Tyska Amazon-anställda går ut i strejk

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Har du räknat ut det nu? Eller har du några andra skäl till varför deras krav skulle vara orättmätiga?

Räknat ut vad? Jag menar helt enkelt att det är lika dåliga löner över lag, oavsett om det är ett otäckt amerikanskt företag i Tyskland, eller ett svenskt helylleföretag i skånska myllan som har sin avsändare på lönebeskedet.

Sen argumenterade jag för att den tyska arbetaren trots lägre lön än sin svenska dito, får ungefär lika mycket kvar i plånboken efter konsumtion av mat, drivmedel mm vilket kan förklara löneskillnaden om 20 kr...

Skrivet av Xinpei:

Är det Amazons löner eller är statistiken snitt?

Länken i mitt inlägg https://www.amazon.jobs/en/landing_pages/versandmitarbeiter och om du scrollar ner en bit står det att läsa;

"The wages for our logistic employees are at the upper end of the wages of comparable jobs. We offer temporary full-time as well as half-time jobs at our numerous German fulfillment centers, which are also appropriate for students. At Amazon the entry wage is between 11,30 Euro and 12,70 Euro (calculated gross hourly wage) in addition with the following:
Additional bonus is offered if you reach certain goals
An entire month is yours for the taking. Amazon offers you 28 vacation days.
bla bla bla"

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sba74:

Menar du att företagen på grund av sekretess inte får säga något? Det stämmer verkligen inte med min bild av det. Jag har under många år suttit både som lokalt ombud och som medlem i styrelsen för fackklubbar och har faktiskt aldrig varit med om att företaget haft något som helst sekretesskrav som gjort att dom inte kunnat gå ut med information.
Däremot är det snarast regel att i samband med förhandlingar så åläggs facket sekretess ifråga om stora delar av informationen och kan därmed inte gå ut och informera nästan alls och när det är färdigförhandlat så går företaget oftast ut med informationen själva. Det handlar lite om att företaget vill kunna styra vilken information som släpps misstänker jag. [..]

Nu menar jag inte specifikt vad som sägs vid förhandlingsbordet utan som jag skrev i första hand bemöta påståenden från andra parten.
Låt oss säga att facket går ut i pressen med att person X, eller använder dennes specifika case som att "vi", jobbar Y timmar och endast tjänar si och så, företaget har lönebesked och schema och alla andra faktorer som spelar in för person X som inte stämmer överrens med verkligheten/det scenario som lagts fram.

Rörande person Z så hävdar de att personen tvingas jobba på helger en massa och väljer tillsammans med individen att publicera ett schema som passar agendan. Det finns en mailkonversation mellan den som ansvarar för schemat och person Z, där person Z själv bett om att jobba helg för att kunna plugga på deltid i veckorna, alternativt aktivt valt att inte använda existerande möjlighet att styra sina arbetsdagar.

Är det fritt fram för företaget att gå ut med dessa till pressen som svar på påståendena? Schema, lönebesked, mailkonversationer mellan två parterna?
Tankeexemplen ovan är kanske inte specifikt de bästa men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Citering fixad, saknade delen om förhandlingar.
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dåliga arbetsvillkor är nog vanligare i Sverige än man tror. Titta bara på Apotea, där personalen låstes in och tvingades arbeta övertid i några timmar. Eller H&M som anklagas för att ha en sektliknande kultur. Eller Best, där chaufförerna pressas hårt, där de bland annat tvingas bryta mot lagen för att själv inte åka på en dänga. Det är bra att sånt här kommer fram, och att de anställda vågar sätta ner foten. Men att tro att Amazon är de enda som pissar på sina anställda är väldigt naivt. Sverige präglas av usla arbetsvillkor, och de anställda tiger oftast av rädsla att förlora jobbet. Att facket eller DO ska rädda dig är inte lika säkert idag som för 20 år sedan. Idag går ju inte ens offentligt anställda säker när de uppmärksammar brister i en offentlig sektor, trots att de har lagligt skydd.

Visst finns det företag i Sverige som beter sig riktigt dåligt men att säga att det är utmärkande för Sverige att ha dåliga arbetsvillkor är helt verklighetsfrånvänt när man jämför med hur världen ser ut överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Räknat ut vad? Jag menar helt enkelt att det är lika dåliga löner över lag, oavsett om det är ett otäckt amerikanskt företag i Tyskland, eller ett svenskt helylleföretag i skånska myllan som har sin avsändare på lönebeskedet.

Sen argumenterade jag för att den tyska arbetaren trots lägre lön än sin svenska dito, får ungefär lika mycket kvar i plånboken efter konsumtion av mat, drivmedel mm vilket kan förklara löneskillnaden om 20 kr...
"[/i]

Gjorde du? Du skrev själv: "Frågan är - är det mer "slavlön" i Tyskland än i Sverige omräknat i netto?"

Sen skrev du att momsen i Tyskland är lägre än i Sverige (vilket inte berättar något om marknadspriser på jämförbara varor) samt att drivmedel i snitt är 20% billigare. Du kanske tycker att detta räcker för att argumentera för att reallönerna (vad man får ut netto av sin lön) i Sverige respektve Tyskland är jämförbara och din fråga därför kan anses som besvarad. Det tyckte inte jag, därför frågade jag - måhända retoriskt om du räknat ut netto.

Till exempel så finns det en viss skillnad i reallöneökningar mellan t.ex. Sverige och Tyskland, eller andra jämförbara EU-länder. Det visar sig t.ex. att Sverige står sig ganska bra i en jämförelse : https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Reallon...

Alltså, det är reallöner och inte krona mot krona (eller i det här fallet krona mot euro) man ska jämföra.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Gjorde du? Du skrev själv: "Frågan är - är det mer "slavlön" i Tyskland än i Sverige omräknat i netto?"

Sen skrev du att momsen i Tyskland är lägre än i Sverige (vilket inte berättar något om marknadspriser på jämförbara varor) samt att drivmedel i snitt är 20% billigare. Du kanske tycker att detta räcker för att argumentera för att reallönerna (vad man får ut netto av sin lön) i Sverige respektve Tyskland är jämförbara och din fråga därför kan anses som besvarad. Det tyckte inte jag, därför frågade jag - måhända retoriskt om du räknat ut netto.

Till exempel så finns det en viss skillnad i reallöneökningar mellan t.ex. Sverige och Tyskland, eller andra jämförbara EU-länder. Det visar sig t.ex. att Sverige står sig ganska bra i en jämförelse : https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Reallon...

Alltså, det är reallöner och inte krona mot krona (eller i det här fallet krona mot euro) man ska jämföra.

Det skrivs alltid (ofta) inlägg i olika trådar/nyheter om just Amazon - att de är det amerikanska företaget från helvetet som utnyttjar sin arbetskraft till fullo och 'ofta' bör de bojkottas och bespottas. Grr. Bränn bränn bränn!!

Jag försökte på ett nyanserat (nåväl, typ då) sätt påvisa att de antagligen inte är bättre eller värre än många av sina konkurrenter, eller att det är precis lika mycket eller lite slavlöner i Sverige när månaden är slut och vi summerar vad som finns kvar i plånboken.

Löneläget lite annorlunda i tyskland iom kostnadsläget. Inget konstig med det. Vi kan ju alltid ta Big Mac index. Diffar nästan 20% SE mot DE, i tyskens fördel.

Ett korrektare sätt att jämföra är som du skriver reallöner. Men då är vi på ett annat plan än att jämföra vad som är direkt slavlön på utpekat företag eller inte.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Det skrivs alltid (ofta) inlägg i olika trådar/nyheter om just Amazon - att de är det amerikanska företaget från helvetet som utnyttjar sin arbetskraft till fullo och 'ofta' bör de bojkottas och bespottas. Grr. Bränn bränn bränn!!

Jag försökte på ett nyanserat (nåväl, typ då) sätt påvisa att de antagligen inte är bättre eller värre än många av sina konkurrenter, eller att det är precis lika mycket eller lite slavlöner i Sverige när månaden är slut och vi summerar vad som finns kvar i plånboken.

Löneläget lite annorlunda i tyskland iom kostnadsläget. Inget konstig med det. Vi kan ju alltid ta Big Mac index. Diffar nästan 20% SE mot DE, i tyskens fördel.

