Fredags(o)fokus 12: Vilka områden bör vi bevaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad fan säger du, människa? Läskdrickers är ju för bövelen tradition!

Skål!!!!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänk dig att du ska bjuda 100 000 pers på middag.
Antingen kan du baka en kaka som 50 000 av dina gäster gillar, eller så kan du baka en kaka som 50 av dina gäster gillar.
Du har bara tid att baka en, vilken väljer du?

Klart man kan bara den där speciella kakan som bara 50 pers gillar ibland om man ofta har bjudningar. Men gör man det varje gång så kommer de övriga 99 950 gäster nog inte tycker det är så kul att fortsätta komma på besök.

Det är delvis det jag menar. Vill gärna se fler artiklar i ämnet, men det behöver inte bli såpass att det tar över. Det skulle faktiskt bli tråkigt i längden.

Det går ju att få mycket arbete från medlemmar, likt testpiloter för hårdvara, om det är tid eller erfarenhet som saknas i redaktionen.

Men i övrigt är jag intresserad av en bredare mix av artiklar generellt, @Ase nämner serverhårdvara, @MegaSvinto saknar djup. Det sistnämnda har ni dock ett fint koncept med att förklara tekniska termer och koncept innan själva testerna, det skapar både djup och når de oinsatta. Sedan, även om jag skulle vara bland de 99 950 när det kommer till andra saker, så är det inte helt ovanligt att artiklar ämnade en viss grupp av 50 drar mitt intresse och ger mig nya insikter. Det sämsta ni kan göra är att snöa in er i en bubbla att det här tycker den stora massan om, för det gör samtidigt nyhetsflödet väldigt ointressant. Men där är ni tack och lov inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag skulle också gärna vilja läsa lite mera om Linux, både med server och gaming på Linux. Det går ju faktiskt rätt bra att spela på Linux med Proton t.ex. Jag förstår ju att det inte skulle rikta sig till de flesta läsarna, men varför måste det göra det? Just nu känns det som att det mesta jag läser om är grafikkort och avsaknaden av tillgänglighet av dem, men jag kanske bara upplever det så eftersom jag är trött på att läsa om det... Grejen med att skriva om saker som kanske inte riktar sig till de flesta är ju att man får en större brädd, och det är väl bra?

Skrivet av UndaC:

Tänk dig att du ska bjuda 100 000 pers på middag.
Antingen kan du baka en kaka som 50 000 av dina gäster gillar, eller så kan du baka en kaka som 50 av dina gäster gillar.
Du har bara tid att baka en, vilken väljer du?

Klart man kan bara den där speciella kakan som bara 50 pers gillar ibland om man ofta har bjudningar. Men gör man det varje gång så kommer de övriga 99 950 gäster nog inte tycker det är så kul att fortsätta komma på besök.

Där skulle jag mera fundera på om receptet är fel, eller snarare om felet är redaktionens skribenter att klara av att skriva en artikel så den blir intressant för flertalet läsare. Spelar nog inte så stor roll vad den handlar om.

Men jag förstår din oro med tanke på kritiken mot eran läsarundersökning och vissa artiklar.

Min uppfattning är att era artiklar är för mycket produktrelaterade och att det "bara är siffror" man ser. skulle behövas blandas med artiklar som handlar om roliga saker man kan göra själv. Speciellt i dom tider nu när pandemin pågår och CPU/GPU verkar stå stilla ett tag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Han har dessvärre slutat på Sweclockers :/

Noooooo....
Är det sant?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Noooooo....
Är det sant?

Tyvärr är det sant. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618124-laxpudding-tac...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänk dig att du ska bjuda 100 000 pers på middag.
Antingen kan du baka en kaka som 50 000 av dina gäster gillar, eller så kan du baka en kaka som 50 av dina gäster gillar.
Du har bara tid att baka en, vilken väljer du?

Klart man kan bara den där speciella kakan som bara 50 pers gillar ibland om man ofta har bjudningar. Men gör man det varje gång så kommer de övriga 99 950 gäster nog inte tycker det är så kul att fortsätta komma på besök.

