Tävla och vinn värstingdator!

Fredagsfokus 14: Småtester

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 14: Småtester

Denna vecka vill vi ha dina tips och frågeställningar för att skapa kortare testar och artiklar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att ni enkelt kan skriva ihop något om den teknik ni använder själva (privat eller jobbet) som någon form av djupare analys och saker som inte visar sig i en vanlig recension (kolla MKBHDS genomgångsvideo av iPhone 12 serien nyligen med saker runtomkring bara specsheets och freatures)

Utmärkt exempel lite mer lokalt är ju @Wittwang och hans fantastiska skrivelse över M1. Behöver inte vara så genomgående, alls, men lite åt det hållet. Hur är saker att leva med över tid och vad strular

Permalänk
Medlem

Diskret Ljudkort eller inte, hur bra är chippen som sitter på moderkorten egentligen?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av xfade:

Diskret Ljudkort eller inte, hur bra är chippen som sitter på moderkorten egentligen?

Tänker du subjektivt lyssnande eller mer att vi mäter outputs osv?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

En jämförelse mellan PCIe 4.0 vs PCIe 3.0 känns aktuellt och intressant, i vilka scenarier gör det skillnad? Det kanske inte är något man gör på en dag dock

Permalänk
Medlem

Db

Hej, jag skulle gärna se en liten test av skillnaden mellan tysta och vanliga fläktar samt en genomgång för att få en så tyst dator som möjligt.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fonclbrich:

En jämförelse mellan PCIe 4.0 vs PCIe 3.0 känns aktuellt och intressant, i vilka scenarier gör det skillnad? Det kanske inte är något man gör på en dag dock

Vi har testat det tex i 3080-testet.
Men kanske tål att läggas upp som standalone artikel och gå in lite mer på detaljer.

Men i stora drag: någon enstaka procents skillnad i bästa fall i någon titel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna om ni har möjlighet lite tester av kommande robotdammsugare.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Avstängd

Jag är svag för sånt som involverar saker som inte kostar skjortan, så jag hade gärna sett saker som rör budgetdatorer. Vilka spel kan man realistiskt spela på billiga laptops med Intel IGP t ex? Och då menar jag budget-realistiskt, alltså inte 60fps utan snarare 30 eller 40fps. Men det krävs rätt person för det, de flesta som är vana att spela på höga upplösningar, inställningar och FPS tappar känslan för vad som är spelbart och inte när man har en extremt tajt budget. Det är inget fel eller konstigt med det, men det gör det svårt att skriva artiklar om det.

Permalänk
Medlem

1.spela i linux en dag tex ubuntu tex hur en van windows spelare upplever det & kanske en personlig reflektion hur är det att köra linux i dagsläget tex
2. recension av ett riktigt stort chassie less på alla dessa mini midi tornchassien (miniitx ,& atx där man inte får plats med bastant vattenkylning på vettigt sätt) typ corsair 1000d eller annat riktigt stort chassie (fractal design 7 xl är för litet)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

1.bra efter att själv bytt ut till studio utrustning med apollo/rme ljudkort till dator så när jag en gång kopplade in mina Adam högtalare till det interna ljudkortet så var det inte någon angenäm upplevelse så snabbt tillbaka (asus rampage VI)
Hade trott att utvecklingen gått mer framåt till bra ljud på moderkorten.
Nu kostar mina ljudkort ca 20k eller uppåt så rättvis jämförelse är det ju inte men som sagt trodde ljudet blivit bättre
2. Hur är ljudet på mk idag när det gäller intel amd överlag är det lika illa med ljud på amd plattformen idag som det var förr i tiden troligtvis inte nu e det väl mer eller mindre samma chip i mk oberoende plattform.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

1.raspberry pi för en dag
2.att spela på en sådan se 2 uppslag bra va

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tester av Nuc & liknande från AMD + minidatorer som det dykt upp en massa av. som är ännu mindre

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Test 19" chassien

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

varför inte båda

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

bygga en nas

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

bygga en liten miniserver (Nog med inlägg från mig nu)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

1.spela i linux en dag tex ubuntu tex hur en van windows spelare upplever det & kanske en personlig reflektion hur är det att köra linux i dagsläget tex

Eller ännu bättre. Anställ en Linuxnörd och involvera Linux mer. Lite som Anthony på LTT tänker jag.
De smyger in en Linuxvideo i månaden numera känns det som. Rätt lagom.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det efterfrågats än men vore kul att se hur olika plattformar/gpu presterar medan det streamas? AMD slog sig för bröstet vid någon tillfälle - vilket får en att undra om det är värt alla kärnor vid streamande?

Kanske finns för många alternativ, men skillnader mellan shadowplay och obs?

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tror få av era läsare likt mig mäter... Så subjektivt..

Kanske med en panel som försöker gissa Diskret ljud eller moderkort..? (( Gärna med Gurra i panelen.. )

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

varför inte båda

Ingen dum ide...
Dock som jag skrev i posten under din...
Det är få som mäter ljud... Till skillnad mot FPS...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

1.bra efter att själv bytt ut till studio utrustning med apollo/rem ljudkort till dator så när jag en gång kopplade in mina Adam högtalare till det interna ljudkortet så var det inte någon angenäm upplevelse så snabbt tillbaka (asus rampage VI)
Nu kostar mina ljudkort ca 20k eller uppåt så rättvis jämförelse är det ju inte men som sagt trodde ljudet blivit bättre
2. Hur är ljudet på mk idag när det gäller intel amd överlag är det lika illa med ljud på amd plattformen idag som det var förr i tiden troligtvis inte nu e det väl mer eller mindre samma chip i mk oberoende plattform.

Bra input i detta ämne...

Dock (tror jag att det) är få som sitter på likvärdig hårdvara bland Swec's läsare... IMHO as allways...
((Lite samma sak som att välja en Threadripper för casual gameing...))

En undran dock är även har du ingen extern DAC till dina högtalare...
Då även detta är av vikt för de som funderar på diskret ljudkort...
Om ljudet med ett diskret ljudkort blir bättre med extern DAC än moderkortets?

Visa signatur

Permalänk

Skulle vilja se ett "långdistansbygge"-test, hur pass långt bort kan man ställa datorn ifrån platsen man sitter och dra kablar innan det blir problematiskt.

Tänk typ en villa som har ett centralt rum där alla familjemedlemmar har sin dator och endast kablar till skräm etc är draget till respektives rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Dock (tror jag att det) är få som sitter på likvärdig hårdvara bland Swec's läsare... IMHO as allways...

Har aldrig haft en dac men en dac är ju bara en digital till analog omvandlare & tvärtom(ibland) så har redan en väldigt bra "DAC" i mina ljudkort typ state of the art bra, men en dac kan nog vara ett bra alternativ finns många inlägg om extern dac på sweclockers eller oxå kör man som jag gjorde förr i tiden en vanlig stereo & avskärmade högtalare från ljudkortet blir bra ljud då oxå fast beror ju då på det inbyggda ljudkortet så klart. själv tappar jag alla effekter & suround möjlighet eller dsp för detta i mitt upplägg men så nöjd med ljudet så spelar ej någon roll

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Ett område jag tror ni kan lägga mer krut på är olika typer av uppföljningar efter produktsläpp. Ni kanske ska ha en brainstormingsession med flera på kontoret om vad det kan vara, efter varje stort produktsläpp. Ett exempel skulle vara efter en lansering av CPUer att ni täcker ett ämne som inte är med i recensionen, som skalning med olika snabba RAM-minnen eller vad ni nu kommer på.

Annars gillar jag idén om att kolla närmare på ljudbilden för stängda kontra öppna chassin. Med och utan hårddisk t.ex., med och utan ett grafikkort som har mycket coil whine, och se hur de olika ljudfrekvenserna påverkas av öppen kontra stängd front. Ni kan ju också ta ett chassi som t.ex. Cooler Master SL600M som har stängd front men öppen nedtill och upptill.
En annan liten twist på det, men kanske är det överkurs, är att se hur ljuden som kommer igenom t.ex. en meshfront istället dämpas av hörlurar. Meshfront+hörlurar kanske är ultimata kombon då. Men som sagt det är kanske lite överkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag är svag för sånt som involverar saker som inte kostar skjortan, så jag hade gärna sett saker som rör budgetdatorer. Vilka spel kan man realistiskt spela på billiga laptops med Intel IGP t ex? Och då menar jag budget-realistiskt, alltså inte 60fps utan snarare 30 eller 40fps. Men det krävs rätt person för det, de flesta som är vana att spela på höga upplösningar, inställningar och FPS tappar känslan för vad som är spelbart och inte när man har en extremt tajt budget. Det är inget fel eller konstigt med det, men det gör det svårt att skriva artiklar om det.

Word...

Detta är hela anledningen till jag som oftast handlar på begagnat marknaden...
Förstår oxå dilemmat, då Top Gear aldrig har testat en budget bil...

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av xfade:

Word...

Detta är hela anledningen till jag som oftast handlar på begagnat marknaden...
Förstår oxå dilemmat, då Top Gear aldrig har testat en budget bil...

En idé som vi själva snackade lite löst om förra året innan all tillgänglighet gick åt helvete var ju att göra en ”swec marknad build”.
Typ ta 5-10k kr och köpa saker av folk på marknaden och få ihop ett bra bygge.

Jag vill fortfarande genomföra det men går ju typ inte just nu om vi ska inkludera ett grafikkort.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vill bara informera att jag använder mina ljudkort för musikproduktion (hobbynivå) & inte för att få bra ljud för datorspelande
förr använde jag alltid creatives interna pci & pci-e ljudkort & deras suround högtalare vad som är bra alternativ i dagsläget har jag ingen aning om utifall det är extern dac externt ljudkort creative Asus internt ljud eller vad som gäller det finns det nog andra som har bättre koll på.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

1.bra efter att själv bytt ut till studio utrustning med apollo/rem ljudkort till dator så när jag en gång kopplade in mina Adam högtalare till det interna ljudkortet så var det inte någon angenäm upplevelse så snabbt tillbaka (asus rampage VI)

Visst ljudkvalité på moderkort är en bra grej att skriva om men det är otänkbart att jämföra dem med studioprylar. Jämförelsen blir fånig. Visst kan man skriva om sådant, men det kräver en person som har ljup kunskap och erfarenhet av audioteknik och Sweclockers är fel sida för det. Ljud kan de gärna skriva om, men det blir ju av naturen mer för vanliga dödliga som funderar på om en DAC för 1200kr är värt det eller inte för deras hörlurar för <1000kr. En passus är att moderkorten har helt klart blivit bättre (jämför Rampage VI med t tex ett MSI från 15 år sedan) ... men som sagt, jämförelsen blir bara fånig.

(Jo jag vet att många här har häftiga lurar och högtalaranläggningar men skulle jag gissa gissar jag att majoriteten av läsarna inte har det)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Vill bara informera att jag använder mina ljudkort för musikproduktion (hobbynivå) & inte för att få bra ljud för datorspelande
förr använde jag alltid creatives interna pci & pci-e ljudkort & deras suround högtalare vad som är bra alternativ i dagsläget har jag ingen aning om utifall det är extern dac externt ljudkort creative Asus internt ljud eller vad som gäller det finns det nog andra som har bättre koll på.

Ljudkort för 20k betyder extremt seriös hobbyproduktion. (om du nu inte räknar in övrig utrustning i den summan)