Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Tullklareras inte expressförsändelser på Arlanda och i Malmö för att spara tid för mottagaren?

Förmodligen inte, alltså Postnord får ju inte lämna ut varan innan listan de skickat till Tullverket godkänts och varan får övergå till fri omsättning, innan dess ska ju tullagret hantera försändelsen och de låter den nog inte ligga i flera veckor på Arlanda eller Toftanäs.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Förmodligen inte, alltså Postnord får ju inte lämna ut varan innan listan de skickat till Tullverket godkänts och varan får övergå till fri omsättning, innan dess ska ju tullagret hantera försändelsen och de låter den nog inte ligga i flera veckor på Arlanda eller Toftanäs.

Jag vet inte hur det är med expressbrev, men jag har fått paket (ej express) som ankomstscannats på Toftanästerminalen och efter att jag betalat var paketet "på väg" i Toftanäs. Det verkar osmart att skicka ett paket Toftanäs-Örebro-Toftanäs om det inte ska delas ut i närheten av Toftanäs så troligtvis låg det där hela tiden. Läs här också: någon hävdar att en försändelse låg i Rosersberg, inte Örebro. Försändelser kanske kan ligga på lite olika ställen under förtullningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag vet inte hur det är med expressbrev, men jag har fått paket (ej express) som ankomstscannats på Toftanästerminalen och efter att jag betalat var paketet "på väg" i Toftanäs. Det verkar osmart att skicka ett paket Toftanäs-Örebro-Toftanäs om det inte ska delas ut i närheten av Toftanäs så troligtvis låg det där hela tiden. Läs här också: någon hävdar att en försändelse låg i Rosersberg, inte Örebro. Försändelser kanske kan ligga på lite olika ställen under förtullningen.

Det har säkert olika tullager, men jag tror inte det ligger i flera veckor på Toftanäs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Förmodligen inte, alltså Postnord får ju inte lämna ut varan innan listan de skickat till Tullverket godkänts och varan får övergå till fri omsättning, innan dess ska ju tullagret hantera försändelsen och de låter den nog inte ligga i flera veckor på Arlanda eller Toftanäs.

Fast det är ju ändå lite märkligt, måste du väl ändå erkänna, att konkurenterna fixar det på mindre än 24h (oftast på enstaka timmar!) Men PN tar, minst, 1 vecka på sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast det är ju ändå lite märkligt, måste du väl ändå erkänna, att konkurenterna fixar det på mindre än 24h (oftast på enstaka timmar!) Men PN tar, minst, 1 vecka på sig?

Det troligaste är att Postnord tjänar så lite på denna verksamhet att det är lågprioriterat. Om alla andra är så mycket bättre borde ingen använda Postnord - men så verkar det ju inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast det är ju ändå lite märkligt, måste du väl ändå erkänna, att konkurenterna fixar det på mindre än 24h (oftast på enstaka timmar!) Men PN tar, minst, 1 vecka på sig?

1 vecka? Tog mig typ 2 arbetsdagar o passera tullen med mitt senaste paket. Konkurenterna brukar fakturera i efterhand, det är därför den passerar tullen så snabbt. Man brukar få en faktura runt 2 veckor efter att man tagit emot försändelsen. Så var det sist för mig (dock väldigt länge sedan)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är ju fasen med vad postnord ska vara tröga. Jag har en beställning av kablar från England inkommande som express. I samband med att jag fick brev om ett annat momsärenden förra tisdagen, såg jag av en slump att det var tullklarerat så jag betalade på momssidan vid 11 på förmiddagen, men paketet har fortfarande inte skickats vidare hit efter en vecka. Jag har skrivit till kundtjänsten två gånger men får bara idiotiska svar om att det kommer nog senare i veckan.

På trackingsidan står förresten fortfarande att det tullbehandlas.

har varit med om att det dröjt några veckor efter man betalat tullavgifter.. räkna med försening helt enkelt tyvärr.. vem vill handla från england nu när dom gått ur EU.. inte så lockande handla utomlands nuförtiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast det är ju ändå lite märkligt, måste du väl ändå erkänna, att konkurenterna fixar det på mindre än 24h (oftast på enstaka timmar!) Men PN tar, minst, 1 vecka på sig?

Fast konkurrenterna jobbar på helt annat sätt de får förhandsinformation (oftast av sitt egna bolag) och betalar i förskott, fakturerar i efterhand. Tror fortfarande Postnord buntar ihop din deklaration med massor andras också, så det behöver inte vara din vara som gör att det drar ut på tiden. Skicka inte som brev eller ems så att du kan använda någon annan så går det bra. Bäst går det om momsen betalas av avsändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

har varit med om att det dröjt några veckor efter man betalat tullavgifter.. räkna med försening helt enkelt tyvärr.. vem vill handla från england nu när dom gått ur EU.. inte så lockande handla utomlands nuförtiden..

Be butiken att sälja varorna på Ebay och ta del av Ebay Global Shipping Program. Leveranstiden är ungefär som innan de gick ur den inre marknaden.

Permalänk
Medlem

Äh, jag hade lite strul med dhl senast när ett paket fastnade i tullen. Antog att det var strul med momsuträkningen så jag mailde kundtjänsten faktura på köpet. Fick ett mail ett par timmar senare att de släppt paketet och så betalade jag i efterhand. Men visst, fortsätt försvara postnords efterblivna tullhantering.

Skrivet av Petterk:

Fast konkurrenterna jobbar på helt annat sätt de får förhandsinformation (oftast av sitt egna bolag) och betalar i förskott, fakturerar i efterhand. Tror fortfarande Postnord buntar ihop din deklaration med massor andras också, så det behöver inte vara din vara som gör att det drar ut på tiden. Skicka inte som brev eller ems så att du kan använda någon annan så går det bra. Bäst går det om momsen betalas av avsändaren.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast konkurrenterna jobbar på helt annat sätt de får förhandsinformation (oftast av sitt egna bolag) och betalar i förskott, fakturerar i efterhand. Tror fortfarande Postnord buntar ihop din deklaration med massor andras också, så det behöver inte vara din vara som gör att det drar ut på tiden. Skicka inte som brev eller ems så att du kan använda någon annan så går det bra. Bäst går det om momsen betalas av avsändaren.

Även Postnord kan få elektronisk förhandsinformation från posten i avsändarlandet och från 1 januari 2021 gäller ett nytt internationellt avtal som säger att Postnord kan välja att skicka tillbaka försändelsen till avsändaren om posten i avsändarlandet inte skickat med elektronisk förhandsinformation. Om Postnord buntar ihop flera deklarationer verkar det dumt om de inte bara buntar ihop med försändelser som mottagaren betalar för ungefär samtidigt.

Skrivet av Ohnmat:

Äh, jag hade lite strul med dhl senast när ett paket fastnade i tullen. Antog att det var strul med momsuträkningen så jag mailde kundtjänsten faktura på köpet. Fick ett mail ett par timmar senare att de släppt paketet och så betalade jag i efterhand. Men visst, fortsätt försvara postnords efterblivna tullhantering.

DHL-försändelser brukar komma till ombudet samma dag som de dyker upp på Arlanda och då har de dessutom passerat tullen. Nyligen var det dock en liten försening. Det dök upp några extra uppdateringar om förtullningen och så dröjde det en extra dag innan paketet fanns hos ombudet. Den försändelsen såg öppnad ut: någon hade tittat in men inte öppnat helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Äh, jag hade lite strul med dhl senast när ett paket fastnade i tullen. Antog att det var strul med momsuträkningen så jag mailde kundtjänsten faktura på köpet. Fick ett mail ett par timmar senare att de släppt paketet och så betalade jag i efterhand. Men visst, fortsätt försvara postnords efterblivna tullhantering.

Hur är det ett försvar att säga att man ska använda någon annan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Fast konkurrenterna jobbar på helt annat sätt de får förhandsinformation (oftast av sitt egna bolag) och betalar i förskott, fakturerar i efterhand. Tror fortfarande Postnord buntar ihop din deklaration med massor andras också, så det behöver inte vara din vara som gör att det drar ut på tiden. Skicka inte som brev eller ems så att du kan använda någon annan så går det bra. Bäst går det om momsen betalas av avsändaren.

