AMD Radeon RX 6700 XT i ett fåtal tusen exemplar till Europa

Permalänk
Medlem

Vilken tid släpps 6700 korten den 18 mars? Är det kl 18.00 svensk tid som "vanligt"?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Mitt 100 Ti får tugga vidare, släpps ju knappt några bra spel längre ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Några månader spelar ingen roll här. Det är större brist än någonsin på saker som lanserats för flera månader sedan, så det hade inte gjort någon skillnad. De hade väl behövt vänta i ett år eller mer, och då hade folk klagat på förseningarna istället, för att inte tala om att produkten då hunnit bli gammal. Bättre att någon får sina kort än att ingen får dem.

Jag har inte nämnt något om att förutse. AMD har inga fabriker, de hade inte haft nån nytta av att förutse detta. TSMC och Samsung visst, de hade kunnat förutse den här situationen 10 år i förväg, lagom till att fabrikerna ska tas i bruk ungefär nu?

Det beror på vad som anses mest värdefullt av konsumenten. För ett brutet löften om tillgång eller oförmåga att leverera (oavsett anledning) tror jag åsamkar mer skada på ett företags image än en senarelagd lansering.

Jag tror (och hoppas) att Nvidia m.fl hade förmågan att inse att det skulle vara komponentbrist lagom till deras lanseringar. Min gissning är att de gamblade lite med hur långvarig den skulle bli. Bara för att man själv inte står för tillverkningen betyder inte att man inte har förmågan att inse vad som påverkar övriga leveransled, det är svårt att bli ett lyckat företag om man inte har den förmågan. Har man denna förmåga är det möjligt att undvika ett pr fiasko som nuvarande situation innebär för exempelvis AMD, där är ett exempel på direkt vinning med sådan förmåga.

Nu spekulerar jag men om de hade väntat 6 månader med lansering och byggt ett lager hade de inte då haft en bättre förmåga att tillgodose den första vågen av konsumenter vilket leder till att bristen blir kortvarigare, mindre problem med scalpers till följd osv.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo om de inte hade släppt korten hade ju ingen haft någon glädje av dom. Dessutom hade folk klagat på AMD och Nvidia ändå för då skulle vi nog gnälla på att de mjölkade de gamla korten istället.

Även om det bara är 200 i Sverige som kan köpa ett 6700 i mars är väl det bättre än om alla blir utan fram till hösten?

Om några få promille får en utlovad vara tror jag att det skadar företaget mer än fördelarna som inbringas genom att fåtalet har produkten. Nu menar jag alltså rent generellt vad jag tror vore en bättre lanserings strategi, bryr mig personligen inte så mycket om Nvidias/AMDs förmåga att leverera kort just nu eftersom att jag inte har ett behov att jag behöver ett nytt grafikkort nu.

Det är väl bara att kolla på detta forum exempelvis, är ju rätt många/långa trådar om deras oförmåga att leverera utlovade kort.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Har ni några tips på hur man ska göra vid lanseringen? Försökte få ett 3060 när det lanserades fast jag kom ej in på sidorna och fick inget.. allt var slutsålt när jag till slut kom in.. Hjälper det att ha massa tabs av samma sida uppe?