Alternativ till googledrivesync dvs windows programet INTE andra molntjänster.

Permalänk
Medlem

Alternativ till googledrivesync dvs windows programet INTE andra molntjänster.

Undrar om det finns nåt alternativ program för att synka filer mellan google drive och en dator.
Och NEJ jag menar INTE andra molntjänster som dropbox/onedrive/osv/osv/osv!!!

Sökt runt en hel del nu men ej hittat nånting då alla forum trådar osv med denna fråga (dock oftas mer oklar) ALLTID spårar ur totalt till att handla om andra molntjänster istället.

Anledningen till att jag frågar är för att googledrivesync.exe verkar fungera extremt dåligt i windows.
Har två datorer (syster/morsan) som har googledrivesync då det var det enda prg/websida/molntjänst jag lyckades få dom att faktiskt använda sig av, då dom hade använt drive lite förrut.
Det som var aktuellt då och nu var/är att alla 6746745636785 dagliga bilder skulle laddas upp och sparas så att dom sedan även kunde titta på dom.
Detta för att små 128gb ssdér som satt i "snål datorerna" dom köpte var fulla av bilder.
Provade 5 olika molntjänster alla var betydligt bättre enligt mig än google drive/photo en eller två hade dock rätt liten begräsning på utrymme.
Men nope dom var för komplicerade=såg ej ut som google drive/photot och dom kunde inte lära sig det på 15sek/3knapptryck så dom var ute ur leken direkt.

Sen provade dom google drive/photo och japp det fungerar bra och så jag synkade både deras konton med min fiberlina så dom slapp göra det med 8/1 adsl.
Hörde inget mer om detta sedan.

Nu två år senare så har jag syrrans burk hemma för att en del kalkylark på google drive ger skumma fel som grå/svart skärm ibland på bara en del av skärmen (inte sett detta själv för nu funkar den ju som den ska:( ).
Det är dock en atom cpu och 128gb ssd så tänkte först är det för att kalkylark börjar bli stora? Heller kanske full ssd som slöar ner burken nåt enormt?
Men nope efter en snabb titt innan laga mat o äta, ganska små kalkylark och ssd´n är bara lite mer än halvfull så inget av dom bör ju ge sådana fel.

Upptäckte dock rätt snart efter jag ätit att googledrivesync även efter lite mer än en timme åt upp 100% cpu på dom två kärnor som finns.
Såg även att det fortfarande visade fil 1 av 2000 nånting och nej inga stora filer finns att synca.
Med sysinternal så ser man att googledrivesync aldrig ens rör någon fil/mapp alls utan går upp i 100% cpu och ingen som helst nätverks aktivitet heller och bara står där.
Provade med admin behörighet till googledrivesync (då det tipsas om det ofta i googledrivesync trådar) men samma sak.
Man får heller aldrig något felmeddelande så VAD det är som är fel får man ju aldrig veta.

Datorn är tyst (inget fläktande alls ifrån galler/etc) och kommer ej ihåg om den hade fläkt heller inte (det är ju en atom?) men det verkar som den ska ha det.
Även fast den står på 100%cpu en lång tid så klockar den inte ner enligt cpu-z/coretemp och temp ligger på 85-90°.
Så börjar fundera på om det är grafikartefakter från för varm cpu (inbyggd gpu) som syns när kalkylarken "jävlas"?
Och även på om hur länge googledrivesync har käkat 100% cpu? Månader? År?
För det verkar ju som fläkten har lagt av! (OM det finns nån vill säga).

Ska öppna den i morgon o titta om det finns nån fläkt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Google Drive FileStream är väl det enda alternativ som finns. Om den fungerar med vanliga Gmail konton låter jag vara osagt, då jag har Workspace (tidigare G-suite).

https://support.google.com/a/answer/7491144?hl=sv#zippy=%2Cwi...

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset men nope samma sak där, äter 100% cpu men inget händer.
Provade dock bara i 30min!

Uppdatering så stod den på över natten från strax innan mitt första inlägg tills ca 15min sedan.
Men inget hade hänt fortfarande 100% cpu på båda kärnor och synkar fil 1 av 2382 (skrev ned siffran igår o japp samma idag).
Och inga som helst försök att röra filer/mappar på ssd, samt inga försök att skicka ut nåt över internet efter ca 15sek från uppstarten.
Sen när man stänger av googledrivesync så tar det ca 10min innan det stängs av och även då inga försök att nå internet alls under den tiden.
Så troligen ingen bitcoinminer som jag allvarligt började misstänka, för det hade ju troligen panik skickat allt så fort det gick över internet när man börjar stänga av skiten.

Och till sist öppnade burken och nope fanns ingen fläkt den är helt passivt kyld.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Antar att du har testat och ta bort drivesync programmet och installera igen. Har du även raderat mappen för den under %userprofile%\appdata\local\google\ ?

Hade andra problem själv för en tid sedan och det löstes med ominstallation och radering av DriveFS mappen i profilen.

Permalänk
Medlem

Ja provade att avinstallera samt radera alla spår på ssd och i registret/omstart installering igen men samma sak.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Dum fråga men nu när vi är inne och griper efter halmstrån, så måste jag bara fråga om det är ett vanligt Google konto där utrymmet är begränsat? För inom kort kommer även bilder att påverka lagringsutrymmet. Därav att jag har valt Workspace Enterprise för att slippa begränsningar.

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt google konto.
Där det så vitt jag vet har varit i minst ett par år att bilder tar upp utrymme och det oavsett vilken bild typ/komprimeringsgrad man har.
MEN väljer man att google själva får komprimera bilderna så tar dessa bilder ej upp utrymme, är det detta som kommer ändras?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Förändringen kommer 1 juni i år fram till dess så sägs det att det inte ska påverkas...

https://blog.google/products/photos/storage-changes/

Men det är trots allt ett intressant problem ni har råkat ut för.

Slogs just av tanken om det har pågått en längre tid, om det har med delningen av tjänsterna Drive och Photo under 2019?
https://blog.google/products/photos/simplifying-google-photos...

Tillägg x2 i texten