Ja, det var ju det jag sa: Konkurenterna jobbar på ett annat sätt: ett bättre och snabbare sätt!

Och det är inte alltid så lätt att välja ett alternativ som inte är PN på internationella frakter (även när du tror att du väljer något annat så hamnar det ibland lika förbenat hos PN. Och ibland har du såklart inte möjligheten att välja ett bättre (i.e. bra) alternativ). Men självklart: När möjligheten finns så väljer jag alltid något annat än PN (vid internationella (utanför eu) frakter)!

Inrikes (och även, oftast, inom Eu , funkar PN utmärkt)

Inrikeskommentar
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ja, det var ju det jag sa: Konkurenterna jobbar på ett annat sätt: ett bättre och snabbare sätt!

Och det är inte alltid så lätt att välja ett alternativ som inte är PN på internationella frakter (även när du tror att du väljer något annat så hamnar det ibland lika förbenat hos PN. Och ibland har du såklart inte möjligheten att välja ett bättre (i.e. bra) alternativ). Men självklart: När möjligheten finns så väljer jag alltid något annat än PN (vid internationella (utanför eu) frakter)!

Inrikes (och även, oftast, inom Eu , funkar PN utmärkt)

Man kan inte förutsätta att privatimport kommer gå fint varje gång. Går att använda paketförmedlare som skickar mottagaren betalar om säljaren inte erbjuder något vettigt alternativ. Kostar givetvis lite extra, men då kan man samla försändelser så det skickas som ett paket också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Man kan inte förutsätta att privatimport kommer gå fint varje gång. Går att använda paketförmedlare som skickar mottagaren betalar om säljaren inte erbjuder något vettigt alternativ. Kostar givetvis lite extra, men då kan man samla försändelser så det skickas som ett paket också.

Man kan faktiskt förutsätta att "privatimport" kommer funka snabbt och utmärkt: så länge som inte PN blir inblandade!

Som sagt: OM möjligheten finns att välja bort PN så gör jag det varje gång (för en smidig och snabb leverans!) Men ibland "luras" man att använda PN som "final carrier".

(Och man blir lika besviken varje gång vad gäller tullklareringshastighet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Aldrig haft problem med postnord trots att jag använder dom ofta. Om jag beställer något på nätet så tar det alltid endast en arbetsdag för postnord att leverera. Bor i Stockholm.

Samma här. Bor i en storstad och har aldrig haft problem med PostNord, aldrig hört någon i bekantskapskretsen eller i familjen som haft problem heller. Tydligen har många andra stora problem med dem, men konstigt att jag genom ALLA år aldrig råkat ut för något. Hade jag råkat ut för något vore det heller inte konstigt i och med att jag beställer mycket från nätet. Folk verkar ha väldigt liten tolerans för felaktigheter, vilket är konstigt. Tror inte det är särskilt stora bekymmer rent procentuellt.

Permalänk
Skrivet av dgeek:

Tydligen har många andra stora problem med dem, men konstigt att jag genom ALLA år aldrig råkat ut för något.

I många fall är det nog den lokale brevbäraren eller det lokala paketbudet som är problemet. Har man oturen att bo där utdelningen sker av en dålig brevbärare eller ett dåligt paketbud drabbas man nog mycket oftare av problem än om man bor där det är någon bättre som sköter utdelningen.

Permalänk

Har nu fått smaka på dåliga och usla Postnord. Beställde i slutet av februari lite saker från aliexpress (har köpt där innan utan problem), brukar ju ta nån månad men alltid kommer fram.

Har varit inne och kollat status men ingen uppdatering. Tills nu. Står att godset varit framme länge och kommer skickas tillbaka (eller om det redan skickades idag, lite oklart) eftersom ingen hämtat ut det. Har inte fått varken avi eller sms. Nada! Riktigt uselt.

