Apples exkludering av medföljande laddare bötfälls i Brasilien

Permalänk
Melding Plague

Apples exkludering av medföljande laddare bötfälls i Brasilien

Vilseledande marknadsföring, bristfällig vattentålighet och "problem med vissa funktioner" – nu bötfälls Apple i Brasilien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag anser att många är fåniga gällande detta. Även om jag verkligen inte gillar Apple, och det var dumt att göra detta samtidigt som de bytte anslutning till kabeln så är det en bra grej för miljön. De flesta har redan fullt med laddare hemma, det finns ingen orsak att skicka med fler.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det var en löjligt låg summa för ett företag som Apple. Hur tänkte dom där tro?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag anser att många är fåniga gällande detta. Även om jag verkligen inte gillar Apple, och det var dumt att göra detta samtidigt som de bytte anslutning till kabeln så är det en bra grej för miljön. De flesta har redan fullt med laddare hemma, det finns ingen orsak att skicka med fler.

Men, då bör dom faktiskt ge en laddare gratis om en inte har.
Bara för att många har gamla i en låda innebär det inte att alla har.
Sen går dom sönder med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det var en löjligt låg summa för ett företag som Apple. Hur tänkte dom där tro?

Nu säger jag inte att det är så, men ofta i länder som ligger högt på korruptionsindex, så är det inte straffet som är intressant, utan hur mycket pengar man kan dra in till sig själv, sin stad, kommun, avdelning etc. Ofta när man bett om muta och hotat med problem etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men, då bör dom faktiskt ge en laddare gratis om en inte har.
Bara för att många har gamla i en låda innebär det inte att alla har.
Sen går dom sönder med.

Det är väl så sjukt mycket naturligare att de som inte har en laddare hemma bara köper en? Just Apple kan personer vara jobba med och säga att de har så stor marginal att de "borde" skicka med en laddare, men nu har ju även billigare märken börjat utelämna laddaren.

Bara köp en laddare när du behöver en, det finns ingen orsak att vi ska producera miljarder onödiga laddare de kommande åren.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det här med att inte leverera laddare hatar jag.
Samma med min systemkamera.
Varför skeppas ingen dedikerad laddare till kameran när man köper den, utan man får en USB-C-kabel till den.
Det är ju så att de allra flesta laddar ju in sina bilder från SD-kort och inte med att ansluta kameran till datorn.
Köper man en kamera för 20k+ så tycker jag att en laddare vore förväntat.

Bra att Apple stäms så kanske fler börjar skicka med laddare igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det här med att inte leverera laddare hatar jag.
Samma med min systemkamera.
Varför skeppas ingen dedikerad laddare till kameran när man köper den, utan man får en USB-C-kabel till den.
Det är ju så att de allra flesta laddar ju in sina bilder från SD-kort och inte med att ansluta kameran till datorn.
Köper man en kamera för 20k+ så tycker jag att en laddare vore förväntat.

Bra att Apple stäms så kanske fler börjar skicka med laddare igen.

Jag har 10+ laddare i olika lådor i hemmet. Ligger 5st bara i pennlådan (!). Det är väl svinbra att alla börjat köra samma standard så man bara kan ta valfri laddare. Min äldre systemkamera har proprietärt batteri och laddare, om laddaren går sönder är jag "körd".

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Det här med att inte leverera laddare hatar jag.
Samma med min systemkamera.
Varför skeppas ingen dedikerad laddare till kameran när man köper den, utan man får en USB-C-kabel till den.
Det är ju så att de allra flesta laddar ju in sina bilder från SD-kort och inte med att ansluta kameran till datorn.
Köper man en kamera för 20k+ så tycker jag att en laddare vore förväntat.

Bra att Apple stäms så kanske fler börjar skicka med laddare igen.

