3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Viking
Skrivet av fanderzzon:

Vad gick 3060 Ti och 3070 för på lanseringsdagen? 3 fläktar kostar ju oftast lite mer samt OC.

Jag fick tag i ett 3060 för 5.190kr (MSI Ventus 3X OC) för att jag hade inget grafikkort vid den lanseringen och därmed behövde ett. Jag får har det i några år tills efterfrågan har kommit ifatt

Är Nvidia rekommenderade pris med moms? För det är ju nästan hånfullt annars med ett så stort gap.

3070 gick för 5625kr inklusive moms.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Om nån lyckats få tag i ett sånt där ASUS EKWB 3070 och ångrat sig så tar jag det direkt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Asus rog strix rtx 3060 finns i en lagershop hos netonnet i Uppsala

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk

Här kan man följa med lite hur "beg"-marknaden beter sig för 3060 icke-Ti:
https://www.tradera.com/search?itemStatus=Ended&sortBy=AddedO...

Går inte att sortera på senast avslutade, men ger ändå en bild av läget. Massor med osålda kort med startpris från 5690 uppåt, t.ex. Zotac White. Strix-korten brukar starta kring 6790-6990, men säljer dåligt. Ett kort såg jag sålde för 7000. Snittpris för senaste 19 sålda kort ligger på 6010kr enligt de jag hittat.
ASUS Dual sålt för 5800, vad gick de för vid lanseringen? Nu är de ute för 4890-5500 på Proshop, NoN och Webbis.

OBS: Avslutad och 0 bud innebär inte att kortet inte sålt, så man får gå in på varje annons. Det står tydligt säljpris ifall kortet sålt för fastpris. "Vinnande bud" ifall sålt på bud. "Avslutat" innebär ingen affär.
Notera också att säljaren kan avsluta annonsen, så vissa ligger uppe en väldigt kort stund. Antar att de då lyckats sälja via andra vägar, men omöjligt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det känns ju helt otroligt idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Här kan man följa med lite hur "beg"-marknaden beter sig för 3060 icke-Ti:
https://www.tradera.com/search?itemStatus=Ended&sortBy=AddedO...

Går inte att sortera på senast avslutade, men ger ändå en bild av läget. Massor med osålda kort med startpris från 5690 uppåt, t.ex. Zotac White. Strix-korten brukar starta kring 6790-6990, men säljer dåligt. Ett kort såg jag sålde för 7000. Snittpris för senaste 19 sålda kort ligger på 6010kr enligt de jag hittat.
ASUS Dual sålt för 5800, vad gick de för vid lanseringen? Nu är de ute för 4890-5500 på Proshop, NoN och Webbis.

OBS: Avslutad och 0 bud innebär inte att kortet inte sålt, så man får gå in på varje annons. Det står tydligt säljpris ifall kortet sålt för fastpris. "Vinnande bud" ifall sålt på bud. "Avslutat" innebär ingen affär.
Notera också att säljaren kan avsluta annonsen, så vissa ligger uppe en väldigt kort stund. Antar att de då lyckats sälja via andra vägar, men omöjligt att veta.

Det är väll för att att rtx 3060 är så kraftigt överprisat om de skulle ha presterad söm ett 2080 så skulle de ha sålds som smör eller ha kostar 3500-4000kr inga kommer ju betela 5500-6000kr för ett rtx 2070 med 4 gb mer vram när ett 2070 kostad 5500lr för 2 år sen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Wow det är bra pris/värde. Idag känns det som 7.5-8tkr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fanderzzon:

Wow det är bra pris/värde. Idag känns det som 7.5-8tkr?

Jag betalade 8000 för mitt 3070, vilket sved något otroligt när man ser vad korten har kostat. Men men, kortet betalar sig själv så.

Permalänk

Exakt, jag tror vi nu slagit i taket för vad folk är villiga att punga ut, speciellt när deras Eth hashrate är mixtrat med.
Är väldigt ovillig att ge nVidia rätt på den frågan av princip, men det verkar ha en liten effekt kanske?

