Uppkopplat larm i det smarta hemmet med Ajax Systems

Permalänk
Skrivet av AplAy:

En mycket specifikt vältränad hund är det bästa larmet och som det första försvaret. Extrapolera valfritt från det påståendet.

Lämnar du hunden hemma när du åker på semester?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hetkyckling:

Lämnar du hunden hemma när du åker på semester?

Jag åker inte på semester.

Men skulle jag göra det så låter jag det EMP-säkrade elstängslet vara påslaget!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jag åker inte på semester.

Men skulle jag göra det så låter jag det EMP-säkrade elstängslet vara påslaget!

Glöm inte din laserkonverterade raketkulspruta på taket

Permalänk

Som flera redan påpekat Ajax är inte ett klassat larm enligt SBSC. Finns heller inget krav på klassade inbrottslarm på villor från försäkringsbolagen. Så just klassningen har mindre betydelse, mer funktionalitet som är intressant här.

Även Nookbox har vettig trådlös hemlarmlösning.

Men trådat inbrottslarm är att föredra, speciellt om man ska nyttja det permanent under en längre tid. Jag förstår dock att man inte vill/kan dra larmkabel i hela huset och väljer ett trådlöst som kompromiss. Men dessa larm är känsliga för betongväggar, det är bra att ha med sig inför beställning av ett trådlöst larm, även om det oftast lösas med extra repeter.

Batterierna är ganska dyra och ska bytas i varenda komponent runt 1 gång per år lite beroende på hur ofta aktuella detektorn ändrar läge. Så de som säger att de har noll kr i månadskostnad kommer snart märka att så är inte fallet. Planerar man att skydda ett objekt 1-3 år kör trådlöst om räckvidden duger. Om man vill skydda objektet mer än tre år se till att skaffa ett trådat larm.

Lite som de tre små grisarna den som bygger sitt hus av halm.. trådlöst larm kan alla installera men under en 10 års period så ångrar sig troligen de flesta. Jag gissar att folk tillslut tröttnar på att byta batterier varje år slutar använda larmet, sedan när inbrottet sker är larmet avstängt sedan flera år tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tycker inte att min riktigt gör som jag säger. Alls. Känner mer att det är jag som är röststyrd.

Har du provat att göra rent henne? Kan behövas ett spa-besök i kvartalet för vissa modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Ja det är tillåtet att övervaka egen tomt, förutsatt att inget utanför syns. Skyltning måste finnas

Det har tyvärr med försäkringsbolagen att göra. Ajax verkar mycket smidigare än mycket av den certifierade gråhårsframkallade skiten som jag hållt på med innan.

måste det inte alls på egen tomt.
länka gärna till var du hittat att det måste vara skyltat.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

måste det inte alls på egen tomt.
länka gärna till var du hittat att det måste vara skyltat.

Om du nu är så säker på din sak, länka gärna

Citat:

5 § Lagen gäller inte vid
1. kamerabevakning som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,

Citat:

Upplysning om kamerabevakning och enskildas rätt till information

Krav på upplysning

15 § Upplysning om kamerabevakning ska lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt.

Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid bevakningen, ska en särskild upplysning lämnas om detta.

Bestämmelser om rätten till information om den personuppgifts-behandling som kamerabevakningen innebär finns i EU:s dataskydds-förordning och andra föreskrifter som anges i 6 §.

Som nämnt tidigare, är det inget problem om det är höga häckar runt tomten, men så fort "allmänheten" har tillgång så är det andra regler

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

5 § Lagen gäller inte vid
1. kamerabevakning som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,

Och eftersom kameraövervakningslagen inte gäller i detta fall så gäller inte

Citat:

15 § Upplysning om kamerabevakning ska lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt.

Och nej, det spelar i detta fall ingen roll om allmänheten har tillträde till det privata området.

Källa: Riksdagens hemsida.
https://www.riksdagen.se

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

var i säkerhetsbranschen i många år, (stationschef för skyddsbolag) sista larmet jag använde var ett visonic powermaster 30, (ihop med separata kameror) frugan var aningen trött på kablarna till alla sensorerna på dom andra systemen

numera kör jag allt i smarthuset istället, skulle dom störa ut z-wave nätet så sitter det nvr med ai som har ett gäng poe kameror mot sig, detta drivs med en ups, med andra ord vet jag om det kommer in någon på tomten som inte hör dit lång innan dom når huset. (man lägger in foton på dom som ska har tillgång så larmar det om det kommer en okänd) fönsterna och altandörr är i aluminium med säkerhetsglas om dom ändå inte blir avskräckta av kamerorna samt att större strålkastare tänder upp. (ja ok jag kanske är lite arbetsskadad

väktartjänster ser jag egentligen som totalt onödiga för privatpersoner OM du har vänner,släkt eller vettiga grannar i närheten.
väktaren kommer aldrig gripa någon, normalt sätt är ett inbrott över långt innan väktaren når fram, skulle han mot alla odds hinna fram är risken väldigt stor att det kommer vara han som behöver hjälp, däremot kan denna laga upp tex ett krossat fönster eller slå av vattnet vid en läcka osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Om du nu är så säker på din sak, länka gärna

Som nämnt tidigare, är det inget problem om det är höga häckar runt tomten, men så fort "allmänheten" har tillgång så är det andra regler

@veni han före.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett "avtal" med Verisure och betalat 270 spänn i månaden. Hörde att de höjer nu.
Det verkar intressant med ett Ajax larm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En mycket specifikt vältränad hund är det bästa larmet och som det första försvaret. Extrapolera valfritt från det påståendet.

Kostar lite vid investering, underhållet 500-600 beroende på kost, samt försäkring på ytterligare en hundring, samt en överlappande kostnad första 1,5 året från den förra.

Men du får personskydd på promenaderna fantastiskt larm om nått kommer och direkt action (ej vänta på väktare) vid händelse.

Vi använder här ett blandat skydd. En schäfer för själva attacken, och två flatcoated för larmet. Flatcoated är dock lite svår inställd och har en tendens att larma lite ofta.

Dock blir dom (Flatcoated) väldigt bra fotvärmare vid hemarbete.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typoon9150:

Batterierna är ganska dyra och ska bytas i varenda komponent runt 1 gång per år lite beroende på hur ofta aktuella detektorn ändrar läge. Så de som säger att de har noll kr i månadskostnad kommer snart märka att så är inte fallet. Planerar man att skydda ett objekt 1-3 år kör trådlöst om räckvidden duger. Om man vill skydda objektet mer än tre år se till att skaffa ett trådat larm

Om du behöver byta batterierna runt en gång per år så ska du nog ha det installerat i en betongbunker med bristfällig täckning, kort tid mellan varje ping samt hög aktivitet 24/7/365. Jag har haft mitt Ajaxlarm igång i drygt 1,5 år och den enda sensorn som ens tappat lite batteri enligt appen är den till ytterdörren. Övriga sensorer visar fortfarande 100% batteriladdning och det inkluderar även en utomhussiren som sitter helt oskyddat från väder och vind.

För att citera Ajax själva rörande deras dörrsensor:

Citat:

If the door opens 10 times a day and the ping interval is 60 seconds, then DoorProtect will operate up to 7 years from the pre-installed battery. Setting the ping interval of 12 seconds, you will reduce the battery life to 2 years.

De har även en kalkylator på sin sida för att uppskatta batteritid för de olika sensorerna baserat på ett gäng variabler.
https://support.ajax.systems/en/how-long-operate-from-batteri...

Nu förstår jag att man såklart inte kan lita till fullo på batteristatusen i appen men det ger åtminstone en fingervisning om hur det ligger till. Enligt manualen så ger appen dessutom en låg batteri-varning ungefär två månader innan de är helt slut så att det finns gott om tid att byta.

Hade jag renoverat hela huset samtidigt som det var dags att installera larm så hade jag garanterat dragit ett gäng tomrör och kört med ett trådat SPC-larm så jag är helt med dig på den punkten. Har man möjlighet att köra trådat så bör man köra trådat, men trådlöst är inte fullt så illa som du får det att framstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ta det steget längre med https://github.com/asmirnou/watsor docker image. Kör bildanalys på kameraströmmarna, sedan publiseras igenkänning av människor via mqtt till HA som spelar upp röstmeddelande i alla högtalare att någon är på uppfarten, etc. Då vet man när leveransen från inet kommer när man jobbar hemifrån!

Nice. Jag får testa det. 😊👍

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag har kört mitt Ajax i över ett år nu utan problem. Skyddar Hus, garage och friggebod (för under 9000 kr på rea).
Ingen kamera ännu. Kör det i separat system, men tror att några av de kameror jag har ska gå att integrera i Ajax.
Batterierna visa fortfarande 100 % på alla delar.
Var hyfsat lättinstallerat, dock läste jag på lite på nätet först.
Tittade på Verisure, med flera, men kostnaden blev ju astronomisk med det vi ville ha, tjänar in detta larm på under 2 år, även om det är ett dyrt larm.
Kravet från frun var att det skulle vara lätthanterligt via telefon mm. kunna vara på när vi var hemma (vilket inte funkade med förra larmet) och gå att koppla upp mot larmcentral.
Har dock inte kopplat mot larmcentral än, då vi kom fram till att det var onödigt just nu.
Totalt väldigt nöjd, även om man kanske hade klarat sig med ett billigare larm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är detta ett larm med kameror i ens hem, kopplat till ett moln på ukrainska servrar? Really?

/hulle.

Jag var tvungen att kolla upp det här med Ajax för att kunna ge dig ett bra svar.

