Spelardata i Rust går förlorad efter brand i serverhall

Permalänk
Melding Plague

Spelardata i Rust går förlorad efter brand i serverhall

Ett tjugotal europeiska servrar gick ned och spelare tvingas börja om då individuell spelardata inte gick att återskapa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sweclockers har lite fördröjning på sina nyheter

Permalänk
Medlem

Så inga fungerande backups? Betryggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Sweclockers har lite fördröjning på sina nyheter

En dag spelar inte så stor roll tycker jag.
Jag hänger bara på sweclockers och har inte ens ett twitter-konto

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Så inga fungerande backups? Betryggande.

Här ser vi att backup off premiss är ganska viktigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Här ser vi att backup off premiss är ganska viktigt

Fast här är det ändå datacentret som borde ha en fysiskt separerad redundans, tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte insatt, men är offsite backups av data inte standard ?

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast här är det ändå datacentret som borde ha en fysiskt separerad redundans, tycker jag.

Det är det jag menar eller tolkar du det jag skrev på annat sätt?
Skulle kanske ha skrivit fysisk kopia, men det tänkte jag var underförstått med "off premiss"

Visa signatur

Permalänk

Tråkigt för de drabbade

Kan någon mer insatt svara på om det är vanligt att datacenter inte har backup emellan sig utan bara gör backups lokalt i samma byggnad.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillside:

Nu är jag inte insatt, men är offsite backups av data inte standard ?

Borde vara det, men vet många som inte har det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tråkigt för de drabbade

Kan någon mer insatt svara på om det är vanligt att datacenter inte har backup emellan sig utan bara gör backups lokalt i samma byggnad.

Man får väl vad man betalar för som kund. Om man inte ville betala eller själv har konfigurerat så allt är i samma site så....

Permalänk
Medlem

Va samma sak oss TruckersMP en hel del servrar gick ner men inte alla. Men verka som dom fått upp alla igen. Med en del övervakningar de gör efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Backup och redundans kostar pengar, det är få som är beredda att betala extra för att få något som varken syns eller märks.....ja om det inte börjar brinna i ett datacenter då

Permalänk
Vila i frid

ALLT kostar pengar. T.ex. Citycloud kör med snapshots och då finns datat i samma byggnad (samma SAN). Köper man till deras Backup landar datat i Karlskrona. Vi köper tjänst av Citycloud men lägger backup hos Acronis där datat lagras redundant med retention i både Tyskland och Frankrike. Det går snabbt att göra backup, däremot återläsning är en plåga - som tar ca 24 timmar för 700 GB mot Citycloud's instanser (e3-122x serien). Lägger jag tillbaks på en lokal snabb maskin hemma hos mig (3900x och 970 Evo Plus på 500 Mbit snöre) går det ca 6 gånger snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är det jag menar eller tolkar du det jag skrev på annat sätt?
Skulle kanske ha skrivit fysisk kopia, men det tänkte jag var underförstått med "off premiss"

Det lät som om du menade att kunderna själva skulle ha det, men jag anser att om man köper en molntjänst eller på annat vis har lagring på ett datacenter, så ska man kunna utgå från att datacentret har egen redundans och backup.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Beror på hur högt värdet är på datan. För om du ska ha offsite backups eller till och med redudanta servrar så får man betala för det. Exempelvis har min nuvarande arbetsgivares systerbolag som driver datacenter en offsite lokal i en bunker, tillräckligt långt iväg för att inte kunna sprängas samtidigt av kärnvapen anslutet via svartfiber. Där står servrar redo att tag över all last ifall de primära skulle gå ner, så inte bara backup utan redundans.

Är det en rimlig nivå för spel där en av mekanikerna är att allt återställs regelbundet ändå? Nej, helt ärligt talat inte. Allting handlar om kostnad, risk och impact om det går snett. Risken att datacentret skulle börja brinna var låg. Kostnaden att ha offsite är troligen inte enorm iofs, då vi inte pratar dussintals TB av data. Men samtidigt är impact när det går fel, som nu, väldigt liten. Hade det däremot varit t.ex. WoW med mycket mer permanent värde så är impact så enormt mycket större att det blir mycket viktigare.

Till skillnad från systerbolaget jag nämnde som skulle kunna skapa nationell samhällskris ifall den datan försvann.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det lät som om du menade att kunderna själva skulle ha det, men jag anser att om man köper en molntjänst eller på annat vis har lagring på ett datacenter, så ska man kunna utgå från att datacentret har egen redundans och backup.

Man bör ALDRIG utgå från att det finns backup och redundans bara för att man köper en molntjänst eller lagring på ett datacenter.
Skulle nog säga att står det inte uttryckligen att det ingår och gärna då exakt vad det är (replikering till annan site/backup till annan site) så har du ingen backup. Ta MS365 som ett exempel, där får du ingen backup by default och MS rekommenderar att du köper det som tjänst om behovet finns (på vissa av deras tjänster).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Man bör ALDRIG utgå från att det finns backup och redundans bara för att man köper en molntjänst eller lagring på ett datacenter.
Skulle nog säga att står det inte uttryckligen att det ingår och gärna då exakt vad det är (replikering till annan site/backup till annan site) så har du ingen backup. Ta MS365 som ett exempel, där får du ingen backup by default och MS rekommenderar att du köper det som tjänst om behovet finns (på vissa av deras tjänster).

