Fredags(o)fokus 12: Vilka områden bör vi bevaka

Permalänk
Melding Plague

Fredags(o)fokus 12: Vilka områden bör vi bevaka

Jacob och Anton gräver sig ned i läsarenkäter och omröstningar för att se om det behövs några kursjusteringar i vår bevakning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roligt att folk vill se mindre av telefoner men ändå snackas det stort i kommentarsfältet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Moderkortsguiden, gå igenom 10+ populära moderkort för de populära/relevanta chipset för speldatorer

Grafikkortsguiden, inte djuplodande tester, bara en marknadsanalys och gå igenom populära modeller och vad som finns för olika kort per GPU

Inte massa sponsrade artiklar om smarta hem, egenproducerat med kunskap och åsikter från redaktionen

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ganska ofta kommer ut intressanta VR-nyheter, men det känns som att intresset att skriva om det här ofta är rätt lågt. Brukar lägga in en del i denna tråden (och uppmuntrar andra att göra det med): https://www.sweclockers.com/forum/trad/1582049-blandade-vr-ny...

Säger inte att allt som är med i tråden är värdigt förstasidan, men kanske mer än idag.

Sen hade väl en framåtblickande krönika om framtiden för VR inte varit fel heller, eller kanske var landet ligger idag jämfört med 2016.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det gör något med artiklar om annat än kärnämnena tex mobiler(det är ju mini PC), bara det rör modern datateknik i någon mån som AR eller VR men kärnan av Swec är två saker; DIY(Do it Yourself aka Bygga Själv) PC och Gaming. Men eftersom tekniken ändras/utvecklas måste såklart Swec hänga med.

Mer om Linux och programmering skulle vara intressant, alltså vad en dator används till mer än gaming, "allt" som inte är Windows PC bygger i grunden på Linux/Unix/BSD.

Gamers är dock kärnläsarna vad det syns, så kanske oftare länka till systersiters recensioner och kombinera det med en liten prestanda artikel om lämplig hårdvara för aktuellt spel/olika upplösningar. Även nämna hur gammal hårdvara presterar eftersom det senaste numera allt som oftast är Unobtanium.

Recensioner av Grafikkort är lite parodi för tillfället ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om ni kunde lista topp fem i allt från musmattor till grafikkort ibland, kanske en gång per år så man har bra koll på vad som kan vara intressant att köpa.

Permalänk
Medlem

Swecdatorn är ju ett begrepp, kanske utöka med en high end modell och en minsta budget modell och redogöra för dom praktiska skillnaderna mellan dessa tre.
Vill man vara äventyrlig kan man jämföra dom mot ett par färdigbyggda datorer i motsvarande prisklasser och visa på om det är någon fördel med DIY.
För tusan, släng in en ett par gaming laptops också i samma jämförelse, många tror att PC är stenålder och att man "måste" ha en laptop idag. Vissa tror att surfplatta är det enda man behöver.

Och, när man använder en PC är skärmen superviktig, utöka antalet skärmtester föreslår jag, inklusive vilka TV-apparater som är lämpliga som jättestor datormonitor. Skärmar scalpas inte ännu vad jag vet, och TV-apparaters lilla fyrkärniga Arm-chip är för klent för mining.

OCH, eftersom det är mining som är "disruptive", publicera en stor artikel om mining. Hur det fungerar, vilka klienter, vilka hashrates och olika modeller för break even samt därefter vinst. Om alla vet exakt vad det rör sig om blir det lättare att förhålla sig till. Som det är nu är det hela lite obskyrt och i skuggan och många blir dessutom lurade med fakemining koncept. Fram med byken bara!

edit. För dom tror att surfplatta är det som gäller och är allergiska mot tekniska saker som är större än så i hemmet, så vore mer material om mini-PC som ITX byggen, Intels sortiment av minidatorer(NUC) och Mac mini samt om möjligt ännu mindre datorer intressant.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Varför inte en djupdykning i mining? Asci-miners mm? Det som ligger till grund för att det är omöjligt att få tag i grafikkort idag. Att fokusera på spelprestanda vilket många snöat in på är ju knappast relevant längre sett till hur priserna ser ut. Grafikkort är ju i dagsläget främst till för mining eller maskininlärning snarare än till för att lekas med, sett till prissättningen. Lite repotage och vetenskapliga djupdykningar i teknikens värld som presenteras på ett pedagogiskt sätt är ju alltid spännande? Eller höra era spekulationer om framtiden om stort och smått? Bjuda in folk inom teknikbranchen att samtala om framtiden inom olika områden. För som det ser ut här och nu, så dör mitt teknikintresse litegrann varje dag som går. Har märkt att jag snöar in på annat istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Gillar eran transparens!

