AMD hoppas kunna lansera DLSS-utmanare under 2021

Permalänk
Melding Plague

AMD hoppas kunna lansera DLSS-utmanare under 2021

Bolagets grafikhövding Scott Herkelman menar att uppskalning inte nödvändigtvis behöver använda sig av maskininlärning för att fungera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande att man inte kommit längre med utvecklingen, men samtidigt så var ju inte DLSS mycket värt förens 1.9 (Control) och 2.0 släpptes och de negativa med version 1.0 har ju skapat onödigt mycket skepsis runt tekniken. Tror att de kan va smart å vänta tills tekniken er mogen för å slippa samma problem.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra. När finns grafikkort att köpa då?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Lite oroväckande att man inte kommit längre med utvecklingen, men samtidigt så var ju inte DLSS mycket värt förens 1.9 (Control) och 2.0 släpptes och de negativa med version 1.0 har ju skapat onödigt mycket skepsis runt tekniken. Tror att de kan va smart å vänta tills tekniken er mogen för å slippa samma problem.

Tror bara jag kört DLSS i cyberpunk.
Har ett 3070 och det är väldigt snyggt och flyter fint.
Tekniken är inte dålig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

De har ju Variable Shading som handlar om att hitta partier i en scen där detaljerna inte är så synliga och rendera dessa i lägre upplösning. Tänker rent spontant att detta i princip redan möjliggör att man kan köra en högre upplösning än man brukar med lite avkall på detaljnivå. Går väl att likna med en Video codec i realtid tänker jag. Ända skillnaden med denna teknik ställd mot DLSS är att DLSS tar något "imperfekt" och försöker förbättra detta med AI medan Variable Shading ser vad lika gärna kan vara imperfekt och renderar resten "perfekt". Rent spontant känns det ju mer logiskt att rendera de synligaste detaljerna i högre detalj, och få "äkta" detaljrikedom, istället för att försöka fejka hela scenens detaljrikedom med AI.

Permalänk
Medlem

Bara det blir bra när det kommer så är det ju värt väntan. Smörpapperseffekten som DLSS1.0 var vill man ju slippa i alla fall

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en split mellan ML- och en heuristik baserat på vad för hårdvara man har. Det är inte säkert att det som fungerar bra på RDNA2 funkar bra på RDNA, 1600-serien och äldre, eller konsolerna.

DLSS 1.9 använde t.ex en heuristik för att välja ut samples istället för ML som i DLSS 2.0 för att sedan skicka till en vanlig uppskalare. NVIDA skulle ju kunna ha DLSS 1.9 som en fallback, men de verkar inte ha något intresse för det. AMDs intresse ligger dock i att få en stor spridning som möjligt (och helst på ett sätt där de landar bättre till i prestanda).

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag känner själv att det låter lite märkligt att de gått ut med en funktion i sin presentation redan i oktober. Men att de fem månader senare inte riktigt verkar ha bestämt sig för vad det är för funktion de ska implementera.

"you can do this many different ways and we are evaluating many different ways"

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag känner själv att det låter lite märkligt att de gått ut med en funktion i sin presentation redan i oktober. Men att de 6 månader senare inte riktigt verkar ha bestämt sig för vad det är för funktion de ska implementera.

Ja det är humor, men troligen hade de en hård plan då (mostvarande dlss1.0) som sen testats och kritiserats och en ny implementation som duger på riktigt har blivit målet.

Eller jag hoppas det snarare

Permalänk
Medlem

Känns som AMD kommer använda ngn metod likt PS4 pro när de säger sådär.
Håller med om att DLSS 1.0 var kass. Men kör 2.0 i Fortnite i 1440P och det ser mycket bättre ut än native 1080P utan några artifakter.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror bara jag kört DLSS i cyberpunk.
Har ett 3070 och det är väldigt snyggt och flyter fint.
Tekniken är inte dålig.

Tycker DLSS är väldigt bra, syftade på problemen med version 1.0. Cyberpunk var ett utmärkt exempel där man fick massa prestanda och i mina ögon bättre bildkvalitet.

Skrivet av jonatannossrep:

De har ju Variable Shading som handlar om att hitta partier i en scen där detaljerna inte är så synliga och rendera dessa i lägre upplösning. Tänker rent spontant att detta i princip redan möjliggör att man kan köra en högre upplösning än man brukar med lite avkall på detaljnivå. Går väl att likna med en Video codec i realtid tänker jag. Ända skillnaden med denna teknik ställd mot DLSS är att DLSS tar något "imperfekt" och försöker förbättra detta med AI medan Variable Shading ser vad lika gärna kan vara imperfekt och renderar resten "perfekt". Rent spontant känns det ju mer logiskt att rendera de synligaste detaljerna i högre detalj, och få "äkta" detaljrikedom, istället för att försöka fejka hela scenens detaljrikedom med AI.

VRS fungerer ju även på Nvidia kort och går som jag förstår de kombinera med DLSS.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

I det där långa citatet lyckas han med att säga absolut ingenting.

Permalänk
Medlem

Visst är det så att alla dessa AMD FidelityFX-funktioner också är tillgängliga om man har ett nVidia-kort?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

AMDs teknoligi kanske inte nödvändigtvis behöver vara bättre än DLSS i bildkvalitét, men att man ändå hittar en vinkel som DLSS inte klarar som är vettig att ha, t.ex dynamisk skalning till FPS.

Annekdot, körde (som troligen enda person) igenom hela Quake 2 RTX på ultrawide med ett 1080ti genom dynamisk skalning (60FPS) och det är ju tokbra när grafikkortet inte hänger med i vissa scener. Fick ju inte högre upplösning än Q2 från början var gjort för dock, men funkade förvånandsvärt bra.

Permalänk
Medlem

Det är nog ändå klokt att de avvaktar lite till. Tekniken behöver ju vara "snappy" och hänga med när man spelar utan delay. Man vill ju inte hinna se att texturerna ändrar upplösning om man säg springer runt till att stanna och låte blicken glida ut mot sidorna som den lättare gör då.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det som är intressant är om dessa tekniker kan implementeras på Xboxarna. Inte för att XSX behöver mer prestanda just nu, men det hade varit ett bra sätt att förlänga livslängden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Lite oroväckande att man inte kommit längre med utvecklingen, men samtidigt så var ju inte DLSS mycket värt förens 1.9 (Control) och 2.0 släpptes och de negativa med version 1.0 har ju skapat onödigt mycket skepsis runt tekniken. Tror att de kan va smart å vänta tills tekniken er mogen för å slippa samma problem.

Genom att Nvidia var först så har de ju kunnat få massa information och fixa detta. AMD ligger snart 3 år efter på pucken nu och skulle de lansera något i stil med DLSS 1.0 skulle de bli utskrattade. Kolla bara hur folk kommenterar om AMDs Ray Tracing-prestanda där AMD ligger 1 generation bakom Nvidia.

Ju mer de väntar ju bättre måste det bli, problemet är att det är svårare att förbättra något som inte är i produktion. Släpp det som beta, var ärliga att det inte är optimalt etc. Nvidia skulle gjort samma med DLSS, istället höjde de det till skyarna och fick skit för det, tyvärr kommer nog AMD göra exakt samma sak. Fast flera år efter, AMD är inte direkt duktiga på att lära sig ifrån det förflutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det som är intressant är om dessa tekniker kan implementeras på Xboxarna. Inte för att XSX behöver mer prestanda just nu, men det hade varit ett bra sätt att förlänga livslängden.

/hulle.

De släpper väl en "Series Y" om tre-fyra år med en sådan funktion.

Permalänk

Vågar man hoppas att RDNA får stöd eller är den generationen helt död nu?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SockerfriKetchup:

Vågar man hoppas att RDNA får stöd eller är den generationen helt död nu?

Har ju varit lite rykten om att RDNA (1) också ska få stöd för det men vi vet inget säkert alls.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Har ju varit lite rykten om att RDNA (1) också ska få stöd för det men vi vet inget säkert alls.