Jag sitter på ett 5 år gammalt 970 och var helt inställd på en 3060 Ti för upp till 6000, eller en 3060 för 4300 max, för de vore båda stora hopp. Men lite is i magen får man ha, dessa pris har gett folk en helt twistad bild av vilka pris som är rimliga....

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Exakt, jag tror vi nu slagit i taket för vad folk är villiga att punga ut, speciellt när deras Eth hashrate är mixtrat med.
Är väldigt ovillig att ge nVidia rätt på den frågan av princip, men det verkar ha en liten effekt kanske?

Jag sitter på ett 5 år gammalt 970 och var helt inställd på en 3060 Ti för upp till 6000, eller en 3060 för 4300 max, för de vore båda stora hopp. Men lite is i magen får man ha, dessa pris har gett folk en helt twistad bild av vilka pris som är rimliga....

Dem har ju knappast lyckats med sitt mål, 3060 såldes slut direkt från butik och gamers behöver betala löjliga överpriser för ett ganska mediokert grafikkort.

Permalänk
Avstängd

sjukt att samma kort jag köpte på proshop för 3650kr nu kostar 5990kr https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3060-DUAL-...

Fast tråkigt att det just nu bara ligger och samlar damm då jag väntar på att hitta en 5600x cpu i lager för icke överpriser. :/

Permalänk
Skrivet av borggren4:

Dem har ju knappast lyckats med sitt mål, 3060 såldes slut direkt från butik och gamers behöver betala löjliga överpriser för ett ganska mediokert grafikkort.

Ifall lyckats innebär att alla som vill ha ett kort till MSRP kan få det? Nej, då har de inte lyckats.
Ifall det innebär man hittat en balans där kortet är ointressant för miners och till mesta del går till gamers? Då tycker jag det är minst "ok".

Visst, den enorma bristen på kort har gjort att priserna ligger på cirka 1000 spänn över MSRP+moms, men i det kunde ha varit mycket värre. *sneglar på 3070 som säljs för 9-10k*
Så någon effekt verkar ändå deras miningblocker ändå ha, tillsvidare. Ifall någon lyckas knäcka den, eller hitta en altcoin som är värd att mina eller Eth-priset drar iväg igen, då är det kört.

Sen är det intressant att se vad effekten av 6700 XT:s lansering har.

Lade till citat för tydlighet
Permalänk
Medlem

Det kommer snart knäckas. Garanterat. Om det inte är gjort och all världens 3060 snart börjar köpas upp från nån industriadress i Kina eller dyl.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Ifall lyckats innebär att alla som vill ha ett kort till MSRP kan få det? Nej, då har de inte lyckats.
Ifall det innebär man hittat en balans där kortet är ointressant för miners och till mesta del går till gamers? Då tycker jag det är minst "ok".

Visst, den enorma bristen på kort har gjort att priserna ligger på cirka 1000 spänn över MSRP+moms, men i det kunde ha varit mycket värre. *sneglar på 3070 som säljs för 9-10k*
Så någon effekt verkar ändå deras miningblocker ändå ha, tillsvidare. Ifall någon lyckas knäcka den, eller hitta en altcoin som är värd att mina eller Eth-priset drar iväg igen, då är det kört.

Sen är det intressant att se vad effekten av 6700 XT:s lansering har.

Kortet verkar vara ointressant för de flesta miners men trots det säljs det för nästan x2 MSRP (gick att köpa för 3600kr, säljs för 5500kr-7000kr), dem har alltså inte lyckats hitta en balans vilket samtliga kritiker till detta påpekade, scalpers är förmodligen det största problemet pga. brist på halvledare. Det enda man har gjort är ett PR trick för att få gamers att tro att man står på deras sida samtidigt som skapar incitament att köpa deras nya miningserie som över tid är ett bakslag för både gamers och miners då korten inte går att sälja andrahand vilket minskar tillgången på andrahandskort och således ökar priserna på äldre kort.

Permalänk
Medlem

Någon som beställt Zotac 3060 Twin Edge OC hos webhallen och fått någon uppdatering kring det?
https://www.webhallen.com/se/product/331124-Zotac-GeForce-RTX...

