Dropbox Password kontrar Lastpass – släpps i gratisversion

Permalänk
Melding Plague

Dropbox Password kontrar Lastpass – släpps i gratisversion

Dropbox egen lösenordshanterare kommer från april erbjuda lagring av upp till 50 lösenord utan kostnad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dropbox inställning till privat information suger tyvärr.

Upptäckte flera års screenshots som laddats upp till Dropbox, vilket tydligen är deras default-inställning, vilket i praktiken innebär att de förfogat över en massa känslig information utan att fråga mig om det, och dessutom skickat datan till USA.

Jag skulle aldrig förlita mig på ett sånt bolag för att hantera mina lösenord.

Permalänk
Medlem

Bytte till Bitwarden förra veckan. Funkat minst lika bra som Lastpass. Bytrr inte igen om inte de fuckar upp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag valde också att byta till bitwarden, det gick fruktansvärt smidigt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bytte till Bitwarden förra veckan. Funkat minst lika bra som Lastpass. Bytrr inte igen om inte de fuckar upp.

Samma här. Lastpass prisade ut sig när deras gratisversion upphörde att fungera 16mars. Drev sannolikt en hel del användare till Bitwarden. Tycker BW fungerar riktigt bra såhär långt. Stödjer biometri, helt ok Interface. Något sämre lösning (ingen overlay) vid inloggning. Funktionen att automatiskt logga in på sidor och byta lösenord finns inte, å andra sidan fungerade den inte tillförlitligt på Lastpass ändå. Dropbox gjorde ju också en förändring i deras gratisversion för inte så längesedan, vilket begränsar antal enheter som kan synka filer. Fick en hel del att lämna.

Permalänk
Medlem

Bytte från Lastpass till Bitwarden, fungerar utmärkt för mina behov. Smidigt byte med export och import av Lastpass lösenorden.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Inaktiv

Undra hur många användare LastPass har tappat?

Permalänk
Medlem

Med 240 lösenord känns Bitwarden som det bättre valet...
Gillar också att det är Open Source.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon välja dropbox password framför bitwarden?

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Var det inte Dropbox som hade en enorm läcka av just lösenord och dolde det i 4 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Varför skulle någon välja dropbox password framför bitwarden?

Svaret finns i artikeln!

Permalänk
Avstängd

Också bytt till Bitwarden sedan Lastpass ändringar av avtalet. Det känns lite tråkigt, LastPass var bra och är säkert det fortfarande men det är inte värt att betala för en tjänst som andra erbjuder gratis, om den inte är tillräckligt mycket bättre på ett relevant sätt. Samtidigt förstår man ju hur de resonerar, även om de tappar 90% av sina gratiskunder så betyder det ju ändå att de ökar sina intäkter ganska rejält. De som inte betalar tjänar de ju inga pengar alls på liksom. Freemium-modellen är trevlig på många sätt men det är ju en svår avvägning vart man ska dra gränsen för vad som är gratis och vad man kan ta betalt för.

Permalänk
Medlem

Om jag känner dropbox rätt så kommer det vara okej ett tag men sen så drar de ner mer och mer på gratisversionen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Svaret finns i artikeln!

Det tycker jag inte riktigt att det gör. Varför man ska välja det över LastPass däremot, men Bitwarden erbjuder ju i princip samma sak gratis utan begränsningen med max 50 lösenord, vilket är en stor begränsning.

Man kan ju fundera på vad det är som kostar för företagen. Kostnaden för datalagring och trafiken lär inte vara så hög då det inte direkt är några större mängder som krävs, däremot måste ju appen hela tiden ligga i framkant när det gäller säkerheten och för att vara konkurrenskraftig, sen behöver den också ha ett modernt gränssnitt och få ny funktionalitet snabbt. Alltså kanske en betalmodell med ett pris för appen som inkluderar kanske fem års "molnlagring", säg $10, efter fem år kan man betala för mer molnlagring eller fundera på alternativ.

Permalänk
Medlem

Lösenordshanterare måste bara vara OSS, och om det lagras hos någon annan så ska det inte ens vara tekniskt möjligt för dem att komma åt datan.

Utökning, stavning
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska se också hur bra plugins och appar till olika läsare systemen har. Jag vet bara att LastPass var inte toppen då den dolde signaler under andra saker.

Hur är det med dropbox eller Bitwarden. Har de bra system för det?

Permalänk
Snusfri

Testar nu bitwarden, får se hur det känns gentemot LastPass.
Tycker priset för LP är lite väl högt, för $9/99:- året så hade jag inte orkat byta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jan-banan:

Jag tycker man ska se också hur bra plugins och appar till olika läsare systemen har. Jag vet bara att LastPass var inte toppen då den dolde signaler under andra saker.

Hur är det med dropbox eller Bitwarden. Har de bra system för det?

