Svenska återförsäljare ser DRAM-priser skena med tio procent per vecka

Permalänk
Melding Plague

Svenska återförsäljare ser DRAM-priser skena med tio procent per vecka

Stigande minnespriser väntas under det kommande halvåret till följd av allmän kretsbrist och avslutad DDR3-tillverkning hos stora aktörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min dator jag köpte innan jul har ökat mer i värde än min aktieportfölj..

Permalänk
Medlem

Detta året är fan inte kul. Jag vill ha ett snabbare grafikkort än ett 1070 och 16GB DDR4 3200MHz men det kan jag tydligen bara fetglömma.

Jag är tacksam att jag inte behöver bygga en helt ny dator från grunden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sinnesjukt, minnet och mitt 6800-kort har ökat i värde sedan i December, även min nya SSD är aningen dyrare nu.

Vad är nästa steg? Att bilars värde ökar från dagen du tar ut den?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! Kanske man kan sälja sitt 64GB-kit med vinst

https://www.inet.se/produkt/5303376/hyperx-64gb-2x32gb-ddr4-3...

Köpte för en tusenlapp mindre. Nej.... jag scalpar inte här.

Permalänk
Medlem

Och nu är jag glad över att jag valde 32GB istället för 16GB RAM i den nya datorn jag byggde i höstas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Och nu är jag glad över att jag valde 32GB istället för 16GB RAM i den nya datorn jag byggde i höstas

Köper man inte RAM när det är all time low...Ja....vad säger man liksom. Uppsidan fanns ju bara . Är så pass gammal att jag har både har sett priserna på EDO RAM, SDRAM, DDR , osv rusa och sen krascha.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande X99, a.k.a 5820K börjar sakteliga transformeras till den äkta tronarvinge till den till synes odödliga 2500K.
Sanna mina ord.
you're gonna have to fight harder!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Samtidigt slår alla techbolag rekord år efter rekord år.

Webbsidorna skriver i sin tur skriver med stor text, det brinner i fabrik x, det är brist på x. Priserna stiger och bolagen har det knapert.

Men varför går bolagen då med sån enorm vinst?
Hmmmmm? 🤔

Undrar om det vi får läsa är real news eller fake
news.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Min nuvarande X99, a.l.a 5820K börjar sakteliga transformeras till den äkta tronarvinge till den till synes odödliga 2500K.
Sanna mina ord.
you're gonna have to fight harder!

🙏

Har däremot varit nära ett flertal gånger på att investera i Zen 2/3 under åren, men det har alltid funnits något annat som har behövt min plånboks uppmärksamhet då min i7-5820K (överklockad givetvis) fortfarande hänger med skapligt helt enkelt

2021 fortsätter att leverera käftsmäll efter käftsmäll, så det blir att hålla hårt i det man har tillsvidare.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

Samtidigt slår alla techbolag rekord år efter rekord år.

Webbsidorna skriver i sin tur skriver med stor text, det brinner i fabrik x, det är brist på x. Priserna stiger och bolagen har det knapert.

Men varför går bolagen då med sån enorm vinst?
Hmmmmm? 🤔

Undrar om det vi får läsa är real news eller fake
news.

När ÅF skriver att priserna går upp. Då stämmer det något med största sannolikhet. ÅF har tvärtemot inget intresse att varorna är svindyra. Finns ju risk att folk köper en konsol istället för dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Men varför går bolagen då med sån enorm vinst?
Hmmmmm? 🤔

Varför skulle de inte kunna gå med enorm vinst när det är låg tillgång och hög efterfrågan? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

🙏

Har däremot varit nära ett flertal gånger på att investera i Zen 2/3 under åren, men det har alltid funnits något annat som har behövt min plånboks uppmärksamhet då min i7-5820K (överklockad givetvis) fortfarande hänger med skapligt helt enkelt

2021 fortsätter att leverera käftsmäll efter käftsmäll, så det blir att hålla hårt i det man har tillsvidare.

Är en jävla hycklare känner jag, har sagt i otaliga trådar ända sedan åtminstone Zen 2 att jag ska uppgradera. Men av otaliga anledningar så har det inte blivit av, och även fast mitt X99 nu börjar vika sig en aning i vissa spel osv, så finns det i dagsläget ingen mening med att uppgradera. Främst pga komponentsbristen, men så klart överpriserna.
Sen att DDR5 och AM5 kommer allt närmare gör att det känns mer värt än nånsin nu att vänta för egen del, hoppas bara att vi är i ett någorlunda lugnare läge rent allmänt med allt vad det innebär.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta året är fan inte kul. Jag vill ha ett snabbare grafikkort än ett 1070 och 16GB DDR4 3200MHz men det kan jag tydligen bara fetglömma.

Jag är tacksam att jag inte behöver bygga en helt ny dator från grunden.

Jag ville biffa upp mitt 1080 men har kommit fram till att som det är nu så får det allt leva vidare, kanske till och med ger det till grabben och får nedgradera till hans 1070 då han spelar mer än mig. Jag fick dock i 32GB ram i burken iaf, inte 3200MHz, men 3000MHz så det får allt funka. Men att uppgradera i dessa tider kan man som du säger fetglömma

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Sinnesjukt, minnet och mitt 6800-kort har ökat i värde sedan i December, även min nya SSD är aningen dyrare nu.

Vad är nästa steg? Att bilars värde ökar från dagen du tar ut den?

Kan tänka mig att begagnade bilar med hög malus-skatt tar ett skutt upp i pris dagen de gjort sina 3 år i systemet. Men lär vara en bra bit kvar upp till nypris.

Ny dator däremot har jag givit upp. Får byta hobby.

Permalänk
Medlem

Nu kanske ungarna kan vara ute o leka istället för att sitta vid datan hela tiden. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Äntligen! Kanske man kan sälja sitt 64GB-kit med vinst

https://www.inet.se/produkt/5303376/hyperx-64gb-2x32gb-ddr4-3...

Köpte för en tusenlapp mindre. Nej.... jag scalpar inte här.

Jepp köpte samma för 1K mindre plus motsvarande 32Gb kit då det är singel sided versionen av samma ram.
Har 96Gb totalt.

Mit RX5700 verkar ju ha gått upp i pris med, kan nog få tillbaks mina 4200Kr om jag säljer det.

Permalänk

Hehe, det är ju katastrof. Kan de inte skruva upp produktionstakterna så man har råd att bygga fler projekt. Byggde en dator för några år sedan när priserna var på topp med Fick punga ut 8000 kr för 64 GB. Nu köpte jag 128 GB ECC minne till lagringsservern för 7500 kr. Så det kändes bättre nu iallafall. Men skadar ju inte om det gick ner lite till! Då skulle jag nog uppgradera alla datorer till max för hyffsad peng. Nu velar man och köper hellre annat än att lägga ut tusenlappar på minnen...

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Köper man inte RAM när det är all time low...Ja....vad säger man liksom. Uppsidan fanns ju bara . Är så pass gammal att jag har både har sett priserna på EDO RAM, SDRAM, DDR , osv rusa och sen krascha.

Haha ja detta har man sett förr, när priserna blir för låga tänder dom eld på nån fabrik eller liknande för att skapa en artificiell brist.

Round and round we go.

Permalänk
Medlem

Nu känner man sig ganska nöjd över sin "onödiga" uppgradering till 32GB

Lite löst räknat har min dator ökat mer i värde än aktieportföljen senaste månaden, och då har jag även en del GME som gör sitt.

Cynikern i mig börjar tro att bristen "eldas på" lite av bolag som då kan öka sin vinstmarginal med minskad tillverkning utan varken innovation eller marknadsföring, win win för tillverkare och lose lose för konsumenter

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Min nuvarande X99, a.k.a 5820K börjar sakteliga transformeras till den äkta tronarvinge till den till synes odödliga 2500K.
Sanna mina ord.
you're gonna have to fight harder!

Hoppas det fetstila stämmer. Jag tänkte att det var 2021 som min 2500K dator skulle pensioneras efter 9 års trogen tjänst. Men det verkar ju inte hända, allt är superdyrt om man en kan köpa det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Samtidigt slår alla techbolag rekord år efter rekord år.

Webbsidorna skriver i sin tur skriver med stor text, det brinner i fabrik x, det är brist på x. Priserna stiger och bolagen har det knapert.

Men varför går bolagen då med sån enorm vinst?
Hmmmmm? 🤔

Undrar om det vi får läsa är real news eller fake
news.

Lesson number one: Don't underestimate the other guy's greed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Lesson number one: Don't underestimate the other guy's greed.

Hehe, det var lite av det jag var ute efter 😉

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grejsi:

Nu känner man sig ganska nöjd över sin "onödiga" uppgradering till 32GB

Samma här

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Wow, har inte följt trenden. Slog på stort när jag ändå lyckades med lite för mycket tur få tag i komponenter under november/december, och köpte Corsair 4x16GB 3200Mhz. Då betalade jag 3100kr, nu kostar dem 5029kr.

2021 verkar verkligen inte vara året för datorbyggen alltså

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Ugh, sitter fortfarande på en i5-3570k, GTX 670 och 16GB DDR3. Den får väl överleva ett tag till antar jag, för just nu är det inget kul att köpa nytt. Kanske kan gå direkt från DDR3 till DDR5.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte riktigt hur utfasande av DDR3 produktion påverkar, är det verkligen så många som byter plattform att det motiverar prishöjningar på andra minnen genom att det ökar efterfrågan på andra minnen ? Det logiska är väl att DDR3 resurserna övergår till DDR5 för det är ju det vi alla väntar på nu inför nästa plattformsbyte men DDR5 kan ju innebära att många passar på att öka storleken på ram nu när det kommer att bli lättare att få tag i större stickor så man kan börja på typ 128 Gbyte via bara 2 stickor i stället för att bli stoppad på 64 Gbyte pga att det bara är 4 platser och i praktiken svårt att få tag i nått annat än 32 Gbyte stickor som fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Grejsi:

Nu känner man sig ganska nöjd över sin "onödiga" uppgradering till 32GB

Lite löst räknat har min dator ökat mer i värde än aktieportföljen senaste månaden, och då har jag även en del GME som gör sitt.

Cynikern i mig börjar tro att bristen "eldas på" lite av bolag som då kan öka sin vinstmarginal med minskad tillverkning utan varken innovation eller marknadsföring, win win för tillverkare och lose lose för konsumenter

Denna onödiga uppgradering till 32Gb gjorde jag redan för sju år sedan i samband med Haswell-E lanserades. Att folk idag skriver att de äntligen uppgraderat till 32GB gör mig aningen konfunderad. Det är nu man ska uppgradera till 64GB innan 32. Samms sak när jag uppgraderade till 8GB år 2007 när folk vanligtvis körde 2GB.

Permalänk
Medlem

Skaffade mig ett 32GB 3200Mhz kit för 1100kr i höstas. Kändes som en bra deal så jag tog den. Var nog rätt beslut.

Skrivet av Dinkefing:

Denna onödiga uppgradering till 32Gb gjorde jag redan för sju år sedan i samband med Haswell-E lanserades. Att folk idag skriver att de äntligen uppgraderat till 32GB gör mig aningen konfunderad. Det är nu man ska uppgradera till 64GB innan 32. Samms sak när jag uppgraderade till 8GB år 2007 när folk vanligtvis körde 2GB.

Någon måste ju vara först. Men att ha över 16GB RAM har inte behövts för mig förrän faktiskt i höstas.

Och då DDR5 kommer inom kort är det ganska onödigt att "framtidssäkra" mig på 64GB DDR4.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Trots att jag bara slösurfar på burken så tar Firefox 32GB av mina 96.