TSMC uppges inleda riskproduktion på 3 nanometer under 2021 års andra hälft

Permalänk
Melding Plague

TSMC uppges inleda riskproduktion på 3 nanometer under 2021 års andra hälft

Inledande kapacitet blir en knapp tredjedel av vad bolaget i nuläget kan framställa på 5 nanometer – ett helt år före ursprunglig plan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tsmc
7 gäsp
5 ok går bra
3 strax då

Intel
14
14
14 igen
14 ojdå
Sa vi 14 ?
10 jäklar funkade inte
14 igen då
10 nja lite då
14 igen fast massa plus
Snaart 10 på riktigt

Permalänk
Medlem

Hur många atomer i bredd är vi nere på då? Känns som att det borde plana ut snart.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Hur många atomer i bredd är vi nere på då? Känns som att det borde plana ut snart.

Har hört att man kan dela atomer!? 🤔

Permalänk
Medlem

Men hur långt ner kan man komma? Jag har hört att banorna och transistorerna ska börja störa varandra om de ligger för tätt. Det här var flera år sedan och om jag minns rätt skulle det börja inträffa innan 7 nm. Har man överkommit det problemet på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har hört att man kan dela atomer!? 🤔

Trodde Intel redan testat det med sin Atom-serie...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har hört att man kan dela atomer!? 🤔

Jo men de är ju lite större.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Börjar vi räkna på picometer snart eller kommer AMD, Intel mm börja satsa på ARM ev RISC-V mera?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Om man jämför olika tillverkares nm hur står dom sig mot varandra i srorlek? Finns nm nm+ och har för mig att jag lästa att tcmc's 7nm gick att jämföra med Samsungs 8nm el något åt det hållet. Slutsatsen är att jag någonstans läste att men inte kan jämföra nm från olika tillverkare trots att nm är ett specifikt mått på storlek? Hittar dock inte källan igen kanske @yoshman kan förklara el någon annan insatt? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Om man jämför olika tillverkares nm hur står dom sig mot varandra i srorlek? Finns nm nm+ och har för mig att jag lästa att tcmc's 7nm gick att jämföra med Samsungs 8nm el något åt det hållet. Slutsatsen är att jag någonstans läste att men inte kan jämföra nm från olika tillverkare trots att nm är ett specifikt mått på storlek? Hittar dock inte källan igen kanske @yoshman kan förklara el någon annan insatt? Mvh

Det är inte helt enkelt eftersom tillverkarna inte alltid släpper data om det, och även om de släpper data är den oftast skev till egen fördel.
Samtidigt finns dwet så många faktorer som påverkar att man inte kan kan säga rakt av vilken som är bäst.
Men wikichip har en sida om 7nm som demonstrerar densitet för samsung och tsmc brevid intels påstådda densitet för 10nm:

Källa: https://en.wikichip.org/wiki/7_nm_lithography_process
Du kan även leta upp andra nod"storlekar" på den sidan, men ofta är datan inkomplett.

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande att TSMC kommit att bli så dominerande. Detta är inget område man slår sig in på utan ett mindre lands statsbudget i startkapital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Men wikichip har en sida om 7nm som demonstrerar densitet för samsung och tsmc brevid intels påstådda densitet för 10nm

Så, 91.2MTr*1.8*1.7= nånstans runt 275Miljoner transistorer per kvadratmillimeter för TSMC 3nm vs. 100M för Intel 10nm.
Nån som sett nåt estimat på Intel 7mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har hört att man kan dela atomer!? 🤔

det skulle väl lösa energiproblemen oxo ... med en mini kärnkraftsreaktor i varje chip

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Men hur långt ner kan man komma? Jag har hört att banorna och transistorerna ska börja störa varandra om de ligger för tätt. Det här var flera år sedan och om jag minns rätt skulle det börja inträffa innan 7 nm. Har man överkommit det problemet på något vis?

Jag tror att det börjar bli ett problem vid 2-3nm. Jag tror att den teoretiska gränsen ligger på 2-3nm så TSMC är förmodligen nära nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Hur många atomer i bredd är vi nere på då? Känns som att det borde plana ut snart.

En kiselatom är 210 pm bred. Transistorerna är väl 21-24nm breda eller nåt sånt i der8auers mätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Lite oroväckande att TSMC kommit att bli så dominerande. Detta är inget område man slår sig in på utan ett mindre lands statsbudget i startkapital.

Kul för Taiwan TSMC är väl topp 10 i världen nu, ett gigantiskt ytterst framgångsrikt företag, men sedan är jag inte så väl insatt i politiken där borta. Frågan är hur mycket makt som Kina har över Taiwan vilket möjligen kan oroa.

Europa och USA halkar efter Asien mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Frågan är hur mycket makt som Kina har över Taiwan.

I vilket avseende? De är Taiwans största handelspartner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

I vilket avseende? De är Taiwans största handelspartner.

"Would China Invade Taiwan for TSMC?"
https://thediplomat.com/2020/12/would-china-invade-taiwan-for...

Min kommentar: Nu tror jag dock inte det här är sannolikt eftersom TSMC är av absolut högsta intresse/prioritet både för USA samt Europa nu. En hel del gigantiska företag och även biltillverkare som på ett eller annat sätt börjar bli beroende av TSMC.

Finns absolut politiska krafter i Kina som anser att Taiwan är en del av landet och det går inte att utesluta att det förr eller senare blir en konflikt i området men problemet är att det verkligen skulle ta hus i h-vete eftersom TSMC blivit av yttersta vikt även för västvärlden.

På sikt tror jag inte det är så bra om börjar TSMC dominera totalt, konkurrens är alltid bra, inte minst med den politiska osäkerheten inräknad. Däremot är det som sagt kul för Taiwan och TMSC är en helt exceptionell framgångssaga, de har nu nått tio i topp av hela världens företag (!!) och resan är inte klar ännu.

Permalänk
Medlem

Rip Intel, får se om Samsung har något att svara med, men de har ju inte fått ordning på 7nm ännu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Så, 91.2MTr*1.8*1.7= nånstans runt 275Miljoner transistorer per kvadratmillimeter för TSMC 3nm vs. 100M för Intel 10nm.
Nån som sett nåt estimat på Intel 7mm?

Drygt 200Mtr/mm2, drygt ett helt traditionellt nod-steg. Men dels är själva måttet ganska luddigt med stora skillnader beroende på vad man vill bygga för något, och dels är det oklart vad som faktiskt kommer att produceras av Intel, tidiga uppskattningar av deras kommande processer kan tänkas behöva justeras något för att förbättra yields och time to market.

De processtekniska uppskattningarna har Intels 7nm ungefär i paritet med TSMC 5nm.

Nästa stora steg är Gate All Around/nano-sheets/nanowires. TSMC 2nm, och enligt ryktena Samsung 3nm.
Intel har sagt att "det är i pipe-linen". Liksom övergången till Fin-FET kan man räkna med att vissa parametrar förbättras rejält, medan andra står ganska still.

Permalänk
Avstängd

140 000 * 12 = 1 680 000

Om man räknar med att TSMC även tillverka åt AMD CPU/GPU, Nvidia så kommer det ta lång tid innan vi får några GPU.

Var det inte så att Nvidia hade bokat 20% eller var det 30% då skulle det blir 140 000 * 0.20 = 28 000
28 000 * 12 = 336 000

Skrivet av Sysop:

Har hört att man kan dela atomer!? 🤔

Atombomb

Man delar upp atomer på var sin sida i atombomben och lägger en väg i mellan och sen sprängämne i mitten, och när dessa atomer kommer till vandra så säger det pang.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nu snackar du ju om nåt helt annat istället? Huruvida Kina vill ta över Taiwan är väl nåt annat än hur mkt makt de har över Taiwan för tillfället?

