Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns inget avtalsvillkor om att du kan få ersättning för en oförsäkrad försändelse, då hade den inte varit oförsäkrad.

Läs vad jag skrev igen. Fraktkostnad har du alltid rätt som avsändare att återfå om man kan konstatera att en försändelse försvunnit. Ersättning för varans värde är en annan femma och kräver ansvarsförsäkring...precis som jag skrev

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ställ krav på säljaren! Jag tror inte du tar till dig detta oavsett hur mycket jag skriver.

Förstod du inte frågan så är det ingen annan än konsumenterna via säljarna som efterfrågar billigare och osäkrare hantering!

Det blir upprepning eftersom vi inte är överens om att konsumenterna är en del av problemet.

Tänk på vad du skriver, du har skrivit att det är psykiskt påfrestande eftersom du skriver att det är detta händer när det går fel och antyder därför att det är detta som ska ersättas.

Vilka krav kan jag ställa till säljaren förutom att använda ett fraktalternativ som inte går genom postnord?
För säljaren skickar ju bara med deras fraktbolag, DHL, UPSP, Canada post etc. Sen har DHL etc avtal om paketets resa resten av vägen. Kan jag som leverantör förhandla med fraktbolaget att de ska gå ifrån sina avtal?

Då jag skall skicka ett paket till min kompis i stockholm. Vilka krav kan jag ställa på postnord hos den lokala ica handlaren?

Du får det att låta som att jag kan förhandla med ica personalen om mitt pakets resa.

Du är rätt världsfrånvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vilka krav kan jag ställa till säljaren förutom att använda ett fraktalternativ som inte går genom postnord?
För säljaren skickar ju bara med deras fraktbolag, DHL, UPSP, Canada post etc. Sen har DHL etc avtal om paketets resa resten av vägen. Kan jag som leverantör förhandla med fraktbolaget att de ska gå ifrån sina avtal?

Då jag skall skicka ett paket till min kompis i stockholm. Vilka krav kan jag ställa på postnord hos den lokala ica handlaren?

Du får det att låta som att jag kan förhandla med ica personalen om mitt pakets resa.

Du är rätt världsfrånvarande.

Är du en säljare som skickar tusentals varor varje dag? Självklart kan avtalskunder ställa krav. Självklart kan fraktbolag från andra länder som lämnar över till Postnord ställa krav.

Självklart kan du som konsument välja att skicka med Schenker eller DHL när vi talar om ditt paket inom landet.

Självklart kan du som privatimportör är ställa krav på säljaren att använda alternativ där Postnord inte tar över paketet, och om de vägrar kan du använda paketförmedlare som använder annat bolag.

Något annat än ovanstående har jag inte sagt. Efterfrågas brev och liknande istället för att ställa krav på tillförlitlighet och försäkring så går du vad du får och det är inte unikt till Sverige.

Går bra att skriva utan att försöka förolämpa folk eller argumentera mot helt andra saker än vad som skrivits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är du en säljare som skickar tusentals varor varje dag? Självklart kan avtalskunder ställa krav. Självklart kan fraktbolag från andra länder som lämnar över till Postnord ställa krav.

Självklart kan du som konsument välja att skicka med Schenker eller DHL när vi talar om ditt paket inom landet.

Självklart kan du som privatimportör är ställa krav på säljaren att använda alternativ där Postnord inte tar över paketet, och om de vägrar kan du använda paketförmedlare som använder annat bolag.

Något annat än ovanstående har jag inte sagt. Efterfrågas brev och liknande istället för att ställa krav på tillförlitlighet och försäkring så går du vad du får och det är inte unikt till Sverige.

Går bra att skriva utan att försöka förolämpa folk eller argumentera mot helt andra saker än vad som skrivits.

Du tror att en säljare som skickar tusentals paket om dagen skulle bry sig om mig som kommer och ber dom skicka med fedex t.ex ( enda bolaget jag vet som inte hamnar hos postnord). Arbetskostnaden för dom skulle vara högre än för varan.
Än en gång. Du lever inte i samma värd som oss andra.

