractal Design 650W | Cooler Master 690II | G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast om folk lämnar sina övriga köplatser när de fått något, så blir det väl inte längre kötid? Då är det snarare positivt, att kön blir klar snabbare!

Jag tror det va det som hände mig, fick mitt 3080 igår, stod beräknat om 2 månader först, men gick ner till 15 Mars och rättsomdetva så fick jag uppdatering om att min order höll på att packas

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Citat:

Kommer må som en liten prinskorv när kryptokraschen kommer nästa gång. Begagnade grafikkort i drivor, och med lite tur en rejäl näsbränna åt alla självutnämnda kryptogrevar som svassar omkring.

Citat:

Men herre jösses vad det kommer finnas mycket beggat sen när hysterin lagt sig kring mining

Ni menar som efter förra mininghypen för 2-3 år sen? Jaa man får väl ett 1080 Ti för hela 1000 spänn mindre idag än vad dom kostade nya för 4 år sen.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Är ju väldans nöjd med mitt, mina Blender-renderingar bara flyger fram.

Håller bara med!

Det finns folk som skriver här i tråden att det bara handlar om ha-begär, men det är helt och alldeles fel i många tillfällen såsom vår användning av dessa kort. Tid = Pengar det med. Ju längre tid det går, ju närmare kommer vi nästa generations kort, och då har massor av värdefull tid gått med att vänta, eller använda äldre teknik som kostar dyrbar render tid.

Jag beställde ett 3080 kort helt från första minuten, blev nervös efter 1 mån, beställde så i nästa butik, inte snurten av dom heller, så såg jag Inet började få in 3090 kort, och slog strax till och avbeställde det andra kort.

Nu har jag haft mitt 3090 kort i 3.5 månader och den tid har varit värdefull för mig, det är dubbel render hastighet av vad mitt 1080 ti kan prestera, och OPTIX real-time renderingen har gjord helt sjukt stora framsteg mht. realism och justeringar av realistiska modeller i real-time, något som var helt omöjligt med 1080ti och 2080 ti.

Dom 24 GB som kortet kom med, visade vara en välsignelse, då jag ofta maxade minnet på 1080ti (11 GB) vid modeller som har extremt högupplösta texturer, och det man ofta glömmer - är att det finns numera FLERA LAGER med texturer, bl.a. till specularity maps, bump maps (normal maps), paint-layers etc. Och det löper snabbt från, det är inte det samma som när man renderar till videospel och kan "baka in" alla texturer och göra dom till ett lager, vi arbetar med FLERA lager samtidig, det kostar video minne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Fast hur menar du nu? Skulle Nvidia bara suttit och hållit på ett stort lager med grafikkort till dess att de fått tillräckligt med produktionskapacitet för att mätta marknaden? Hur länge skulle de ha varit i så fall? Låter också väldigt dyrt och ogynsamt att hålla på korten över en längre tid.

Bättre att släppa korten och så får de hinna ikapp med produktionen, ingen vet ju riktigt när produktionen och leveranserna kommer vara tillbaka på normala nivåer i dessa tider.

Vilket stort lager?

Den här nyheten är ju skapad på grund av att det inte finns tillräckligt med grafikkort.

NVIDIA släppte ju nyligen information om att de måste ju börja släppa 1000-seriens kort igen.

Är inte alls förvånad om det börjar dyka upp RTX 2080 Super kort för försäljning igen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

scalpers och miners, grafikkort är inte avsedda för gamers längre.

Välkommen till 2021!

Ja, bedrövligt. Vet inte vilka som är värst.

Man kan dock konstatera att Nvidia satt ett väldigt lågt pris på exempelvis 3080, jämfört med vad folk är villiga att betala.

Tur att man är nöjd med sitt HD7750 fortfarande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hjälpsam

Ångerrätten är för generös, ett minimum borde vara att betala frakt.
Edit: tydligen är det inte fraktfritt enligt lag.
Tanken är att kunna skicka tillbaka, om du köper en för trång skjorta, eller en tekanna, med en annan färg än den på bilden.
Inte att du skall kunna skita i att avboka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

ser inget fel med att finansiera sitt eget kort genom att sälja några vidare, står själv i kö på 3st 3060 TI. Från början var det mer för att gardera mig mot prishöjningen som verkar på att jag la 3 st olika i varukorgen. Men som det verkar nu så är det ju bara att ta alla, när/om man nu får några, behålla ett och sälja de andra 2.

Tillgång efterfrågan.....

Och vad skulle det ha med kreditvärdighet att göra?

Du betalar vid leverans som vanligt.

