Nvidia Geforce RTX 3000-serien bristvara fram till år 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Skämten om att 3080 blir tillgängligt lagom till att 4080 släpps är inte lika roliga när de går från skämt till fakta.
Lider med dem som sålde sina 2080ti innan "release" av 3080 så att de inte skulle gå ner allt för mycket i värde 😅

Höll på att begå det misstaget, men som tur är så tog jag mitt förnuft till fånga.
Burken fungerar redan galet bra, så jag vet inte riktigt vad ett 3080 skulle ge mig egentligen.
Läskigt vad hype kan piska upp irrationellt ha-begär

2080ti må ha varit dyrt, men jag blir faktiskt bara mer och mer nöjd med det köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Kanse detta blir nvidias försäljnings strategi. Deras aktie har ökat med det dubbla på ett år.

Aktien har gått ner räknat från årsskiftet.

Permalänk

Känns som att jag har haft tur som fick 3070 på lanseringsdagen och ps5 en månad efter den kom ut

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slegve:

Höll på att begå det misstaget, men som tur är så tog jag mitt förnuft till fånga.
Burken fungerar redan galet bra, så jag vet inte riktigt vad ett 3080 skulle ge mig egentligen.
Läskigt vad hype kan piska upp irrationellt ha-begär

2080ti må ha varit dyrt, men jag blir faktiskt bara mer och mer nöjd med det köpet.

Grattis till ditt sunda förnuft får man väl säga
Lyckades själv knipa ett 3080 för ca 9k.
Lite dyrt tyckte jag då eftersom jag redan hade förbokat både Tuf 3080 (non oc) & msi 3080 ventus för introduktionspris, men jävlar vad nöjd jag är att jag fick tag på ett kort överhuvudtaget!
Satt på ett 1060 förut. Warzone i 1440p va snudd på ospelbart 😅

Permalänk
Medlem

har ett 3090 FE i min amd 5950x och ett asus 2080ti på lager, vågar inte sälja 2080ti! om mitt 3090 skulle dö kan jag inte jobba och de skulle vara katastrof, så känns mer värt att ha backup i dessa tider då man inte kan köpa grejer

Permalänk

Att det är brist är fullt förståeligt. Att man inte ens lyckats leverera ikapp alla beställningar från releasedagen efter ett halvår är närmast skandalöst.

Permalänk
Skrivet av dakke:

har ett 3090 FE i min amd 5950x och ett asus 2080ti på lager, vågar inte sälja 2080ti! om mitt 3090 skulle dö kan jag inte jobba och de skulle vara katastrof, så känns mer värt att ha backup i dessa tider då man inte kan köpa grejer

Lust att hyra ut ditt backup kort?

Permalänk
Medlem

Jag kommer att invänta ddr5 och allt som hör till och bygga helt ny desktop då... det är bara o fokusera på nått annat just nu... varför inte bygga/konvertera en elcykel... sisädär med 1500w motor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag kan inte påstå att jag har någon djupare koll på miningvärlden. Jag följer bara logiska resonemang.

Det har vi gemensamt. Förstod inte frågeställningen kring hur bra ett äldre budgetkort var för mining idag isf men saksamma.

Skrivet av Elektron:

Så om du frågar, vad kommer få kryptobrytare att köpa kryptokort framför vanliga grafikkort, troligtvis bör svaret vara om kryptokort genererar mer värde per investerad krona. Dvs om de är antingen är effektivare eller om de är billigare. Men i skedet vi är nu så tror jag inte att det spelar någon roll eftersom i stort sett alla grafikkort är slutsålda, blir kryptokort slutsålda så kommer de ju per automatik tvingas köpa grafikkort avsett för spel förutsatt att det är fortsatt ekonomiskt lönsamt att bryta krypto med dom.

Givetvis måste den totala tillgången ökas. Miners behöver incitament att köpa minerskort, det är vi ense om. De tänker på återsäljvärdet, där..är vi eventuellt inte så ense, dels mtp att vem vill köpa ett grafikkort som suttit i en serverhall och gått 24/7 i två år? Inte jag. Men att "tänka på återsäljvärdet" är bara en sak ens om produktutbudet är segmenterat och det har bara precis börjat att ske..

Skrivet av Elektron:

Man kan istället ställa frågan, varför vill företag som tex Nvidia segmentera marknaden, är det för A minska andrahandsvärdet så att spelare tvingas köpa nya kort ifall värdet av att bryta krypto skulle minska, dvs en form av riskreduktion för företaget. Eller är det B, företag får på så sätt en billigare tillverkningsprocess eftersom kryptokort kräver mindre processer och de fortsatt kan ta lika mycket betalt, dvs de tjänar mer per kort mot vad de gör idag. De är väl två anledningar jag kan komma på, på rak arm. En annan vore ju att de kan göra kryptokort effektivare för deras syfte.