Bjud på Läsk....
Sjukt många easy "likes"...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

1. Routrar. Vilka är något att ha och då några prisklasser.

2. Billiga men ok surfplattor för surf, läsa, små spel, Netflix, Disney osv.

3. Läsplattor.

4. Vilka smarta klockor finns det för oss som inte lägger pengar på Samsung och Apple?
Jag menar i lägre pris som faktiskt är något att ha.

Jag vill gärna se mer saker i dom billiga klasserna testas. För det testas sällan och vad tillverkarna eller försäljarna på nätet skriver är ofta rent båg.

Det finns väldigt många på sweclockers med stora plånböcker men sen finns vi andra med.
Lite kärlek till små plånböcker vore tacksamt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

VR? Vem använder det så pass mycket att det är värt att skriva om?
Smarta hem? "Hej Google. Kan du tända lampan för att jag inte orkar själv." Hej Google. Kan du sätta på lite musik för att jag inte orkar lyfta fingret och peta på mobilen eller fjärren."

Men mindre av mobiler och tv? Många använder tvn att spela på och mobiler används idag till nästan allt.

Märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

VR? Vem använder det så pass mycket att det är värt att skriva om?
Smarta hem? "Hej Google. Kan du tända lampan för att jag inte orkar själv." Hej Google. Kan du sätta på lite musik för att jag inte orkar lyfta fingret och peta på mobilen eller fjärren."

Men mindre av mobiler och tv? Många använder tvn att spela på och mobiler används idag till nästan allt.

Märkligt.

I viss mån tror jag iofs att det kan passa ihop; det är nog ofta mer intressant att läsa om nånting man inte har än nånting man redan har...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gillar att läsa mest om datorkomponenter, grafikkort, cpu, moderkort, skärmar, minnen (ibland), mött & t-bord, operativsystem, sen allt snack och produktnyheter i vad som händer i databranschen. Ni borde göra typ som på prisjakt där medlemmarna kan ranka eller rösta på de mest populära moderkorten, grafikkorten. typ fem eller tio i topp i varje kategori där alla kan göra recensioner med pro och cons.

Mobiltelefoner har jag svagt intresse av men kan va bra att det noteras vad som är det senaste och mest populära.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Mer fokus på dom senaste bildskärmarna och tekniken bakom! Bildskärmen kommer alltid vara den viktigaste delen i ett datorbygge, som tyvärr allt för många missar fullständigt!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänk dig att du ska bjuda 100 000 pers på middag.
Antingen kan du baka en kaka som 50 000 av dina gäster gillar, eller så kan du baka en kaka som 50 av dina gäster gillar.
Du har bara tid att baka en, vilken väljer du?

Klart man kan bara den där speciella kakan som bara 50 pers gillar ibland om man ofta har bjudningar. Men gör man det varje gång så kommer de övriga 99 950 gäster nog inte tycker det är så kul att fortsätta komma på besök.

Tror du har fel, någon enstaka artikel (behöver inte heller vara flera veckors jobb) för att testa vattnet och visa hur det ser ut på andra sidan tror jag skulle uppskattas av de flesta.

Djuplodande grejer som hur du kompilerar din egna kärna och bygger egna drivrutiner är inte det som frågas om...

Följ en guide och få igång några spel på Nvidia/AMD och se hur läget känns idag. SteamMachines var ett tag sen och jag gissar att läget ändrats sedan dess

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Tror du har fel, någon enstaka artikel (behöver inte heller vara flera veckors jobb) för att testa vattnet och visa hur det ser ut på andra sidan tror jag skulle uppskattas av de flesta.

Djuplodande grejer som hur du kompilerar din egna kärna och bygger egna drivrutiner är inte det som frågas om...

Följ en guide och få igång några spel på Nvidia/AMD och se hur läget känns idag. SteamMachines var ett tag sen och jag gissar att läget ändrats sedan dess

Jag menar när vi har testat något och intresset inte finns där. Dvs när vi vet att något inte ”funkar” efter ett par försök.

