Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk

Min gamla Xbox som min son tagit över är fortfarande Home Console. Ska den vara det eller ska min nya Series X vara Home?
Oavsett så kan han inte spela spel på sin om inte jag är inloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Min gamla Xbox som min son tagit över är fortfarande Home Console. Ska den vara det eller ska min nya Series X vara Home?
Oavsett så kan han inte spela spel på sin om inte jag är inloggad.

Om sonen ska kunna spela dina spel på den gamla utan att du är inloggad så ska den vara Home Console. Är du säker på att den gamla är Home Console för ditt konto? Och att det är det kontot ni köpt spelen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Min gamla Xbox som min son tagit över är fortfarande Home Console. Ska den vara det eller ska min nya Series X vara Home?
Oavsett så kan han inte spela spel på sin om inte jag är inloggad.

Om du loggar in med ditt konto på den gamla konsollen och går in i inställningarna står det då att det är din Hemma Xbox?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av appel1:

Om du loggar in med ditt konto på den gamla konsollen och går in i inställningarna står det då att det är din Hemma Xbox?

Jag har testat att ha både nya konsollen och den min son tagit som Home.
Problemet kvarstår att jag måste vara inloggad på hans för att han ska kunna spela spela jag köpt.
Men då kan jag inte vara inloggad på min nya.

Permalänk

LÖST!

Jag chattade med Xbox support i över en timme. Vi resetade och testade mängder med saker.
Det som löste det vara att rensa MAC-adressen under Nätverk.

Tack alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag har testat att ha både nya konsollen och den min son tagit som Home.
Problemet kvarstår att jag måste vara inloggad på hans för att han ska kunna spela spela jag köpt.
Men då kan jag inte vara inloggad på min nya.

Får hoppas du har hemma Xbox byten kvar nu för det är den gamla som ska vara hemma Xbox för att din son ska kunna spela dina spel utan att du är inloggad.

Testa att starta om konsollen efter att du sett till att den är Home för ditt konto.

Permalänk
Medlem

Så här ska det alltså se ut på den gamla Xboxen när du är inloggad med ditt konto.

Permalänk
Medlem

Visst kunde man tidigare gå in på ”Optimized for Series X|S” under Gamepass-biblioteket och sortera urval? Hittar inte det valet i menyerna nu? Är något trött efter en alldeles för lång dag på jobbet så kan vara därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Visst kunde man tidigare gå in på ”Optimized for Series X|S” under Gamepass-biblioteket och sortera urval? Hittar inte det valet i menyerna nu? Är något trött efter en alldeles för lång dag på jobbet så kan vara därför.

Tryck på Game Pass, bläddra ner till du ser "Optimerad för Xbox Series X|S", en av de stora gråa rutorna längst till vänster, ganska långt ner. Lite rörigt och svårt att förklara enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Tryck på Game Pass, bläddra ner till du ser "Optimerad för Xbox Series X|S", en av de stora gråa rutorna längst till vänster, ganska långt ner. Lite rörigt och svårt att förklara enklare

Ja, visst skall den vara där under Game Pass? Nu har jag bara Most popular, Recently added, Fighting, Bethesda Softworks och massor av andra kategorier under. Men menar att det tidigare var som du säger en grå större ruta för ”Optimized for Series X|S”

Permalänk
Skrivet av appel1:

Så här ska det alltså se ut på den gamla Xboxen när du är inloggad med ditt konto.

https://i.ibb.co/5nDsz3D/P-20210319-182123.jpg

Tack. Det konstiga vara att båda vetkade ha fastnat på Hemma. Men även när jag bytte så fungerade det inte.
Det krävdes en full reset samt tömning av MAC.

Permalänk

Puh helt slut efter problemen igår men nu tror jag allt fungerar.
Några frågor.
Hur vet jag att alla mina spel är uppdaterade så det är 4k och 60? Är det det automatiskt eftersom jag laddade ner alla spel igår och då ska det vara senaste versionen?

Det andra är om det går att få de spel jag spelar mest hamnar som ”stift” direkt på startsidan? Just nu hamnar kanske senaste spelet där eller så får jag scrolla ner för att hitta.
Eller trycka Xbox och gå till mina spel där.
Jag vill ha mina 5-6 favoritspel direkt på startsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Puh helt slut efter problemen igår men nu tror jag allt fungerar.
Några frågor.
Hur vet jag att alla mina spel är uppdaterade så det är 4k och 60? Är det det automatiskt eftersom jag laddade ner alla spel igår och då ska det vara senaste versionen?

