Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Köpte en sån fisk till mina två katter för ett tag sen. Blev ingen succé då båda blev livrädda så fort den började sprattla och sprang o gömde sig istället. Slutade med att dom gick omvägar runt den för att inte komma för nära

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Katterna såg ju måttligt intresserade ut dock... Verkar som den där leksaken funkar bättre på människor misstänker jag!

Hundar, men livslängden verkar dock bli rätt kort...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Hundar, men livslängden verkar dock bli rätt kort...

lol Den firren hade inte en suck.

Plastskelettet är inte riktigt gjort för hundkäkar ser det ut som. He hee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför inte bara ta bort det direkt om du ändå är där?

Apropå kattgräs köpte. Det växte fort som attiken och vissnade vad det verkar lika fort. Katten visade aldrig något direkt intresse tuggar fortfarande hellre på hörlurskablar av rätt modell. Hd 800s samt xbox elite usb kabel är eftertraktade.
Även Sony CD 3000 kabel smakar mumma.

Jag måste snart köpa min tredje kabel till mina HD800, men när jag har fått hem dom så skall jag pensla in kabeln med tabasco... Det måste vara något med textilen som kabeln är spunnen med som katterna gillar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon132576:

lol Den firren hade inte en suck.

Plastskelettet är inte riktigt gjort för hundkäkar ser det ut som. He hee.

Det var tur det inte var litiumbatterier i fisken som började brinna och spruta eld i munnen på hunden för då hade den förvandlats till drake

Skrivet av Puttefnasket:

Jag måste snart köpa min tredje kabel till mina HD800, men när jag har fått hem dom så skall jag pensla in kabeln med tabasco... Det måste vara något med textilen som kabeln är spunnen med som katterna gillar.

Kablar ser ut som mussvansar och triggar dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kablar ser ut som mussvansar och triggar dem.

Om jag var katt och såg en mus vars svans var lite drygt 3 meter lång så inte fan hade jag blivit triggad att bita i den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var tur det inte var litiumbatterier i fisken som började brinna och spruta eld i munnen på hunden för då hade den förvandlats till drake

Kablar ser ut som mussvansar och triggar dem.

Har aldrig sett katter bita riktiga råttor i svansen. Tror inte på den teorin. Skulle väl mer köra på ormteorin men de är nog helt enkelt bara sköna att bita i. Att textil går före gummi tyder ju på visst finsmakeri.

HD 800 är poppis här med samt mina usb kablar i tyg men min katt har svaga käkar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Om jag var katt och såg en mus vars svans var lite drygt 3 meter lång så inte fan hade jag blivit triggad att bita i den...

Om du var en katt och såg en 3 meter lång mussvans skulle du förmodligen blivit supertriggad... Katter går ju rätt mycket på instinkt, se bara på alla muppar som skrämmer sina stackars husdjur genom att lägga en gurka bakom dem, typ när de käkar mat osv.

Katten ser inte gurkan, den ser en orm och blir fetskraj, hoppar över månen från stående fot... Han Duplantis har inte en suck i jämförelse typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Om du var en katt och såg en 3 meter lång mussvans skulle du förmodligen blivit supertriggad... Katter går ju rätt mycket på instinkt, se bara på alla muppar som skrämmer sina stackars husdjur genom att lägga en gurka bakom dem, typ när de käkar mat osv.

Katten ser inte gurkan, den ser en orm och blir fetskraj, hoppar över månen från stående fot... Han Duplantis har inte en suck i jämförelse typ.

Jag har tre katter, har provat gurkan för några månader sedan efter att ha sett ett flertal klipp på youtube...

Döm om min förvåning när katterna vänder sig om och får se gurkan liggandes, för att därefter fortsätta att äta som om ingenting har hänt... Att alla katter skulle bli skraja är nog en grov överdrift. Har dom aldrig sett en gurka så kanske men gurkor är ju ganska vanliga i dom flesta hushåll.

Permalänk
Medlem

Någon som kan berätta på ett ungefär vad en försäkring skulle gå loss på för en vanlig "hederlig" bondkatt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Någon som kan berätta på ett ungefär vad en försäkring skulle gå loss på för en vanlig "hederlig" bondkatt?

Du kan kolla här
https://www.agria.se/?p=042

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jodå. Kollat runt men då min tanke är rent hypotetisk, att skaffa en katt, så är jag inte *pepp* på att lämna ut personnummer, mail och allt sånt bara för att få en ungefärlig kostnad.

Dessutom, vad ska de med personnummer till? Kolla brottsregistret om man är en kattmördare?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jodå. Kollat runt men då min tanke är rent hypotetisk, att skaffa en katt, så är jag inte *pepp* på att lämna ut personnummer, mail och allt sånt bara för att få en ungefärlig kostnad.

Dessutom, vad ska de med personnummer till? Kolla brottsregistret om man är en kattmördare?

Jag ger ~1200kr/år för en 2åring och ~1600kr/år för en 10åring hos folksam. Båda är bondkatter och hanar. Dom är försäkrade för 50 000kr veterinärvård (max möjligt) med 1800kr + 25% av resterande skadekostnad i självrisk.

Ger en liten fingervisning i alla fall.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Jag ger ~1200kr/år för en 2åring och ~1600kr/år för en 10åring hos folksam. Båda är bondkatter och hanar. Dom är försäkrade för 50 000kr veterinärvård (max möjligt) med 1800kr + 25% av resterande skadekostnad i självrisk.

Ger en liten fingervisning i alla fall.

*bugar*

Bor med farsgubben och sköter om honom i hemmet. Han saknar att ha en katt, jag med. Inte haft en katt på snart 20 år men tänker på lillskiten vi hade ofta. Inga jättesummor, försäkring, egentligen men lite dyrt är det ändå. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Jodå. Kollat runt men då min tanke är rent hypotetisk, att skaffa en katt, så är jag inte *pepp* på att lämna ut personnummer, mail och allt sånt bara för att få en ungefärlig kostnad.

Dessutom, vad ska de med personnummer till? Kolla brottsregistret om man är en kattmördare?

Jag har redan försäkring där, men kommer inte ihåg vad den ligger på 😅
Här är gjort på en katt född på nyårsafton, en kastrerad hane.

Går ju att justera så den blir dyrare men bättre villkor. (Tror våran ligger nånstans 170-200 kr/månad, men inte säker. Då ingår t ex försäkring mot FORL)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Någon som kan berätta på ett ungefär vad en försäkring skulle gå loss på för en vanlig "hederlig" bondkatt?

Jag har försäkring på sveland, dom drar på autogiro ca 90 kronor i månaden.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Inaktiv

Kollade vad vi betalar. 2212 kr/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har redan försäkring där, men kommer inte ihåg vad den ligger på 😅
Här är gjort på en katt född på nyårsafton, en kastrerad hane.

https://i.imgur.com/IfbX6ag.png

Går ju att justera så den blir dyrare men bättre villkor. (Tror våran ligger nånstans 170-200 kr/månad, men inte säker. Då ingår t ex försäkring mot FORL)

Skrivet av zosma:

Jag har försäkring på sveland, dom drar på autogiro ca 90 kronor i månaden.

Tackar!

Ska kolla upp om grannar, bor på landet, har någon kull man kan få "ta" en ur. Ska även prata med farsgubben om han vill ha en katt eller om det blir "olägligt".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

För det mesta är det billigare inte ha försäkring även om veterinärer vet att ta betalt för minsta lilla. Min katt har haft ett veterinärbesök och de lyckades få ut 3700 på en dränering av buk av ett enkelt bitsår. Men jag ligger ändå på plus.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

För det mesta är det billigare inte ha försäkring även om veterinärer vet att ta betalt för minsta lilla. Min katt har haft ett veterinärbesök och de lyckades få ut 3700 på en dränering av buk av ett enkelt bitsår. Men jag ligger ändå på plus.

Handlar ju dock om när faran är framme...operationer kan kosta många tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag måste snart köpa min tredje kabel till mina HD800, men när jag har fått hem dom så skall jag pensla in kabeln med tabasco... Det måste vara något med textilen som kabeln är spunnen med som katterna gillar.

Katter biter på kablar av två anledningar:

De hålls instänga och får ingen stimulering av sina ägare.

Tandproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Någon som kan berätta på ett ungefär vad en försäkring skulle gå loss på för en vanlig "hederlig" bondkatt?

Bonnkatt 11år gammal
181 kr i månaden
Ca 2300 i självrisk
Agria/Länsförsäkringar

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Någon som kan berätta på ett ungefär vad en försäkring skulle gå loss på för en vanlig "hederlig" bondkatt?

Moderna Försäkringar.
900:- i fast självrisk + 15% i rörlig (lägsta är dock 1100:- numera men min ligger kvar på 900:- tills försäkringen års förnyas).
~1700:-/år.
Ersättningsbelopp 60.000 (dubbel vetrinärvård).

Kan även tala om att de till skillnad mot många andra försäkringsbolag inte sänker ersättningsbeloppet när katten börjar bli gammal, utan det ligger kvar på samma belopp hela tiden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Bonnkatt 11år gammal
181 kr i månaden
Ca 2300 i självrisk
Agria/Länsförsäkringar

Skrivet av Belzader:

Moderna Försäkringar.
900:- i fast självrisk + 15% i rörlig (lägsta är dock 1100:- numera men min ligger kvar på 900:- tills försäkringen års förnyas).
~1700:-/år.
Ersättningsbelopp 60.000 (dubbel vetrinärvård).

Kan även tala om att de till skillnad mot många andra försäkringsbolag inte sänker ersättningsbeloppet när katten börjar bli gammal, utan det ligger kvar på samma belopp hela tiden.

Tackar!

Hur fungerar det? "Bara" att signa försäkring eller ska någon veterinär göra en undersökning först?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar!

Hur fungerar det? "Bara" att signa försäkring eller ska någon veterinär göra en undersökning först?

Katten ska vara försäkrad av uppfödaren när du tar över ägarskapet/vid leverans. Du ändrar sen när du kommer hem till det försäkringsbolag du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Katten ska vara försäkrad av uppfödaren när du tar över ägarskapet/vid leverans. Du ändrar sen när du kommer hem till det försäkringsbolag du vill ha.

Ok. Rätt liten risk att någon av bönderna runt om jag tänkte höra av mig till, om vi skaffar katt, kommer ta det "jobbet".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Katter biter på kablar av två anledningar:

De hålls instänga och får ingen stimulering av sina ägare.

Tandproblem.

Varför slutar katten bita i kabeln efter byte till annan sort om orsakerna till problematiken är kvar?

Din hypotes håller inte alls.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Tackar!

Hur fungerar det? "Bara" att signa försäkring eller ska någon veterinär göra en undersökning först?

Om du syftar på en huskatt/bondkatt så kommer den nog inte från en uppfödare och de flesta försäkringsbolag brukar väl minst kräva att den är avmaskad och vaccinerad för att försäkra den så det bör du räkna med att behöva göra för att kunna teckna en försäkring men det är ju egentligen nått alla katter behöver även om de är oförsäkrade bondkatter.
Du kan ju även passa på att märka den även om det kanske inte är ett krav så pratas det ju om att införa lagkrav på märkning.
Köper du en raskatt från en uppfödare är den vaccinerad, märkt och registrerad, om inte är det ingen raskatt utan du har blivit lurad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du syftar på en huskatt/bondkatt så kommer den nog inte från en uppfödare och de flesta försäkringsbolag brukar väl minst kräva att den är avmaskad och vaccinerad för att försäkra den så det bör du räkna med att behöva göra för att kunna teckna en försäkring men det är ju egentligen nått alla katter behöver även om de är oförsäkrade bondkatter.
Du kan ju även passa på att märka den även om det kanske inte är ett krav så pratas det ju om att införa lagkrav på märkning.
Köper du en raskatt från en uppfödare är den vaccinerad, märkt och registrerad, om inte är det ingen raskatt utan du har blivit lurad.

Tack. Jepp, om det blir katt så blir det en bondkatt från någon av bönderna runtom. Märkning = jajamen. Ska prata med veterinär också för att höra mig för om saker och ting.

Blir det katt så blir det en hane för det är inte lika dyrt (?) att kastrera den än vad det kostar att göra så med en hona?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Jepp, om det blir katt så blir det en bondkatt från någon av bönderna runtom. Märkning = jajamen. Ska prata med veterinär också för att höra mig för om saker och ting.

Blir det katt så blir det en hane för det är inte lika dyrt (?) att kastrera den än vad det kostar att göra så med en hona?

Det brukar skilja några hundra i pris mellan könen om de inte ändrat det drastiskt de sista åren, tycker generellt veterinärkostnader har skenat i takt med att försäkringar har blivit vanligare men det är mindre jobb att kastrera en hane.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.