Finns det något att göra?? Det är inga stora summor men det är lite träsgårdsgrejer som jag gärna hade velat få hem nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har nu fått smaka på dåliga och usla Postnord. Beställde i slutet av februari lite saker från aliexpress (har köpt där innan utan problem), brukar ju ta nån månad men alltid kommer fram.

Har varit inne och kollat status men ingen uppdatering. Tills nu. Står att godset varit framme länge och kommer skickas tillbaka (eller om det redan skickades idag, lite oklart) eftersom ingen hämtat ut det. Har inte fått varken avi eller sms. Nada! Riktigt uselt.

Finns det något att göra?? Det är inga stora summor men det är lite träsgårdsgrejer som jag gärna hade velat få hem nu...

https://service.aliexpress.com/page/knowledge?pageId=37&categ...

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Har varit inne och kollat status men ingen uppdatering. Tills nu. Står att godset varit framme länge och kommer skickas tillbaka (eller om det redan skickades idag, lite oklart) eftersom ingen hämtat ut det. Har inte fått varken avi eller sms. Nada! Riktigt uselt.

Finns det något att göra?? Det är inga stora summor men det är lite träsgårdsgrejer som jag gärna hade velat få hem nu...

Häng på låset till postombudet. Om det inte skickats tillbaka ännu kanske du kan få ut det. Om Postnord kommer före dig till ombudet får du dock inget paket.

Permalänk
Medlem

Dagens postmord skämt: Fick brev i lådan å öppnande det (i tron att det var till mig), "Här är det nya kreditkort" stod det å det var till nån "ali ben hassan typ" å jag heter "Olsson", från SEB, vadå, har Swedbank å nytt kort nästa år. Gick å kollade i trappan om nån hette så å bankade hos grannen ovanför som har snarlikt efternamn men det var inte hans. Satte upp lapp trappan. Behöver inte postmord:s brevbärare kunna läsa eller?

Namnen är ändrade i texten ovanför till andra namn.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Dagens postmord skämt: Fick brev i lådan å öppnande det (i tron att det var till mig), "Här är det nya kreditkort" stod det å det var till nån "ali ben hassan typ" å jag heter "Olsson", från SEB, vadå, har Swedbank å nytt kort nästa år. Gick å kollade i trappan om nån hette så å bankade hos grannen ovanför som har snarlikt efternamn men det var inte hans. Satte upp lapp trappan. Behöver inte postmord:s brevbärare kunna läsa eller?

Namnen är ändrade i texten ovanför till andra namn.

Jag har fått mängder av felaktig post till totalt random personer som inte ens bor i samma stadsdel. Men det har nästan alltid skett när jag fått annan, korrekt utdelad post. Min teori är att felet alltså sker i sorteringen, sen spanar brevbäraren bara översta brevet i bunten när hen skickar in posten i lådorna.

Permalänk
Medlem

Felaktig post är nånting man lärt sig leva med sen man skaffade eget boende.
Fick på min förförra adress post adresserad till en Mr. (ja Mr. var med till och från på breven) Lee Whipple.
Säger inte mer än att jag definitivt inte heter Lee i förnamn, och att jag har ett av dom vanligaste efternamnen i landet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Felaktig post är nånting man lärt sig leva med sen man skaffade eget boende.
Fick på min förförra adress post adresserad till en Mr. (ja Mr. var med till och från på breven) Lee Whipple.
Säger inte mer än att jag definitivt inte heter Lee i förnamn, och att jag har ett av dom vanligaste efternamnen i landet

Jag flyttade i Nov förra året, snitt över gården (samma gata men då 94B å nu är det 80B, där i 94:an fick man rätt post, ingen annans post). För några år sen beställde några USB. kablar från Pexon i England, får hem avin i min döde fars namn (som varit död i 4 - 5 år då). Gissa om jag hade problem å få ut paket, hon vägrade å kolla adressen på paket, skicker dit lite senare hon hade slutat å jobba som tur var. Den andra som jobbade, kollade adressen på paket som var i mitt i namn. Heja postmord,

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

har varit med om att det dröjt några veckor efter man betalat tullavgifter.. räkna med försening helt enkelt tyvärr.. vem vill handla från england nu när dom gått ur EU.. inte så lockande handla utomlands nuförtiden..

