533 miljoner FB-användares personliga data läckt gratis på öppet hackerforum

Permalänk
Medlem

533 miljoner FB-användares personliga data läckt gratis på öppet hackerforum

533 miljoner facebookanvändarens personliga data läcktes häromdagen publikt, gratis på ett hackerforum.
Datan sägs vara från 2019 och Facebook nonchalerar med att "sårbarheten är löst och datan är gammal".

Det har dom hittills kommit undan med men nu eskaleras effekten av läckan när den är öppet tillgängligt på internet.

Har själv fått tag i en kopia på svenska listan och bekräftat att flera uppgifter är riktiga.

Obs: bilden är en kopia från thehackernews.com som visar ett exempel på datat.

Karaktären av datat som läcktes är:

  • Telefonnummer länkat till FB konto, även om det inte delats öppet

  • Namn angivet på facebook profilen

  • Relationsstatus (om öppet visat i profilen)

  • Arbete (om öppet visat i profilen)

  • E-postadress (om tidigare delat i profilen)

Detta innebär att risken för att utsättas för smishing (phishing via SMS), phishing och andra liknande attacker där förövaren utgår ifrån ditt personliga data är hög.

Så en öppen vädjan till alla swec:are att hålla sig på vakt när det inkommer suspekta SMS, samtal eller mail!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Är det inte en lag att företag som blir hackade såhär måste meddela sina kunder om att detta har hänt?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Så man har itererat över så många användare som möjligt och sparat all öppen (bortsett från tel-nr innan 2019) info i ett "excel"-dokument?

Skulle inte riktigt säga att det är "personlig data" när man själv valt att informationen ska vara öppen för andra. Det du öppet delar med dig på facebook kan vem som helst få reda på, vatten är blött dvs.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Inget av dessa är för mig känsliga uppgifter. Bjuder på dem.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Inget av dessa är för mig känsliga uppgifter. Bjuder på dem.

Ha det så kul med all extra SMS- och mail-spam.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

TheHackerNews.com låter inte som en hemsida man vill blotta sin IP-adress hos genom att besöka!

Tack för rapporten dock. Skall meddela päronen varav ena -tyvärr - använder Facebook rätt mycket.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ha det så kul med all extra SMS- och mail-spam.

Det vore knappast nått nytt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ha det så kul med all extra SMS- och mail-spam.

Du menar sådant som är så svårt att få tag i ändå via superhemliga tjänster såsom Hitta.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Så man har itererat över så många användare som möjligt och sparat all öppen (bortsett från tel-nr innan 2019) info i ett "excel"-dokument?

Skulle inte riktigt säga att det är "personlig data" när man själv valt att informationen ska vara öppen för andra. Det du öppet delar med dig på facebook kan vem som helst få reda på, vatten är blött dvs.

Du tänker på web scraping, och visst är det så. Men detta är ett dataintrång där ej publika telefonnummer läcktes. Med största sannolikhet kommer numrena från SMS två-faktorsautentiseringen vilket innebär att man nu har kännedom om vilka nummer som används för 2FA och skulle kunna utnyttja den sårbarheten samt göra mycket skada för enskilda personer som inte avsett att publicera sitt nummer.

Telefonnummer betraktas vara personlig data och straffbart att läcka enligt GDPR.

Skrivet av Elfsberg:

Det vore knappast nått nytt.

En sådan här acceptans till dataläckor är farlig och det är oroväckande att det normaliseras för varje nyhetsrubrik som postas om det, som om det skulle vara mindre allvarligt? Varför det?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som en läcka? Som någon sa ovan låter det ju bara som en bot/script som tagit allt publikt från öppna profiler och sparat.

Hade hoppats på något coolare!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

En sådan här acceptans till dataläckor är farlig och det är oroväckande att det normaliseras för varje nyhetsrubrik som postas om det, som om det skulle vara mindre allvarligt? Varför det?

Jag lägger ingen som helst energi på att någon försöker lura mig. Det rör mig inte i ryggen.

2021 anser jag det vara en del av livet.

Om jag får ett telefonsamtal som verkar konstigt så lägger jag på omedelbart, SMS och e-mail tar inte många sekunder att avfärda och sen fortsätter jag med mitt liv.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Läste om detta igår men inget jag är orolig över, nått telefonnummer har jag inte på FB och kommer aldrig ha, och mailadressen är bara en slaskadress som aldrig läses eller loggas in på, brukar logga in nån gång i halvåret markera allt och klicka remove

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

533 miljoner facebookanvändarens personliga data läcktes häromdagen publikt, gratis på ett hackerforum.
Datan sägs vara från 2019 och Facebook nonchalerar med att "sårbarheten är löst och datan är gammal".

Det har dom hittills kommit undan med men nu eskaleras effekten av läckan när den är öppet tillgängligt på internet.

Har själv fått tag i en kopia på svenska listan och bekräftat att flera uppgifter är riktiga.