Tja, jag är ingen spekulant eller kund på nån form av molntjänst eller liknande, men om jag hade haft ett datacenter hade jag sett det som en fullkomlig självklarhet att allt finns dubbelt i två fysiskt och elektriskt separerade lokaler. Det framstår som helt vansinnigt att det inte är det normala i såna sammanhang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De har ju onekligen inga backups för att spara pengar, det är inte något direkt kritiskt de skulle förlora även i värsta fall som detta, som mest lite folk som blir irriterade för det blev en tidig wipe på servrarna då de ändå wipas varje månad. Om det var persistent servers som aldrig wipades hade det varit en annan fråga, då hade de säkert också haft off-site backups på de.

Det som förvånar mig dock är hur dålig setup har de i datacentret där ALLT förlorades?! Hade de inge fire suppression system eller liknande? Förväntade mig att de skulle haft system för att skydda hårdvaran i alla datacenters men just det här kanske var billigare eller något, vet inte tillräckligt om typiska datacenter setups..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Antar det var trumps mailserver som brann.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tja, jag är ingen spekulant eller kund på nån form av molntjänst eller liknande, men om jag hade haft ett datacenter hade jag sett det som en fullkomlig självklarhet att allt finns dubbelt i två fysiskt och elektriskt separerade lokaler. Det framstår som helt vansinnigt att det inte är det normala i såna sammanhang.

Ja och då måste du också prissätta därefter.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

De har ju onekligen inga backups för att spara pengar, det är inte något direkt kritiskt de skulle förlora även i värsta fall som detta, som mest lite folk som blir irriterade för det blev en tidig wipe på servrarna då de ändå wipas varje månad. Om det var persistent servers som aldrig wipades hade det varit en annan fråga, då hade de säkert också haft off-site backups på de.

Det som förvånar mig dock är hur dålig setup har de i datacentret där ALLT förlorades?! Hade de inge fire suppression system eller liknande? Förväntade mig att de skulle haft system för att skydda hårdvaran i alla datacenters men just det här kanske var billigare eller något, vet inte tillräckligt om typiska datacenter setups..

Var en rätt omfattade brand, 1/3 av complexet helförlorat. För de bolag som pumpar in ett par megawatt per container så kanske de bör ta en titt på after incident rapporten.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk

Hahahaha...serverhall!
Det är ju en containeruppställningsplats som brunnit och ni undrar varför de inte har någon backup:-)
De hade ju inte ens råd med serverhall.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Ja och då måste du också prissätta därefter.

Ja, självklart. Men jag skulle inte kunna sova på natten om jag var chef för ett datacenter utan god redundans och full backup!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Var en rätt omfattade brand, 1/3 av complexet helförlorat. För de bolag som pumpar in ett par megawatt per container så kanske de bör ta en titt på after incident rapporten.

Vad fan är det för bargain bin setup?! Ja kan ju inte säga att jag är förvånad om skiten bara är massa stackade containers... Kan inte säga att jag sett någon liknande datacenter setup förut alltså, priserna reflekterade säkert stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Hahahaha...serverhall!
Det är ju en containeruppställningsplats som brunnit och ni undrar varför de inte har någon backup:-)
De hade ju inte ens råd med serverhall.

Vad gör dom mes spillvärmen månntro?

Permalänk
Medlem

Vårstädning för djupa staten. Hej vad det brinner.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, självklart. Men jag skulle inte kunna sova på natten om jag var chef för ett datacenter utan god redundans och full backup!

Jag hade sovit gott så länge jag var säker på att kunderna förstått vad det är de betalar (och inte betalar) för. Det är ju väldigt tydligt när man kollar igenom offerter från hostingföretag vad som ingår och exakt vad kostnaden är för varje tjänst. Backups - hur ofta, hur snabbt ska de kunna återställa från backupen, offsite, backup av data eller hela VMs, redundans när de återställer etc.
I detta fallet så har de ju gjort bedömningen att det inte behövdes mer än det de betalade för. Var de omedvetna om begränsningarna i sin backuplösning så kanske de borde göra karriärbyte och istället satsa på motivstickade fodral till syltburkar?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Vad fan är det för bargain bin setup?! Ja kan ju inte säga att jag är förvånad om skiten bara är massa stackade containers... Kan inte säga att jag sett någon liknande datacenter setup förut alltså, priserna reflekterade säkert stället.

Väldigt vanligt bland stora leverantörer av cloudtjänster, snabbt och enkelt att köra in hårdvara, plug and play med el/nätverk.

Google tex:

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Fake news!

Cloud är ju säkrare! Eller vaffan.