Exakt.. inte som enheter blir billigare till slutkunden ändå.. säkerligen dyrare för att betala den där ''green wash-skatten.. ''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Fikapengar för dom är väl inte ens tillräckligt för att beskriva vilken liten summa det är för ett företag av deras magnitud?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag har 10+ laddare i olika lådor i hemmet. Ligger 5st bara i pennlådan (!). Det är väl svinbra att alla börjat köra samma standard så man bara kan ta valfri laddare. Min äldre systemkamera har proprietärt batteri och laddare, om laddaren går sönder är jag "körd".

Har du hunnit med att köpa 10st varor där laddare följer med sen usb c infördes?
Själv har jag "bara" köpt 2 st där laddare följde med och då stal nån den ena när jag hade med den på jobbet för att kunna ladda där, så jag är tillbaka på en. Och eftersom de verkar hyfsat eftertraktade att stjäla så är de nog inte särskilt många som har ett överflöd av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nu säger jag inte att det är så, men ofta i länder som ligger högt på korruptionsindex, så är det inte straffet som är intressant, utan hur mycket pengar man kan dra in till sig själv, sin stad, kommun, avdelning etc. Ofta när man bett om muta och hotat med problem etc.

Det här var det första jag tänkte på när jag läste artikeln.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

var det nån idiot som trodde apple gjorde detta pga miljön och omtanke för framtiden när man har slavar som skruvar ihop deras telefoner `?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fikapengar för dom är väl inte ens tillräckligt för att beskriva vilken liten summa det är för ett företag av deras magnitud?

Det tar Apple ungefär 3 minuter och 35 sekunder att tjäna in den summan så tror inte att de bryr sig så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag har 10+ laddare i olika lådor i hemmet. Ligger 5st bara i pennlådan (!). Det är väl svinbra att alla börjat köra samma standard så man bara kan ta valfri laddare. Min äldre systemkamera har proprietärt batteri och laddare, om laddaren går sönder är jag "körd".

Om nu alla bara kört samma standard...

Permalänk

Jag förstår ej vitsen med den löjligt låga bötessumman till detta stora företag?
Är det så att de får denna böteslapp som en aptitretare och har chansen att i fortsättningen skicka med en laddare och om de ej gör det så kommer det en högre bot? Ibland fungerar rättsväsendet på detta sätt, vilket kan vara bra för att ge folk en chans.

Sedan har jag svårt för att förstå folk som köper mobiltelefoner för runt 13 000kr och sedan kör vilken j-vla skitladdare till helst till dem och inte det minsta bryr sig om saker som snabbladdning m.m saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag anser att många är fåniga gällande detta. Även om jag verkligen inte gillar Apple, och det var dumt att göra detta samtidigt som de bytte anslutning till kabeln så är det en bra grej för miljön. De flesta har redan fullt med laddare hemma, det finns ingen orsak att skicka med fler.

lol.
Ja de flesta har massa gamla urdåliga långsamma laddare med usb-a

Laddningen ökar varje generation, och det ökar även laddarnas kapacitet.
Att då utesluta det är bara idiotiskt.
Vilket även var fallet med Iphone, "köp vår nya laddare separat för använda din nya iphone fullt ut". Ännu mer komiskt för de som köper en Iphone för första gången och inte ens kan ladda sin mobil utan köpa en laddare vid sidan om.

om alla mobiler världen runt hade kört på samma anslutning och watt, ok då kan jag hålla med.

Att Samsung, Apple etc tar bort laddarna är en ren ekonomisk vinkel. Sen kan man ju vinkla det för miljön för dölja det fint dock.

Miljötänk btw, att ha tillverkning i länder där de kan betala slavlöner, och samtidigt skicka saker runt hela jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det här med att inte leverera laddare hatar jag.
Samma med min systemkamera.
Varför skeppas ingen dedikerad laddare till kameran när man köper den, utan man får en USB-C-kabel till den.
Det är ju så att de allra flesta laddar ju in sina bilder från SD-kort och inte med att ansluta kameran till datorn.
Köper man en kamera för 20k+ så tycker jag att en laddare vore förväntat.

Bra att Apple stäms så kanske fler börjar skicka med laddare igen.