Vore det inte enklare om postnord gör sitt jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Du tror att en säljare som skickar tusentals paket om dagen skulle bry sig om mig som kommer och ber dom skicka med fedex t.ex ( enda bolaget jag vet som inte hamnar hos postnord). Arbetskostnaden för dom skulle vara högre än för varan.

Vem efterfrågar Postnords varubrev och Mypack?

Gör andra speditörer sitt jobb?

Är det problem att använda paketförmedlare för privatimport?

Det är i slutändan konsumenterna som inte vill betala för bättre hantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vem efterfrågar Postnords varubrev och Mypack?

Menar du att det är bättre hantering av varubrev eller mypack? Eller varför tog du upp den (???)
News flash, den hanteringen funkar inte bra heller.

Skrivet av Petterk:

Gör andra speditörer sitt jobb?

Varför skall det vara andra speditörers problem om inte postnord sköter sig då de tar över paketet?
För aldrig någonsin har jag haft problem med att paket inte kommer till postnords hantering. Men då de väl kommer dit så startar problemet.
Men du menar att det är DHLs problem att postnord som tagit över försändelsen vid gränsen inte skickar avier till mig?
Eller, du tycker det ju som du sa tidigare att det är jag gjort fel.

Skrivet av Petterk:

Är det problem att använda paketförmedlare för privatimport?

Är det ett problem att Postnord faktiskt sköter sitt åttagande?

Skrivet av Petterk:

Det är i slutändan konsumenterna som inte vill betala för bättre hantering.

Konsumenten har oftast inget val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

DHL paket (som inte är skickad med DHL Global Mail, eller skickade med tysklands motsvarighet till PostNord) hamnar inte hos PostNord. Paket skickade med UPS hamnar inte hos PostNord. Paket som skickas med t.ex. GLS hamnar inte hos PostNord.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag råkat ut för att även Postnords EMS-tjänst fungerar uselt. Har till dags datum skickat åtta försändelser genom den tjänsten, vardera paket kostade runt 1200-1300kr att skicka. Av dessa försvann två innan dom ens lämnat Sverige enligt Postnord själva och tre nådde aldrig mottagaren i mottagarlandet (Sydamerika). De övriga kom fram efter 3-4 månader med mottagare i länder i Sydamerika och Nordamerika.
Under perioden 2018-2020 har jag också använt DHL International Express för att skicka dokument till främst myndigheter i Nordamerika innehållande diverse signerade dokument. Av dessa har hittills alla anlänt till mottagaren inom utsatt tid och dessutom har DHL Sverige i ett par fall ringt upp vid oklarheter främst angående leveransadresser. För de som inte vet så kan en address i Sydamerika bestå av gatunamn, kvarter, kommun, distrikt och stad. Får man inte dessa rätt kan det gå till en kommun med samma namn i en helt annan stad osv.
Vad jag lärt mig under dessa år är att undvika Postnord i den mån det är möjligt. Jag säger inte heller att DHL är ofelbara men de har iallafall ansträngt sig för att försendelsen ska ha en chans att nå fram de gånger jag använt deras tjänster.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bevisa det när lagen säger annorlunda.

Vilket lagrum hänvisar du till då?

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vilket lagrum hänvisar du till då?

Postlagen och avtalslagen (läs deras tjänstevillkor för brev).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Postlagen och avtalslagen (läs deras tjänstevillkor för brev).

Köp av tjänster mellan företag regleras inte i lag utan genom avtal.
Ett avtal kan ju se olika ut.

Edit: Du har dock rätt i att man som mottagare inte har något avtal med speditören. Avtalet har man med säljaren om man köpt en vara. Där finns ju regler om vad som gäller om en vara inte levereras. Men att det skulle ligga på konsumenten att se till att varan försäkras osv är helt fel. Det är upp till säljaren eftersom det är denna som kommer få svara mot konsumenten om varan inte levereras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Köp av tjänster mellan företag regleras inte i lag utan genom avtal.
Ett avtal kan ju se olika ut.