Ett korrektare sätt att jämföra är som du skriver reallöner. Men då är vi på ett annat plan än att jämföra vad som är direkt slavlön på utpekat företag eller inte.

Skillnaden här och mellan låt säga ett lager för ICA Maxi var ju också förutom löner att strejken handlade om "...ett försök att tvinga e-handelsjätten till att erkänna och följa lokala kollektivavtal kallar tyska fackförbundet Verdi till strejk på sex arbetsplatser runt om i landet".

Skillnaden är som jag ser det också att här vi har ett globalt företag som aktivt arbetar för att motverka kollektivavtal och schyssta arbetsvillkor i övrigt. Alltså, man använder sin ekonomiska makt till, inte till att göra saker och ting bättre - utan sämre i de länder där man är verksamma. Eftersom jag anser att med makt följer ansvar - så förtjänar de kritiken. Dessutom anser jag kanske inte att, med bakgrund till Amazons globala ställning att det går att värdera deras agerande analogt med då, låt säga ett lokalt större lagerhållningsföretag (påstår inte att det är vad du menar...)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Skillnaden här och mellan låt säga ett lager för ICA Maxi var ju också förutom löner att strejken handlade om "...ett försök att tvinga e-handelsjätten till att erkänna och följa lokala kollektivavtal kallar tyska fackförbundet Verdi till strejk på sex arbetsplatser runt om i landet".

Skillnaden är som jag ser det också att här vi har ett globalt företag som aktivt arbetar för att motverka kollektivavtal och schyssta arbetsvillkor i övrigt. Alltså, man använder sin ekonomiska makt till, inte till att göra saker och ting bättre - utan sämre i de länder där man är verksamma. Eftersom jag anser att med makt följer ansvar - så förtjänar de kritiken. Dessutom anser jag kanske inte att, med bakgrund till Amazons globala ställning att det går att värdera deras agerande analogt med då, låt säga ett lokalt större lagerhållningsföretag (påstår inte att det är vad du menar...)

Det är ju såklart bara bra om de lyckas komma överens om ett kollektivavtal....inte för att jag håller det troligt när Amazon ligger en bit över den lagstadgade minimilönen (som Tyskland till skillnad från Sverige har).

Jag skulle kunna argumentera för att Verdi med sin strejk av 3000 arbetare (av de 2180000 medlemmarna Verdi har) är ett slag i luften och endast ett sätt att visa medlemmarna att de 'för deras kamp'. Ponera att de faktiskt får igenom sina 4,5% för 3000 personer på Amazon. Yes. En PR-seger så det bara skriker om det. Upp till kamp. Och kampen segrar.
Sen kan de med gott samvete höja medlemsavgiften som idag årligen inbringar 454 miljoner EUR / 46 miljarder SEK.

Hmmm...?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Det är ju såklart bara bra om de lyckas komma överens om ett kollektivavtal....inte för att jag håller det troligt när Amazon ligger en bit över den lagstadgade minimilönen (som Tyskland till skillnad från Sverige har).

Jag skulle kunna argumentera för att Verdi med sin strejk av 3000 arbetare (av de 2180000 medlemmarna Verdi har) är ett slag i luften och endast ett sätt att visa medlemmarna att de 'för deras kamp'. Ponera att de faktiskt får igenom sina 4,5% för 3000 personer på Amazon. Yes. En PR-seger så det bara skriker om det. Upp till kamp. Och kampen segrar.
Sen kan de med gott samvete höja medlemsavgiften som idag årligen inbringar 454 miljoner EUR / 46 miljarder SEK.

Hmmm...?

En droppe i havet mot vad Amazon driver in i vinst, säkerligen enbart i tyska marknaden. Ett bra företag tar hand om sina medarbetare på alla nivåer, och det gäller även löner. Skulle tro att Tyskland har minimilön, inte på grund av att Tyskland är bättre på något vis än Sverige, utan på grund av att Tyskland ligger i toppen av länder i EU som har flest låglönejobb/capita.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Eftersom tyska Amazon fortfarande är ca 30-50% billigare, har större utbud, snabbare leveranser på det mesta än sin svenska motsvarighet kommer jag ändå att handla från Tyskland istället för Sverige oavsett strejk eller inte. Priset styr.