Att AMD arbetar på ett alternativ till Nvidias uppskalningsteknik DLSS vid namn FidelityFX Super Resolution är sedan tidigare känt. Där tidigare rykten talade om en lansering redan i vår tar nu AMD:s grafikchef Scott Herkelman till PC Worlds podcast The Full Nerd där frågor relaterade till lanseringen av Radeon RX 6700 XT besvarades under direktsändning.

Enligt ett referat av Videocardz gällde en del av frågorna just FidelityFX Super Resolution, där det krångliga namnet först och främst får en officiell förkortning från AMD:s sida – FSR. Någon lansering i närtid ser det dock inte ut att bli, då Herkelman talar om att mycket testande och utvärdering av tekniken kvarstår.

Even though it’s progressing well, we still have more work to do and not only internally but with our game developer partners. We want to launch it this year. We belive we can do that this year, but at the same time we a lot more work ahead of us. We need to make sure the image quality is there. We need to make sure it can scale from different resolutions. And at the same time that our game developers are happy with what we are producing.

Förutom att tala om förhoppningar för en lansering senare under år 2021 håller Herkelman sig ifrån att avge regelrätta löften. Istället bedyrar han att lösningen inte kommer sjösättas innan bildkvaliteten är fullgod och att spelutvecklarna ska vara nöjda med FSR innan det släpps till allmänheten. Desto mer intressant är vilken teknik som kommer utgöra grundbulten till FidelityFX Super Resolution.

You don’t need machine learning to do it, you can do this many different ways and we are evaluating many different ways. What matters the most to us is what game developers want to use because if at the end of the day it is just for us, we force people to do it, it is not a good outcome. We would rather say: gaming community, which one of these techniques would you rather see us implement so that this way it can be immediately spread across the industry and hopefully cross-platform.

Tidigare rapporter gällande FSR har pekat mot att AMD inte kommer nyttja DirectML, tillägget för maskininlärning i DirectX – vilket Herkelman delvis backar upp. Då AMD:s grafikkort saknar dedikerade tensor-kärnor för tekniken likt Nvidias kretsar skulle en DirectML-baserad lösning sannolikt kosta mer än den smakar i prestandaväg.

AMD ser med andra ord fortsatt ut att befinna sig i utvärderingsfasen gällande sin DLSS-utmanare. Vanan trogen slår bolaget samtidigt på tillgänglighetstrumman, då Herkelman önskar en implementation som snabbt anammas av spelutvecklare och dessutom även på senaste generationens spelkonsoler. Exakt när FSR sjösätts återstår att se – men det lär inte bli så snart som under våren.

Läs mer om AMD:s grafikkort: