Bygga en dator för att minea med 3080

Permalänk
Medlem

Bygga en dator för att minea med 3080

Jag minear idag via NiceHash med mitt Zotac 3080. Det finns inte möjlighet att sätta in ett annat 3080 av utrymmes-, kapacitet- och värmeskäl så som jag förstår det. Om jag nu skulle vilja minea med den andra 3080:n, vilket paket är billigast att bygga runt? Tack!

Jag tror det vore mest lönsamt att sälja grafikkortet men vill ändå räkna på det. Om man kan göra det enklare att sälja i andrahand genom att lägga på lite på priset så är det också intressant (t.ex. använda en processor och moderkort som inte är meningslöst för gaming). Jag har SSD, grafikkort, skärm och kringutrustning.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad har du för chassi, psu och moderkort idag?

Om du inte har plats/tillräcklig kylning i chassit och inte kör ITX (eller ja mobo som saknar tillgänglig PCI-E x1-slot) och har en nog kraftig PSU för två kort så kan du förmodligen styra någon relativt ful lösning med att bara trycka in en riser till kort #2 och kanske en liten ställning precis utanför chassit.
Särskilt med tanke på att du verkar osäker på om du ska behålla båda så är det en ganska låg insats.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad har du för chassi, psu och moderkort idag?

Om du inte har plats/tillräcklig kylning i chassit och inte kör ITX (eller ja mobo som saknar tillgänglig PCI-E x1-slot) och har en nog kraftig PSU för två kort så kan du förmodligen styra någon relativt ful lösning med att bara trycka in en riser till kort #2 och kanske en liten ställning precis utanför chassit.
Särskilt med tanke på att du verkar osäker på om du ska behålla båda så är det en ganska låg insats.

Det vore det bästa om det går. Någon form av separat grafikkortshållare eller så (har sett någon bara ha det på ett bord).

Jag har ett Corsair RM750X V2 750W.

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming Edge WiFI
Chassi: Carbide SPEC-06 RGB Tempered Glass Case

Den har slots för två grafikkort men mitt Zotac-kort är tjockt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TKD_1337:

Det vore det bästa om det går. Någon form av separat grafikkortshållare eller så (har sett någon bara ha det på ett bord).

Jag har ett Corsair RM750X V2 750W.

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming Edge WiFI
Chassi: Carbide SPEC-06 RGB Tempered Glass Case

Ja det finns ungefär lika många lösningar på det där som det finns riggar.

En lösning som några på forumet använder är en Draggan från IKEA, beroende på var du har datorchassit stående så kanske det kan fungera att ställa en sådan bredvid? Finns säkerligen mindre/billigare och bättre anpassade hyllor eller liknande för så små byggnationer men det var det första som dök upp i huvudet bara.
På Draggan kan man iaf säkra kortet lite genom att det får stöd på båda sidor och kan fästas med buntband i det lilla blecket på i/o-sidan. Vissa säger säkerligen att en skokartong eller vadsom är tillräckligt men kan ju kännas lite sådär om det inte sitter fast något.
Allt detta är ju dock bara OM du inte lyckas kyla båda på plats i chassit.

Din PSU är i minsta laget för 2x 3080, du klarar dig nog om de är underklockade och powerlimit dragits ned men 320*2 = 640W bara på korten. Kan bli riktigt knivigt om de skulle hamna på stock-power av någon anledning, beror givetvis på hur resten av systemet ser ut.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

lite nyfiken på detta. hur mycket drar man egentligen in på att minea 2021? använder knappt min dator till spel längre så skulle kanske lika gärna kunna börja med mining

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av HickeHiskelig:

lite nyfiken på detta. hur mycket drar man egentligen in på att minea 2021? använder knappt min dator till spel längre så skulle kanske lika gärna kunna börja med mining

Finns nog lite andra trådar om det du kan kika i, främst https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626077-ar-det-vart-de..., men beror helt på din utrustning och elkostnader.
Ethereum som är mest poppis just nu kommer inte att minas i så stor utsträckning länge till med kommande ändringar kring valutan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja det finns ungefär lika många lösningar på det där som det finns riggar.

En lösning som några på forumet använder är en Draggan från IKEA, beroende på var du har datorchassit stående så kanske det kan fungera att ställa en sådan bredvid? Finns säkerligen mindre/billigare och bättre anpassade hyllor eller liknande för så små byggnationer men det var det första som dök upp i huvudet bara.
På Draggan kan man iaf säkra kortet lite genom att det får stöd på båda sidor och kan fästas med buntband i det lilla blecket på i/o-sidan. Vissa säger säkerligen att en skokartong eller vadsom är tillräckligt men kan ju kännas lite sådär om det inte sitter fast något.
Allt detta är ju dock bara OM du inte lyckas kyla båda på plats i chassit.

Din PSU är i minsta laget för 2x 3080, du klarar dig nog om de är underklockade och powerlimit dragits ned men 320*2 = 640W bara på korten. Kan bli riktigt knivigt om de skulle hamna på stock-power av någon anledning, beror givetvis på hur resten av systemet ser ut.

#19005274

Tack! Det var exakt något sånt jag tänkte på men kunde inte hitta något själv. Jag ändrade inställningar häromdagen, har just nu power limit på max 70% så det bör gå med två men jag måste först tänka igenom om det inte är bäst att sälja det. TUF har så högt försäljningspris ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

lite nyfiken på detta. hur mycket drar man egentligen in på att minea 2021? använder knappt min dator till spel längre så skulle kanske lika gärna kunna börja med mining

Skrivet av Daemon:

Finns nog lite andra trådar om det du kan kika i, främst https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626077-ar-det-vart-de..., men beror helt på din utrustning och elkostnader.
Ethereum som är mest poppis just nu kommer inte att minas i så stor utsträckning länge till med kommande ändringar kring valutan.

Exakt den tråden jag tänkte länka. Det rör sig just nu om 60-70 kr för mig minus elkostnaderna plus eventuell slitage.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TKD_1337:

#19005274

Tack! Det var exakt något sånt jag tänkte på men kunde inte hitta något själv. Jag ändrade inställningar häromdagen, har just nu power limit på max 70% så det bör gå med två men jag måste först tänka igenom om det inte är bäst att sälja det. TUF har så högt försäljningspris ju.

Hittade inlägget jag tänkte på. Mycket större skala här med flera kort givetvis men visar iaf hur man kan fästa korten och det går ju att göra på alla tre våningsplan så att säga.
#18958277
Några i den tråden tipsar om skohyllor och dylikt, finns säkerligen några bra alternativ när det bara handlar om ett kort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ja TUF verkar gå för 17000:-+ på tradera, säkert högre ibland. lär ju ta 4-5 månader att tjäna in den vinsten på kortet, beroende på hur mycke du gav för det och hur kursen håller sig. Känns spontant som att det blir mindre huvudvärk att sälja det direkt.
Har 2 kort i min burk som tuggar på, får plats i ett Meshify 2, tycker inte det är helt optimalt, men kunde inte få in det sista kortet i riggen pga att moderkortet vägrar POSTa me 7 kort.

Edit: Annars är buntband guld, du kan ju sätta det var som helst om du är kreativ Som du påpekade tidigare så kommer 2 st 3080 i en stängd burk generera jävligt mycke värme, om inte den förflyttas ut tillräkligt snabbt lär korten värma upp varandra, så det kan resultera i throttle som drar ner hashraten. Endast ett 3080 på luft utan aftermarket thermal pads ligger nästan på gränsen när du majnar i ett chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Hittade inlägget jag tänkte på. Mycket större skala här med flera kort givetvis men visar iaf hur man kan fästa korten och det går ju att göra på alla tre våningsplan så att säga.
#18958277
Några i den tråden tipsar om skohyllor och dylikt, finns säkerligen några bra alternativ när det bara handlar om ett kort.

Jag trodde jag länkade till den tråden i mitt förra inlägg men så blev det inte alls. Jag hittade den tråden när jag sökte på "Draggan" efter att du hade tipsat om den. Jättebra alternativ. Jag bygger utifrån det eller säljer på Tradera. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja TUF verkar gå för 17000:-+ på tradera, säkert högre ibland. lär ju ta 4-5 månader att tjäna in den vinsten på kortet, beroende på hur mycke du gav för det och hur kursen håller sig. Känns spontant som att det blir mindre huvudvärk att sälja det direkt.
Har 2 kort i min burk som tuggar på, får plats i ett Meshify 2, tycker inte det är helt optimalt, men kunde inte få in det sista kortet i riggen pga att moderkortet vägrar POSTa me 7 kort.

Edit: Annars är buntband guld, du kan ju sätta det var som helst om du är kreativ Som du påpekade tidigare så kommer 2 st 3080 i en stängd burk generera jävligt mycke värme, om inte den förflyttas ut tillräkligt snabbt lär korten värma upp varandra, så det kan resultera i throttle som drar ner hashraten. Endast ett 3080 på luft utan aftermarket thermal pads ligger nästan på gränsen när du majnar i ett chassi.

Exakt så. TUF har så bra försäljningspris att det vore dumt att inte sälja vidare i mitt läge.

Jag ångrar verkligen att jag sålde tre kort till ganska låg vinst (varav en till inköpspris).

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till IKEA:s Draggan då Jysk är mycket närmare mig: https://jysk.se/forvaring/diverse/rullbord-gatten-vit. Nästan identiska, säkert samma tillverkare.

Om jag bara behöver ett ställ för ett annat grafikkort så undrar jag om det finns någon mindre, mer passande lösning. Det måste ju finnas något mindre tänker jag men jag kan inte riktigt tänka ut vad.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TKD_1337:

Ett alternativ till IKEA:s Draggan då Jysk är mycket närmare mig: https://jysk.se/forvaring/diverse/rullbord-gatten-vit. Nästan identiska, säkert samma tillverkare.

Om jag bara behöver ett ställ för ett annat grafikkort så undrar jag om det finns någon mindre, mer passande lösning. Det måste ju finnas något mindre tänker jag men jag kan inte riktigt tänka ut vad.