Obs: bilden är en kopia från thehackernews.com som visar ett exempel på datat.
https://thehackernews.com/images/-3vsZOogy3Zw/YGmLUSnniuI/AAAAAAAACKk/8ra6dORl3-0AzxJQdxKP4pqnviJCDZZoACLcBGAsYHQ/s728-e1000/facebook-data.jpg

Karaktären av datat som läcktes är:

  • Telefonnummer länkat till FB konto

  • Namn angivet på facebook profilen

  • Relationsstatus (om öppet visat i profilen)

  • Arbete (om öppet visat i profilen)

  • E-postadress (om tidigare delat i profilen)

Detta innebär att risken för att utsättas för smishing (phishing via SMS), phishing och andra liknande attacker där förövaren utgår ifrån ditt personliga data är hög.

Så en öppen vädjan till alla swec:are att hålla sig på vakt när det inkommer suspekta SMS, samtal eller mail!

Jodå, jag har både flyttat, bytt namn, kön, födelsedag, jobb, telefonnummer och mailadress på två år så datan är ju väldigt gammal och utdaterad. Klart vi ska klappa FB på huvudet som ordnat detta så bra. (Är syrligt sarkastisk nu)

Skrivet av CubaCola:

Är det inte en lag att företag som blir hackade såhär måste meddela sina kunder om att detta har hänt?.

Ja, det finns en skyldighet enligt lag att rapportera detta så snart det upptäckts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag lägger ingen som helst energi på att någon försöker lura mig. Det rör mig inte i ryggen.

2021 anser jag det vara en del av livet.

Om jag får ett telefonsamtal som verkar konstigt så lägger jag på omedelbart, SMS och e-mail tar inte många sekunder att avfärda och sen fortsätter jag med mitt liv.

Det är fantastiskt att du har hittat en synnerligen pålitlig lösning för dig själv?
Men med omtanke för andra i sin omgivning som inte är så väl bevandrade i det digtala och riskerna som finns kanske ett konstigt samtal, sms eller e-mail kanske inte är lika självklart att avfärda?

Därför måste vi ha krafter som informerar och agerar för datasekretess.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Använder facebook så lite som möjligt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Det är fantastiskt att du har hittat en synnerligen pålitlig lösning för dig själv?
Men med omtanke för andra i sin omgivning som inte är så väl bevandrade i det digtala och riskerna som finns kanske ett konstigt samtal, sms eller e-mail kanske inte är lika självklart att avfärda?

Därför måste vi ha krafter som informerar och agerar för datasekretess.

Yup.
Men det är knappast nån som hackat min webcam, dessa grejer hittar man på typ Eniro eller hitta.se eller vad det nu är.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Yup.
Men det är knappast nån som hackat min webcam, dessa grejer hittar man på typ Eniro eller hitta.se eller vad det nu är.

Då så, om det redan finns på de tjänsterna så har du med andra ord inga problem att skicka ditt nummer till mig, så jag kan vidarebefordra det till lite spamtjänster? Eftersom du tycker det omöjligen kan ge dig mer spamsamtal än du redan har då det finns på Eniro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Då så, om det redan finns på de tjänsterna så har du med andra ord inga problem att skicka ditt nummer till mig, så jag kan vidarebefordra det till lite spamtjänster? Eftersom du tycker det omöjligen kan ge dig mer spamsamtal än du redan har då det finns på Eniro.

Jag gör ett löst antagande om att all problematik med dylika otyg kommer att öka i framtiden. Därför kan jag faktiskt bry mig ännu mindre.

Spamnissarna kan inte slösa på min energi, bara sin egna.

Du får inte mitt telefonnummer, för jag gillar inte din pissiga attityd provokativa underton.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Du tänker på web scraping, och visst är det så. Men detta är ett dataintrång där ej publika telefonnummer läcktes. Med största sannolikhet kommer numrena från SMS två-faktorsautentiseringen vilket innebär att man nu har kännedom om vilka nummer som används för 2FA och skulle kunna utnyttja den sårbarheten samt göra mycket skada för enskilda personer som inte avsett att publicera sitt nummer.

Jo men informationen om tel-nr är ju läckt från 2019, dvs knappast något nytt. Visst är det en allvarlig läcka men det skedde för två år sedan, någon har bara kombinerat denna info med allt som finns publikt, vilket man har kunnat göra sedan telefon-läckan kom ut från första början.

Skadan skedde 2019. Nu har någon endast gjort det lite smidigare för Svensson att stalka upp någon genom att sammanställa allt i ett dokument.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Yup.
Men det är knappast nån som hackat min webcam, dessa grejer hittar man på typ Eniro eller hitta.se eller vad det nu är.

Trollar du? Skyddade personuppgifter hittar du inte på Eniro. Inte heller telefonnummer som inte lagts upp i katalog. Om du publicerar ditt nummer där så att alla kan söka upp dig så är det en egen personlig preferens - och då får du ta att det ringer spammare ibland. De som inte klarar av att möta telefonspammare dagligen lägger inte upp sina nummer så för dem så får detta konsekvenser.

Skrivet av FakeNinja:

Det är fantastiskt att du har hittat en synnerligen pålitlig lösning för dig själv?
Men med omtanke för andra i sin omgivning som inte är så väl bevandrade i det digtala och riskerna som finns kanske ett konstigt samtal, sms eller e-mail kanske inte är lika självklart att avfärda?

Därför måste vi ha krafter som informerar och agerar för datasekretess.

Det är ruskigt allvarligt ATT det skett och det är oacceptabelt med en normaliserande syn på det bara för att det den här gången råkade vara ett företag som många använder och gillar. Så ja, visst är det viktigt att belysa.

Dessutom, vissa av uppgifterna är katastrof att de läckt ut för ett mindre antal personer, speciellt att det är högst allvarliga uppgifter som telefonnummer och liknande. För vissa utsatta personer som lever skyddat så kan det innebära att de får packa ihop och flytta till ny ort och lämna sitt nuvarande liv bakom sig. Det är en enorm påfrestning för en människa att behöva göra så. Jag förstår inte hur någon kan påstå att det inte är en allvarlig läcka bara för att det inte läckt ut några lösenord. De personerna måste ha huvudet under armen eftersom de inte kan se vidden av skadan.

Metadata någon? Det finns väldigt mycket att utläsa ur datan även om det nu "inte är så farliga saker" som läckt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Skyddade personuppgifter

Har du något exempel på vad det är för typ av skyddade personuppgifter som Facebook skulle ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du något exempel på vad det är för typ av skyddade personuppgifter som Facebook skulle ha?

Det finns väldigt mycket information här: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepers...

Permalänk
Medlem

Har man skyddad identitet så är det knappast klokt ha konton på såväl facebook som andra publika sajter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har man skyddad identitet så är det knappast klokt ha konton på såväl facebook som andra publika sajter.

Nä, fast man kanske behöver ta del av information från barnens sportklubb, föräldragrupp i skolan osv, tyvärr är nästan allt sånt på Facebook nuförtiden

För de som har skyddade uppgifter vill antagligen att deras barn ska leva hyfsat normala liv ändå, och har då inte så mycket val i slutändan

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ajn:

Nä, fast man kanske behöver ta del av information från barnens sportklubb, föräldragrupp i skolan osv, tyvärr är nästan allt sånt på Facebook nuförtiden

För de som har skyddade uppgifter vill antagligen att deras barn ska leva hyfsat normala liv ändå, och har då inte så mycket val i slutändan

Förvisso, men det är ju samtidigt fullt möjligt att ha ett facebook-konto utan att ange sin riktiga information. Du behöver tekniskt sett inte ens dela ditt riktiga namn.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Förvisso, men det är ju samtidigt fullt möjligt att ha ett facebook-konto utan att ange sin riktiga information. Du behöver tekniskt sett inte ens dela ditt riktiga namn.

Det är tekniskt möjligt, men det strider mot deras policy och de är snabba att slasha kontot och kräva ID-verifikation om de misstänker falska uppgifter. Så det blir då att det ligger ett konto utan större aktivitet men där personuppgifter blir lagrade i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Har aldrig ångrat att jag valt att aldrig ha med Facebook att göra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det är tekniskt möjligt, men det strider mot deras policy och de är snabba att slasha kontot och kräva ID-verifikation om de misstänker falska uppgifter. Så det blir då att det ligger ett konto utan större aktivitet men där personuppgifter blir lagrade i bakgrunden.

Lustigt, för mig har det funkat att köra med Angus MacGyvers personuppgifter i över tio år.

Facebook får garanterat tillräckligt mycket uppgifter från användarna på frivillig basis, kanske i synnerhet från alla över 40 som inte riktigt hängt med i IT-samhällets framväxt, så de behöver nog knappast "pressa" någon på uppgifter. Sen värderar de information på ett annat sätt, där t.ex. dina konsumtionsvanor är mycket intressantare än vem du är, vilket går lätt att samla in bara genom att analysera all data du matar deras system med genom reaktioner och kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lustigt, för mig har det funkat att köra med Angus MacGyvers personuppgifter i över tio år.

Facebook får garanterat tillräckligt mycket uppgifter från användarna på frivillig basis, kanske i synnerhet från alla över 40 som inte riktigt hängt med i IT-samhällets framväxt, så de behöver nog knappast "pressa" någon på uppgifter. Sen värderar de information på ett annat sätt, där t.ex. dina konsumtionsvanor är mycket intressantare än vem du är, vilket går lätt att samla in bara genom att analysera all data du matar deras system med genom reaktioner och kommentarer.

Och så drar vi alla över en kant.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Och så drar vi alla över en kant.

Exakt.

@Sveklockarn :

MÖJLIGEN kan man hävda att de flesta som inte hänger på exvis SweClockers (entusiaster/insatta) är mer/mindre ofrivilligt ignoranta...

Det är många här, bl.a. jag, som har varit med "från början" (dial-up, 100% statiska och plottriga webbplatser med flashiga GIF-animeringar och ljudeffekter, etc. etc.)...
Och dessutom tillskansat sig "allt nytt" under resans gång.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