De vill tjäna pengar och hedgar sina bets via goodwill är min teori. Om minersmarknaden blir hundra gånger större än gamermarknaden kan vi tänka att produktutbudet kommer vara duktigt segmenterat. Vore roligast om miners gjorde något bra för samhället isf för annars är det lite svårt att komma med positiva aspekter i marknadsföringen. "It's for the mine!" låter lite dystert.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det blir nog ännu värre ifall 4000-serien blir försenad på grund av att Nvidia vill tjäna in på utvecklingskostnaderna för 3000-serien vilket känns som ett ganska troligt scenario. Samma sak kommer nog i så fall hända för AMDs 7000-serie med försening.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Har vi någon analytiker här? Vad kommer hända när (om?) allt det här går över? Kommer marknaden explodera? Implodera? Fortsatt höga priser? Återgå till normala priser? Lägre priser?!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ebay hurrar och ler...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det verkar som att mining i någon form är här för att stanna, det kommer inte att ske någon avgörande förändring förrän dedikerade mining kort är _avsevärt_ bättre/krona än grafikkort, tills dess kommer miners att fortsätta att köpa grafikkort

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få tag på ett 3080 i November.. perfekt. Sen läckte min DeepCool slutna vattenkylare o kortert började brinna! Duh. Vår andra gaming dator som också hade en DeepCool kylare började läcka ett par dagar senare o brände då ett 1080 TI kort (jo jag hade planerat o byta ut den men hann inte). Dubbel duh!

Bägge kylare var köpta inom en månad från varandra o var ca 2 månader utanför garantin. Trippel duh. Efter en massa jobb så lyckades jag få DeepCool o gå med på en ersättning av USD $1200 men tja.. det räcker ju knappast till ett enda 3080 nu med prisökningarna. Helt sjukt att priserna har hoppat upp så pass mycket.. o att Nvidia själva tar ut överpriser pga bristen.. som dom själva är ansvariga för (indirekt)... att yielden på samsung minnen var låg kan ju knappast komma som en total överraskning.

Blir nog ett 6900 XT istället.. det är för tillfälligt billigare än ett 3080 (i Nya Zealand).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Jag kommer att invänta ddr5 och allt som hör till och bygga helt ny desktop då... det är bara o fokusera på nått annat just nu... varför inte bygga/konvertera en elcykel... sisädär med 1500w motor

För ett antal år sedan (2017) hade jag liknande tankar. Jag funderade på att antingen köpa en elcykel eller uppgradera datorn. Det blev en elcykel. Som jag har cyklat 1000 mil på. Det är roligt det också. En färdig elcykel blev det dock. Inget hemmabygge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Fick nys om 3060 lanseringen dagen innan. Så spontan beställde det (mycket dividerande i huvudet, då det är överprisat). Inte för att jag behöver det, men för att jag inte litar på min 6 år gamla rigg längre. Och jag är inte direkt sugen att vara utan en dator i längre tid. Så det blir en ofrivillig och dyr uppgradering av dator.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Okey, ska vi spå framåt? Det kommer vara brist i flera år framöver, jag kan inte tänka mig att generationen efter kommer undgå av att drabbas av exakt samma problem.

Permalänk
Medlem

RTX3000 kommer att vara bristvara tills RTX4000 släpps. Och då kommer RTX4000 vara en bristvara.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tror att 4000 / 7000-serierna skjuts upp lika länge som tiden på bristen av nuvarande generation. Varken AMD eller Nvidia lär känna ett behov av att gå vidare från denna generation innan den mättat marknaden, och de fått tillbaka rimlig förtjänst för utvecklingen. Jag tror inte att de släpper nya 4000 / 7000-kort enligt historisk generationslivstid bara för att det brukar vara på 2 år eller vad det är.