Edit: Du har dock rätt i att man som mottagare inte har något avtal med speditören. Avtalet har man med säljaren om man köpt en vara. Där finns ju regler om vad som gäller om en vara inte levereras. Men att det skulle ligga på konsumenten att se till att varan försäkras osv är helt fel. Det är upp till säljaren eftersom det är denna som kommer få svara mot konsumenten om varan inte levereras.

Brevhanteringen regleras av postlagen.

Tjänstevillkoren hänvisar därför till postlagen, läs Tjänstevillkoren för inrikes brev, Tjänstevillkoren för utrikes brev och Tjänstevillkoren för brev skicka lätt.

I Sverige gäller konsumentköplagen, där en näringsidkare är ansvariga för att varan levereras till en privatperson. När du skickar privat eller när någon skickar från utlandet så finns det ingen rätt till ersättning från Postnord, inte ens för portot. När det skickas som brev då.

Säljaren har inget lagligt ansvar att stå för att varan levereras om det är något du privatimporterar, du kan komma överens om ett avtal med säljaren eller du kan köpa via en plattform/betallösning som erbjuder köparskydd, men du kan också välja att handla av någon som helt friskriver sig samtidigt som de i sin tur skickar oförsäkrat så att de inte har någon att reklamera mot. Det senare är en av de vanligaste sätten. Köparen vet om detta i förväg och det är detta jag pekar på, konsumenten måste ställa krav mot den utländska säljaren då de inte kan komma och ställa krav på Postnord när något går fel som vissa menar att man ska göra.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Tråden har rensats på grund av en diskussion som inte leder mer än till tjafs. Vill ni tjafsa vidare kan ni göra det i privata meddelande eller ta en paus och gå ut och gör någonting annat istället.

Mvh

Tiamat Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När du skickar privat eller när någon skickar från utlandet så finns det ingen rätt till ersättning från Postnord, inte ens för portot. När det skickas som brev då.

Ja för brev och om inget annat avtalats. Nu tror jag inte borttappade brev är det som upprör folk.

Skrivet av Petterk:

Säljaren har inget lagligt ansvar att stå för att varan levereras om det är något du privatimporterar

Det här stämmer inte.
Du åtnjuter inte samma konsumentskydd om du handlar från en säljare utanför EU (det finns undantag men det behöver vi inte gå in på).
Det innebär dock inte att säljare är utan ansvar juridiskt. Det blir dock en fråga om tillämplig lag och hur den lagen är utformad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Precis så här det är. Det är därför jag tycker hela systemet är fel. Jag köper en vara. Jag betalar för frakten. Ändå är det ÅF som är "kund" till fraktbolaget. Jag har haft problem med Postnord via allt från Svenska ÅF, till Tyska och Aliexpress.
INTE EN ENDA GÅNG har dom orkat bry sig om att reda ut problemet som uppstått.

Det har bara resulterat i två olika saker:
1) Återbetalning
2) Skicka om ny produkt

Visst, bägge dessa alternativ har ju löst problemet. Men vem "betalar" för alla timmar man suttit i telefon/mail med kundtjänst, och VECKOR försenad leverans?

Själv föredrar jag att handla saker över disk, fysiskt. Men tyvärr så har ju samhället i stort gått åt ett håll att sådan business har fått svårt att överleva.

Ett annat problem som nämndes var att vi kunder inte är villiga att betala, och ja, det stämmer. Köper jag en TV för 30 kakor så är en 500:ing i frakt inga problem. Men denna veckan har jag hittills bränt av 9 (!) onlineorders, funkar inte att sitta och betala en kännbar frakt per beställning då tyvärr. Svårt problem att lösa, jag förstår att frakt inte kostar gratis.