Sett att en hel del engelska webshoppar erbjuder delivery duty paid till EU. I de flesta fallen skilde sig inte heller priset från Svenska affärer.
Tror vi kommer få se mer och mer av detta framöver

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Fick en bok gratis i USA och behövde tulldeklarera till Postnord trots detta. De verkade vilja ha bokmoms 6% på en bok som var gratis. De drog till slut en fjutt-moms på fraktkostnaden, som också är 6% eftersom det är frakt på en bok. Självklart teoretiskt korrekt, men de tog också 75kr i administrationskostnad. Rolig skit.

Sen skulle de frakta paketet till mig, vilket verkar svårt. Efter fem arbetsdagar har det inte levererats. Senast har det legat flera dagar på en terminal i Stockholm Syd och samlat damm. "Kan bli försenat" står det, mer korrekt vore väl "Försenad leverans" med tanke på att det redan är försenat.

Permalänk
Medlem

Några kompisar i Kanada skickade en julklapp till oss i december. Tullen fattade tycke för paketet och ville veta innehållet i paketet utöver paketdeklarationen. "Vad har ni beställt?". Efter mycket tjafs så får vi dem att förstå att det är en gåva. De vill ändå veta vad som är i. Tvungna att kontakta vännerna som specificerar allt i paketet.
Tullen tar nu en månad på sig innan vi får betala moms och tull på hela värdet av varorna. Fuck it tänkte jag och frun som nu bara vill ha vår julklapp. Det är ju nu slutet av februari.
Vi väntar och väntar på att paketet ska komma tills förra veckan då paketet börjar röra på sig i postnord appen. Paketet är på väg från ursprungsland. What, är det inte i Sverige redan?
Väntar lite till och igår så får kompisarna i Kanada paketet skickat till sig som unclaimed.

Inga avier eller meddelanden efter vi betalat tull fakturan.

Permalänk
Medlem

Har nyligen bytt jobb och vi skickar och tar emot en hel del paket om dagarna.
Trodde att Postnord mest strulade privat men oj oj oj.

Företag där det finns personal dygnet runt, året runt får inte sina paket, finns ingen att lämna ut till.

Företag och adresser som mottagit 1000-tals paket blir helt random ogiltiga och skickas tillbaka, PN: "Det är ingen giltig adress".
"Men ni kunde leverera till samma adress igår, och i förrgår, och förra veckan och förra månaden och.."
"Ingen giltig adress"
Nästa paket med exakt samma uppgifter på sig levereras.

Vi har också avtal att PN ska hämta hos oss var dag, men vad gör det om PN skiter i det en vecka i rad.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Får tyvärr ofta "kunde ej levereras" och måste hämta på utlämningställe. Förklaring till varför är svårt att få då jag varit hemma hela dagar när paketet/brevet ej "kunde levereras"

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har nyligen bytt jobb och vi skickar och tar emot en hel del paket om dagarna.
Trodde att Postnord mest strulade privat men oj oj oj.

Företag där det finns personal dygnet runt, året runt får inte sina paket, finns ingen att lämna ut till.

Företag och adresser som mottagit 1000-tals paket blir helt random ogiltiga och skickas tillbaka, PN: "Det är ingen giltig adress".
"Men ni kunde leverera till samma adress igår, och i förrgår, och förra veckan och förra månaden och.."
"Ingen giltig adress"
Nästa paket med exakt samma uppgifter på sig levereras.

Vi har också avtal att PN ska hämta hos oss var dag, men vad gör det om PN skiter i det en vecka i rad.

Hade mycket sånt i ett projekt jag jobbade i. "hämtas hos ombud". Men bara firmatecknare får hämta ut paket adresserade till företag även om jag är mottagare. Så VD måste deligera en person på företaget som går hämta ut dessa paket så att hen inte behöver åka runt för att hämta ut dem.
En soppa helt klart när de inte kan leverera till ett bemannat lager.