Permalänk
Medlem

Glad att man inte sålde sitt 2080Ti när 30xx serien kom. Var skriverier och annonser kors och tvärs av folk som ville sälja dem nästan i panik.. Kör 3080 nu men tog mig nästan 5 månader att få och har 2080ti på reservdatorn. Man vill inte att saker brakar ihop under närmaste året.. Sökt efter en 5600X men lika svår att hitta som att vinna på triss

Komponentbristen är akut i många branscher och hårdvara för speldatorer är inte prioriterat om man läser lite artiklar. Företag för personaldatorer har nästan en kötid på 4månader hörde jag av en kollega.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Ah, det går riktigt bra nu ser jag...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Glad att man inte sålde sitt 2080Ti när 30xx serien kom. Var skriverier och annonser kors och tvärs av folk som ville sälja dem nästan i panik.. Kör 3080 nu men tog mig nästan 5 månader att få och har 2080ti på reservdatorn. Man vill inte att saker brakar ihop under närmaste året.. Sökt efter en 5600X men lika svår att hitta som att vinna på triss

Komponentbristen är akut i många branscher och hårdvara för speldatorer är inte prioriterat om man läser lite artiklar. Företag för personaldatorer har nästan en kötid på 4månader hörde jag av en kollega.

Men varför behöver man uppradera om redan har rtx 2080ti de räker gått och väll i max instälingar i alla spel till och med på 4k ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Men varför behöver man uppradera om redan har rtx 2080ti de räker gått och väll i max instälingar i alla spel till och med på 4k ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Men varför behöver man uppradera om redan har rtx 2080ti de räker gått och väll i max instälingar i alla spel till och med på 4k ?

Mitt 3080 svettas rejält med Max inställningar i 1440p.
Beror såklart på spel men tänker de flesta AAA spel.

Men ja att uppgradera från 2080 Ti till 3080 är kanske lite onödigt och svårmotiverat.
Men jag sålde mitt 2080 Ti för 7400kr och mitt 3080 Strix kostade 9690kr. Så en upp till 30% boost för 2300kr tycker jag är trevligt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Men varför behöver man uppradera om redan har rtx 2080ti de räker gått och väll i max instälingar i alla spel till och med på 4k ?

I 4k märker jag i alla fall en skillnad då det är främst på TVn jag spelar. Sedan är kortet tystare/mindre värme då jag har det i ett NZXT H1 som är lite för litet egentligen men vill inte ha stort chassi i vardagsrummet. Och nu har jag två speldatorer beroende på vilka spel som jag spelar, ett i soffan och några vid skrivbordet.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Men varför behöver man uppradera om redan har rtx 2080ti de räker gått och väll i max instälingar i alla spel till och med på 4k ?

Allt är ju relativt. Om du tycker det är ok att sänka grafikinställningar i en del nyare spel eller att fps ibland sjunker till 45 så duger ett 2080 ti väl, men vill du köra allt i 4k med max inställningar så duger inte ett 2080 ti för 60fps och vill du nå högre bildfrekvens säg 144fps så duger inte ens ett 3090.

Permalänk
Medlem

Ångrar mig starkt att jag inte mera aktivt försökte få tag i ett 3070 eller 3060 Ti vid lansering, var inriktad på FE korten då jag tyckte ur design synvinkel verkade de intressantast på något sätt samt priset var ju lägre, sen när 3:e partners kort var såpass mycket dyrare tappade jag lusten litegrann men nu får man ju betala betydligt mer för korten om man ska ha jämfört med lansering så ångrar att jag var så inriktigad på att FE kort / billiga 3:e partners alternativ. Skulle ha köpt först bästa som gick att få tag på istället

1070 Ti räcker något sånär bra för 1080p och upp till 144Hz men ska jag byta till 1440p blir 1070 Ti lite klent... kanske man får bita i sura äpplet då Samsung äntligen släpper en platt version av G7 skärmen eller så kan man hoppas att kryptovalutor kraschar hårt tills dess

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tror att 4000 / 7000-serierna skjuts upp lika länge som tiden på bristen av nuvarande generation. Varken AMD eller Nvidia lär känna ett behov av att gå vidare från denna generation innan den mättat marknaden, och de fått tillbaka rimlig förtjänst för utvecklingen. Jag tror inte att de släpper nya 4000 / 7000-kort enligt historisk generationslivstid bara för att det brukar vara på 2 år eller vad det är.

Själv tror jag att vi kommer se ny generation redan nästa år.
Det kostar mycket att hamna på efterkälken.
Speciellt när en ny aktör (intel) är på väg in på marknaden.

Det är mycket fokus på "brist" just nu men det hade varit mer intressant att se antal tillverkade och levererade grafikkort och göra en historisk jämförelse.

Man vill ju inte mjölka samma generation för länge och riskera en intel.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Men varför behöver man uppradera om redan har rtx 2080ti de räker gått och väll i max instälingar i alla spel till och med på 4k ?

Man behöver inte uppgradera, men det är najs

Permalänk
Medlem

Vi kommer få vänta 2 år igen på nya kort.