En helt okej lösning är dock "Instabox", det är nått mellanting, jag får mitt paket den längsta vägen till en box, som jag själv har en kortare väg till. Utkörning kan göras på tio-/hundratals paket åt gången till samma box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja för brev och om inget annat avtalats. Nu tror jag inte borttappade brev är det som upprör folk.

Det här stämmer inte.
Du åtnjuter inte samma konsumentskydd om du handlar från en säljare utanför EU (det finns undantag men det behöver vi inte gå in på).
Det innebär dock inte att säljare är utan ansvar juridiskt. Det blir dock en fråga om tillämplig lag och hur den lagen är utformad.

Brev är försändelser upp till 2 kg, det är inte ofta någon beställer något tyngre från utanför EU.

Skulle nog säga att man inte kan hoppas särskilt mycket på konsumentköplagarna i andra länder. Finns givetvis undantag där du kan ta något i säljarens hemland, men många har inte konsumentköplagens formulering om avlämnande. Finns inget skydd om jag privat säljer en vara till Ryssland t.ex. Kommer den bort kommer den bort och då får jag själv bestämma om jag ska stå för förlusten eller köparen, förutsatt att ingen betallösning med köparskydd användes.

Skiter dessutom säljaren i lagen blir det ändå svårt även om du täcks av en konsumentköplag som kräver att leveransen utförs och inte bara avlämnande till speditör.

Ställs inga krav på säljaren så kommer det situationer där man inte kan få tillbaka något från säljaren eller från speditören. Det finns inte alltid lagar som skyddar.

Edit: Även om säljaren går dig till mötes så får du fortfarande ompröva importavgifter och skatter om du lyckas få Postnord att deklarera men inte leverera. Går inte att lägga allt ansvar på Postnord där heller.

Permalänk
Medlem

Credit where credit is due ändå

Beställde hemleverans på pall

Telefonnummer står på etikett men något geni har skrivit med spritpenna över sista siffran på mitt nummer. Oklart om post eller butik,förmodligen butik

Jag är ej listad på interwebs

Chauffören har ändå tagit sig tid att gå in i postens interna system för att hitta tidigare leveranser för att hitta mitt nummer. Och kunde således ringa i god tid innan leverans. Trevlig som fan var han också

Leverans bokat mellan 11 - 15 vilket är ett väldigt brett fönster. Han ringde 11.40

A+

Permalänk
Medlem

Härligt.. en vara för 200kr fick importmoms på 44kr och deklarationsavgift på 75kr Så 50% i importavgifter extra woo! Självklart har avsändaren friskrivit sig från alla tullavgifter m.m.

Blev en dyr kabel från ett företag som bestämde sig för att skicka den från Australien istället för sitt lager i EU 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Härligt.. en vara för 200kr fick importmoms på 44kr och deklarationsavgift på 75kr Så 50% i importavgifter extra woo! Självklart har avsändaren friskrivit sig från alla tullavgifter m.m.

Blev en dyr kabel från ett företag som bestämde sig för att skicka den från Australien istället för sitt lager i EU 😅

Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej tyvärr inte, annars hade jag fått dem att betala det. Detta var tyvärr en egen butik :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Stod det i avtalet i vilket land kabeln skulle postas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Stod det i avtalet i vilket land kabeln skulle postas?

Inte vad jag kan se.
Får se när det kommer fram - tullhanteringen har hittills vart väldigt snabb för min del

Visa signatur

Permalänk

Beställde en Xiaomi Mi 34" från Amazon den 12:e April, blev skickad för någon vecka sedan och träffade sedan Sverige i torsdags.

Paketet nådde Toftanäs och därefter är det komplett tystnad, beräknad leverans var I måndags och ännu inte hört någonting. Ringde till PostNord med trevlig ton för att kolla om dom hade någon aning, dom visste inte alls vart paketet hade tagit vägen efter Toftanäs så nu är det någon sorts försäkringsärende. Helt hysteriskt hur något kan nå Sverige utan problem för att sedan försvinna över en natt.