Du tycker att om man är rik och köper elektronik för 20k+, så har man rätt att strunta i miljön? Vad har priset med saken att göra? Hur svårt är det att köpa en laddare för 100kr, eller 1000kr om du nu har pengar att bränna, om du inte redan råkar ha en? Hur man lyckats undvika att redan äga en eller tio USB-laddare är dock bortom mitt förstånd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

lol.
Ja de flesta har massa gamla urdåliga långsamma laddare med usb-a

Laddningen ökar varje generation, och det ökar även laddarnas kapacitet.
Att då utesluta det är bara idiotiskt.
Vilket även var fallet med Iphone, "köp vår nya laddare separat för använda din nya iphone fullt ut". Ännu mer komiskt för de som köper en Iphone för första gången och inte ens kan ladda sin mobil utan köpa en laddare vid sidan om.

om alla mobiler världen runt hade kört på samma anslutning och watt, ok då kan jag hålla med.

Att Samsung, Apple etc tar bort laddarna är en ren ekonomisk vinkel. Sen kan man ju vinkla det för miljön för dölja det fint dock.

Alla kör på samma anslutning: USB. Bara att köpa den kabel som har den typ av plugg som man behöver: USB-C till allt utom iPhone, lightning/whatever till iFånen tills Apple slutar fåna sig.
Ang watt så funkar ju 5W till allt. Behöver du mer, skaffa en bättre adapter. Valfrihet, du vet. Vad är problemet med att köpa precis samma adapter separat som du vill att de ska inkludera?

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Du tycker att om man är rik och köper elektronik för 20k+, så har man rätt att strunta i miljön? Vad har priset med saken att göra? Hur svårt är det att köpa en laddare för 100kr, eller 1000kr om du nu har pengar att bränna, om du inte redan råkar ha en? Hur man lyckats undvika att redan äga en eller tio USB-laddare är dock bortom mitt förstånd...

Första påstående är en ren halvgubbe.
Andra så får företag egentligen göra vad de vill, om något extra krävs för att använda produkten så måste de dock väldigt tydligt markera det. Så gör de med saker som batteri ej medföljer till. Där orsaken till detta är att batterier är en färskvara.

Dock så är miljöpopulismen idag stark där vissa företag vill dra nytta av detta för att spara pengar. Egentligen borde precis allt vara så litet utrustat som det bara går och folk får köpa till, men i praktiken finns det en gräns för när det bara blir krångligt.
I mobiltelefonfallen så folk som köper mobiltelefoner för långt över 10 000kr vill såklart ha bra laddare till dessa, en väldigt liten skara idag har väldigt många bra snabbladdare. Och detta beror på att utvecklingen har gått så snabbt.
De som redan sitter med kanske 10st 65W mobilladdare, ja troligen har de köpt till dessa extra löst och inte så att de redan har hunnit gjort så på så många nya mobiler.

Permalänk
Viking
Skrivet av Nivity:

lol.
Ja de flesta har massa gamla urdåliga långsamma laddare med usb-a

Laddningen ökar varje generation, och det ökar även laddarnas kapacitet.
Att då utesluta det är bara idiotiskt.
Vilket även var fallet med Iphone, "köp vår nya laddare separat för använda din nya iphone fullt ut". Ännu mer komiskt för de som köper en Iphone för första gången och inte ens kan ladda sin mobil utan köpa en laddare vid sidan om.

om alla mobiler världen runt hade kört på samma anslutning och watt, ok då kan jag hålla med.

Att Samsung, Apple etc tar bort laddarna är en ren ekonomisk vinkel. Sen kan man ju vinkla det för miljön för dölja det fint dock.

Miljötänk btw, att ha tillverkning i länder där de kan betala slavlöner, och samtidigt skicka saker runt hela jorden.

Vem behöver ens snabbladdning? Inte jag iaf.
Känns bara bättre att ladda med 5W över natten än att ladda med 15W+ när man ändå vaknar med fullt batteri. Sedan räcker ju batteriet hela dagen utan problem (iPhone 11). Har som kanske märks inte riktigt fattat vad folk tycker är så viktigt med snabbladdarna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Försa påstående ren halvgubbe.
Andra så får företag egentligen göra vad de vill, om något extra krävs för att använda produkten så måste de dock väldigt tydligt markera det. Så gör de med saker som batteri ej medföljer till. Där orsaken till detta är att batterier är en färskvara.