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Det är inte helt enkelt eftersom tillverkarna inte alltid släpper data om det, och även om de släpper data är den oftast skev till egen fördel.
Samtidigt finns dwet så många faktorer som påverkar att man inte kan kan säga rakt av vilken som är bäst.
Men wikichip har en sida om 7nm som demonstrerar densitet för samsung och tsmc brevid intels påstådda densitet för 10nm: https://en.wikichip.org/w/images/thumb/5/5c/7nm_densities.svg/1400px-7nm_densities.svg.png
Källa: https://en.wikichip.org/wiki/7_nm_lithography_processor
Du kan även leta upp andra nod"storlekar" på den sidan, men ofta är datan inkomplett.

Tack för svaret,tror att det var detta jag läste, lite missvisande att det skiljer på något som ska vara ett fast mått! Mvh

Permalänk
Medlem

Fast många förstår inte att detta bara är namnet på noden, inte själva avståndet mellan transistorerna..

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mest intressant att de verkar öka tillverkningstakten över hela linjen. Är det någon av de ännu äldre varianterna (22nm, 28nm, etc) som minskar?

Skrivet av Sysop:

Har hört att man kan dela atomer!? 🤔

Visst! Hammare och stämjärn för att dela på ölatomer!

Permalänk
Skrivet av Daniel86:

Fast många förstår inte att detta bara är namnet på noden, inte själva avståndet mellan transistorerna..

Men varför då döpa det efter ett fast mått? Dagen fråga. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Fast många förstår inte att detta bara är namnet på noden, inte själva avståndet mellan transistorerna..

Jag skulle precis säga något liknande, som antagligen var ganska fel.
Är inte nm hur tätt transistorerna sitter, inte hur stora transistorerna är egentligen.
Eller är det storleken på transistorerna man mäter, inte hur tätt dem sitter(sitter dem mindre tätt så kan de ändå ta upp mer kretsyta).

Lite förvirrad i det här, men jag har läst att det är skillnad på hur man räknar eller ser på/förmedlar nm beroende på tillverkare.

Permalänk
Medlem

Att nm är nanometer antar jag, men vad innebär det i dessa sammanhang: det är ett mått på.. i don't no.
(????)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Att nm är nanometer antar jag, men vad innebär det i dessa sammanhang: det är ett mått på.. i don't no.
(????)

Historiskt så har "nm" till viss del reflekterat måttet på gate length, detta slutade upphöra runt ~30nm (gate length var även ett tag varit mindre än nodnamnet). Efter att det inte längre gav önskvärda resultat att krympa denna komponent lika mycket började man krympa annat och hitta på andra tekniker för att fortsätta öka densiteten, men man fortsatte med samma sätt att döpa noder i nm. Halvledartillverkarna pratar sällen om specifika mått längre, oftast så pratar dom bara om procentuell ökning/minskning från föregående nod. Så 7nm -> 5nm behöver inte ens betyda att något mått på själva transistorn är ändrad (även om det oftast är det), utan kan t ex så kan det bara betyda att man lyckats packa dom tätare vilket gav säg 1.5X högre densitet (t ex var det som hände när finFET introducerades). Den relativa densitetökningen går dock fortfarande framåt i liknande nivåer, så oavsett om siffran inte beskriver en specifik komponent så har den fortfarande samma innebörd; < nm, mer transistorer på samma yta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av superegg:

140 000 * 12 = 1 680 000

Om man räknar med att TSMC även tillverka åt AMD CPU/GPU, Nvidia så kommer det ta lång tid innan vi får några GPU.

Var det inte så att Nvidia hade bokat 20% eller var det 30% då skulle det blir 140 000 * 0.20 = 28 000
28 000 * 12 = 336 000

Atombomb

Man delar upp atomer på var sin sida i atombomben och lägger en väg i mellan och sen sprängämne i mitten, och när dessa atomer kommer till vandra så säger det pang.

En kiselplatta innehåller flera kretsar! De är väl 300 mm i diamater, cirkulära. Sedan skär man ut kretsarna från dessa plattor, där kretsarna är allt ifrån 80 mm2 för systemkretsar till 600 mm2 för högpresterande grafikkort.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit