Anmäl dig till Roborock Challenge!

Intel "Alder Lake" Core 12000-serien testas med DDR5

Permalänk
Melding Plague

Intel "Alder Lake" Core 12000-serien testas med DDR5

Tidiga prestandaresultat visar på ökningar i bandbredd jämfört med DDR4, även med instegshastigheten 4 800 MHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ECC für alles! DDR5 kanske blir något om ett år eller två. 2x32GB för två tusen ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Mumma...rip wallet. pris per giganbyte är i min gissning 50%-100% mer än ddr4

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Kommer gärna köra vidare med mitt 32GB (4x8GB) Samsung B-die DDR4 setup ett tag (skaffade ju 16GB till för inte så länge sen när det var som billigast 130€ eller något sånt för DDR4-3200 CL14) när tror ni DDR4 stödet upphör för desktop performance sektionen, kommer det bli hybrid DDR4/5 stöd i nån generation månne? Så man kan lite planera vilken generation man ska hoppa till, hoppeligen kommer det komma någon CPU generation ännu som är värt att byta till från 9700K / Z370 setup som stöder DDR4. Kanske nästa AMD generation?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Avstängd

Kör redan med 64 GB ram DDR4, och ram tar snabbt slut, hade vart gött att gå upp till 256GB ram istället.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Med d64 core cpu eller en snabb iGPu så behövs rejält bandbredd på rammet så detta är efterlängtat. En annan sak är prissänkning.
Alltså ram är som pengar, det spelar ingen roll hur mycket man har, man kan alltid hitta saker att tilldela det till.

Permalänk
Medlem

Bandbredden i AIDA skalar rakt av med CPU frekvens, så körde dom CPU i bara 800MHz så är det klart det blir låga siffror jämfört med gemene mans 5GHz på CPU i benchmark.

Men Alder Lake skall få en kraftfull iGPU, liksom Zen 4, så dessa kommer att börja gå samma väg som grafikkorten dvs till miners och miners ÄLSKAR hög bandbredd på minnet. Ser alltså mörkt ut för vanliga PC.

Visa signatur

9950X3D ROG CROSSHAIR X870E HERO 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

... ökningar i bandbredd jämfört med DDR4, ...

Oj! Det hade väl ingen kunnat förvänta sig?

De intressanta frågorna är hur byte till DDR5 påverkar systemprestanda och effektförbrukning.

Permalänk
Medlem

Vad blir minsta storleken på en DDR5 sticka, är vi uppe i 16GB nu?
Ifall 16GB är minimum så bör väl priset för minsta storleken inte skena iväg för mycket, då man nästan alltid kör minst 2 stickor(speciellt om man gör något krävande) och det då blir besvärligt för Intel/AMD samt moderkortets tillverkarna att motivera kunderna att uppgradera eftersom att totalpriset för hela systemet skulle skena iväg lite.

För professionella marknaden så är det nog inga problem att betala några tusen extra(tid är pengar), men för övriga som försöker köra kostnadseffektiva lösningar där man till exempel vill lägga så mycket som möjligt på grafikkort istället så kan det väl bli problem.

Själv så har jag kört 16GB sen 2012 typ, så jag hoppas att både köra dubbla minnet och antal processorkärnor(4670K) i nästa bygge, något det borde väl ha skett utveckling även där på 10 år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moire:

ECC für alles! DDR5 kanske blir något om ett år eller två. 2x32GB för två tusen ?

Lägg dock märke till att det inte är samma sorts ECC som det vi kallar ECC nu.
Den ECC som är inbyggd i DDR5 ser till att bitarna som läses från chippet är samma som de som skrevs dit ("on-die ECC"), men de skyddar inte mot fel i överföringen till CPU eller inuti minneskontroller/CPU.

Därtill, om jag inte missförstår något, så används färre bitar till detta: 8 extra per 128, mot nuvarande 1 bit extra per 8 (så 8 extra per 64), så den kan sannolikt inte upptäcka dubbla bitfel. (Rätta mig om jag har fel -- men om den kan det, hur lyckas de med det när de använder hälften så många bitar?)

https://semiengineering.com/what-designers-need-to-know-about...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som DDR5 kommer vara mycket sämre i spel än DDR4, med de siffrorna.
De flesta spel påverkas ju mer av latency än bandbredd till RAM.

40 CAS var verkligen inget att hänga i granen. Man får ju hoppas att det blir bättre närmre lansering.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Ser ju ut som DDR5 kommer vara mycket sämre i spel än DDR4, med de siffrorna.
De flesta spel påverkas ju mer av latency än bandbredd till RAM.

40 CAS var verkligen inget att hänga i granen. Man får ju hoppas att det blir bättre närmre lansering.

Blir samma latency med DDR5 som med DDR3 och DDR4. Men du kommer få högre bandbredd så lär prestera bättre.

CAS 40 på 6400 MT/s är snabbt.

https://www.anandtech.com/show/16143/insights-into-ddr5-subti....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Blir samma latency med DDR5 som med DDR3 och DDR4. Men du kommer få högre bandbredd så lär prestera bättre.

CAS 40 på 6400 MT/s är snabbt.

https://www.anandtech.com/show/16143/insights-into-ddr5-subti....

Nja. det är inte särskilt snabbt med 13-14 ns latency. Typ lika snabbt som ett bra DDR3 minne. Men mycket sämre än de 8 ns man har på ett bra DDR4 minne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Nja. det är inte särskilt snabbt med 13-14 ns latency. Typ lika snabbt som ett bra DDR3 minne. Men mycket sämre än de 8 ns man har på ett bra DDR4 minne.

Är helt ny teknik på ddr5 med överföring så latency är inte lika illa som det ser ut på papperna går inte riktigt att jämföra rakt av (har för mig att det i någon artikel om man ska jämföra så får man halvera latencyt på ddr5 mot hur det är på 4a & då jämföra)mot tidigare generationer sen får man tänka på att detta är kört på ej riktig inställning av moderkort vilket står i artikel & att det är ett kinesiskt ddr5 minne som vill sälja med att de är först i publika kanaler blir bättre när vi får se hynix & samsungs minnen komma ut på marknaden har tillverkats sen sommaren förra året så borde börja dyka upp snart & betydligt bättre än detta kinesiska ddr5 minnet. Man skulle kunna säga att ddr5 börjar där de snabbaste ddr4 kretsarna lyckats komma upp i, så der ingen oro förutom hur priset blir innan det tagit över som standard. Men både hynix & samsung har ju gått ut med att de satsat hårt på detta med högpresternade kretsar redan från dag 1 & produktion sen förra sommaren så borde priserna kunna vara hyfsade oxå skulle man kunna tycka.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Är helt ny teknik på ddr5 med överföring så latency är inte lika illa som det ser ut på papperna går inte riktigt att jämföra rakt av (har för mig att det i någon artikel om man ska jämföra så får man halvera latencyt på ddr5 mot hur det är på 4a & då jämföra)mot tidigare generationer sen får man tänka på att detta är kört på ej riktig inställning av moderkort vilket står i artikel & att det är ett kinesiskt ddr5 minne som vill sälja med att de är först i publika kanaler blir bättre när vi får se hynix & samsungs minnen komma ut på marknaden har tillverkats sen sommaren förra året så borde börja dyka upp snart & betydligt bättre än detta kinesiska ddr5 minnet.

Ja om man ska halvera den vanliga beräkningen av nån anledning så ser det ju bättre ut. Har du nån källa på varför det skulle vara så? (inte för att jag tvivlar på dig, utan för att jag är intresserad av hur det funkar )

Ja detta kina minnet som uppenbarligen var ett tidigt tidigt sample hade ju 50 ns latency.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Ja om man ska halvera den vanliga beräkningen av nån anledning så ser det ju bättre ut. Har du nån källa på varför det skulle vara så? (inte för att jag tvivlar på dig, utan för att jag är intresserad av hur det funkar )

Ja detta kina minnet som uppenbarligen var ett tidigt tidigt sample hade ju 50 ns latency.

ska kolla om jag hittar det igen MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

HÄRLIGT! 🤩👍

Inte bara DDR5 med alla fördelar; Consumer Computing inom 5 år kommer bli riktiga kämpar!

Vi kan byta namn på "PC" till "ROCKy":
https://music.youtube.com/watch?v=gnCAxSYhx-I&feature=share

🤟😉

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad blir minsta storleken på en DDR5 sticka, är vi uppe i 16GB nu?

Det verkar så.
Men vi får väl se närmare Alder Lake releasen.

Skrivet av Fearnox:

Själv så har jag kört 16GB sen 2012 typ, så jag hoppas att både köra dubbla minnet och antal processorkärnor(4670K) i nästa bygge, något det borde väl ha skett utveckling även där på 10 år

Om jag inte är helt ute och cyklar så släpptes Haswell 2013.
Åtminstone den processorn du nämner, i5-4670K, släpptes Q2 (andra kvartalet) 2013 enligt Intel.

i7-4770K släpptes också Q2 2013, men jag köpte min Q4.
Började med 8GB, uppgraderade till 24GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Finns DDR3-minnen med 7.0 ns. Finns alltid värsting-varianter, och det kommer det att komma till DDR5 också. Men DDR5 överförs mer per cykel ändå så accesstid sjunker (kan t.ex. bli en cykel för överföring istället för två - dvs halverad tid mot DDR3 och DDR4 trots samma latens säg 8.0 ns).

Det har inte och kommer troligen inte att hända särskilt mycket på latens-fronten förrän det sker ett tekniksprång. Dvs minnet är något helt annat än minnesstickor som sitter på moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TechGuru:

Men DDR5 överförs mer per cykel ändå så accesstid sjunker (kan t.ex. bli en cykel för överföring istället för två - dvs halverad tid mot DDR3 och DDR4 trots samma latens säg 8.0 ns).

Hm, på vilket sätt? Bussen är väl halverad i bredd bara att man får dubbelt antal kanaler?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Den skickar väl dubbelt med antal bit (16 bit per cykel Hz mot ddr4 & ddr3 8 bit per cykel Hz därav att den kommer vara snabbare ) även fast latencyt blir högre så borde ddr5 vara snabbare
Om jag inte missuppfattat detta MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, på vilket sätt? Bussen är väl halverad i bredd bara att man får dubbelt antal kanaler?

Är inte expert på DDR5. Det finns fler faktorer som påverkar så som dubblerat antal banker (sannolikheten att den bank du behöver använda är upptagen med en refresh just när du ska hämta data minskar) och att burst-längden är dubblerad vilket minskar antalet cykler som går åt till addressering.

Mycket handlar sannolikt om hur frågemönstret ser ut och var datat ligger. De dubbla kanalerna kan innebär att det bara behövs en cykel istället för två om datat ligger på olika sidor på DDR5 och det låg sekventiellt i DDR4. Det är förstås best case, och det kommer att bli spännande optimerings-utmaningar för utvecklare i att försöka lägga data så att man kan maximera bandbredden/minska accesstiderna - det ser ut kunna göra stor skillnad. Kanske kan kompilatorer lösa det (specialbyggd version av programmet/spelet för DDR5?), kanske löser minneskontrollers det automatiskt, ingen aning än.

En cykel är också hälften så lång i tid (dubbel frekvens mot DDR4) om jag tänker rätt.