Dock så är miljöpopulismen idag stark där vissa företag vill dra nytta av detta för att spara pengar. Egentligen borde precis allt vara så litet utrustat som det bara går och folk får köpa till, men i praktiken finns det en gräns för när det bara blir krångligt.
I mobiltelefonfallen så folk som köper mobiltelefoner för långt över 10 000kr vill såklart ha bra laddare till dessa, en väldigt liten skara idag har väldigt många bra snabbladdare. Och detta beror på att utvecklingen har gått så snabbt.
De som redan sitter med kanske 10st 65W mobilladdare, ja troligen har de köpt till dessa extra löst och inte så att de redan har hunnit gjort så på så många nya mobiler.

Jag har köpt bra många produkter (t.ex. trådlösa hörlurar (MDR-1000X)) där laddare inte följt med, och jag har då inget minne av att detta stått någonstans överhuvudtaget. Man förutsetts köpa en laddare i de sammanhangen. På samma sätt som att företagen inte skriver "OBS! Krävs tillgång till ett eluttag och elabonnemang för att ladda produkten (ingår ej)".

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vem behöver ens snabbladdning? Inte jag iaf.
Känns bara bättre att ladda med 5W över natten än att ladda med 15W+ när man ändå vaknar med fullt batteri. Sedan räcker ju batteriet hela dagen utan problem (iPhone 11). Har som kanske märks inte riktigt fattat vad folk tycker är så viktigt med snabbladdarna.

Ladda på natten, då får du istället köpa ett extra brandlarm i det rummet och sedan är det ej dumt att höja försäkringen emot bränder: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tre-av-fyra-laddar-m...

Nå snabbladdare löser inte det problemet man får vara en idiot och nattladda ändå, men det är vanligt att folk av olika anledningar får batteritorsk utvecklingen går att man får bara större problem för vart år utan mobil. -Man kan inte ens ta bussen hem, kanske är mobilen även ens enda betalningsmedel.

Skrivet av H4tten:

Jag har köpt bra många produkter (t.ex. trådlösa hörlurar (MDR-1000X)) där laddare inte följt med, och jag har då inget minne av att detta stått någonstans överhuvudtaget. Man förutsetts köpa en laddare i de sammanhangen. På samma sätt som att företagen inte skriver "OBS! Krävs tillgång till ett eluttag och elabonnemang för att ladda produkten (ingår ej)".

Det står garanterat på paketet battery not includet. Det finns en massa olika lagstiftningar i olika delar i värden och t.o.m reklamfilmer för leksaker sa det ofta battery not includet i, bara för att skydda sig. Och då pratar vi om helt vanligt AA batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är väl så sjukt mycket naturligare att de som inte har en laddare hemma bara köper en? Just Apple kan personer vara jobba med och säga att de har så stor marginal att de "borde" skicka med en laddare, men nu har ju även billigare märken börjat utelämna laddaren.

Bara köp en laddare när du behöver en, det finns ingen orsak att vi ska producera miljarder onödiga laddare de kommande åren.

Apple borde isf sänka priset på mobilerna som motsvarar deras priset en snabbladdare i butik. Att dom har tagit bort laddarna ur ett miljöperspektiv är rent skitsnack. Allt som Apple gör, görs för att gynna dem ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Det tar Apple ungefär 3 minuter och 35 sekunder att tjäna in den summan så tror inte att de bryr sig så mycket.

Ungefär så, tänker mig nåt liknande: Jaha, det vart inget fikabröd i eftermiddag, får ta't imorrn iställ'e

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av aki04:

var det nån idiot som trodde apple gjorde detta pga miljön och omtanke för framtiden när man har slavar som skruvar ihop deras telefoner `?

Gruppen ''Starbuck, röd Tesla och vit iPhone''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ladda på natten, då får du istället köpa ett extra brandlarm i det rummet och sedan är det ej dumt att höja försäkringen emot bränder: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tre-av-fyra-laddar-m...

Nå snabbladdare löser inte det problemet man får vara en idiot och nattladda ändå, men det är vanligt att folk av olika anledningar får batteritorsk utvecklingen går att man får bara större problem för vart år utan mobil. -Man kan inte ens ta bussen hem, kanske är mobilen även ens enda betalningsmedel.

För oddsen är ju stora att någonting skulle hända... Använder man något nyare än en 5 år gammal laddare så skulle jag inte oroa mig. Finns större risker än att ladda över natten. 3 av 4 i hela Sverige gör det varje natt, och det är otroligt ovanligt att något händer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ladda på natten, då får du istället köpa ett extra brandlarm i det rummet och sedan är det ej dumt att höja försäkringen emot bränder: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tre-av-fyra-laddar-m...

Nå snabbladdare löser inte det problemet man får vara en idiot och nattladda ändå, men det är vanligt att folk av olika anledningar får batteritorsk utvecklingen går att man får bara större problem för vart år utan mobil. -Man kan inte ens ta bussen hem, kanske är mobilen även ens enda betalningsmedel.

Det står garanterat på paketet battery not includet. Det finns en massa olika lagstiftningar i olika delar i värden och t.o.m reklamfilmer för leksaker sa det ofta battery not includet i, bara för att skydda sig. Och då pratar vi om helt vanligt AA batterier.

Brandvarnare har man oavsett vilken tid på dygnet man väljer att ladda sina prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maniak01:

Apple borde isf sänka priset på mobilerna som motsvarar deras priset en snabbladdare i butik. Att dom har tagit bort laddarna ur ett miljöperspektiv är rent skitsnack. Allt som Apple gör, görs för att gynna dem ekonomiskt.

Jag skrev "Just Apple kan personer vara jobba med och säga att de har så stor marginal att de "borde" skicka med en laddare, men nu har ju även billigare märken börjat utelämna laddaren." just för att slippa sådana svar.
Du har absolut ingen aning om hur deras pris utvecklats till följd av denna förändring. Det är fullt möjligt att de inte sänkt priset, men det är även möjligt att de har gjort det. Om det sprider sig till tillverkare med större volymer kommer det ha mer effekt och de har absolut en kostnadsbaserad prissättning.

Vad är det för inställning ni har om att "Apple hatar miljön!" eller "Apple använder slavarbete!". Det senare kommer från att underleverantörer till stora underleverantörer som levererar till nästan alla företag blir vid något tillfälle ertappade med något mindre fall som sen blir överdrivet av dålig journalistik. Företag som Apple gör ett rigoröst arbete med sina underleverantörer, det finns ingen orsak att förlöjliga sig över billig journalistik. (Samma grej som H&M för övrigt. De försökte vara ett gyllene exempel bland klädföretag genom att långtgående utvärdera leverantörer och rapportera allt de hittade samtidigt som de byter leverantörer och kräver viten. Varpå skvallerpressen använde deras rapporter för att skriva artiklar om hur dåligt H&M agerar.)
Vem bryr sig om "Apple inte bryr sig om miljön"? Det är ett företag, de har inga värderingar. Om det är en riktig miljövinst med att utelämna laddare, vilket det givetvis är, så räcker det väl? Inget företag kommer någonsin bete sig moraliskt och det finns ingen orsak att någonsin förvänta sig det. Om de får bättre kundförhållande genom att göra något som kunder gillar, i detta fallet genom miljö, så är det väl bra nog?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Du tycker att om man är rik och köper elektronik för 20k+, så har man rätt att strunta i miljön? Vad har priset med saken att göra? Hur svårt är det att köpa en laddare för 100kr, eller 1000kr om du nu har pengar att bränna, om du inte redan råkar ha en? Hur man lyckats undvika att redan äga en eller tio USB-laddare är dock bortom mitt förstånd...

Handlar inte om miljön alls. Har bara med pengar att göra. Mijön används som svepskäl. Gulligt att du gått på det 😂