Permalänk
Medlem

Jag skulle också gärna vilja läsa lite mera om Linux, både med server och gaming på Linux. Det går ju faktiskt rätt bra att spela på Linux med Proton t.ex. Jag förstår ju att det inte skulle rikta sig till de flesta läsarna, men varför måste det göra det? Just nu känns det som att det mesta jag läser om är grafikkort och avsaknaden av tillgänglighet av dem, men jag kanske bara upplever det så eftersom jag är trött på att läsa om det... Grejen med att skriva om saker som kanske inte riktar sig till de flesta är ju att man får en större brädd, och det är väl bra?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Eazy:

Jag skulle också gärna vilja läsa lite mera om Linux, både med server och gaming på Linux. Det går ju faktiskt rätt bra att spela på Linux med Proton t.ex. Jag förstår ju att det inte skulle rikta sig till de flesta läsarna, men varför måste det göra det? Just nu känns det som att det mesta jag läser om är grafikkort och avsaknaden av tillgänglighet av dem, men jag kanske bara upplever det så eftersom jag är trött på att läsa om det... Grejen med att skriva om saker som kanske inte riktar sig till de flesta är ju att man får en större brädd, och det är väl bra?

För mig handlar det inte om absolutism så att säga.
Snarare hur mycket vi gör olika saker. Vi har ett par hundra tusen läsare då blir det svårt att motivera att en anställd ska lägga åtskilliga timmar, dagar eller veckor på att skriva en artikel som berör tiotals eller dryga hundra personer tex.
Ibland kan man ju göra det förstås. Men inte ofta.

Så man kan väl säga att det handlar lite om hur vi bör ”dosera”

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

För mig handlar det inte om absolutism så att säga.
Snarare hur mycket vi gör olika saker. Vi har ett par hundra tusen läsare då blir det svårt att motivera att en anställd ska lägga åtskilliga timmar, dagar eller veckor på att skriva en artikel som berör tiotals eller dryga hundra personer tex.
Ibland kan man ju göra det förstås. Men inte ofta.

Så man kan väl säga att det handlar lite om hur vi bör ”dosera”

Men varför inte? Vi är många fler som gillar att pilla med Linux än vad som syns utåt tänker jag. Även jag som van linuxanvändare tycker det är trevligt med guider och proof-of-concepts, både ifall jag vill satsa själv på det eller för att beundra andras bedrifter. Jag tänker många vill se att det går också, att det är det som gör att vissa inte vågar prova.

Permalänk
Medlem

Jag tycker hade det hade varit väldigt intressant med mer guider om smarta hem. Gärna lite mer avancerat i stil med styra vattning av växter än bara att man kan ha RGB-belysning i taket.

Hade även varit intresserant med lite tester av spelprestanda på Linux nu när proton finns på Steam. Här kan ni ju köra er ordinarie testsuite och redovisa de skillnader som uppstår, behöver ju inte vara något regelbundet men ändå intressant som nedslag.

När ni testar processorer så får ni gärna använda paradox spel som benchmark, är ju en de mest säljande typen av spel som är kraftigt CPU-bundna i prestanda.

Mina 5-öre i feedback rent generellt på siten.

Permalänk
Medlem

Det är självklart svårt att motivera en artikel om Linux med tanke på den ynka procenten av läsarna som som använder det, men det finns nog många fler procent som kanske vill testa på det men tror att det inte är någon idé för att man inte kan spela på det (fast det kan man). OM man skulle skriva något om Linux skulle väl i så fall vara de återkommande frågorna. Hur man dualbootar, hur fungerar Proton och hur bra. Det sistnämnda kan man kanske göra prestandatester på och jämföra mot Windows

Any way, jag fattar att ni inte vill lägga resurser på det med tanke på andelen Linuxanvändare som finns. Dessutom måste det finnas en kunnig skribent inom området, vilket kan vara svårt att finna bland alla träsktroll till användare av Linux

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

AMD fine wine

Vore trevligt med en throwback till hur ett r9 280 presterar idag

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Thomas Ytterberg fortsätter med sina suveräna TV - guider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borjew:

Hoppas verkligen att Thomas Ytterberg fortsätter med sina suveräna TV - guider.

Han har dessvärre slutat på Sweclockers :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Röstade själv på fler artiklar om smarta prylar eftersom det är förhållandevis ny teknik där det främst handlar om att se nya möjligheter. Detta i kontrast mot t.ex. TV där min nuvarande är nio år gammal och ämnet förblir fullständigt ointressant till den dagen jag måste köpa en ny. När det väl sker är naturligtvis en fullständig jämförelse av tillgängliga modeller väldigt uppskattad. Detsamma gäller mobiler. Jag kör till den känns seg och då kollar jag upp vilka modeller som rekommenderas.

Angående er diskussion om jämförelse av "lokalt byggda" datorer så har LTT en underhållande serie på ämnet. De har en fast budget och kontaktar sedan respektive återförsäljare så att vi får följa med hela vägen från beställning till leverans och kundsupport. Risken är väl att man trampar någon på tårna där t.ex. Dell visade sig vara hemska. På så vis blir det dels informativt för potentiella kunder men det blir även intressant/underhållning för oss som aldrig lär beställa en färdig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Vore trevligt med en throwback till hur ett r9 280 presterar idag

Det gjordes nyligen. Fast du får nöja dig med 280x/7970
https://www.sweclockers.com/artikel/28340-throwback-thursday-...

Satte mitt 7950/280 i min brors dator för några år sedan och de har inte klagat på prestandan än så länge i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Statistik från de stora svenska/nordiska återförsäljarna om hur många grafikkort som levereras av vilken typ... Så man kan få en uppfattning om vad man kan få tag på till vilket pris... Och i slutändan när man möjligen kan se en ljusning i leveranssituationen. Ni kanske kan via kontakter få information som ni kan bearbeta så man kan skapa sig en bild utan att affärshemligheter läcker ut. De önskar jag just nu.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Kanske dax att släppa läsken och testa hårdvara istället?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Blev lite förvånad att smarta hem, nätverk och lagring var ett större intresse på. Samtidigt som bärbara datorer, Cloud gaming m.m. var det många som ville ha mindre av.

När det gäller Mobiler och konsoler så upplever ja att det i princip alltid funnits ett slags ogillande emot detta för många som spelar på pcn. Så det förvånar då inte att så många valde att skriva de ville se mindre. Jag gissar dock ändå att skara som som är intresserad av stora nyheter inom dessa är stor. Så inom mobiltelefon lär en recension av iPhone 13 dra till sig mer läsare än en recension av en Cisco switch.

När det gäller gaming laptops så tycker för många tester har varit på extrema dyra såna.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av xfade:

Kanske dax att släppa läsken och testa hårdvara istället?

Vi spenderar typ 15 minuter varannan vecka på att spela in en sådan video. Det tar inte tid som annars hade gjort varken till eller från på testverksamheten.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag skulle också gärna vilja läsa lite mera om Linux, både med server och gaming på Linux. Det går ju faktiskt rätt bra att spela på Linux med Proton t.ex. Jag förstår ju att det inte skulle rikta sig till de flesta läsarna, men varför måste det göra det? Just nu känns det som att det mesta jag läser om är grafikkort och avsaknaden av tillgänglighet av dem, men jag kanske bara upplever det så eftersom jag är trött på att läsa om det... Grejen med att skriva om saker som kanske inte riktar sig till de flesta är ju att man får en större brädd, och det är väl bra?