Fick orderbekräftelse lanseringsdag 18:01 och min har fortfarande gul ruta

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Någon som beställt Zotac 3060 Twin Edge OC hos webhallen och fått någon uppdatering kring det?

jag hämtade ut samma dag i butik. order 18:01

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

sjukt att samma kort jag köpte på proshop för 3650kr nu kostar 5990kr https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3060-DUAL-...

Fast tråkigt att det just nu bara ligger och samlar damm då jag väntar på att hitta en 5600x cpu i lager för icke överpriser. :/

verkar komma in på lager på inet 31/3

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Väntar också på status där. Fastnade i webbis betalning via klarna var långsam så gick igenom 18:02 tyvärr för mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av borggren4:

Kortet verkar vara ointressant för de flesta miners men trots det säljs det för nästan x2 MSRP (gick att köpa för 3600kr, säljs för 5500kr-7000kr), dem har alltså inte lyckats hitta en balans vilket samtliga kritiker till detta påpekade, scalpers är förmodligen det största problemet pga. brist på halvledare. Det enda man har gjort är ett PR trick för att få gamers att tro att man står på deras sida samtidigt som skapar incitament att köpa deras nya miningserie som över tid är ett bakslag för både gamers och miners då korten inte går att sälja andrahand vilket minskar tillgången på andrahandskort och således ökar priserna på äldre kort.

Kortet som gick för 3600kr (Zotac icke OC typ?) säljer inte för 7000kr, så det är nog lite att missrepresentera. Och de korten som var ute för under 4000 finns inte längre till sådant pris. Absolut, just nu är det nog återförsäljarna som drar extra emellan genom att höja priserna men det är inte nVidias fel.

Och jag hävdade inte att deras mining-block inte hade en annan baksida, men att hävda att gamers skulle tappa nåt på andrahansvärdet på 3060 (eller på nåt miningkort som de ändå inte köper) är ju lite konstigt. När man är klar med sitt 3060 om säg 2 år, då kommer det vara högst irrelevant för mining ändå. Baksidan är såklart det att det blir svårare att köpa gamla miningkort i andrahand när det de inte längre är lönsamma. Och DET är ett problem, speciellt de kort som produceras med Ampere-chip, även om nVidia hävdar att man bara använder chip som inte uppfyller "GeForce-spec", vad än det är.

Så vad skulle din lösning ha varit som nVidia? Allt jag hävdar är att miningblocken på 3060 kanske hållit kortets scalperpris nere med en tusenlapp eller så, och gjort att det mer ofta är gamers som kan få tag på det. Var har jag fel?

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera nu från i5 6600k och ett 1060GB. Hade tänkt mig amd 5600x och ett 3060Ti/3070.

Dock som ni alla andra...

Hade först tänkt mig lägga max 6k för ett 3070 men nu handlar det snarare om 8k man får lägga. Så frågan är om man ska försöka hålla i och ut och att priserna/tillgången balanseras inom några månader. Men så läser man skrämselartiklarna där brist kommer råda ett år... Eller ska man hänga i alla "i lager-trådar" för att förhoppningsvis kunna knipa ett 3070 för 8k...

Har alltid byggt mina tre datorer själv.. Så ser man sig snegla på en färdigbyggd Lenovo (tror jag det var) för 14k med ett 3060ti på Elgiganten... Tuffa tider.

Permalänk
Skrivet av ibland:

jag hämtade ut samma dag i butik. order 18:01

Beställde hämtning i butik, 18:01 men fick gult och står ännu "Saknas i lager". Måste ha varit fråga om sekunder.
Zotac Twin Edge OC versionen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Kortet som gick för 3600kr (Zotac icke OC typ?) säljer inte för 7000kr, så det är nog lite att missrepresentera. Och de korten som var ute för under 4000 finns inte längre till sådant pris. Absolut, just nu är det nog återförsäljarna som drar extra emellan genom att höja priserna men det är inte nVidias fel.