Permalänk
Medlem

Så, jag skall få en tv levererad idag mellan 12:30-15:30. Knappt en timme kvar. Jag har skrivit in portkoden i appliktionen. Vi får se hur detta går.

-----------------------
PostNord gjorde sitt jobb. Den bars till och med upp för tre snåriga trappor.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Fick nu mail från Postnord som jag ville skulle lätta upp fredagen lite:

Citat:

Hej! Vi är nu på väg hem till dig med din pall från Zalando. Planerad leverans 2021-05-03, före kl 18.

Zalando har bett oss ställa pallen utanför din dörr, du behöver inte vara hemma vid leveransen.

"Pallen" är 32x29x5cm och väger 0,4kg enligt Postnord själva.

Behöver ju inte vara Postnords fel, utan Zalandos. Vi får se om det står en superlätt pall utanför min dörr i trapphuset på måndag

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Fick nu mail från Postnord som jag ville skulle lätta upp fredagen lite:

"Pallen" är 32x29x5cm och väger 0,4kg enligt Postnord själva.

Behöver ju inte vara Postnords fel, utan Zalandos. Vi får se om det står en superlätt pall utanför min dörr i trapphuset på måndag

Låter som hemleverans av en påse med kläder. Ingen skickar ju kläder i pappkartonger längre (verkar det som), så du får nog en plastpåse slängd framför dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter som hemleverans av en påse med kläder. Ingen skickar ju kläder i pappkartonger längre (verkar det som), så du får nog en plastpåse slängd framför dörren.

Ja, det kommer nog en påse med lite kläder. Men så roligt att de skriver Pall Fick inte välja att hämta ut det på ombud, hoppas de inte kommer med en bil för detta lilla paket. Hoppas det kommer med vanliga brevbäraren.

(Och samma order från Zalando kommer med tre olika paket. Två till dörren, och en inte skickat än. Förut fick man alltid en paket fast man beställde 10 plagg)

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ja, det kommer nog en påse med lite kläder. Men så roligt att de skriver Pall Fick inte välja att hämta ut det på ombud, hoppas de inte kommer med en bil för detta lilla paket. Hoppas det kommer med vanliga brevbäraren.

(Och samma order från Zalando kommer med tre olika paket. Två till dörren, och en inte skickat än. Förut fick man alltid en paket fast man beställde 10 plagg)

Lite lustigt när det gäller kläder, kör de inte samma lager? Det sagt när jag nyligen beställde från Amazon och kryssade i att de gärna får skicka i samma paket så kom ena med Postnord och andra med UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lite lustigt när det gäller kläder, kör de inte samma lager? Det sagt när jag nyligen beställde från Amazon och kryssade i att de gärna får skicka i samma paket så kom ena med Postnord och andra med UPS.

Offtopic nu: Zalando har alltid förut skickat i samma paket, men nu ser det ut som de blir en marknadsplats mer också. Typ som Amazon och cdon. Inte bra tycker jag, fler paket = sämre för miljön.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Pallar levereras inte till ombud. En normal pall skulle fylla upp hela postutrymmet hos ombudet och det är inte säkert att den kommer in genom alla dörrar. Det skulle nog inte heller vara så populärt om folk gick in med sina gaffeltruckar i mataffären för att hämta ut sina pallar.

Citat:

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/stort-tungt-och-s...

Utlämning av din skickade pall

Vi gör ett leveransförsök till mottagande företag. Vill du leverera till privatperson inom Norden? Använd då tilläggstjänsten Privat mottagare. Pallarna lämnas ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Om mottagaren inte finns på plats vid leveransförsöket aviseras godset och finns att hämta på närmaste terminal upp till 14 dagar efter ankomst.

Det verkar korkat att skicka något så litet som en pall. Det hade varit smartare att skicka det som brev eller som paket.

Skrivet av Petterk:

Vad jag vet har Amazon i alla tider delat upp beställningar på en massa utskick. Det är inte alltid som alla varor finns i samma lagerlokal.