Skrivet av UndaC:

För mig handlar det inte om absolutism så att säga.
Snarare hur mycket vi gör olika saker. Vi har ett par hundra tusen läsare då blir det svårt att motivera att en anställd ska lägga åtskilliga timmar, dagar eller veckor på att skriva en artikel som berör tiotals eller dryga hundra personer tex.
Ibland kan man ju göra det förstås. Men inte ofta.

Så man kan väl säga att det handlar lite om hur vi bör ”dosera”

Något relaterat till Linuxservrar som som jag spontant kom att tänka på är väl just detta att hosta olika typer av tjänster själv.

Denna tråd t.ex. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626570-vi-som-kor-sel... som drogs igång nyligen visar ju iaf att det finns visst intresse och att det med Docker osv är rätt smidigt att köra lite allt möjligt själv.

Jag tycker iaf att det vore kul om ni testade intresset lite. (Misstänker ju att intresset iaf är >0, är ju iaf några som spontant sökt sig till den där tråden t.ex., men är ju svårt att veta om mer synlighet skulle väcka intresse hos många eller ej.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kanske dax att släppa läsken och testa hårdvara istället?

Vad fan säger du, människa? Läskdrickers är ju för bövelen tradition!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nejjj, inte mindre TV. Mer Ytterberg åt folket!

Permalänk
Medlem

Moderkort så vore nog en genomgång på skillnader mellan olika, inte moderkort från olika tillverkare (även om det oxå kan vara intressant.) utan snarare vad e skillnaden mellan olika "klasser" tex 550 kontra z570, threadripperkort eller moderkort intel 1200, x299 x3xxx serien & nyare. När behöver man att gå upp i klass på moderkort för spelande ,filmredigering, kontorsanvändning osv. Självklart även features.
Arm på tex rasperry pi & där kanske operativsystem.
Det jag saknade på listorna, som är mitt största intresse är nog serverhårdvara där jag tycker att sweclockers rapporterar för lite är ju oftast där vi ser vad som kommer ner till mellanklass några år senare. Kanske inte tester av servrar men utav hårdvara & förklaringar , kan ju även flyta ihop med lagring nas ,miniservrar osv. MVH Arne
P.S Ytterbergs genomgångar av tv är nåt jag tittar på varje inlägg även utifall jag inte ens funderar på att inhandla en inom närmaste tiden. Otroligt informativa videor med han.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Skulle var trevligt med lite mer artiklar, beskrivningar och tester om vad som är bäst. En amd cpu mot intel. Moderkort mot moderkort mm.

Det har blivit på senare år typ detta grafikkort är bra sen typ slut. Skulle gärna se hur man gör för att få ut max eller köp detta istället. Tidigare var det flera olika märken i en test. Nu är det Asus för sig, Gainward i ett annat separat test fast det är kanske samma grafikkorts modell.

Då blir det att båda är bra men inte vilket ska man köpa skulle vara trevligt att veta.

Saknar djupet och hjärtat i artiklarna.

Sidan heter Sweclockers, Känns lite som Swecomputer.

Forum finns och är bra. Men lite nyheter vad som kommer ut på marknaden och någon kort info med en länk skulle vara roligt på huvudsidan.

Mvh
Från en som tyckte det var kul när Komplett körde lite 1337 reor.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Balconette:

Men varför inte? Vi är många fler som gillar att pilla med Linux än vad som syns utåt tänker jag. Även jag som van linuxanvändare tycker det är trevligt med guider och proof-of-concepts, både ifall jag vill satsa själv på det eller för att beundra andras bedrifter. Jag tänker många vill se att det går också, att det är det som gör att vissa inte vågar prova.

Tänk dig att du ska bjuda 100 000 pers på middag.
Antingen kan du baka en kaka som 50 000 av dina gäster gillar, eller så kan du baka en kaka som 50 av dina gäster gillar.
Du har bara tid att baka en, vilken väljer du?

Klart man kan bara den där speciella kakan som bara 50 pers gillar ibland om man ofta har bjudningar. Men gör man det varje gång så kommer de övriga 99 950 gäster nog inte tycker det är så kul att fortsätta komma på besök.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi spenderar typ 15 minuter varannan vecka på att spela in en sådan video. Det tar inte tid som annars hade gjort varken till eller från på testverksamheten.

Right....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |