Permalänk
Medlem

Ny jacka luktar kemiskt/rök?

Brukar köpa kläder som inte är i säsong för att jag är en snål jäkel. Inhandlade förra veckan en Didriksons Parkas jacka och fick hem den i måndags. Av någon konstig anledning så luktar jackan typ rök, tänk liquid smoke extract, inte cigarettrök eller dylikt. Väldigt skumt! Kontakta ÅF och påpekade detta och de bad mig vädra jackan i några dagar för att se om det blev bättre. Har gjort detta men den luktar fortfarande. Jag skulle vilja köra den i tvättmaskinen men då kan jag ju glömma att lämna tillbaka den.

Funderar nu på att lämna tillbaka den och be om en ny men vet inte om jag orkar chansa eller om jag ska be om en full återbetalning. Någon annan som varit med om liknande? Just denna jackan är vattentät så den är ju behandlad med någon kemikale, är det denna som luktar måntro? Jag har dock aldrig varit med om detta tidigare och detta är överlägset den dyraste/mest premium jackan jag ägt. Jag kan tänka mig att skumma lukter kan finnas på billiga kläder men knappast på premium. Försvinner doften?

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad som ligger bakom lukten. Kan du identifiera ett ursprung? Luktar det överallt, på insida eller utsida? Är det en impregnering för att skydda jackan under frakt så lär det försvinna efter första tvätt. Är det en billig skitplast som stinker så kommer den sluta lukta den dagen det sista av plasten har sublimerat, med andra ord aldrig.

Men jag är av åsikten att en köpare inte ska behöva acceptera ett material gjort på undermåligt sätt med tveksamma beståndsdelar. Det är ens hälsa trots allt det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Beror väl lite på vad som ligger bakom lukten. Kan du identifiera ett ursprung? Luktar det överallt, på insida eller utsida? Är det en impregnering för att skydda jackan under frakt så lär det försvinna efter första tvätt. Är det en billig skitplast som stinker så kommer den sluta lukta den dagen det sista av plasten har sublimerat, med andra ord aldrig.

Men jag är av åsikten att en köpare inte ska behöva acceptera ett material gjort på undermåligt sätt med tveksamma beståndsdelar. Det är ens hälsa trots allt det handlar om.

Gick och sniffade lite nu. Det verkar enbart vara utsidan som luktar, insidan luktar typ H&M butik, så normalt. Utsidan verkar lukta ganska jämt också, dvs lika mycket på armarna som på ryggen eller framsidan.

Kan det vara för att detta ska vara något miljövänligt med vattenaviseringen?

"Våra plaggs vattenavvisande egenskaper är helt PFC-fria vilket innebär att de är fria från miljöpåverkande fluorkarboner. Sådana perflourerande ämnen har en negativ miljö- och hälsopåverkan, är hormonstörande och icke nedbrytbara i naturen."

Jag tänker om någon annan Sweclockare nyligen köpte Didriksons och upplevt samma sak?