Nvidia CMP-serien inkluderar endast en Ampere-baserad GPU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Jag kan absolut jämföra Bitcoin och Guld, hade jag inte köpt bitcoin så hade jag köpt guld som en investering/spekulering. Faktum är att majoriteten av guldet inte används utan mineas för att sedan låsas in i ett valv eller bankfack, inte speciellt miljövänligt som frågan handlade om.

Då har du igen missförstått guld. Guld är inget man spekulerar med för att bli 'rik'. Det är något man köper för att ha kvar ett värde efter en period med kraftig inflation.

Vad folk väljer att göra med sitt guld spelar väl ingen roll? Knappast sämre än alla bitcoinminers som står och skapar ingenting. Om du oroar dig såpass för lite co2 utsläpp så borde du sluta använda internet ty det släpper ut mer co2 än hela europas bilpark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Då har du igen missförstått guld. Guld är inget man spekulerar med för att bli 'rik'. Det är något man köper för att ha kvar ett värde efter en period med kraftig inflation.

Det är väl helt upp till varje person som köper guld vad ändamålet är? Jag köper inte bitcoin kortsiktigt, och hade inte köpt Guld kortsiktigt heller.

Skrivet av anon56869:

Vad folk väljer att göra med sitt guld spelar väl ingen roll? Knappast sämre än alla bitcoinminers som står och skapar ingenting. Om du oroar dig såpass för lite co2 utsläpp så borde du sluta använda internet ty det släpper ut mer co2 än hela europas bilpark.

Jag har inga problem med att folk köper guld och låser in det i ett valv. Jag tycker mest det är dubbelmoral där man spyr galla över energin som krävs för att säkra bitcoins nätverk, men i andra andetaget tycker att annan konsumption är helt ok.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Säg NÅGOT som är miljövänligt att bryta kryptovaluta!

Hm... ökade incitament att bygga ut kärnkraften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skengetronic:

Köpte en par av Nvidias dåvarande miningkort P104 2017, visade sig iaf på dom korten att det bara var att skruva bort I/O-plåten och så fanns det HDMI-port där som bara var fysiskt blockerat. Dom presterar lite sämre än ett GTX1080 i gaming, men betalat av sig själva för flera år sedan, och inte uppvisat några tecken på att vara slut än. I dagsläget går dom bara plus typ 1€ om dagen, vilket ju ändå får ses som klart godkänt i o m att man kan köpa dom för kaffepengar.

Så skulle vilja påstå att du har helt fel, svårt att få bättre performance/€ på begagnade marknaden än med miningkort, och när mina väl hamnar i Afrika så har dom tjänat både mig och samhället bättre än någon vanlig GPU jag någonsin haft.

I en rosa värld möjligtvis men det är väl rätt uppenbart att beg marknaden för dedikerade mining kort inte är direkt stekhet, eller? Dessutom, gemene gamers köper inte 3-4 år gamla miningkort i hopp om att dom kanske kanske kan användas till spel. Så nej, jag har inte fel

Permalänk
Medlem

Jag tror nvidia behåller alla gpuer själva och bryter valuta. Varför i helvete skulle de sälja till någon och låta dem göra vinst på dem?

Sen när de är klara säljer de gamla kort för att ”fylla en marknad” som de gör med 20xx kort nu. 😁

Allt detta här är en vilseledande manöver!!!

/Sarkasm (kanske?!)

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Det är väl helt upp till varje person som köper guld vad ändamålet är? Jag köper inte bitcoin kortsiktigt, och hade inte köpt Guld kortsiktigt heller.

Jag har inga problem med att folk köper guld och låser in det i ett valv. Jag tycker mest det är dubbelmoral där man spyr galla över energin som krävs för att säkra bitcoins nätverk, men i andra andetaget tycker att annan konsumption är helt ok.

Visst kan hålla med dig om att det är dubbelmoral. Inget fel med lite mining. Sen visst får alla köpa i vilket syfte de än vill men jag menar att köper man guld för att bli rik så kommer man bli besviken. Däremot kommer man vara nöjd om man köpte guld istället för att sätta pengarna på ett sparkonto när riksbanken sänker till minusränta igen. Man kommer nog vara nöjd med bitcoin också men det är en helt annan dimension av spekulation, volatilitet och faror på vägen. Och går det helt åt helvette så har btc noll värde. Guld kommer aldrig bli värt 0 för bara det industriella värdet är enormt och så fort priset skulle minska skulle det industriella användandet öka i snabb takt. När siste man stänger av btc minern däremot som antagligen har lite guld i sig den med så finns ingenting mer än restvärdet av minern kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hm... ökade incitament att bygga ut kärnkraften?

Ja FÖR FAN. Bygg ut den oavsett! Varför blev vi ett jävla U-land när det kommer till energi? Vi kan inte ens försörja oss själva. Importerar smutsig kolkraft. Varför hände det egentligen? Helt jävla sjukt...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag tror nvidia behåller alla gpuer själva och bryter valuta. Varför i helvete skulle de sälja till någon och låta dem göra vinst på dem?

Sen när de är klara säljer de gamla kort för att ”fylla en marknad” som de gör med 20xx kort nu. 😁

Allt detta här är en vilseledande manöver!!!

/Sarkasm (kanske?!)

Elon Musk verkar ju tyckat att det här med krypto valuta är skitbra. Hörde att han investerat 1 miljard eller 2. Inte så svårt att lista ut vad som händer när han och hans kompisar bestämmer sig för att casha in.

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om det blev 2080TI kort istället som såldes för vettiga priser, det här är fortfarande en dålig idé.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Elon Musk verkar ju tyckat att det här med krypto valuta är skitbra. Hörde att han investerat 1 miljard eller 2. Inte så svårt att lista ut vad som händer när han och hans kompisar bestämmer sig för att casha in.