Självklart ska vi testa nya/annorlunda saker

Sidenote: det känns som om diskussionen här blev väldigt linux-centrerad. Mina uttalanden här handlar inte specifikt om linux specifikt för att förtydliga det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag menar när vi har testat något och intresset inte finns där. Dvs när vi vet att något inte ”funkar” efter ett par försök.

Självklart ska vi testa nya/annorlunda saker

Sidenote: det känns som om diskussionen här blev väldigt linux-centrerad. Mina uttalanden här handlar inte specifikt om linux alls vara för att förtydliga det.

Haha, trodde vi pratade surströmmings-kaka?

Jag menade bara att man inte behöver planera en hel artikelserie eller lägga ner veckor av jobb för att testa vattnet. Tror ni kommer på några kul uppslag, är inte alls orolig

Permalänk

Jag skulle gärna se lite artiklar och tester kring det "digitala livet". Något mitt emellan hemautomatisering och mjukvara. Tester och rekommendationer av vilken lösenordshanterare som passar för olika personer och jämföra mot webbläsarnas egna funktioner, automatiseringsprogram som IFTTT. Hur man jobbar med Teldus och liknande hubbar. Mjukvara och tips och trix för att göra egna youtube videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänk dig att du ska bjuda 100 000 pers på middag.
Antingen kan du baka en kaka som 50 000 av dina gäster gillar, eller så kan du baka en kaka som 50 av dina gäster gillar.
Du har bara tid att baka en, vilken väljer du?

Klart man kan bara den där speciella kakan som bara 50 pers gillar ibland om man ofta har bjudningar. Men gör man det varje gång så kommer de övriga 99 950 gäster nog inte tycker det är så kul att fortsätta komma på besök.

Har ni bara En kock på bygget som bara kan En sak?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag menar när vi har testat något och intresset inte finns där. Dvs när vi vet att något inte ”funkar” efter ett par försök.

Självklart ska vi testa nya/annorlunda saker

Sidenote: det känns som om diskussionen här blev väldigt linux-centrerad. Mina uttalanden här handlar inte specifikt om linux specifikt för att förtydliga det.

Kanske för att fler än man tror är intresserade men inte vågar just för att dom inte riktigt vet vart dom ska börja eller hur dom ska göra, eller än värre hur ska dom göra om dom ångrar sig?

Blir ju lite som med ditt bakverk, kanske är självklart att man behöver recept, ingredienser och en ugn. Men hur går man till väga? Vilka moment kan vänta på varandra och när är det man ska hälla över sin jäst svalt nog etc.?

Tittar man på olika områden om hårddiskar, moderkort och stationära datorer så väller det in frågor om olika problem som trådskaparen har. Oftast samma problem och sådana som går väldigt fort att lösa, men är svåra just för att trådskaparen inte förstår terminologin och kanske har hört orden men inte kan den praktiska betydelsen.

Sedan kommer den som svarar med ett konkret svar som för den som svarar och några andra här blir självklara men för trådskaparen är rena grekiskan.

Tror det skulle vara väldigt intressant med en egen kategori om sådana saker (både med och utan linux ) just för att man kan lära sig om olika saker. Installerar man Windows rakt av så gör installationen så klart allt åt dig. Men så fort något strular och du frågar och någon svarar att du behöver diskhanterare / partitionering / registret etc. så står man genast som ett frågetecken. Speciellt när man får svar som är väldigt exakta och konkreta och man inte vet hur man startar/ändrar vissa saker etc.

Jag skulle jättegärna skriva något längre om hur man installerar linux, men tror det behövs något mer än att bara skriva det som en tråd i ett forum, mer som en nyhet eller en egen kategori som man lätt kan återkomma till då man behöver vara lite mer pedagogisk.

Tror även det finns andra här som sitter med lite roliga kunskaper eller lösningar som man lätt skulle kunna lära sig av.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Angående Linux så skulle jag personligen vara intresserad av en guide/genomgång om hur jag lättast byter från win 10 till Linux.
Med inriktning på spel och vardagliga vanliga program en icke professionell användare har.

Vilka problem kan jag vänta mig?
Vilka program kan jag bara glömma?
Vilka program är att rekommendera?
Vad tjänar jag på det, om något?
Linux och win 10 i ett nätverk, problem?
Osv.