Hoppas ryktena stämmer

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

DLSS är en av de största anledningarna att välja Nvidia där du får högre FPS och upplevd högre upplösning. Om Amd inte hittar på något snart så tror jag de kommer få större problem att sälja kort bortom goodwill eller när Nvidia inte kan leverera kort pga brist.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Bättre att ta sig tiden att göra en bra, öppen lösning som kan användas till både PC och konsoll, än att stressa fram nåt halvdant bara för att ha en utmanare på pappret.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet använde sig väl inte dlss 1.0 av tensor cores. Så fort 1.9 kom ut och de började använda sig av tensor cores så blev dlss något av en selling point för både spel och grafikkort. Känner att ifall det liknar något av det som dlss var så lär ingen använda det. Cross platform menas väl med att gamla generationer av konsoler även ska ta del av det.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det som är intressant är om dessa tekniker kan implementeras på Xboxarna. Inte för att XSX behöver mer prestanda just nu, men det hade varit ett bra sätt att förlänga livslängden.

/hulle.

Microsoft jobbar med AI uppskalning i samband med DirectML. De pratade om det på Siggraph 2018. De har inte sagt något definitivt om det kommer till Xbox. När det hamnar i en Xbox är svårt att säga men folk har spekulerat att det kanske kommer. Utvecklaren David Cage från Quantic Dreams pratade om fördelen med maskinlärning på Xbox.

"The shader cores of the Xbox are also more suitable to machine learning, which could be an advantage if Microsoft succeeds in implementing an equivalent to Nvidia’s DLSS (an advanced neural network solution for AI)." -David Cage
https://www.sweclockers.com/nyhet/30700-quantic-dream-maskini...

"Microsoft apparently plans to bring something similar to Xbox Series X and Series S, which would be especially interesting. And yeah, AMD on their end are looking into using ML for the new Radeon series desktop graphics cards. It will be interesting to see what the performance hit will be and if it outweighs the usage of that compute engine as NVIDIA RTX has hardware dedicated to machine deep learning, while the hardware implementation of RDNA2 does not."
-Guru3d
https://www.guru3d.com/news-story/microsoft-eying-directml-as...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wargreymon:

Genom att Nvidia var först så har de ju kunnat få massa information och fixa detta. AMD ligger snart 3 år efter på pucken nu och skulle de lansera något i stil med DLSS 1.0 skulle de bli utskrattade. Kolla bara hur folk kommenterar om AMDs Ray Tracing-prestanda där AMD ligger 1 generation bakom Nvidia.

Ju mer de väntar ju bättre måste det bli, problemet är att det är svårare att förbättra något som inte är i produktion. Släpp det som beta, var ärliga att det inte är optimalt etc. Nvidia skulle gjort samma med DLSS, istället höjde de det till skyarna och fick skit för det, tyvärr kommer nog AMD göra exakt samma sak. Fast flera år efter, AMD är inte direkt duktiga på att lära sig ifrån det förflutna.

Nja, de har sedan ett bra tag, sin Fidelity Sharpening, som fungerar ganska bra.
Nej det är inte DLSS 2,0 men det fungerar på alla spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas bara DLSS inte fördröjer nVidias fillrate progression.
DLSS är likt F/TXAA osv bara kryckor för nVidia i väntan på 4xAA 4K (4080? 5080).

Permalänk
Proffsmoddare

Kommer funktionen komplett med ett grafikkort i lager?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Kommer funktionen komplett med ett grafikkort i lager?

Vilket år som helst!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hejsann:

Jag hoppas bara DLSS inte fördröjer nVidias fillrate progression.
DLSS är likt F/TXAA osv bara kryckor för nVidia i väntan på 4xAA 4K (4080? 5080).

Tänker du på vanlig MSAA? Tänker att det är en ganska förlegad, begränsad och prestandaineffwktiv metod för att hantera kantutjämning.

Skulle inte ha höga förhoppningar på att det satsas nämnvärda resurser (i dubbel bemärkelse: både hårdvaruresurser och utvecklingsresurser) på att fortsätta i de hjulspåren.

Visa signatur

240p är livet