Epic Games lämnar in klagan mot Apple till EU-kommissionen

Permalänk
Melding Plague

Epic Games lämnar in klagan mot Apple till EU-kommissionen

Efter månader av relativ stiltje meddelar Epic Games att bolaget invänder sig mot Apples betalmonopol även i EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Innan det börjar igen: Man behöver inte gilla Epic, eller deras motiv, för att hålla med dem i frågan.

Personligen så gillar jag inte iOS som plattform till stor del på grund av problemen som nämns i citatet där, gäller både som utvecklare och konsument.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ogillar Epic Games, men ogillar Apple extremt mycket mer så... GO EPIC! antar jag?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Håller med Tim. Oavsett vad man tycker om Epic, så ska Apple passa sig jävligt noga för vilka krav de ställer.

Permalänk

De vill söndrat iOS kommer bli som Android en massa nya vägar för malware. Jag undrar vad Epics egentliga syfte med dessa stämningar är.

Skrivet av philipborg:

Innan det börjar igen: Man behöver inte gilla Epic, eller deras motiv, för att hålla med dem i frågan.

Personligen så gillar jag inte iOS som plattform till stor del på grund av problemen som nämns i citatet där, gäller både som utvecklare och konsument.

Vi är många som inte håller med dem i frågan. Jag tror du och inte många andra inte inser eller har kunskapen om vilken skada detta kommer för på alla kunder av Apples produkter.

Tanken om öppenhet är god men nu har Apple skapat ett helt ekosystem som både ger kunder både stor integritet och hålls säkert från malware och andra skadliga typer.

Permalänk
Medlem

Mosa äpplet hårt 😃 apple har iofs satt upp självmordsnät runt deras fabriker och förbjudit fabriksarbetarna som gör iphone att ta självmord pga arbetsvillkoren och lönen 🧐 (skitföretag)

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Svår fråga. Vet inte hur man ska lösa det... Tycker att båda har rätt eller att båda har fel...
Apple har utvecklat en butik som de säljer appar i. Klart att de ska få avans på allt som de säljer där. Men finns det någon gräns på hur mycket avans de får ta ut... Vad ligger den gränsen på isf och hur bestäms det?

Permalänk
Medlem

Heja EU! Ser fram emot när jag kan side-loada spel på min PS5:a.

Permalänk

Apple har alltid varit idioter, inget nytt här. Hoppas Epic vinner denna.

Permalänk
Medlem

Tycker epic borde koncentrera sig på vettigare saker än att gnälla som bebisar över regler dem vetat om långt innan dem accepterade dem.

Permalänk

Jag förstår ej dalterit med Apple.
Jag minns när Microsoft hade nästan monopol och konkurrenslagstiftarna var på den som tusan. Och det var saker som att Microsoft hade förinstallerat Internet Explorer. Sedan gnällde de på att Internet Explorer ej gick att avinstallera. Efter det så gnällde de att man vid installation av windows inte fick välja webbläsaren.

Att det är superlätt att i efterhand välja sin webbläsare hjälpte inte, detta val måste finnas direkt.

Så när får man se Eu/usa konkurrenslagstiftare ta fajten emot Apple och gnälla på saker som att de har förinstallerat en webbläsare i sina produkter, sedan gnälla på att deras apploader ej är enkel att avinstallera? Självklart aldrig och det är bra.
Men det är förbaskat krångligt att göra en helt egen apploader/butik till iOs, där man kan själva mjukvara utan att Apple får en enda krona. Och vad gör Eu/usa konkurrenslagstiftare åt detta, ja inte mycket.

*edit*
Mjukvarujätten Microsoft tvingas betala 561 miljoner euro, närmare 4,7 miljarder kronor, i böter för att ha brutit löftet att låta konsumenterna välja webbläsare.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/microsoft-far-bota-4-7-mil...

Hålla EU:s konkurrensmyndighet vad f-n gör ni nu för tiden egentligen milt sagt? Ser ni inte större problem med iOs som är betydligt mer instängt än windows.

Permalänk
Viking
Skrivet av basickarl:

Apple har alltid varit idioter, inget nytt här. Hoppas Epic vinner denna.

Är de idioter för att de vill tjäna pengar? Isf. kan jag meddela dig att det är exakt vad Epic också vill.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De vill söndrat iOS kommer bli som Android en massa nya vägar för malware. Jag undrar vad Epics egentliga syfte med dessa stämningar är.

Vi är många som inte håller med dem i frågan. Jag tror du och inte många andra inte inser eller har kunskapen om vilken skada detta kommer få på alla kunder av Apples produkter.