Och jag hävdade inte att deras mining-block inte hade en annan baksida, men att hävda att gamers skulle tappa nåt på andrahansvärdet på 3060 (eller på nåt miningkort som de ändå inte köper) är ju lite konstigt. När man är klar med sitt 3060 om säg 2 år, då kommer det vara högst irrelevant för mining ändå. Baksidan är såklart det att det blir svårare att köpa gamla miningkort i andrahand när det de inte längre är lönsamma. Och DET är ett problem, speciellt de kort som produceras med Ampere-chip, även om nVidia hävdar att man bara använder chip som inte uppfyller "GeForce-spec", vad än det är.

Så vad skulle din lösning ha varit som nVidia? Allt jag hävdar är att miningblocken på 3060 kanske hållit kortets scalperpris nere med en tusenlapp eller så, och gjort att det mer ofta är gamers som kan få tag på det. Var har jag fel?

Jag skrev 5500-7000kr. Kort för 5000kr nya säljs för 7000kr och kort för 3600-4000kr säljs för 5500kr-6000kr, detta är inte bara återförsäljarnas fel utan också scalpers.

Det som händer nu är att när miners är klara med äldre kort säljs dessa till andrahandsmarknaden vilket ökar den totala tillgången äldre gen kort. Tittar vi fram två-tre år när halvledarbristen är över och den totala mängden kort sålda inte är = utbud, och miners endast kan köpa minerkort, då kommer den totala tillgången på andrahandskort minska och därför kommer priserna på äldre gen kort öka.

Vad hindrar Nvidia och AMD från att höja priserna efter varje gen? Jo, andrahandskort, när prestandan inte är tillräckligt gynnsam på de nya korten relativt till priset köper man hellre ett billigt andrahandskort med hyfsad prestanda. Egentligen gynnas endast lyxkonsumenter av miningspärren, alltså dem som har råd med de absolut dyraste korten medans resten får kriga om dyrare andrahandskort.

Sen ska man också förstå att miners inte går att placera i ett fack, det finns miners som samlar kort sen finns det gamers som minar när dem inte spelar för att tjäna ihop kostnaden för kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Sen har du inte fel i att priset sannolikt hade varit ännu dyrare om miners kunde använda dem men det spelar ingen roll när marknaden fungerar som den gör, dvs. 3060 är inte en marknad för sig utan påverkas av den övriga marknaden. Det är fortfarande ett dåligt kort prisat som ett mid-upperclass kort för gamers. Lösningen är enkel, spärra möjligheten till scalping och köp av flera kort, då får miners 1 kort och gamers 1. Detta kan göras genom mjukvarulösningar där Nvidia säljer korten själva utan återförsäljare genom registrering på platform, i denna platform kan man implementera mjukvarulösningar som hindrar multi-acc.

Permalänk
Skrivet av borggren4:

Sen har du inte fel i att priset sannolikt hade varit ännu dyrare om miners kunde använda dem men det spelar ingen roll när marknaden fungerar som den gör, dvs. 3060 är inte en marknad för sig utan påverkas av den övriga marknaden. Det är fortfarande ett dåligt kort prisat som ett mid-upperclass kort för gamers. Lösningen är enkel, spärra möjligheten till scalping och köp av flera kort, då får miners 1 kort och gamers 1. Detta kan göras genom mjukvarulösningar där Nvidia säljer korten själva utan återförsäljare genom registrering på platform, i denna platform kan man implementera mjukvarulösningar som hindrar multi-acc.

Jag skulle nog inte kalla "sälj 3060 exklusivt från nVidias hemsida" en enkel lösning, speciellt då nVidia inte ens säljer ett Founders Edition-kort för 3060. De skulle kanske kunna tvinga AIB-partners att sälja så, någon typ av kö-funktion men även då är det svårt att stoppa köp av flera kort. En avsevärd förbättring såklart, men samtidigt att säga nej till de stora elektronikkedjorna vore helt oerhört.