För Elon handlar det inte om att göra små profits på Bitcoin marknaden utan att bli den enda biltillverkaren som säljer bilar genom BTC vilket i sin tur medför en enorm potential. Utöver det kan jag tänka mig att han har Mars i sikte, vilken valuta kommer användas när man kolloniserar Mars? BTC ser ut som det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Elon Musk verkar ju tyckat att det här med krypto valuta är skitbra. Hörde att han investerat 1 miljard eller 2. Inte så svårt att lista ut vad som händer när han och hans kompisar bestämmer sig för att casha in.

Men jag undrar fortfarande varför nvidia skulle vilja sälja sina kort om de är värda mer i deras händer än hos någon annan?

Så länge det är lönt att mina med dom, är de inte värda att sälja.

Kan någon förklara för mig?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Eftersom det oundvikligen kommer postas ful-jämförelser och diverse grafer som hänvisar till kryptokult-bloggar som i sin tur hänvisar till propaganda-teamet hos CoinDesk (som i sin tur av naturliga orsaker inte redovisar några källor) så postar jag denna.

1 Bitcoin-transaktion vis á vis 100,000 VISA-transaktioner:

Källa: Statista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Eftersom det oundvikligen kommer postas ful-jämförelser och diverse grafer som hänvisar till kryptokult-bloggar som i sin tur hänvisar till propaganda-teamet hos CoinDesk (som i sin tur av naturliga orsaker inte redovisar några källor) så postar jag denna.

1 Bitcoin-transaktion vis á vis 100,000 VISA-transaktioner:

https://i.imgur.com/RqiY8lx.png

Källa: Statista

En mer rättvis jämförelse vore att jämföra Visa med Lightning Network, och en transaktion på bitcoins baslager kan då innehålla oändligt många transaktioner.

Men Visa verkar rätt pigga på att integrera krypto ytterligare, vilket kanske vittnar om att dom inte ser begränsningarna på samma sätt:

https://www.finextra.com/newsarticle/37384/visa-prepares-for-...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men jag undrar fortfarande varför nvidia skulle vilja sälja sina kort om de är värda mer i deras händer än hos någon annan?

Så länge det är lönt att mina med dom, är de inte värda att sälja.

Kan någon förklara för mig?

Håller med helt... Nvidia borde bygga egna datacenter (hej Geforce Now) och köra ethereum själva istället på kapaciteten som är över istället för att sälja till miners, sen om det krashar kan de bara sälja vidare dem som factory refurbished parts eller ha trevliga datacenter att använda till ai eller annat...

Kanske är enklare att utnyttja färdiga försäljningsled än att bygga datahallar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Håller med dig, det är svårt att göra en äpple till äpple jämförelse eftersom det finns så enormt många faktorer som spelar roll, rent transaktionsmässigt så är det effektivare att skicka en bitcoin än att transportera en tacka guld t.ex. Samhällsnyttan är såklart en helt annan diskussion med ännu mer faktorer

Tog bilden från Ark Invest: https://ark-invest.com/articles/analyst-research/bitcoin-myth...

Tackar för länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men jag undrar fortfarande varför nvidia skulle vilja sälja sina kort om de är värda mer i deras händer än hos någon annan?

Så länge det är lönt att mina med dom, är de inte värda att sälja.

Kan någon förklara för mig?

Nvidia säljer verktyg för desktop applikationer är det enkla svaret, är som att fråga varför industrirobot-tillverkare inte slutar sälja robotar till biltillverkare och istället bygger sina egna bilar. Skulle dem ta sina begränsade kort och bygga egna mining center kompromissas hela affärsidén, dem måste isf sluta sälja grafikkort i brist på produkter då de själva inte producerar chippen. Utöver det medför det en enorm risk rent marknadsföringsmässigt för en ev. temporär trend, egentligen ett PR självmord. Bättre att göra det man är bra på och förbättra marginalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Nvidia säljer verktyg för desktop applikationer är det enkla svaret, är som att fråga varför industrirobot-tillverkare inte slutar sälja robotar till biltillverkare och istället bygger sina egna bilar. Skulle dem ta sina begränsade kort och bygga egna mining center kompromissas hela affärsidén, dem måste isf sluta sälja grafikkort i brist på produkter då de själva inte producerar chippen. Utöver det medför det en enorm risk rent marknadsföringsmässigt för en ev. temporär trend, egentligen ett PR självmord. Bättre att göra det man är bra på och förbättra marginalerna.

Jo. Men nu är inte mining samma sak som att bygga en bil.

Att bygga ett datacenter behövs inte om man säljer till ett som redan finns och där man kanske är delägare. Herregud det är ju nvidia vi pratar om. Resurserna finns.

Men jag tror ju inte det är så det är på riktigt. Det är en av mig påhittad konspirationsteori som skulle kunna stämma i en sjuk värld och förklara allt som sker just nu.

Ibland är det kul att sväva ut.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jo. Men nu är inte mining samma sak som att bygga en bil.

Att bygga ett datacenter behövs inte om man säljer till ett som redan finns och där man kanske är delägare. Herregud det är ju nvidia vi pratar om. Resurserna finns.

Men jag tror ju inte det är så det är på riktigt. Det är en av mig påhittad konspirationsteori som skulle kunna stämma i en sjuk värld och förklara allt som sker just nu.

Ibland är det kul att sväva ut.

Dom säljer redan till miningindustrier utöver försäljning till konsumenter, det är inte omöjligt att dem äger en stake i dessa som krav för att förse nya grafikkort, detta hade givetvis varit sekretessbelagt och omöjligt att få reda på isf.

https://www.tweaktown.com/news/76468/cant-buy-new-ampere-gpu-...