Sko-/hatthylla kör vissa men de brukar ju vara desto bredare, men kanske finns några smala varianter.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Sko-/hatthylla kör vissa men de brukar ju vara desto bredare, men kanske finns några smala varianter.

Okej. Jag tänkte något väldigt litet, typ något som får plats på datorbordet.

Permalänk
Medlem

Om du mine:ar ethereum, så rekommenderar jag att du byter program till t-rex istället. Nicehash tar en högre avgift, ifall du vill ha så mycket "vinst" som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Om du mine:ar ethereum, så rekommenderar jag att du byter program till t-rex istället. Nicehash tar en högre avgift, ifall du vill ha så mycket "vinst" som möjligt.

Tack. Jag får kolla upp det men gillar smidigheten med NH. Dessutom kör jag inte fläktarna i full kapacitet så vill inte ha störst vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Tack. Jag får kolla upp det men gillar smidigheten med NH. Dessutom kör jag inte fläktarna i full kapacitet så vill inte ha störst vinst.

Då skulle jag inte säga att det är värt med att Mine:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Då skulle jag inte säga att det är värt med att Mine:a

Jodå, jag kan få 60-95 kr per dag (beroende på latens, pris o.s.v) Jag har fläktarna på max 70%. Det är inte jättestor skillnad mot att köra 80% eller mer i pengar men väl i ljudvolym m.m.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pinkaywr:

Då skulle jag inte säga att det är värt med att Mine:a

Beror väl på hur mycket man vridit ner.
T.ex. 80-90% eller vad det nu är av "maxad" hashrate ger ju fortfarande avkastning.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag var på DollarStore för en stund sedan. Detta kanske är ett bra alternativ:

Grafikkortet kan hänga i den och så ligger hyllan på bordet.

De har billiga snören med så jag passade på köpa det.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TKD_1337:

Jag var på DollarStore för en stund sedan. Detta kanske är ett bra alternativ:

https://i.imgur.com/m7AexBE.jpg
https://i.imgur.com/sRd2dWj.jpg
https://i.imgur.com/7Ace65v.jpg

Grafikkortet kan hänga i den och så ligger hyllan på bordet.

De har billiga snören med så jag passade på köpa det.

Ah hade tänkt föreslå denna som är lite mindre men det är ju IKEA igen så kanske knepigt.
https://www.ikea.com/se/sv/p/omar-hylla-foerzinkad-30483073/

Helt sjukt hur lik IKEAs dito den Jysk-vagnen du länkade var. ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ah hade tänkt föreslå denna som är lite mindre men det är ju IKEA igen så kanske knepigt.
https://www.ikea.com/se/sv/p/omar-hylla-foerzinkad-30483073/

Helt sjukt hur lik IKEAs dito den Jysk-vagnen du länkade var. ^^

Den är bra med, tack. Jag kan ta mig till IKEA om det skulle behövas, den finns i min stad.

Jag beställde en riserkabel från Inet igår ifall det blir aktuellt, den kommer imorgon så det är ju nice.

Haha, ja verkligen.

Permalänk
Medlem

Jag stack till DollarStore för att köpa hyllan men de hade stängt. Jag funderade på dra till en annan affär och köpa en hylla men det blev så att jag testade ghettomodda istället. Det tog 2,5 timmar! Jag är riktigt nöjd med resultatet.

Jag har knutit snöret väldigt många gånger. Ena sidan fick dessutom en extra snöre (kunde i och för sig gjort det på andra sidan med men den hade ett specifik hål så kändes inte så nödvändigt). Jag är förstås ändå lite nervös, kanske bäst komplettera med metalltråd och dylikt som jag har här hemma? Det finns ingen risk för att elektrisk fara eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Om du mine:ar ethereum, så rekommenderar jag att du byter program till t-rex istället. Nicehash tar en högre avgift, ifall du vill ha så mycket "vinst" som möjligt.

Hur ofta överförs vinsterna till wallet?
Kedja för SEK?

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag stack till DollarStore för att köpa hyllan men de hade stängt. Jag funderade på dra till en annan affär och köpa en hylla men det blev så att jag testade ghettomodda istället. Det tog 2,5 timmar! Jag är riktigt nöjd med resultatet.

Jag har knutit snöret väldigt många gånger. Ena sidan fick dessutom en extra snöre (kunde i och för sig gjort det på andra sidan med men den hade ett specifik hål så kändes inte så nödvändigt). Jag är förstås ändå lite nervös, kanske bäst komplettera med metalltråd och dylikt som jag har här hemma? Det finns ingen risk för att elektrisk fara eller hur?

Ser riktigt bra ut, kreativt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ser riktigt bra ut, kreativt!

Tack. Supernöjd är jag. Jag har nu även lagt till en Ryzen 5 3600-stockkylare på Zotac:en. Så mycket hjälper det inte men lite bättre är det.

Permalänk

Tänk på att ni måste deklarera också, så räkna ca med 50% avdrag på allt ni tjänar. Används datorn för gaming ibland också så kan ni inte skriva av kostnaderna heller för riggen.

Permalänk
Medlem

TUF:en såldes till ett fint pris till slut.

Temperaturen blev mycket bättre. Innan var det alldeles för varmt.