Starcraft-moddare kombinerar RTS och MOBA i eget strategispel – blir gratis

Permalänk
Melding Plague

Starcraft-moddare kombinerar RTS och MOBA i eget strategispel – blir gratis

Genom Kickstarter finansierar Sunspear Games spelet Immortal: Gates of Pyre, som ska blåsa liv i en genre på dekis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så vad är tanken, Warcraftstil med hero + units?

Föredrar standard RTS.

Permalänk
Medlem

"Genren saknar innovation" Hur skulle detta vara innovativt menar dom? Jag skulle inte kalla det väldigt innovativt att blanda ner en skitkorv(moba) i glassen(rts).

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Alltså, jag är intrigued. Kommer följa det och ta ett mer kvalificerat beslut om några veckor beroende på funding och mer info.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har de hört talas om Hero Wars eller Hero Line Wars i wc3? Vi börjar närma oss blandning av moba/rts där... För över 10 år sen.

Men med ovan sagt ska det bli väldigt spännande att se vad de kommer fram till!! 😁😁 Kan bli succé!

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg för typ 11 år sedan när heroes of newerth kom och förväntades sopa banan med league of legends. Det skrevs ner negativa rader från skribenter om lol till förmån för HoN i bland annat fz då LOL förväntades bli ett p2w spel. Men folk ville annat och jag tror innovationen är en nyckel till framgång. Vi får se om just detta spel kommer överraska eller ej. Mycket handlar väl om ifall spelet får många influensers eller ej som streamar gameplay.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Men herregud vilket tråkigt namn. Det är totalt ointetsägande, som om det kommit direkt ur en ordgenerator. Jag hoppas verkligen dom ändrar det till något vettigt under utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken men avvaktande. Så summerar jag det efter trailern.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hade vid det här laget trott att RTS skulle öka lite grann i popularitet igen (vissa gör det t.ex. AoE 2) pga alla MOBA men det vill sig inte. De har ju iofs. egentligen inte speciellt mycket med de allra flesta RTS att göra, är mer likt ARPG eller vissa RTT-spel.

Permalänk
Medlem

Så. Dota/Lol/Starcraft..?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag inväntar mycket hellre Frost Giants satsning. Det är f.d Blizzard/Starcraft-utvecklare som med ekonomiskt stöd från bl.a Riot ska göra nästa generations RTS. Hoppas-hoppas-hoppas.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt positivt till fler försök att utveckla RTS-genren. Bortsett från Total War (som är mer av en blanding mellan RTS och turn-based) eller indiespel som Northgard spelar jag inte mycket RTS längre. Och då räknar jag inte med MOBA- eller 4X-spel. Jag tittar fortfarande på SC2-tävlingar men spelar väldigt lite själv. Så ett stort, nytt RTS-spel som kan spelas av både casuals och proffs låter spännande. Free to play tror jag är ett krav om man vill etablera en kompetativ scen. Om det sen är Sunspear eller Frost Giant som lyckas återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

"Genren saknar innovation" Hur skulle detta vara innovativt menar dom? Jag skulle inte kalla det väldigt innovativt att blanda ner en skitkorv(moba) i glassen(rts).

Med tanke på att flera mobas är några av de populäraste spelen någonsin så är det uppenbarligen väldigt många som inte håller med. Mycket onödig kommentar som får mig att tro du bara är ute efter att provocera.

Om topic: Verkar vara mycket närmare ett rts än moba baserat på trailern. Gillar idén med att skapa mål ute på kartan som uppmanar spelarinteraktion. Återstår att se hur väl det implementeras. Hade inte varit fel med ett rts som inte kräver att en lägger lika mycket tid för att det ska vara skoj, som tex starcraft.

Permalänk
Medlem

Kunde man våga sig på att kalla Supreme Commander ett RTS med ARTS ("MOBA") inslag?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Låter som det här spelet är Footman Frenzy med extra steg. Kan funka.

Permalänk
Medlem

Varför MOBA? Så trött på skiten. Det vi vill ha är renodlade RTS!

Permalänk
Medlem

Någon kunde ju göra ett nytt Close Combat annars, med lite roligare grafik men på samma tema.
Steel division är lite år rätt håll men ändå inte.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Varför MOBA? Så trött på skiten. Det vi vill ha är renodlade RTS!

Lol och Dota2 är ju rätt (väldigt) stora spel och även mkt stor del av e-sporten så det är kanske inte jättekonstigt egentligen att man vill flirta med de som intresserar sig för det. RTS är inte särskilt stort längre. Bortsett från SC2 är det väl knappt någon som spelar RTS. Särskilt inte som e-sport.

Så kan man locka spelare från dessa spel så kan det säkert vara värt en del.

Med det sagt tycker jag personligen det påminner mest om spel som WC3 så jag vet inte om det direkt är särskilt innovativt i den bemärkelsen.

Jag tror att det är minst lika viktigt om inte viktigare att få med sig streamers, influensers, nuvarande eller ex-proffs osv av redan etablerade titlar snarare än att spelet i sig ska vara överdjävligt för att man ska få ett nytt populärt spel inom denna genren.
Tror inte det blir enkelt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Hur har de inspirerats av MOBA menar de? Tycker att det ser ut som ett renodlat RTS (vilket förstås är bra ur mitt perspektiv).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag kommer ihåg för typ 11 år sedan när heroes of newerth kom och förväntades sopa banan med league of legends. Det skrevs ner negativa rader från skribenter om lol till förmån för HoN i bland annat fz då LOL förväntades bli ett p2w spel. Men folk ville annat och jag tror innovationen är en nyckel till framgång. Vi får se om just detta spel kommer överraska eller ej. Mycket handlar väl om ifall spelet får många influensers eller ej som streamar gameplay.

Synd att det inte gick bättre för HoN då det är ett så fruktansvärt mycket bättre spel än LoL..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Synd att det inte gick bättre för HoN då det är ett så fruktansvärt mycket bättre spel än LoL..

Jag kan inte uttala mej om vilken som är bäst men jag tror att nyckeln till framgång troligen ligger i hurpass bra tillgång man har till en vara. I detta fallet var ju LOL gratis å testa vilket troligen gjorde att flera testade spelet och fastnade. Med det sagt betyder det absolut inte att ett gratis spel kommer att slå utan mer möjligheten att få in en spelarbas. Sen ska ju pengarna in nånstans, men det är ju en annan femma.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Synd att det inte gick bättre för HoN då det är ett så fruktansvärt mycket bättre spel än LoL..

HoN dog mig veterligen ut pga. DOTA2 releasen. Före det så var det en väldigt aktiv community av spelare. Spelade själv under den perioden och alla jag vet hoppade på DOTA2 då det var den officiella uppföljaren på ursprunget. Hjälpte ju även att det var väldigt polerat och snyggt grafiskt jämfört med HoN på den tiden.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506