Permalänk
Medlem

Började lira lite Escape From Tarkov igår och där fick GPUn jobba lite hårdare så temps gick till 74c så fortfarande lugnt men fläktarna går också upp lite. Går att höra när man spelar men fläktarna på founders edition har ett ok ljud när dom går igång, låter mest som luft flyttas och inte det högpitchade ljudet man kan höra på vissa andra fläktar.

Skulle varit najs om man kunde justera en av chassifläktarna efter GPU temps istället men har inte hittat någon lösning.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Inaktiv

Har äntligen mitt chassi på väg nu från Hong Kong. Står 4:e februari som estimerat datum, men jag har lite svårt att tro på det i dessa tider.

Kommer köra ett RTX 3090 FE samt en 240 AIO så tänkt återrapportera lite in i den här tråden om jag stöter på patrull.

Permalänk
Inaktiv

Holy shit.

Jag har ändå byggt väldigt tajta byggen innan (Dan Case med vattenkylning och Louqe mfl), men detta är i en annan liga. Jag får inte riktigt AIO på plats så att locket går att stänga. Kör med två st NF 15mm utan vibrationsskydd.

Ni som kör 240 AIO, vilket fäste använde ni? Vilken ordning gjorde ni processen? Det som komplicerar mitt lägg lite är att jag måste sätta i GPUn innan chassit är ihopskruvat för att ens få in det.

Funderar lite på att köra luftkylning ist då jag har en Alpenföhn liggandes, men kanske är en dum idé? Tänker att det ger bättre luftflöde med 1 sådan + 2st fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Holy shit.

Jag har ändå byggt väldigt tajta byggen innan (Dan Case med vattenkylning och Louqe mfl), men detta är i en annan liga. Jag får inte riktigt AIO på plats så att locket går att stänga. Kör med två st NF 15mm utan vibrationsskydd.

Ni som kör 240 AIO, vilket fäste använde ni? Vilken ordning gjorde ni processen? Det som komplicerar mitt lägg lite är att jag måste sätta i GPUn innan chassit är ihopskruvat för att ens få in det.

Funderar lite på att köra luftkylning ist då jag har en Alpenföhn liggandes, men kanske är en dum idé? Tänker att det ger bättre luftflöde med 1 sådan + 2st fläktar.

Haha välkommen i gänget!

Jag använde den korta bracketen till min EK 240 AIO, d.v.s. ena halvan av radiatorn hänger i luften (änden mot PSU). Jag får inte heller igen locket 100% tight, men det sitter så väl att det ändå ser stängt ut, ingen glipa liksom. Drar jag fast locket 100% skrapar fläkten i övre kanten av moderkortet.

Jag använder dubbla vibrationskuddar på undersidan av fläkten för att skapa utrymme som motverkar skrapet mot moderkortet.

Kommer inom kort få bygga om till 3-slot GPU eftersom jag har ett RTX 3070 på ingång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zoul:

Haha välkommen i gänget!

Jag använde den korta bracketen till min EK 240 AIO, d.v.s. ena halvan av radiatorn hänger i luften (änden mot PSU). Jag får inte heller igen locket 100% tight, men det sitter så väl att det ändå ser stängt ut, ingen glipa liksom. Drar jag fast locket 100% skrapar fläkten i övre kanten av moderkortet.

Jag använder dubbla vibrationskuddar på undersidan av fläkten för att skapa utrymme som motverkar skrapet mot moderkortet.

Kommer inom kort få bygga om till 3-slot GPU eftersom jag har ett RTX 3070 på ingång.

Alltså trial and error får en ny innebörd med detta chassi.

Har gjort detsamma så att ena halvan inte sitter fast. Jag testade nu och kunde faktiskt (vet ej varför) skruva fast locket utan att fläktarna skrapar. Eftersom jag inte riktigt vet vad det var jag gjorde så ska jag försöka undvika skruva bort den igen så länge det går Största utmaningen just nu är väl att kunna koppla in allt annat utan att skruva isär den igen. Men jag gjorde "rätt" från början den här gången och beställde custom kablar från pslate. Tubings och så verkar få plats utan större påfrestningar.

Återkommer kring processen. Antingen har jag en ny dator eller så blir det ett stort hål i fönstret

Permalänk
Medlem

@anon193054
Har du fläktarna i push eller pull?
Eftersom du har 2 st slim-fläktar är jag ganska säker på att du får mest utrymme över om du har dessa i pull. Sjukt att jag ens använde "utrymme över" när vi talar om FormD T1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zoul:

@d-x_x-b
Har du fläktarna i push eller pull?
Eftersom du har 2 st slim-fläktar är jag ganska säker på att du får mest utrymme över om du har dessa i pull. Sjukt att jag ens använde "utrymme över" när vi talar om FormD T1

Pull Jäkligt besviken på temperaturerna dock. Visst, min 9900K har alltid gått varm så men ligger på runt 50 i idle och 80 under en snabb spelsession. Även om fläktarna är på max. Funderar också på om en böj i slangen kan göra så att det inte pumpas lika mycket vatten, men vad jag kan se går det inte undvika den. Tror det blir att testa luftkylning i helgen faktiskt.

Permalänk
Medlem

@anon193054
Jag har en oundviklig 90 graders böj precis i närheten av blocket. Tror dock inte detta har påverkat kylprestandan alls. Är det EK 240 AIO du har?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zoul:

@d-x_x-b
Jag har en oundviklig 90 graders böj precis i närheten av blocket. Tror dock inte detta har påverkat kylprestandan alls. Är det EK 240 AIO du har?

Är en H100i. Men tror jag kommer överge den. Hela systemet går upp i stört höga temperaturer och ljudnivåer som jag aldrig hört tidigare, så nåt är fel.

För er intresserade så verkar 3090 vilja gå upp i ganska hög fläktkurva, på den nivå att det nästan låter som något är fel. Har inte gjort något annat än att sänkt power limit än så länge men ska forska vidare i helgen när jag byter ut mot luftkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Är en H100i. Men tror jag kommer överge den. Hela systemet går upp i stört höga temperaturer och ljudnivåer som jag aldrig hört tidigare, så nåt är fel.

För er intresserade så verkar 3090 vilja gå upp i ganska hög fläktkurva, på den nivå att det nästan låter som något är fel. Har inte gjort något annat än att sänkt power limit än så länge men ska forska vidare i helgen när jag byter ut mot luftkylare

Det är inte utan att man drar sig för att köra små modifikationer. Det tenderar att bli halvdagsprojekt. En gång tappade jag en chassiskruv som fastnade bakom moderkortet när jag skulle fästa risern. Helt omöjligt att få ut. Blev bara att plocka isär hela skiten så det inte blev någon kortis... och börja om. Kul när man kör på vatten dessutom.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Inaktiv

Körde ett snabbtest med en Alpenföhn nu samt två 25mm fläktar. Idle på 39 och runt 75 i gaming. Nåt skumt var det. Forskar vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Körde ett snabbtest med en Alpenföhn nu samt två 25mm fläktar. Idle på 39 och runt 75 i gaming. Nåt skumt var det. Forskar vidare

Då låter det ju som om du missade något med din AIO? Inte missat att dra bort plasten eller orienterat den fel eller något annat?

Svårt att tro att det skulle göra sådan skillnad.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squish:

Då låter det ju som om du missade något med din AIO? Inte missat att dra bort plasten eller orienterat den fel eller något annat?

Svårt att tro att det skulle göra sådan skillnad.

Nej, jag flyttade den från ett chassi (tillsammans med mobo) till detta. Testade även utanför chassit och då inga konstigheter, så handlar nog snarare om slangarna eller att kablar hindrar luftflödet skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Nej, jag flyttade den från ett chassi (tillsammans med mobo) till detta. Testade även utanför chassit och då inga konstigheter, så handlar nog snarare om slangarna eller att kablar hindrar luftflödet skulle jag tro.

Aha, segt i varje fall. Men tempen med din alpenföhn var ju inget att klaga på.

Visa signatur

FormD T1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squish:

Aha, segt i varje fall. Men tempen med din alpenföhn var ju inget att klaga på.

Hehe, uttalade mig nog för snabbt. CPUn spikar och drar med sig hela systemet i en ond cirkel.
Framförallt är ljudnivån helt galen oavsett kylare. Tänkte testa push-lösning härnäst för att se om den orkar flytta mer luft på så sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hehe, uttalade mig nog för snabbt. CPUn spikar och drar med sig hela systemet i en ond cirkel.
Framförallt är ljudnivån helt galen oavsett kylare. Tänkte testa push-lösning härnäst för att se om den orkar flytta mer luft på så sätt.

Jag antar att det är CPU-fläkten som drar iväg? Kan du undervolta något eller har du redan testat det?

Mitt system drar cirka 250 watt under gaming (3700x och 5700xt undervoltat) och det är inga problem med båda på en 240 rad och 2 st nf-a12-x15 på typ 1400 RPM.