Därför att du då väljer faktura som betalsätt. På dessa summor så gör Klarna/Qliro och allt vad de heter kreditupplysningar, även om du ångrar köpet (såvitt jag vet iaf. Rätta mig gärna om jag har fel).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Testpilot

Gjorde precis detta på lanseringen av 3080, la in ett gäng ordrar på alla sajter som gick.
När Januari väl kom så avbokade jag mitt sista kort då ingen leverans låg inom sikte på någon modell hos någon ÅF...

Blev istället ett 3060 Ti, men även här la jag ordrar på flera kort.
Behöll 1 kort (det första som kom), resten avbokade jag eller returnerade.

När tillgång och kötider är ett enda stort frågetecken konstant så lämnar det inte kunder något val i slutändan, man får ta "shotgun-approachen" och se vad som fastnar - Maximera sin möjligheter helt enkelt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ja, man får ju inte vara dum!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Det känns som i Ryssland på 80-talet, men nu globalt! :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ångerrätten är för generös, ett minimum borde vara att betala frakt.
Tanken är att kunna skicka tillbaka, om du köper en för trång skjorta, eller en tekanna, med en annan färg än den på bilden.
Inte att du skall kunna skita i att avboka.

Jag fick betala frakt sist jag använde mig av den rätten i alla fall. Ett det var ett headset från Webhallen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Håller bara med!

Det finns folk som skriver här i tråden att det bara handlar om ha-begär, men det är helt och alldeles fel i många tillfällen såsom vår användning av dessa kort. Tid = Pengar det med. Ju längre tid det går, ju närmare kommer vi nästa generations kort, och då har massor av värdefull tid gått med att vänta, eller använda äldre teknik som kostar dyrbar render tid.

Jag beställde ett 3080 kort helt från första minuten, blev nervös efter 1 mån, beställde så i nästa butik, inte snurten av dom heller, så såg jag Inet började få in 3090 kort, och slog strax till och avbeställde det andra kort.

Nu har jag haft mitt 3090 kort i 3.5 månader och den tid har varit värdefull för mig, det är dubbel render hastighet av vad mitt 1080 ti kan prestera, och OPTIX real-time renderingen har gjord helt sjukt stora framsteg mht. realism och justeringar av realistiska modeller i real-time, något som var helt omöjligt med 1080ti och 2080 ti.

Dom 24 GB som kortet kom med, visade vara en välsignelse, då jag ofta maxade minnet på 1080ti (11 GB) vid modeller som har extremt högupplösta texturer, och det man ofta glömmer - är att det finns numera FLERA LAGER med texturer, bl.a. till specularity maps, bump maps (normal maps), paint-layers etc. Och det löper snabbt från, det är inte det samma som när man renderar till videospel och kan "baka in" alla texturer och göra dom till ett lager, vi arbetar med FLERA lager samtidig, det kostar video minne!

Ja själv uppgraderade jag från ett 970 o det blev redig en game changer, att tillsammans med optix o även dess denoiser köra renderingar i så gott som realtid är fan sjukt! Så precis som för dig så handlar det inte om att boosta sin fps några procent, utan det blir en helt annan frihet o ett annat mycket trevligare sätt att jobba på.
Men ja, det var det där med vram, ganska surt att nvidia snålade in på det i dom billigare korten :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ångerrätten är för generös, ett minimum borde vara att betala frakt.
Tanken är att kunna skicka tillbaka, om du köper en för trång skjorta, eller en tekanna, med en annan färg än den på bilden.
Inte att du skall kunna skita i att avboka.

Ångerrätten ger dig inte rätt att returnera fraktfritt, den biten är i så fall något ÅF erbjuder. Endast reklamationer enligt lagens mening ska vara helt kostnadsfritt för kunden

Korrigerade inlägg att det är reklamationer jag menade, inte garanti
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Ångerrätten ger dig inte rätt att returnera fraktfritt, den biten är i så fall något ÅF erbjuder. Endast garantiärenden enligt lagens mening ska vara helt kostnadsfritt för kunden

Jag tror du tänker på reklamation. Garanti är även det ÅFs påfund(edit: utöver fri retur). Men man hajar ju vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

5700XT, 3060Ti och 3080 är väldigt profitable för tillfället. Om du kollar här och ändrar elpriset så ser du att med två 3080 kan du få ut allt mellan 10-20$ om dagen beroende på hur hötlust ditt elpris är.