Nu har jag bara kört Bitwarden några dagar men det verkar inte ge några knappar i fälten som Lastpass utan man får trycka på tillägget och där klicka på webbsidan så fylls det automatiskt. Det är inte riktigt lika smidigt men man slipper ju problemet med andra knappar på samma ställe som gör att det är ett helvete att trycka på någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu har jag bara kört Bitwarden några dagar men det verkar inte ge några knappar i fälten som Lastpass utan man får trycka på tillägget och där klicka på webbsidan så fylls det automatiskt. Det är inte riktigt lika smidigt men man slipper ju problemet med andra knappar på samma ställe som gör att det är ett helvete att trycka på någon av dem.

Bitwarden går att ställa in så den fyller i automatiskt. Alternativt kan man högerklicka på ett textfält så finns bitwarden där och slutligen så finns det tangentbordskommandon man kan använda sig av för att fylla i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adzer:

Bitwarden går att ställa in så den fyller i automatiskt. Alternativt kan man högerklicka på ett textfält så finns bitwarden där och slutligen så finns det tangentbordskommandon man kan använda sig av för att fylla i.

Jo jag misstänkte att det handlade om inställningar. LastPass knappar i fälten var ju trevliga där de fungerade men de var ju ett stort irritationsmoment där de inte gjorde det.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag fortsatt LastPass med en betald prenumeration ett år. Får se hur jag gör nästa år. Kollade lite snabbt på Bitwarden strax efter jag startade LastPass-prenumerationen men jag har för mig att det var avsaknaden av någon slags recovery ifall man glömt sitt master password som kändes något oroande. Kanske jag som minns fel eller så kanske det handlade om någon annan tjänst? Får kanske utvärdera om ett år

Hur som helst, det här kanske kan vara något jag kan övertyga min fru att använda. Som det är nu ligger hennes lösenord i min LastPass då hon inte vill behöva tänka på lösenordshanterare

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört 1Password i drygt 5 år, har aldrig varit så nöjd över en betaltjänst. Fungerar som den ska. Känns säker. Watchtower håller reda på om hemsidor jag har lösenord till har fått intrång eller om mitt lösenord/email har dykt upp i en läcka. Synk fungerar bra. Familjekonto fungerade perfekt både att konvertera till, använda, samt konvertera ifrån tillbaka till personligt konto.

Dropbox skulle jag aldrig använda för detta.

Permalänk

50 lösenord räcker inte länge. För man bör ju ha ett eget lösenord till precis allt.

Permalänk
Medlem

There is only two kinds of people in this world!
-Dont believe me!?

Skrivet av Tanax:

Själv har jag kört 1Password i drygt 5 år, har aldrig varit så nöjd över en betaltjänst. Fungerar som den ska. Känns säker. Watchtower håller reda på om hemsidor jag har lösenord till har fått intrång eller om mitt lösenord/email har dykt upp i en läcka. Synk fungerar bra. Familjekonto fungerade perfekt både att konvertera till, använda, samt konvertera ifrån tillbaka till personligt konto.

Dropbox skulle jag aldrig använda för detta.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

50 lösenord räcker inte länge. För man bör ju ha ett eget lösenord till precis allt.

haha

Permalänk
Medlem

- 50 Lösenord är typ en fjärdedel av min valv.
- Litar inte på dropbox
- Inte öppen mjukvara.

I övrigt gick jag från lastpass för några månader sen till bitwarden. Varit supernöjd, så jag betalar för bitwarden. Stódjer gärna ett sånt projekt.
För övrigt tycker jag bitwarden funkar mycket bättre på mobilen. Fyller i automagiskt mycket bättre än lastpass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoboos:

There is only two kinds of people in this world!
-Dont believe me!?

haha

De motsäger väl inte varandra?

Permalänk
Medlem

50 lösenord? Jag har över 300 i Lastpass....

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det tycker jag inte riktigt att det gör. Varför man ska välja det över LastPass däremot, men Bitwarden erbjuder ju i princip samma sak gratis utan begränsningen med max 50 lösenord, vilket är en stor begränsning.

Jag tycker att det gör det. Men då tycker vi väl olika Tycker mig kunna hitta ett flertal anledningar till att välja tjänsten i den artikeln jag läser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Jag tycker att det gör det. Men då tycker vi väl olika Tycker mig kunna hitta ett flertal anledningar till att välja tjänsten i den artikeln jag läser.

Jo absolut, men jag vet inte om de snarare är argument för en lösenordshanterare i allmänhet. Artikeln nämner inte Bitwarden som har allt detta (utom möjligtvis nollkunskapskryptering vad det nu syftar på, att lösenorden är krypterade borde vara en självklarhet för alla tjänster av denna typ) och inte har begränsningen på 50 sparade lösenord.

Permalänk
Medlem

Det där med 50 lösenord blir ju ungefär lika problematiskt som Lastpass nya begränsning med bara en typ av enhet. Både vad gäller Dropbox och Lastpass så finns det nu då en gratisversion, bara att den är inte särskilt användbar i praktiken utan mera något slags demo.

Om man faktiskt vill ersätta Lastpass till följd av deras förändrade gratiserbjudande så känns ju därmed inte Dropbox särskilt intressant eftersom det är ungefär samma visa, bättre då med t.ex. Bitwarden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304