Håller med. Vist är det bra att man kan installera vad man vill på en Android, men det leder till att minde kunniga kan få in en massa skit oxå, vilket i slutändan är mindre bra, då google inte är direkt duktiga på att hålla koll på dåliga appar.

Men kan även tycka att Apple är lite väl hårda ibland, men det är ju inte heller någon nyhet att dom är det. Sen har jag svårt när det kommer från Epic som gillar att ha exklusiva titlar, visserligen inte för alltid men vill man ha dom först måste man ha dom där och det är ju uppenbarligen inget han tycker är fel, men att gnälla om detta vill han iaf.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Är de idioter för att de vill tjäna pengar? Isf. kan jag meddela dig att det är exakt vad Epic också vill.

Ändamålet helgar medlen.

Permalänk

Förstår egentligen inte problemet i och med att det gäller alla utvecklare på IOS. Inte så att jag kommer att byta till Android för att en app kostar några procent (eller vad det nu kan innebära) mer på appstore. Mest ett jäkla gnällande.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi är många som inte håller med dem i frågan.

Har jag påstått något annat? Allt jag har sagt är att man kan hålla med ett uttalande utan att gilla de som står för uttalandet och, separat, att jag personligen håller med deras uttalande. Nämnde det då väldigt många har svårt att skilja på uttalande och vem som gör uttalandet.

Skrivet av Dinkefing:

Jag undrar vad Epics egentliga syfte med dessa stämningar är.

Självklart gör Epic detta för egen vinning, väldigt lätt att se, men det har ingenting att göra med om de har rätt i sak eller inte.

Skrivet av Dinkefing:

De vill söndrat iOS kommer bli som Android en massa nya vägar för malware.
[...]Jag tror du och inte många andra inte inser eller har kunskapen om vilken skada detta kommer få på alla kunder av Apples produkter.

Den bättre säkerheten i iOS gentemot Android är till störst del grundad i en både säkrare men framför allt idiotsäkrare (i positiv bemärkelse) säkerhetsmodell. Sedan ger den säkerhetsmodellen stora begränsningar i funktionalitet, vilket är ett annat diskussionsämne om var balansen skall gå. Men det är med överlägsen marginal på grund av den säkerhetsmodellen som iOS är säkrare, inte för att Apple har monopol på distribution av applikationer och betalningar.

Andra delen är bara rakt av ad hominem och inget argument, dessutom en helt grundlös och felaktig sådan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Vi är många som inte håller med dem i frågan. Jag tror du och inte många andra inte inser eller har kunskapen om vilken skada detta kommer för på alla kunder av Apples produkter.

Tanken om öppenhet är god men nu har Apple skapat ett helt ekosystem som både ger kunder både stor integritet och hålls säkert från malware och andra skadliga typer.

Problemet är att det i iOS har blivit så extremt så att Apple kräver betalt av spotify, netflex m.m för att deras kunder använder deras app. Det är en sak med med en liten struntsumma för att hosta appen. Men när man pratar om x antal procent av prenumerationsavgifterna, så börjar man prata om att de utnyttjar deras marknadsställning, om detta ej går att kringgå och sådan ska konkurrensmyndigheterna förhindra.
En enkel lösning är att tillåta andra apploaders/stores, där tillverkarna själva kan hosta sina appar. Vad jag har tolkat så kräver Google också betalt från spoify m.m och konkurrenslagsmyndigheterna bör även se över Google.

När konkurrensmyndigheterna har dömt Microsoft till såna många miljarder i böter för att man inte vid installationen fick välja webbläsare, så har de här verkligen något att ta itu med.
Om Eus konkurrensmyndighet skulle vara konsekvent så skulle de kräva att man vid vid nykonfiguration av en ny mobil fick välja vilka AppStores som man vill installera.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är att det i iOS har blivit så extremt så att Apple kräver betalt av spotify, netflex m.m för att deras kunder använder deras app. Det är en sak med med en liten struntsumma för att hosta appen, men när man pratar om x antal procent av prenumerationsavgifterna, så börjar man prata om att de utnyttjar deras marknadsställning om detta ej går att kringgå och sådan ska konkurrensmyndigheterna förhindra.
En enkel lösning är att tillåta andra apploaders/stores, där tillverkarna själva kan hosta sina appar. Vad jag har tolkat så kräver Google också betalt från spoify m.m och konkurrenslagsmyndigheterna bör även se över Google.

När konkurrensmyndigheterna har dömt Microsoft till såna många miljarder i böter för att man inte vid installationen fick välja webbläsare, så har de här verkligen något att ta itu med.

Du vet väl vad ett öppnande av iOS kommer leda till? Det kommer bli undergången för Apple. Att Epic kommer vinna kommer aldrig hända men du får fortsätta drömma dina önskedrömmar. Du förespråkar malware och annat skit att komma in som det gör på Android.

Jag gillar Android men jag gillar också Apples modell. Jag gillar alternativ.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du vet väl vad ett öppnande av iOS kommer leda till?

Det är ingen som vet vad resultatet av detta kommer att bli. Man kan argumentera att konkurrensmyndigheternas åtgärder emot Microsoft ledde till att de idag inte har 100% av marknaden. För vore det inte för konkurrensmyndigheterna, så hade inte Microsoft gått in och köpt en massa Apple aktier så de ej gick i konkurs. Så Apple idag existerar för att vi just har konkurrensmyndigheter. Sedan hade det säkerligen funnits något annat företag, men inte Apple.
*edit*
En kort video som visar när Microsoft räddade Apple och varför de gjorde det. Jo för att konkurrensmydnigheterna kunde splittra Microsoft om de blev för dominanta.
https://www.youtube.com/watch?v=H_SXtJf2oz4
Folk jublade när Steve Jobs sa att Internet Explorer var den förvalda webbläsaren i MacOs efter uppköpet

Skrivet av Dinkefing:

Att Epic kommer vinna kommer aldrig hända men du får fortsätta drömma dina önskedrömmar.

Jag förespråkar konsekvens. Förklara varför det är okej att döma Microsoft till miljardböter för att man vid installation av windows ej fick välja webbläsare. Att det i efterhand var superlätt att installera hjälpte ej.
Men när det gäller Apple, ja de får nästan göra vad de vill och ha full kontroll över det mesta på iOs, vad som får finnas där, vad det ska kosta etc.

Skrivet av Dinkefing:

Du förespråkar malware och annat skit att komma in som det gör på Android.

Trams att förespråkar att någon malware för att denna inte förespråkar total inlåsning.
Argumentet att resultatet kan bli mer malware är dock riktig, men inte att personen förespråkar brottet. Det är lite som motståndare till övervakningskameror, inte förespråkar rån och misshandel.

Skrivet av Dinkefing:

Jag gillar Android men jag gillar också Apples modell. Jag gillar alternativ.

Jag gillar frihet. Apple får ha kvar ios, de får göra lite som de vill. men om de hindrar andra för att släppa deras appbutiker etc så bör konkurrensmyndigheterna agera.

Permalänk
Medlem

Ironin är skyhög. Epic köper exklusiviteter men vill bli insläppta på ios. SMGDFH....

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Inaktiv

Epic Battle of The Companies 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är att det i iOS har blivit så extremt så att Apple kräver betalt av spotify, netflex m.m för att deras kunder använder deras app. Det är en sak med med en liten struntsumma för att hosta appen. Men när man pratar om x antal procent av prenumerationsavgifterna, så börjar man prata om att de utnyttjar deras marknadsställning, om detta ej går att kringgå och sådan ska konkurrensmyndigheterna förhindra.

Ja det är en sak att Apple tar 30% för att agera butik, det är ändå ganska normalt. För prenumerationer osv agerar de betalningsförmedlare och tar 30%. Där ligger normal på 2-5%.

Apple använder sin marknadsposition och superkonstiga regler (ICA bestämmer inte att scans korv måste kosta samma på coop) för andra plattformar för att ta totala ockerpriser och det bör stampas ut.

Android tillåter andra betalningsförmedlare så det är rimligare.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du vet väl vad ett öppnande av iOS kommer leda till?

Ja samma problem som macOS/Android/Windows/*nix och alla andra öppna operativsystem lider av..!!?? Jorden kommer säkerligen gå under om man gör någonting åt iOS.

Permalänk
Medlem

Det finns mycket man bör kritisera stora företag som Apple och Google för men i och med att Epic drog igång en ny process i Australien och även nu i EU så tycker jag att det luktar mer och mer som unken desperation från Sweeney & co.

Efter ha först stämt Apple (och Google) i Amerikansk domstol, där Epic fick rejält med stryk av domare Yvonne Gonzalez Rogers där hon bokstavligen sade att hela det här dramat är inget annat än självförvållat från Epic sida, så är det svårt att ta Epic Games, deras rättsprocesser eller Tim Sweeney på allvar.

Jävla fjanteri.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Ja samma problem som macOS/Android/Windows/*nix och alla andra öppna operativsystem lider av..!!?? Jorden kommer säkerligen gå under om man gör någonting åt iOS.

Du med många har inte koll på säkerhetsaspektet. Tänker inte disskutera detta med dig utan folk jobbar inom säkerhet vet vad de pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Håller med! Som exempel sökte jag efter "Clubhouse" nyligen, då det tydligen skulle finnas på Google Play. Sökningen gav mig följande reslutat:

https://play.google.com/store/search?q=clubhouse%20drop%20in%...

Bör tilläggas att ingen av apparna är den korrekta, utan endast diverse malware/adware.

Gör jag motsvarande sökning på AppStore, så hittar jag direkt appen jag sökte.

Kan dock tillägga att jag tycker att Google Play är 100 gånger bättre än Microsoft Store. På Microsoft Store så får man i bästa fall en skärmsläckare eller Youtube-videos av ovan nämnda app

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du med många har inte koll på säkerhetsaspektet. Tänker inte disskutera detta med dig utan folk jobbar inom säkerhet vet vad de pratar om.

När argumenten tar slut så är Ad Hominem det ultimata argumentet. Egentligen kan man skita i alla andra argument och enbart köra ad hominem rakt igenom.

Skrivet av walkir:

Håller med! Som exempel sökte jag efter "Clubhouse" nyligen, då det tydligen skulle finnas på Google Play. Sökningen gav mig följande reslutat:

https://i.imgur.com/2qWWHo9.png

Bör tilläggas att ingen av apparna är den korrekta, utan endast diverse malware/adware.

Kan dock tillägga att jag tycker att Google Play är 100 gånger bättre än Microsoft Store. På Microsoft Store så får man i bästa fall en skärmsläckare eller Youtube-videos av ovan nämnda app

Ännu värre är det när man googlar och man kan få upp en massa skit. Tänk om vi hade en statlig myndighet eller något som kunde godkänna alla resultat som ska listas upp, jag tänker lite på Nordkoreas internet.

Eller annars problemet går att lösa på olika sätt. Android App store har otroligt många brister. Dock har iOS appstore mycket som borde bryta emot konkurrenslag/antitrustlagarna. Det är alltså samma lagar som en gång har sett till så att vi ens har ett företag som heter Apple kvar då de annars hade gått i konkurs.

*edit2*
Hur sökresultaten ska bli när man söker på något är komplicerat. Olika myndigheter har varit på Google mycket och anklagat dem. Viktigt är dock att inget företag själv kan göra hur de gör på en sådan stor marknad som sökmotorn Google, Appstore för Android, iOs, youtube, facebook etc.
De 2st sida, så kan dessa företag skapa en extrem politisk makt om de missbrukar sin ställning och filtrerar bort sådant som de ej gillar. Men det kan även vara att göra ekonomiska oschyssta saker. Så konkurrensmyndigheterna ska granska dessa företag så de är öppna och när de har denna ställning så måste de släppa in andra aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte du alltså?

Permalänk
Skrivet av walkir:

https://i.imgur.com/2qWWHo9.png

Android i ett nötskal. Nu tror jag det aldrig kommer bli något liknande på appstore. Men det finns en anledning till att Android är så bemedlat med malware. Det är för öppet och för lösa krav på utvecklare. Google är så pass stora att de inte någonsin kommer göra något åt detta problem.

Ni som går på Epics linje förespråkar denna utveckling.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Android i ett nötskal. Nu tror jag det aldrig kommer bli något liknande på appstore. Men det finns en anledning till att Android är så bemedlat med malware. Det är för öppet och för lösa krav på utvecklare. Google är så pass stora att de inte någonsin kommer göra något åt detta problem.

Ni som går på Epics linje förespråkar denna utveckling.

Att komma med i Googles sökmotor är väldigt enkel, otroligt låga krav har Google för vilka sidor som ska listas. Och om man söker på dåliga meningar så kan man få upp en massa skit.
Men är det så otroligt farligt att använda Google? Ska man istället använda en sökmotor där ett företag granskar varenda resultat?

Det går att lösa säkerhet utan inlåsning på hur många olika sätt. Inom webben så är certifikat något som har blivit såpass standard så vanliga personer vågar inte besöka sidor utan det. Ett certfikat är i sin tur ingen högre säkerhet, men det är svårt att fixa en webbsida som heter sweedbank.se etc idag och ha ett giltigt certifikat.

Det jag förespråkar är att vi ska ha konkurrensmyndigheter som hindrar företag att få hel dominans och kunna ställa vilka krav de vill. Tack vare just dessa konkurrensmyndigheter så finns det ett företag som heter Apple kvar idag, då de annars hade gått i konkurs.

Om vi kollar på macOs så kan man där installera program utan att göra det genom en Appstore. Är det så otroligt farligt att göra detta? Är MacOs väldigt riskfyllt att använda för detta? Nej, så säkerhet går allt att lösa utan "total inlåsning".