Vad gäller de specifika miningkorten, så har jag inga problem (vad gäller GPU marknaden) med att de skapar sådana på föregående generations chips, speciellt om det är sådana som inte passade för spel ändå. Dessa hade ändå inte haft en påverkan på GPU-marknaden, i första eller andrahand. Däremot kan de ha en effekt av att sänka mining-efterfrågan på GPU:er, men det beror helt på kortens prissättning. En annan fördel är att varje Mhash som tillkommer till Eth-nätverket ökar komplexiteten och sänker därmed lönsamheten för miners. Så ett kort som inte går att använda som GPU sänker efterfrågan på GPUer till mining på två sätt.
Sen är hela slöseriet med dessa miningkort en annan fråga, finns det en andrahandsmarknad för dem när lönsamheten är borta? Vissa säger att dessa kort kan snappas upp för andra typer av komputationer, men det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Jag tycker ett första steg mot att förenkla för gamers att kunna köpa grafikkort är att stoppa direktförsäljningen från AIB och grossister som säljer direkt till miners.

Hade miners fått tävla på samma villkor som gamers i att få kort (max 1 per kund osv), så tror jag det hade funnits betydligt fler kort på marknaden och lättare att få tag på ett kort även om det fortfarande hade varit brist.

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Jag tycker ett första steg mot att förenkla för gamers att kunna köpa grafikkort är att stoppa direktförsäljningen från AIB och grossister som säljer direkt till miners.

Hade miners fått tävla på samma villkor som gamers i att få kort (max 1 per kund osv), så tror jag det hade funnits betydligt fler kort på marknaden och lättare att få tag på ett kort även om det fortfarande hade varit brist.

Där är absolut en poäng, den marknaden som gör att vi inte ens får se korten utan de köps långt innan, den skulle kanske nVidia kunna påverka. Men fortfarande, jag har inte sett så många övertygande system på att verkligen hålla "max 1 per kund" linjen. Bra försök, ja men det är allt.
EVGAs kösystem är väl nåt, men de har sen problemet för oss i Europa ett de helt klart favoriserar NA-marknaden vid leveranser, när man följer upp de kö-spreadsheets som folk har på Reddit.

Permalänk
Medlem

Geforce RTX 3070 MASTER 8GB

Börjat höja priset nu..
Alina 7990 nu 9490, jag beställt för 1v sen för 7990:
Proshop 8690 nu 9990:-

Se om alla den andra butiker följer trenden..

Lade en best just för jag misttänkte att priserna skulle gå upp istället för ner.. tragiskt

Beställde samtidigt ett GIGABYTE GeForce RTX 3060 Ti AORUS Master
Från Alina pris 6890:-
Just nu är priset samma, men tror den kommer också att öka. Ifall någon vill passa på.
Såg att Proshop tar 8990:- för kortet....

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Där är absolut en poäng, den marknaden som gör att vi inte ens får se korten utan de köps långt innan, den skulle kanske nVidia kunna påverka. Men fortfarande, jag har inte sett så många övertygande system på att verkligen hålla "max 1 per kund" linjen. Bra försök, ja men det är allt.
EVGAs kösystem är väl nåt, men de har sen problemet för oss i Europa ett de helt klart favoriserar NA-marknaden vid leveranser, när man följer upp de kö-spreadsheets som folk har på Reddit.

Absolut att det är svårt (omöjligt) att hålla koll på att kunder bara köper ett kort men det kanske försvårar lite iaf.

Tycker också att det kanske borde gå att lösa någon smart lösning på hur de olika butikernas kösystemet fungerar, lättast vore ju om det även parallellt gick att köpa direkt hos tillverkaren och att denne hade en kö.
Som det är nu så kan ju någon som beställt ett kort i februari få det före någon som beställt i september. Det skadar ju både butikens och varumärkets rykte imo.

Permalänk
Medlem

Kul att det kom in lite 3060 kort.
Tråkigt bara att 3060 korten kostar nästan lika mycket som 3060Ti av samma modell.

https://www.webhallen.com/se/product/333288-Gigabyte-GeForce-... - 3060 för 5 990 kr
https://www.webhallen.com/se/product/329771-Gigabyte-GeForce-... - 3060Ti för 6 390 kr

Permalänk
Medlem

Ja, 40% sämre prestanda, och bara 400kr billigare. Inte rimligt någonstans.