Permalänk
Medlem

Fick information i nyhetsbrevet från min bostadsrättförening att vi preliminärt kommer byta till comhem om några månader.

Min spontana reaktion var NAEEEJ eftersom jag uteslutande har hört dåliga saker om dem genom åren. Någon som har någon input? Har ownit just nu. Antar att comhem är billigare, annars hade de förmodligen inte övervägt att byta.

Funderar nästan på att gå med i styrelsen för detta...

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Fick information i nyhetsbrevet från min bostadsrättförening att vi preliminärt kommer byta till comhem om några månader.

Min spontana reaktion var NAEEEJ eftersom jag uteslutande har hört dåliga saker om dem genom åren. Någon som har någon input? Har ownit just nu. Antar att comhem är billigare, annars hade de förmodligen inte övervägt att byta.

Funderar nästan på att gå med i styrelsen för detta...

Jag har haft Comhem (via Coax/kabel-tv) i nog 15 år nu och det fungerar bra för det mesta, men såklart långt ifrån prickfritt. Hastighetsmässigt håller de vad de lovar, men är ganska dyra samt snåla med upphastighet.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fick information i nyhetsbrevet från min bostadsrättförening att vi preliminärt kommer byta till comhem om några månader.

Min spontana reaktion var NAEEEJ eftersom jag uteslutande har hört dåliga saker om dem genom åren. Någon som har någon input? Har ownit just nu. Antar att comhem är billigare, annars hade de förmodligen inte övervägt att byta.

Funderar nästan på att gå med i styrelsen för detta...

Klart de är billigare och de prisar in sig till varje pris.

Jag skulle rekommendera att du akut samlar ihop minst 10% av de boende till en extrastämma och förklara nackdelarna med att gå tillbaka till äldre teknik i en värld som ständigt går framåt. Man gör ju sig av med sina gamla coax-lösningar idag till fördel mot Ethernet/Fiber

Permalänk
Skrivet av maDa:

Klart de är billigare och de prisar in sig till varje pris.

Jag skulle rekommendera att du akut samlar ihop minst 10% av de boende till en extrastämma och förklara nackdelarna med att gå tillbaka till äldre teknik i en värld som ständigt går framåt. Man gör ju sig av med sina gamla coax-lösningar idag till fördel mot Ethernet/Fiber

Vi alla har väl olika upplevelser, ska man styra en server eller något är väl det inte optimala lösningen, men som enskild användare maxar man sällan Comhem´s nät!

Jag är jäkligt nöjd, med Comhem... även innan de drog fiber till huset. (Nu har vi fiber till coax) Fungerar skitbra! man får ju räkna med hyreshöjning om föreningen ska bekosta kabeldragningar och boxar i varje hem) nu får vi "Gratis" 250/50

innan hade jag 500/50 coax! vilket jag tyckte fungerade bra det med!

måste bero på stad/landsbygd, ålder på kablar osv.

Det jag vill ha sagt är att det finns nöjda kunder med!

Visa signatur

Mobo: Asus B550 E Gaming | CPU: 5900X | CPU Kylare: Noctua NH-D15| RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo @ 3600 cl 16 | GPU: ASUS TUF 3080 OC | | PSU: Corsair RM850X | SSD1: Samsung 980 Pro 1T | SSD2:Samsung 970 Evo Plus 1T | Chassi: Fractal Design Define 7 vit | Skärm: LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fick information i nyhetsbrevet från min bostadsrättförening att vi preliminärt kommer byta till comhem om några månader.

Min spontana reaktion var NAEEEJ eftersom jag uteslutande har hört dåliga saker om dem genom åren. Någon som har någon input? Har ownit just nu. Antar att comhem är billigare, annars hade de förmodligen inte övervägt att byta.

Funderar nästan på att gå med i styrelsen för detta...

Är det fråga om Comhem fiber eller Comhem Coax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azgaard78:

Jag är jäkligt nöjd, med Comhem... även innan de drog fiber till huset. (Nu har vi fiber till coax) Fungerar skitbra! man får ju räkna med hyreshöjning om föreningen ska bekosta kabeldragningar och boxar i varje hem) nu får vi "Gratis" 250/50

Så är det givetvis, och därav är Comhem oftast oslagbara prismässigt för många föreningar då man kan fortsätta använda samma kablar.

Men om man redan har ett Ethernet/Fiber fastighetsnät så är det ju vansinne att gå tillbaks till coax, och det finns tyvärr föreningar som gör det (som t.ex har både och redan) Comhem är ofta snabba på riva ut det befintliga fastighetsnätet så de får fortsatt ensamrätt i all framtid sen. Det hände hos en vän till mig.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Så är det givetvis, och därav är Comhem oftast oslagbara prismässigt för många föreningar då man kan fortsätta använda samma kablar.

Men om man redan har ett Ethernet/Fiber fastighetsnät så är det ju vansinne att gå tillbaks till coax, och det finns tyvärr föreningar som gör det (som t.ex har både och redan) Comhem är ofta snabba på riva ut det befintliga fastighetsnätet så de får fortsatt ensamrätt i all framtid sen. Det hände hos en vän till mig.

Fy fan, borde vara kriminellt.

Permalänk
Medlem

Haft comhem i några dagar och pingen hoppar några gånger när man spelar, hur fan står ni ut med skiten? Sitter förvisso på den äldsta docsisroutern Compal CH7486e. Får kanske ringa och be dom skicka den nyaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fick information i nyhetsbrevet från min bostadsrättförening att vi preliminärt kommer byta till comhem om några månader.

Min spontana reaktion var NAEEEJ eftersom jag uteslutande har hört dåliga saker om dem genom åren. Någon som har någon input? Har ownit just nu. Antar att comhem är billigare, annars hade de förmodligen inte övervägt att byta.

Funderar nästan på att gå med i styrelsen för detta...

Det beror lite på. Har ni Ownit nu och byter till Com Hem så kommer ni åtminstone inte byta till Com Hem med Coax kan jag tänka mig. Vår BRF Gör bytet från Ownit till Com Hem och då då är det fiber som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Klart de är billigare och de prisar in sig till varje pris.

Jag skulle rekommendera att du akut samlar ihop minst 10% av de boende till en extrastämma och förklara nackdelarna med att gå tillbaka till äldre teknik i en värld som ständigt går framåt. Man gör ju sig av med sina gamla coax-lösningar idag till fördel mot Ethernet/Fiber

Bara för att man byter till Com Hem så betyder inte det att man byter till en Coax-lösning.

Permalänk
Medlem

Comhem som leverantör med fiber är säkert helt okej, har svårt att se att problemet ligger där. Fibercoax lösningen är dock hemsk.

Permalänk
Medlem

jag fick ett brev från min hyresvärd angående installation av fiber från comhem.. men 50% av hyresgästerna måste säga ja till det.. vilket aldrig kommer att hända.

Permalänk
Medlem

Nu lämnar jag tråden, bytt från ComHem till fiber. Mycket nöjd med vår uppgradering i bostadsrättföreningen. Kollektivt avtal som kommer på avgifts avin, mätte ca 769mbit trådat, och ca 600mbit trådlöst (wifi6). Med en super låg ping på ca 2-4ms.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Mailade nedan.

"Fråga:
Hej.

Vi ska flytta in på "min adress". Jag var inne på er sida för att se vad som erbjuds och måste säga att det var extremt märkliga hastigheter, enligt de som bygger området ska det vara fiberlan dvs ingen Coax, trots det erbjuds det bara 7-10 mbit uppströms på de flesta abonnemang, hur kommer det sig? kan ni inte leverera mer av någon anledning? Eller har vi signat ett sådant avtal?"

Fick ett riktigt klappträsvar, men det borde jag väl förväntat mig att de inte vet skillnad på upp och nerström.

"Hej,

Om jag söker på adressen så finns det fiber Lan samt hastigheter mellan 50-1000mbit.

Det sa finnas även på hemsidan.

Bästa hälsningar,

Med vänliga hälsningar
Rebecka
Kundservice"

Permalänk
Medlem

Men där har du ju svaret, det är FiberLAN som gäller. Då är det symmetriskt. Var väll ett bra besked?

FiberLAN har inga tekniska anledningar att inte erbjuda symmetrisk bandbredd, till skillnad från Coax där det är av tekniska anledningar.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Men där har du ju svaret, det är FiberLAN som gäller. Då är det symmetriskt. Var väll ett bra besked?

FiberLAN har inga tekniska anledningar att inte erbjuda symmetrisk bandbredd, till skillnad från Coax där det är av tekniska anledningar.

Jo, men jag visste redan att det var Fiberlan, men de erbjuder ändå asymmetrisk dynga.

Kolla på dessa två t ex.

Surfa i 100-250 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s
219 kr

Surfa i 150-300 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s
219 kr

Vem i helvete väljer de långsammare för samma summa? Det är någon som rökt crack som lagt upp dessa alternativ.

De erbjuder dessutom 100/100 och det verkar enligt sidan vara gratis. Det är så märkligt allt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jo, men jag visste redan att det var Fiberlan, men de erbjuder ändå asymmetrisk dynga.

Kolla på dessa två t ex.

Surfa i 100-250 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s
219 kr

Surfa i 150-300 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s
219 kr

Vem i helvete väljer de långsammare för samma summa? Det är någon som rökt crack som lagt upp dessa alternativ.

De erbjuder dessutom 100/100 och det verkar enligt sidan vara gratis. Det är så märkligt allt detta.

Är ni säker på att det bara finns fiber att tillgå på adressen ? dom två första alternativen ser ut som koax , det tredje alternativet ser ut som fiber och att det är "gratis" kan bero på att det finns ett gruppavtal på adressen där det ingår.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jo, men jag visste redan att det var Fiberlan, men de erbjuder ändå asymmetrisk dynga.

Kolla på dessa två t ex.

Surfa i 100-250 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s
219 kr

Surfa i 150-300 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s
219 kr

Vem i helvete väljer de långsammare för samma summa? Det är någon som rökt crack som lagt upp dessa alternativ.

De erbjuder dessutom 100/100 och det verkar enligt sidan vara gratis. Det är så märkligt allt detta.

Jag bor i nyproduktion med fiber in i lägenheterna. Tyvärr hade byggbolaget skrivit på avtal med comhem för 2 första åren. Samma idiotiska utbud.

Surfa i 150-300 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s

Surfa i 50-100 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s

Max:
Surfa i 500-1000 Mbit/s
Skicka filer i 50-100 Mbit/s

Lägg där till att man aldrig får ta del av deras kampanjer eftersom man redan är kund och en tv-box som antagligen är det sämsta jag någonsin kopplat in i en TV. Ska göra mitt yttersta för att styrelsen ska säga upp avtalet så fort det går.

Permalänk
Skrivet av Michael1:

Jag bor i nyproduktion med fiber in i lägenheterna. Tyvärr hade byggbolaget skrivit på avtal med comhem för 2 första åren. Samma idiotiska utbud.

Surfa i 150-300 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s

Surfa i 50-100 Mbit/s
Skicka filer i 7-10 Mbit/s

Max:
Surfa i 500-1000 Mbit/s
Skicka filer i 50-100 Mbit/s

Lägg där till att man aldrig får ta del av deras kampanjer eftersom man redan är kund och en tv-box som antagligen är det sämsta jag någonsin kopplat in i en TV. Ska göra mitt yttersta för att styrelsen ska säga upp avtalet så fort det går.

Fy fan, lider med dig. Den tillfälliga styrelseordföranden var typ 90 bast och vet nog knappt vad internet är. Antar att vi också lär låsta i två år.

Det enda vettiga förut 100/100/ som verkar vara gratis är
Surfa i 300-500 Mbit/s
Skicka filer i 50-100 Mbit/s
för 329 bananer i månaden.

Förresten, måste du köra deras ruttna router? Eller kan du plugga in i egen router direkt från mediaskåpet iom att det lan och inte Coax?

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Är ni säker på att det bara finns fiber att tillgå på adressen ? dom två första alternativen ser ut som koax , det tredje alternativet ser ut som fiber och att det är "gratis" kan bero på att det finns ett gruppavtal på adressen där det ingår.

Yes, helt säker. Du ser ovan här att det är en till stackare som flyttar in i ett nybygge där de sålt på samma dynga för ett fiberlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fy fan, lider med dig. Den tillfälliga styrelseordföranden var typ 90 bast och vet nog knappt vad internet är. Antar att vi också lär låsta i två år.

Det enda vettiga förut 100/100/ som verkar vara gratis är
Surfa i 300-500 Mbit/s
Skicka filer i 50-100 Mbit/s
för 329 bananer i månaden.

Förresten, måste du köra deras ruttna router? Eller kan du plugga in i egen router direkt från mediaskåpet iom att det lan och inte Coax?

Ja vi hade ett par gubbar som satt i någon form av övergångsstyrelse som tecknade ett gäng avtal så jag kan ju inte skylla på nuvarande styrelse. Av någon anledning fick jag två routrar av comhem men jag använder ingen och comhem vill inte ha tillbaks dessa innan jag sagt upp... Har Ubiquiti nätverk som fungerar fint. Jag kan inte välja 100/100. Samtliga val har en uppladdning på ca 1/10-del av nedladdningen. Pinsamt av Comhem.

Edit: Så ja jag kan plugga in vilken router jag vill i fiberkonverteraren i mediaskåpet.

Permalänk
Medlem

Så inget gruppavtal med 100/100 ? Endast sneda hastigheter för 300kr+ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fy fan, lider med dig. Den tillfälliga styrelseordföranden var typ 90 bast och vet nog knappt vad internet är. Antar att vi också lär låsta i två år.

Det enda vettiga förut 100/100/ som verkar vara gratis är
Surfa i 300-500 Mbit/s
Skicka filer i 50-100 Mbit/s
för 329 bananer i månaden.

Förresten, måste du köra deras ruttna router? Eller kan du plugga in i egen router direkt från mediaskåpet iom att det lan och inte Coax?

Verkar som om det är ett grupp avtal där 100/100 ingår i hyran. Om man vill ha nåt annat så får man betala.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Verkar som om det är ett grupp avtal där 100/100 ingår i hyran. Om man vill ha nåt annat så får man betala.

Jag har inget problem med att betala, men varför i bövelen erbjuder de så dåliga alternativ? 7-10 uppströms är ju katastrof, går ju inte att jobba hemma med det. Hade de haft 100 upp på alla alternativ och så fick man betala för att få mer ner hade det varit ok i alla fall. Ah well, det är väl vad det är. Men att gå från 1000/1000 till en tiondel av det kommer att suga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag har inget problem med att betala, men varför i bövelen erbjuder de så dåliga alternativ? 7-10 uppströms är ju katastrof, går ju inte att jobba hemma med det. Hade de haft 100 upp på alla alternativ och så fick man betala för att få mer ner hade det varit ok i alla fall. Ah well, det är väl vad det är. Men att gå från 1000/1000 till en tiondel av det kommer att suga.

Kontakta kundservice igen och fråga dom exakt vad dom erbjuder på den adressen och vilken typ av uppkoppling respektive hastighet är , det kan som sagt var finnas båda typerna på adressen även om du är säker på att det är fiber

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Fick information i nyhetsbrevet från min bostadsrättförening att vi preliminärt kommer byta till comhem om några månader.

Min spontana reaktion var NAEEEJ eftersom jag uteslutande har hört dåliga saker om dem genom åren. Någon som har någon input? Har ownit just nu. Antar att comhem är billigare, annars hade de förmodligen inte övervägt att byta.

Funderar nästan på att gå med i styrelsen för detta...

JAg har haft ComHem i snart 20 år. Ja de är dyra för den ovane. Men de har faktiskt tjänster som är okey och prisvänliga om man är beredd att deala. Dessutom är alla internetleverantörer drabbade av negativa recensioner. Det beror oftast inte på internetleverantören utan på allmänna begränsade kunskaper hos slutanvändaren. Jag säger upp comhem varje år. Det gör att de återkommer med en deal som är halva priset jämfört med om jag inte dealade. MItt abonnemang kostar runt 1200 kr per månad. Men har fått ner den till strax under 500 kr på det här sättet. Så deala på!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datorproblem-Goteborg:

JAg har haft ComHem i snart 20 år. Ja de är dyra för den ovane. Men de har faktiskt tjänster som är okey och prisvänliga om man är beredd att deala. Dessutom är alla internetleverantörer drabbade av negativa recensioner. Det beror oftast inte på internetleverantören utan på allmänna begränsade kunskaper hos slutanvändaren. Jag säger upp comhem varje år. Det gör att de återkommer med en deal som är halva priset jämfört med om jag inte dealade. MItt abonnemang kostar runt 1200 kr per månad. Men har fått ner den till strax under 500 kr på det här sättet. Så deala på!

Brukar köra samma taktik, och har oftast lyckats få ner det till 1/2 månadskostnaden för BB i utbyte mot bindningstid. Men senast var det stopp, inte en krona kunde de går ner, däremot om jag köpte Comhem mobil abb så kunde jag få lite förmåner (dyrt 4G ABB). Kanske är ny taktik som uppstått pga. Tele2.
Som tur är har jag öppen fiber på G i år eller nästa år, då slipper comhem debitera 24.000 / år (TV+Streaming+Landtele+Tvillingkort+BB)

Permalänk

Val av ny ASUS router?

Vågar man köpa XT8, är SW stabil nu?
Eller ska man köra safe och gå på en AC86?

Har eg inget behov Mesh eller Wi-Fi 6, men man vill ju framtidssäkra om det är möjligt eller motiverat.
Högst prio är stabilitet samt räckvidd/täckning.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Kontakta kundservice igen och fråga dom exakt vad dom erbjuder på den adressen och vilken typ av uppkoppling respektive hastighet är , det kan som sagt var finnas båda typerna på adressen även om du är säker på att det är fiber

Hej, det är ett helt nybyggt radhusområde, varför skulle de dra in fiber och coax? Det är Fiberlan rätt in i varje hus.
Jag kan se deras hastigheter på deras hemsida, du har dem lite längre upp i denna tråd.

Permalänk
Skrivet av ljudnisse:

Vågar man köpa XT8, är SW stabil nu?
Eller ska man köra safe och gå på en AC86?

Har eg inget behov Mesh eller Wi-Fi 6, men man vill ju framtidssäkra om det är möjligt eller motiverat.
Högst prio är stabilitet samt räckvidd/täckning.

Bra fråga. Jag lutar åt en Dreammachine själv.