Jag kan inte Linux. Alls.

Det är mycket roligare och intressantare att ta till sig information om sweclockers står för det än att "googla" och följa forum för redan invigda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det fanns inte med bland alternativen, tror jag, men jag gillar tangentiella nyheter lite då och då. SpaceX nyheterna har varit intressanta och jag skulle inte tacka nej till en sporadisk nyhet om en aktierobot, smart rullstol eller liknande heller. Säg 10-12 såna korta nyheter på ett år, kanske saker som någon på redaktionen snappar upp och tänker ”coolt!” om?

Vad jag verkligen hoppas aldrig försvinner är all information om arkitekturer och liknande i grafikkorts och processortester, minst lika intressant som själva testerna i min mening!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Daz:

Det fanns inte med bland alternativen, tror jag, men jag gillar tangentiella nyheter lite då och då. SpaceX nyheterna har varit intressanta och jag skulle inte tacka nej till en sporadisk nyhet om en aktierobot, smart rullstol eller liknande heller. Säg 10-12 såna korta nyheter på ett år, kanske saker som någon på redaktionen snappar upp och tänker ”coolt!” om?

Vad jag verkligen hoppas aldrig försvinner är all information om arkitekturer och liknande i grafikkorts och processortester, minst lika intressant som själva testerna i min mening!

Ja men absolut. Sådant försöker vi klämma in med jämna mellanrum. Om inte i artikelform så i alla fall i form av nyheter.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av OldComputer:

Jag skulle jättegärna skriva något längre om hur man installerar linux, men tror det behövs något mer än att bara skriva det som en tråd i ett forum, mer som en nyhet eller en egen kategori som man lätt kan återkomma till då man behöver vara lite mer pedagogisk.

Tror även det finns andra här som sitter med lite roliga kunskaper eller lösningar som man lätt skulle kunna lära sig av.

Vi publicerar mer än gärna länkar till bra communityinnehåll på förstasidan!
Så har man skapat en guide, gjort ett roligt projekt, utvecklat någon hjälpsam lösning på ett problem etc så tar vi jättegärna tips om det och så kan vi länka direkt från förstasidan till det.

Jag kan förstås inte lova att vi länkar allt som kommer in tips på. Så man får ju också vara beredd på att vi inte gör det. Dvs: man bör börja i änden med att man skapar innehållet på forumet, för forumet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kanske för att fler än man tror är intresserade men inte vågar just för att dom inte riktigt vet vart dom ska börja eller hur dom ska göra, eller än värre hur ska dom göra om dom ångrar sig?

Blir ju lite som med ditt bakverk, kanske är självklart att man behöver recept, ingredienser och en ugn. Men hur går man till väga? Vilka moment kan vänta på varandra och när är det man ska hälla över sin jäst svalt nog etc.?

Tittar man på olika områden om hårddiskar, moderkort och stationära datorer så väller det in frågor om olika problem som trådskaparen har. Oftast samma problem och sådana som går väldigt fort att lösa, men är svåra just för att trådskaparen inte förstår terminologin och kanske har hört orden men inte kan den praktiska betydelsen.

Sedan kommer den som svarar med ett konkret svar som för den som svarar och några andra här blir självklara men för trådskaparen är rena grekiskan.

Tror det skulle vara väldigt intressant med en egen kategori om sådana saker (både med och utan linux ) just för att man kan lära sig om olika saker. Installerar man Windows rakt av så gör installationen så klart allt åt dig. Men så fort något strular och du frågar och någon svarar att du behöver diskhanterare / partitionering / registret etc. så står man genast som ett frågetecken. Speciellt när man får svar som är väldigt exakta och konkreta och man inte vet hur man startar/ändrar vissa saker etc.

Jag skulle jättegärna skriva något längre om hur man installerar linux, men tror det behövs något mer än att bara skriva det som en tråd i ett forum, mer som en nyhet eller en egen kategori som man lätt kan återkomma till då man behöver vara lite mer pedagogisk.

Tror även det finns andra här som sitter med lite roliga kunskaper eller lösningar som man lätt skulle kunna lära sig av.

