Permalänk
Medlem

DIY NanoLeaf

Tjena! Suttit länge och funderat på vad jag ska ha på väggen och kom då på att Nanoleaf kan va snyggt, och eftersom jag spelar mycket Apex Legends så tänkte jag göra Apex Loggan. Problemet då är att det inte går att göra den riktigt med Nanoleaf och sedan så kostar de så s*tans mycket. Jag tänkte då göra mina egna och såg en bra Tutorial på Youtube.

Började med att köpa in lite Opal vit Akrylplast från Biltema samt kabelkanaler, Superlim och RGB Strip från Bauhaus.

Akrylplast Opal vit 600x600mm = 179kr
4 St Kabelkanaler 15x15mm 2m = 156kr
Tween Light 8M LED Flexband (4x2m) = 299kr (kan säkert hittas billigare på Amazon eller Ebay)
Superlim = 19kr

Totalt: 653-700kr För ca 10-15St beroende på hur stora man gör

Kapade ut likbenta Rektanglar av Akrylplasten som hade sidorna 20cm (För att få ut så många som möjligt är nog ca 19cm bättre.)
Sedan kapades Kabelkanalerna i 30 graders vinkel i båda ändar och 20cm långa.

Filade bort ett hack i alla hörn av kabelkanalerna så man kan trä igenom RGB listen.

Alla kabelkanaler limmades fast bakpå Akrylplasten och sedan i med RGB listen med LED sidan inåt mitten. ( behövs ej klistras fast utan ligger kvar där inne.

Satte kardborreband på alla sidor så man kan flytta runt dem som man vill senare om man ångrar sig. (krävs att man drar om LED då )

Man kan även fästa en vit panel /papper på baksidan av dem för att få starkare ljus.

Värt att nämna är att man kan försöka gå med smalare Kabelkanaler så att "kanten" inte blir så tjock som på minna samt köpa någon dyrare LED list med separat styra LED's så man får lite mer NanoLeaf effekt.

Kommer en update när alla är klara och uppsatta Ska dit med täckbitarna för kanterna också så det blir en snygg ram.

Hoppas någon får nytta av denna lilla DIY tråd. Här är Filmen jag tog hjälp av.

DIY Nanoleaf