Det andra är om det går att få de spel jag spelar mest hamnar som ”stift” direkt på startsidan? Just nu hamnar kanske senaste spelet där eller så får jag scrolla ner för att hitta.
Eller trycka Xbox och gå till mina spel där.
Jag vill ha mina 5-6 favoritspel direkt på startsidan.

Spel som har en Series X uppdatering uppdateras automatiskt. Laddar du ner ett spel får du rätt automatiskt. I en del spel så har de olika inställningar där man kan välja tex mellan att prioritera prestanda över kvalité eller tvärtom.

Sen stöds några gamla spel av fps boost, vet inte om det aktiveras automatiskt.

Du kan skapa grupper med spel och appar och lägga till grupper till start sidan. Men den översta listan över senast spelade spel kan du inte direkt styra.
https://support.xbox.com/sv-SE/help/games-apps/my-games-apps/...
https://www.windowscentral.com/how-you-will-create-game-and-a...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pretorian24:

Puh helt slut efter problemen igår men nu tror jag allt fungerar.
Några frågor.
Hur vet jag att alla mina spel är uppdaterade så det är 4k och 60? Är det det automatiskt eftersom jag laddade ner alla spel igår och då ska det vara senaste versionen?

Det andra är om det går att få de spel jag spelar mest hamnar som ”stift” direkt på startsidan? Just nu hamnar kanske senaste spelet där eller så får jag scrolla ner för att hitta.
Eller trycka Xbox och gå till mina spel där.
Jag vill ha mina 5-6 favoritspel direkt på startsidan.

Som appel1 säger så kan du skapa grupper och pinna dem till startsidan. Då hamnar de nedanför listan med senast spelade spel. Jag har en grupp för mig, en för sonen och en med coop att spela med tjejen. Min grupp är den minst använda för det varierar så mycket vilka spel jag spelar och det är inte riktigt värt att hålla den gruppen uppdaterad.

Spelen uppdateras när du installerar dom på Series-konsolen. Men om du flyttar disken från den gamla så kommer de spelen inte att vara uppdaterade förrän du antingen uppdaterar dem eller startar dem. Automatisk uppdatering funkar väl också men den verkar liksom ge upp om det är för många spel och bara uppdatera de man har startat på senare tid eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Ja, visst skall den vara där under Game Pass? Nu har jag bara Most popular, Recently added, Fighting, Bethesda Softworks och massor av andra kategorier under. Men menar att det tidigare var som du säger en grå större ruta för ”Optimized for Series X|S”

Ja där borde den ju vara, men den kanske försvinner för mig också någon gång? Tycker inte interfacet är särskilt tydligt eller logiskt.

Permalänk

Jag testade Fallen Order och valde optimerad för 4k men inte framerate. Det hackade så det nästan var ospelbart. Det var knappt 30. Visst ska det fungera med 4k och 60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag testade Fallen Order och valde optimerad för 4k men inte framerate. Det hackade så det nästan var ospelbart. Det var knappt 30. Visst ska det fungera med 4k och 60?

Det bör väl vara i performance mode som du får 60fps. Och med dynamisk upplösning runt 1080-1440P.

Var har du läst att du får full 4k i 60fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag testade Fallen Order och valde optimerad för 4k men inte framerate. Det hackade så det nästan var ospelbart. Det var knappt 30. Visst ska det fungera med 4k och 60?

Det beror på spelet. När man gör ett spel så kan man fläska på med effekter, objekt osv så att det går i 2 fps i 340p om man vill även om man kör med en i9 och rtx 3090.

Just Fallen Orders quality mode är 30 fps med dynamisk upplösning mellan 1512p och 4k medans performance mode är 60 fps, mer eller mindre låst, med dynamisk upplösning mellan 1080p och 1440p.

Permalänk
Medlem

Läste precis att dolby vision är aktiverat i några spel på Xbox insider. Har en lg cx så ska bli kul att prova när de kommer.

Permalänk
Medlem

Tänkte berätta om ett problem jag hade med Series X.