Skrivet av UndaC:

Vi publicerar mer än gärna länkar till bra communityinnehåll på förstasidan!
Så har man skapat en guide, gjort ett roligt projekt, utvecklat någon hjälpsam lösning på ett problem etc så tar vi jättegärna tips om det och så kan vi länka direkt från förstasidan till det.

Jag kan förstås inte lova att vi länkar allt som kommer in tips på. Så man får ju också vara beredd på att vi inte gör det. Dvs: man bör börja i änden med att man skapar innehållet på forumet, för forumet.

Det skulle kunna skapas små artikelserier baserat på nödvändiga problem och saker som uppstår när folk vill ta sig an saker i Linux, exempelvis "Så kommer du igång med/installerar/lägger in program på Linux - vi behandlar även Dual Boot, Virtualisering och Livedistar", "Open Sourcealternativ till vanliga Windowsprogram" etc. Artiklar som i sin tur skulle kunna länka in intressanta trådar likt Fredagspanelen länkar intressanta artiklar.

Det blir väldigt annorlunda när det skrivs en trevlig artikel som sammanfattar en sak än att läsa igenom en tråd och lägga ihop fragment av lösningar. Mycket av det som skrivs är sällan en fin sammanställning av saker, vilket jag många gånger saknar. Många guider på nätet är också på engelska, vilket är svårare för många att ta till sig. Plus att jag gillar Swecs hemtrevliga tonläge i artiklarna.

När det gäller mig som läsare skulle jag inte tycka det var negativt om det dök upp fler nyheter/dag på framsidan, det är långt kvar innan den gränsen börjar nås. Däremot kan jag tänka mig att tiden från ert håll inte räcker, men jag tror att många medlemmar kan och vill hjälpa till.

Permalänk
Medlem

@UndaC

Sweclockers har sina testpiloter.
Borde kunna göra något liknande för Linux?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam

Mobiler!
Men inte dessa överprisade as för 15 000 kr!
Nej tänkte om man kan hitta bra smartphones, för under 2000 kr.
Det kan man tydligen, men man får leta lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Angående Linux så skulle jag personligen vara intresserad av en guide/genomgång om hur jag lättast byter från win 10 till Linux.
Med inriktning på spel och vardagliga vanliga program en icke professionell användare har.

Vilka problem kan jag vänta mig?
Vilka program kan jag bara glömma?
Vilka program är att rekommendera?
Vad tjänar jag på det, om något?
Linux och win 10 i ett nätverk, problem?
Osv.

Jag kan inte Linux. Alls.

Det är mycket roligare och intressantare att ta till sig information om sweclockers står för det än att "googla" och följa forum för redan invigda.

Skrivet av UndaC:

Vi publicerar mer än gärna länkar till bra communityinnehåll på förstasidan!
Så har man skapat en guide, gjort ett roligt projekt, utvecklat någon hjälpsam lösning på ett problem etc så tar vi jättegärna tips om det och så kan vi länka direkt från förstasidan till det.

Jag kan förstås inte lova att vi länkar allt som kommer in tips på. Så man får ju också vara beredd på att vi inte gör det. Dvs: man bör börja i änden med att man skapar innehållet på forumet, för forumet.

Skrivet av Balconette:

Det skulle kunna skapas små artikelserier baserat på nödvändiga problem och saker som uppstår när folk vill ta sig an saker i Linux, exempelvis "Så kommer du igång med/installerar/lägger in program på Linux - vi behandlar även Dual Boot, Virtualisering och Livedistar", "Open Sourcealternativ till vanliga Windowsprogram" etc. Artiklar som i sin tur skulle kunna länka in intressanta trådar likt Fredagspanelen länkar intressanta artiklar.

Det blir väldigt annorlunda när det skrivs en trevlig artikel som sammanfattar en sak än att läsa igenom en tråd och lägga ihop fragment av lösningar. Mycket av det som skrivs är sällan en fin sammanställning av saker, vilket jag många gånger saknar. Många guider på nätet är också på engelska, vilket är svårare för många att ta till sig. Plus att jag gillar Swecs hemtrevliga tonläge i artiklarna.

När det gäller mig som läsare skulle jag inte tycka det var negativt om det dök upp fler nyheter/dag på framsidan, det är långt kvar innan den gränsen börjar nås. Däremot kan jag tänka mig att tiden från ert håll inte räcker, men jag tror att många medlemmar kan och vill hjälpa till.

Skrivet av SCORPIUS:

@UndaC

Sweclockers har sina testpiloter.
Borde kunna göra något liknande för Linux?

Låter som det finns intresse i detta så jag börjar skissa på detta. Finns det idéer om något att uppmärksamma så svara med PM eller i tråden jag skapar i Linux och andra operativsystem

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mobiler!
Men inte dessa överprisade as för 15 000 kr!
Nej tänkte om man kan hitta bra smartphones, för under 2000 kr.
Det kan man tydligen, men man får leta lite.

Jag tycker inte de ska hålla på med telefoner.

Surfa.se brukar ha bra tester, och de har bästa 2021 för "varje" prisgrupp ner till under 2000kr och utser två alternativ för varje.

https://surfa.se/svenska-smartphoneguiden/

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Något jag kom på nu när en kollega bad mig om tips på speldator åt hans barn är, testa vad skillnaderna blir om man bygger en dator med ett budget moderkort typ a520/billiga b450 istället för mer påkostade modeller. Spelar det någon roll om man inte har behov av de extra USB eller PCIE platserna? Är ju många som gnäller på dåliga VRM men spelar det någon roll om man kör processorn i standardutförande så länge den finns med i spec ska det väl fungera? Kan man lita på det?
Testa gärna med en budget cpu typ 2600 och med påkostade om man uppgraderar i framtiden 5800x och 5950x

@UndaC

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Något jag kom på nu när en kollega bad mig om tips på speldator åt hans barn är, testa vad skillnaderna blir om man bygger en dator med ett budget moderkort typ a520/billiga b450 istället för mer påkostade modeller. Spelar det någon roll om man inte har behov av de extra USB eller PCIE platserna? Är ju många som gnäller på dåliga VRM men spelar det någon roll om man kör processorn i standardutförande så länge den finns med i spec ska det väl fungera? Kan man lita på det?
Testa gärna med en budget cpu typ 2600 och med påkostade om man uppgraderar i framtiden 5800x och 5950x

@UndaC

B450 (med rätt bios) duger ganska långt, till exempel för budget-byggen, men om man satsar på 5000-serien är det enklare med B550 så man har stöd direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

B450 (med rätt bios) duger ganska långt, till exempel för budget-byggen, men om man satsar på 5000-serien är det enklare med B550 så man har stöd direkt

Om man säger att man skiter i PciE 4 och en massa usb förlorar man något på att köra ett budget b450 eller a520 med en 5950/5900? Kikade på ett a520 och det har enligt hemsidan stöd för 5950x. Är det bara Överklockning som inte kommer fungera eller kommer den inte gå lika bra i turbo frekvenserna? Nu lutar det åt ett B450 och en 1700x (har en bra deal beg) för alla b450 ska väl få stöd för 5000 serien i framtiden väl?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man säger att man skiter i PciE 4 och en massa usb förlorar man något på att köra ett budget b450 eller a520 med en 5950/5900? Kikade på ett a520 och det har enligt hemsidan stöd för 5950x. Är det bara Överklockning som inte kommer fungera eller kommer den inte gå lika bra i turbo frekvenserna? Nu lutar det åt ett B450 och en 1700x (har en bra deal beg) för alla b450 ska väl få stöd för 5000 serien i framtiden väl?

Moderkortstillverkare får släppa fungerande bios till B450, men behöver inte (man kan förlora saker som stöd för 1000/2000-serierna till exemempel...)

520 är ett intressant alternativ helt klart, men som vanlig med budget-modeller så blir det ju begränsad kapacitet och utbyggnadsmöjligheter framåt. Till exempel två ramslottar eller andra saker kan vara begränsande (men gäller inte alla modeller). Jag tror absolut det kan vara ett alternativ om man vill