Telia har försett utpressande advokatbyrå med kunduppgifter – utan domstolsbeslut

Permalänk
Melding Plague

Telia har försett utpressande advokatbyrå med kunduppgifter – utan domstolsbeslut

Utpressningsbrev om illegal filmnedladdning riskerar att hamna hos oskyldiga, efter att Telia trampat i klaveret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Knappast att Telia har utsatts för "utpressningsförsök". Spekulerar tippande att det snarare handlar om "mutor".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

riktigt illa, kör själv telia pga deras goda peering, men kanske ska byta till annan operatör ändå.

Permalänk
Medlem

"Krohn upplyser också om att de berörda kunderna kontaktats för en ursäkt."

Jaha men dåså! Då är det lugnt att dessa människor möjligtvis får gå igenom en utpressnings process och kanske skevar till hela deras liv. Mycket bra jobbat Telia. Använt Telia i min mobil i kanske 15 år men ska byta idag.

Permalänk
Medlem

Telia har ju alltid daltat mest av alla ISP i Sverige.
Anledning nog att inte använda Telia.

Permalänk
Medlem

Finns en anledning varför de kallas Felia.

Permalänk
Medlem

GDPR borde väl rimligen kunna appliceras på detta.

Permalänk
Medlem

Där jag bor har vi kollektivavtal med Telia/Felia? så kan inte köra något annat, kör dock Mullvad VPN.

Permalänk
Avstängd

Det är riktigt dåligt av Telia och mycket av skulden ligger hos dem. Samtidigt kan man ju tycka att advokatbyrån beskyddarverksamheten inte heller är skuldfri då de uppenbarligen har begärt ut uppgifter om IP-adresser som de redan har fått avslag på.

Sen att de använder hot om rättsliga åtgärder för att genomföra sin utpressningsverksamhet tyder ju på att de inte bryr sig så mycket om sånt, men i alla fall.

Permalänk
Medlem

Telia är delvis ägt av den svenska staten - detta kan väl inte komma som någon shock?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Knappast att Telia har utsatts för "utpressningsförsök". Spekulerar tippande att det snarare handlar om "mutor".

Det är det väl ingen som hävdar?
Utpressningen avser privatpersonerna som får dessa brev skickade till sig av "advokatbyrån" efter att Telia (eller andra operatörer) delat med sig av personuppgifterna.

Permalänk
Medlem

Nja med utgångspunkt att, det ju är straffbart att skicka utpressningsbrev till någon som inte gjort något.
Alltså, du har advokatbyrån "HA boys" som säger betala, eller domstol.
När detta går ut till fel person, kallas det för utpressning.
Utpressning är ett brott enligt 9 kap 4 § brottsbalken och straffet är fängelse i högst två år.

När advokatbyråer bryter mot lagen, borde de inte längre kunna utöva denna roll, alltså ålägger man ansvaret hos "HA boys" att först kolla så att domslut finns, innan dom kan skicka brev till den misstänkte.
Borde vara det logiska?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Känns ändå bra att ett byte till bahnhof ligger inlagt för nästa månad.

Permalänk
Medlem

Synd som sagt att det inte finns möjlighet att välja en annan operatör utan att behöva flytta.

Permalänk
Skrivet av griid:

Telia är delvis ägt av den svenska staten - detta kan väl inte komma som någon shock?

Under 40% så inte majoritet (ifall resten av ägarna går emot vill säga)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Kan någon hygglig advokat stämma Telia? Så de lär sig? 🙂

Permalänk
Medlem

Höja månadsavgiften är de dock väldigt bra på.

Permalänk
Inaktiv

Är väl bara bra om uppgifter kommer ut, är väl olagligt att gömma brottslingar?

Fast uppgifter ska ju lämnas till rätt myndighet såklart 😊

Permalänk
Medlem

Riktigt illa.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Är väl bara bra om uppgifter kommer ut, är väl olagligt att gömma brottslingar?

Fast uppgifter ska ju lämnas till rätt myndighet såklart 😊

Eftersom beslut ej tagits av rätt instans att uppgifterna var ok att lämnas ut för dessa personer så var det nog inte så jättebra, tycker i vart fall jag.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Lego Master

Det lär ju vara misstag på enskild handläggarnivå hos Telia, knappast ett övergripande "nu ska vi fucka upp för våra kunder"-tänk.
Men med det sagt är jag ändå glad att jag inte bytte till Telia när de ringde och ville sälja in 500mbit för 299/mån. Visade sig att de menade 500/100, inte 500/500 som jag har nu. Så bad dem att tänka om o tänka rätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Är väl bara bra om uppgifter kommer ut, är väl olagligt att gömma brottslingar?

Fast uppgifter ska ju lämnas till rätt myndighet såklart 😊

Fast i Sverige är du oskyldig tills motsatsen är bevisad.... Alltså, kan du inte vara brottsling innan du är dömd, men du kan ju vara misstänkt för brott om Polis/Åklagare har öppnat en förundersökning.
Att en advokatfirma hotar med att stämma dig resulterar ju inte i att du är misstänkt eller blir dömd för något brott. Oavsett resultatet av stämningen. En stämning är inte ett bråttsmål...

För att du skulle kunna bli dömd måste du ju åtalas för fildelning/pritakopiering/upphovsrättsbrott eller något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Under 40% så inte majoritet (ifall resten av ägarna går emot vill säga)

Ok, hade för mig det var mer. Men de kanske sålt av på senare år?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Niwa:

Fast i Sverige är du oskyldig tills motsatsen är bevisad.... Alltså, kan du inte vara brottsling innan du är dömd, men du kan ju vara misstänkt för brott om Polis/Åklagare har öppnat en förundersökning.
Att en advokatfirma hotar med att stämma dig resulterar ju inte i att du är misstänkt eller blir dömd för något brott. Oavsett resultatet av stämningen. En stämning är inte ett bråttsmål...

För att du skulle kunna bli dömd måste du ju åtalas för fildelning/pritakopiering/upphovsrättsbrott eller något annat...

I lagens mening, ja.
Men i allmänhetens ögon är det nog mer så att ifall du HAR begått ett brott (oavsett om du ertappats och dömts eller ej) så är du en brottsling.
Ifall jag VET att nån har varit och stulit min gräsklippare, och har vederbörande på film, men rätten avvisar bevismaterialet med hänvisning till att jag inte hade tillstånd till att ha kamera eller nån annan teknikalitet, så ändrar det ju inte min uppfattning om att vederbörande faktiskt stulit min gräsklippare och därmed är en brottsling, oavsett vad rätten säger rent objektivt.

Annars kan man ju lika gärna göra precis vad man vill, "det är inte olagligt förrän du blir tagen" som min äldre generation släktingar brukade säga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

GDPR borde väl rimligen kunna appliceras på detta.

Precis det jag tänker också. Spelar ju ingen roll om svensk lag inte kan appliceras om EU lag strikt förbjudet att lämna ut personuppgifter till ett privat företag utan godkännande eller domstolsbeslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I lagens mening, ja.
Men i allmänhetens ögon är det nog mer så att ifall du HAR begått ett brott (oavsett om du ertappats och dömts eller ej) så är du en brottsling.
Ifall jag VET att nån har varit och stulit min gräsklippare, och har vederbörande på film, men rätten avvisar bevismaterialet med hänvisning till att jag inte hade tillstånd till att ha kamera eller nån annan teknikalitet, så ändrar det ju inte min uppfattning om att vederbörande faktiskt stulit min gräsklippare och därmed är en brottsling, oavsett vad rätten säger rent objektivt.

Annars kan man ju lika gärna göra precis vad man vill, "det är inte olagligt förrän du blir tagen" som min äldre generation släktingar brukade säga.

Håller med dig där, men om man skulle gå ut offentligt att påstå att en specifik individ stulit gräsklipparen så skulle det kunna resultera i att man blir anklagad för förtal

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Niwa:

Håller med dig där, men om man skulle gå ut offentligt att påstå att en specifik individ stulit gräsklipparen så skulle det kunna resultera i att man blir anklagad för förtal

Helt klart. Men det förändrar inte dennes status som "brottsling" i mina ögon. Sen vad jag kan göra åt det, rent lagligt, är ju såklart begränsat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Men har inte detta hänt tidigare känns gött att sitta på en lina med Bahnhof

Permalänk
Medlem

Känns så rätt att säga upp allt vi hade från Telia. Bredband, DigitalTV och mobilabonnemang. Usch o fy!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av AplAy:

Knappast att Telia har utsatts för "utpressningsförsök". Spekulerar tippande att det snarare handlar om "mutor".

Självklart.

Önskar jag kunde byta till någon annan ISP...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?