Själva konsolen fungerade som den skulle, men det var omöjligt att spela 360-spel pga maskinen vägrar kontakta Live-servern som krävs för att ladda ner en profil.
Testade precis allt som går att göra, men i slutändan så bytte jag ut den mot en ny och då fungerar det på en gång.

Det finns några andra som haft liknande problem men MS själva verkar inte ha någon koll på problemen.
https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/xba_console/xb...
https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/xba_gapp/canno...

Permalänk
Skrivet av appel1:

Det beror på spelet. När man gör ett spel så kan man fläska på med effekter, objekt osv så att det går i 2 fps i 340p om man vill även om man kör med en i9 och rtx 3090.

Just Fallen Orders quality mode är 30 fps med dynamisk upplösning mellan 1512p och 4k medans performance mode är 60 fps, mer eller mindre låst, med dynamisk upplösning mellan 1080p och 1440p.

Tack. Jag trodde jag läst att det var 4k 60 men så var det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbriel:

Ja det verkar fungera väldigt bra, speciellt eftersom det inte finns någon möjlighet att begränsa bandbredden från nätet direkt i xbox(?)
Om jag sätter på download på stora grejer från nätet på xboxen så tar det hela 100Mb-linan, dvs det blir svårt att jobba hemifrån samtidigt som man laddar ner grejer. Kopierade över hela Snowrunner från gamla xboxen, det gick nog ca 10x så snabbt som att ladda ner från nätet, kollade inte exakt men teoretiskt så borde man kunna får 1Gb-hastighet (med kabel i både nya och gamla då förståss).

Hmm, citerar mig själv här, men jag funderar på om jag får "rätt" version av spelet när jag kopierade över det från min gamla xbox one S. Snabbt gick det ju, men Snowrunner t.ex. är optimerat för xbox one X, vilket möjligen betyder att det finns 4k texturer som jag inte fick med när jag kopierade över? Eller får jag de automatiskt efteråt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbriel:

Hmm, citerar mig själv här, men jag funderar på om jag får "rätt" version av spelet när jag kopierade över det från min gamla xbox one S. Snabbt gick det ju, men Snowrunner t.ex. är optimerat för xbox one X, vilket möjligen betyder att det finns 4k texturer som jag inte fick med när jag kopierade över? Eller får jag de automatiskt efteråt?

Det hanteras som en uppdatering av spelet, så har det inte uppdaterat sig själv så kommer det upp en ruta när man startar det om att spelet måste uppdateras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbriel:

Hmm, citerar mig själv här, men jag funderar på om jag får "rätt" version av spelet när jag kopierade över det från min gamla xbox one S. Snabbt gick det ju, men Snowrunner t.ex. är optimerat för xbox one X, vilket möjligen betyder att det finns 4k texturer som jag inte fick med när jag kopierade över? Eller får jag de automatiskt efteråt?

Finns det en One X eller Series X uppdatering så bör du fått den automatiskt. Ibland för spel på en extern disk har jag märkt att man kan behöva gå in i Mina spel och appar och kolla efter uppdatering för att skynda på processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Läste precis att dolby vision är aktiverat i några spel på Xbox insider. Har en lg cx så ska bli kul att prova när de kommer.

Tror det kommer vara bli grymt! Kan nog behöva spela om Gears 5 när det väl är live.
Gears 5, Borderlands 3, Halo MCC samt Wreckfest är de spel som testas nu

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tror det kommer vara bli grymt! Kan nog behöva spela om Gears 5 när det väl är live.
Gears 5, Borderlands 3, Halo MCC samt Wreckfest är de spel som testas nu

Ja gears 5 ska jag fortsätta på när detta kommer. Broderlands 3 ska man kanske köpa nu då. De var väl nedsatt.

Permalänk
Medlem

Nu är då min Series X uthämtad och installerad! Första spelet att dra ned på den blir Star Wars: Squadrons.

Permalänk

Sitter frenetiskt och refreshar alla svenska återförsäljare på jakt efter en series x. Ni som har köpt närmaste tiden, var och hur fick ni tag på de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av largehedroncollider:

Sitter frenetiskt och refreshar alla svenska återförsäljare på jakt efter en series x. Ni som har köpt närmaste tiden, var och hur fick ni tag på de?

Sök i tråden några dagar bakåt, står hur du ser butikslager på Elgiganten. De har den i lager i flera butiker just nu.