De kör sina datacenters i Amazons cloud-tjänster med servrar både i Tyskland samt United Kingdom. Hela deras uppsättning bygger på en lastbalansering för högsta möjliga tillgänglighet och redundans. Under 2020 uppmättes tillgängligheten till 99,997% enligt svaret jag fick.

Permalänk
Medlem

Jag har haft larm från Ajax i 2 år ungefär, och jag är helnöjd.

Dock har det hänt något märkligt några gånger med min brandvarnare "Fireprotect Plus".
Larmet tjuter i 2 sekunder, sen slutar det. På appen kommer det upp ett meddelande "Rökkammaren på Brandvarnare i *** är OK".

Efter att det inträffade kl 03 på natten så inaktiverade jag rökvarningen. Någon som har en idé vad det kan vara?
Rökdetektor dammnivå står OK.
Har tre andra "icke-uppkopplade" brandvarnare, så känns inte kritiskt just nu men det stör mig lite.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

En kurs — eller två — i svenska rekommenderas artikelförfattaren. Det var länge sedan jag läste en artikel med så dåligt språk.

Permalänk
Skrivet av NoiseMaker:

En kurs — eller två — i svenska rekommenderas artikelförfattaren. Det var länge sedan jag läste en artikel med så dåligt språk.

Wow, tack så mycket för din väldigt värdefulla kommentar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Jag har kört Ajax i lite över ett år nu i min villa. Är överlag väldigt nöjd med det.

Visst hade ett öppet api varit att föredra men jag har ändå fått in det i min Homeassistant via SIA protokollet och ansluta den som en Monitoring station. På detta vis får jag i alla fall status på larmet så jag kan automatisera utifrån det.

Jag kör på 6 stycken tredjeparts kameror som är kopplade via RTSP. De kan endast användas för att se video feeden och vad jag har förstått kan larmcentralerna ansluta till dem då också. Dessa kameror kan inte användas för att trigga larmet utan är helt för verifiering.

Går det att spela in feeden på något sätt genom Ajax?

Permalänk
Skrivet av oakar:

Går det att spela in feeden på något sätt genom Ajax?

Nej, då Ajax är ett larmsystem och inte ett övervakningssystem.
Därför du bör ha kamerorna på ett separat system som Ajax kan bara ta stream en ifrån.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megatomten:

Nej, då Ajax är ett larmsystem och inte ett övervakningssystem.
Därför du bör ha kamerorna på ett separat system som Ajax kan bara ta stream en ifrån.

Ok! Hur ser din setup ut med kamerorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Ok! Hur ser din setup ut med kamerorna?

Just nu kör jag mina kameror via Frigate och en Google Coral för att känna igen folk. Sedan har kamerorna sina feeds exponerade utåt via RTSP in till Ajax.

Tidigare körde jag kamerorna via BlueIris.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns mängder av inställningsmöjligheter i larmet, ändå finns det vissa saker som jag inte kan få till, vilket är lite irriterande.
- Tex vill jag att larmet ska indikera att det är igång när man kommer hem så att man förstår att man ska larma av. Detta kan åstadkommas genom att man låter sirenen pipa. Dels piper den fruktansvärt högt även på lägsta nivå, och dels så piper den nu på en massa andra events. Jag har tex inget behov av att den piper i 30s när jag larmar på nattläget. Och det är nästan så att man inte vill sätta på nattläget om man gör det för sent eftersom man riskerar väcka hela huset.

Som jag förstår har de gjort ändringar så att det går att få det "tyst" när man aktiverar nattläget, har beställt ett system själv men inte fått hem sakerna ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Som jag förstår har de gjort ändringar så att det går att få det "tyst" när man aktiverar nattläget, har beställt ett system själv men inte fått hem sakerna ännu

Jag har inget pip vid pålarmning av nattläget, bara vid full pålarmning. Vet inte hur det varit innan, jag installerade mitt för kanske en månad sen eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Som jag förstår har de gjort ändringar så att det går att få det "tyst" när man aktiverar nattläget, har beställt ett system själv men inte fått hem sakerna ännu

Har försökt hitta det men tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaLnAk:

Har försökt hitta det men tyvärr inte.

Min siren är inställd på att pipa vid "entry/exit delay" men inte arming/disarming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaLnAk:

Har försökt hitta det men tyvärr inte.

Läste något om man hade "arm time 0 sekunder" på själva nattläget pep det inte, men som sagt har inte sakerna hemma ännu så kan återkomma när jag ser hur menyerna ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Min siren är inställd på att pipa vid "entry/exit delay" men inte arming/disarming.

Tack! Stängde av vid arming/disarming men vart ställer jag in entry/exit delay? På magnetkontakten som sitter på dörren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaLnAk:

Tack! Stängde av vid arming/disarming men vart ställer jag in entry/exit delay? På magnetkontakten som sitter på dörren?

Exakt, där kan du ställa in både för ut och in individuellt.