Allt beror ju på situation- du ska ha elpris som inte går upp drastiskt vid högre bruk, du ska vettiga andra komponenter så du har allt stabilt och inte kör sönder något, du ska ha plats, ska stå ut med ljudet, stå ut med värmen osv osv, samt du ska vara villig att ta chansen att korten behåller värdet okej (osannolikt med 3090 då toppkorten inte är värda så mycket när nästa series xx80 klår dem) och du ska känna dig okej att investera pengarna i det medveten om att du kommer behöva köra minst några månader för att gå jämt- då måste priset och marknaden vara bra om åtminstone några månader för att du faktiskt ska ha något att visa för det hela.

så 10-20dollar om dagen + skatt på det när man ska casha ut så borde hamna runt 5-15dollar då per dag. det skulle ta 6 månader innan man ens bryter +-0 om allt går som det ska och att ethereum håller samma pris eller ökar. men desto mer som minar desto svårare blir det väll samtidigt? känns ju inte så effektivt som privatperson att ha en rigg stå i 6 månader när t ex kinas mining fabriker kommer pressa upp svårighetsgraden markant och vanligt folk kommer hamna efter och stå med grafikort som ej generar mer än vad de kostar? aja all lycka till de som ger sig in i mining svängen

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag fick betala frakt sist jag använde den rätten mig i alla fall. Ett det var ett headset från Webhallen.

Skrivet av Nimafor:

Ångerrätten ger dig inte rätt att returnera fraktfritt, den biten är i så fall något ÅF erbjuder. Endast garantiärenden enligt lagens mening ska vara helt kostnadsfritt för kunden

Visste jag inte, tack för infon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

så 10-20dollar om dagen + skatt på det när man ska casha ut så borde hamna runt 5-15dollar då per dag. det skulle ta 6 månader innan man ens bryter +-0 om allt går som det ska och att ethereum håller samma pris eller ökar. men desto mer som minar desto svårare blir det väll samtidigt? känns ju inte så effektivt som privatperson att ha en rigg stå i 6 månader när t ex kinas mining fabriker kommer pressa upp svårighetsgraden markant och vanligt folk kommer hamna efter och stå med grafikort som ej generar mer än vad de kostar? aja all lycka till de som ger sig in i mining svängen

GPU mining och mining i kina är inte allt för relaterade- Kina pumpar ut ASIC miners framförallt, för bitcoin, litecoin osv.
Det finns ASICS för ethereum men de har hittills inte varit så konkurrenskraftiga med GPU. Det finns rykten om att enormt kapabla ASIC's ska komma snart men inget konkret, om det blir verklighet får vi se vad som händer med ethereum ens- jag kommer nog inte vilja lite på det om dess mining centraliseras på asics i kina.

Som sagt, allt handlar om ens situation- behöver man casha ut omedelbart konstant så är nog mining en väldigt dålig ide, optimalt om man sitter på ett gäng gpu's så cashar man som mest ut precis nog för att betala elen och sitter på krypton som sannolikt går upp i värde.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Exemplen där man bokar upp alla modeller som finns handlar ju i 99 fall av 100 om scalping. Har man en budget på 2000 bokar man inte 3090 och vice versa.

Och att finansiera sitt köp på andras bekostnad. Moralen går bara utför. Dessa scalpers bidrar starkt till problemet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Skyldig, står i två köer. Det första kortet som var tillräckligt bra, prisvärd och som jag trodde var på lager har jag inte sett röken har jag stått i kö för den sedan i början av december.

Sen et par veckor tillbaka står jag i kön även för ett Radeon 6800 som verkar vara ett mindre hopplöst fall med ett första beräknat datum den 2:a mars - men senaste budet är den 18:e mars.... >_>
Det kortet är egentligen på tok för kraftfullt för vad jag behöver.

Om ett radeon 6700 eller 6600 kort dyker upp innan jag får ett definitivt besked på något av de två korten så lär jag hugga på det genast.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lossah:

Därför att du då väljer faktura som betalsätt. På dessa summor så gör Klarna/Qliro och allt vad de heter kreditupplysningar, även om du ångrar köpet (såvitt jag vet iaf. Rätta mig gärna om jag har fel).

jag brukar ta "få varan betala sedan inom 14 dagar" oavsett vad jag handlar och har nog 20 sådanna affärer varje år, och det har då inte påverkat min kreditvärdighet än. Det är allt från 500kr till 20000kr per affär och jag gör det för att slippa ligga ute med pengar då saker är restade el lagersaldo är felande osv, kunde lik gärna betala direkt men jag tycker detta är smidigt att få sakerna först innan man betalar.

Om det gör kreditupplysning varje gång har jag ingen aning om, det hamnar väl hos Kivra el nåt sånt, jag får då aldrig nå brev hem.

Edit: kollade Kivra nyss, hade en från 2019 och 2 kreditupplysningar från 2020 Så det verkar ju inte som det gör varje gång. Kanske har med summan att göra, jag har faktiskt ingen aning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zidious G:

Jag lägger gärna en order men var? Går ju ingenstans.

Dustin kan du lägga order

Permalänk
Medlem

Borde finnas en backserver som alla butiker har kontakt med som gör att man kan bara lägga 1 order per hushåll dom första 6 månaderna då det gäller gfx kort etc som är åtråvärda.

Jag tycker dessa som lägger massor av orders hos olika leverantörer är värre än scalpers.

Visa signatur

En trött jäkel.