Så om det endast är din CPU på AIOn så fattar jag inte vad som pågår riktigt? Hur många watt behöver du kyla bort?

Visa signatur

FormD T1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squish:

Jag antar att det är CPU-fläkten som drar iväg? Kan du undervolta något eller har du redan testat det?

Mitt system drar cirka 250 watt under gaming (3700x och 5700xt undervoltat) och det är inga problem med båda på en 240 rad och 2 st nf-a12-x15 på typ 1400 RPM.

Så om det endast är din CPU på AIOn så fattar jag inte vad som pågår riktigt? Hur många watt behöver du kyla bort?

Det är en 9900K så bör funka i vanliga fall, men nu är det ju en väldigt begränsad storlek på chassit. Funkade utmärkt i förra exempelvis. Ingen undervolt förutom att sänka clocks. Så måste nog ge mig på både CPU och GPU för att få det under kontroll.
Många lärdomar Men rent krasst så tror jag du har tagit en mer rimlig väg, mina hårdvaruval genererar helt enkelt för mycket värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Det är en 9900K så bör funka i vanliga fall, men nu är det ju en väldigt begränsad storlek på chassit. Funkade utmärkt i förra exempelvis. Ingen undervolt förutom att sänka clocks. Så måste nog ge mig på både CPU och GPU för att få det under kontroll.
Många lärdomar Men rent krasst så tror jag du har tagit en mer rimlig väg, mina hårdvaruval genererar helt enkelt för mycket värme.

Av vad jag läst så kan jag bara också tänka mig att det är för mycket värme ifrån 3090 i så fall men känns inte som det borde vara så illa som det låter.

https://www.youtube.com/watch?v=_GhFSSLp-mE

Här är ju samma setup testad men inga klagomål på CPU temps i videon. Kanske är för han kör med radiatorn i botten (även om det inte är rekommenderat)?
Där blir det ju en del undervolt och mix senare men det skulle jag rekommendera vilket som!

Edit: Såg att det stod "formD radiator at top, radiator fans @ 1150 RPM" i vänstra toppen nu så då känns det ännu mer mysko.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

1 st 9900K vs 1 5700 XT och en 3700X, båda på 1st 240 radiator med samma fläktar känns ändå mysko. Caset är ju sjukt bra ventilerat med meshen på sidorna.

/J

Visa signatur

FormD T1

Permalänk
Medlem

Äntligen kom mitt RTX 3070 från Inet

Fick bli en tillfällig lösning med ena sidan öppen, tills jag orkar riva isär rubbet och ställa om till 3-slot GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Äntligen kom mitt RTX 3070 från Inet

Fick bli en tillfällig lösning med ena sidan öppen, tills jag orkar riva isär rubbet och ställa om till 3-slot GPU.

https://forumbilder.com/images/2021/02/07/IMG_20210207_133457.jpg

https://forumbilder.com/images/2021/02/07/IMG_20210207_133809.jpg

Går ju helt klart att leva med. Snyggt!

Visa signatur

FormD T1

Permalänk
Medlem

Jag blir extremt sugen på detta, vill testa något annat en ghost. Vad blev totalkostanden för er för ett Formd T1? Vart köpte ni eran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Går ju helt klart att leva med. Snyggt!

Den sidan är dessutom helt "osynlig" 👍 Så någon brådska kommer jag inte ha, är så jävla tjorvigt med så stora ändringar i detta chassi. Min yin & yang ska vara i perfekt balans innan jag ger mig på detta 😁

Permalänk
Medlem

Då blev mitt formd T1 bygge äntligen klart Tog över 10 timmar att fixa så allting funkade bra. Cpun och gpun kör väldigt svalt. Inte optimiserat cpun så mycket, men gpun kör undervoltat på 958mhz vilket ger mig temps på cirka 58C i unigine heaven Enda som stör mig lite med bygget är bulgen som ni ser, kan ej trycka ner radiatorn mer tyvärr så det får bli så verkar det, tills jag byter till en lite slimmare rad om det nu händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Då blev mitt formd T1 bygge äntligen klart Tog över 10 timmar att fixa så allting funkade bra. Cpun och gpun kör väldigt svalt. Inte optimiserat cpun så mycket, men gpun kör undervoltat på 958mhz vilket ger mig temps på cirka 58C i unigine heaven Enda som stör mig lite med bygget är bulgen som ni ser, kan ej trycka ner radiatorn mer tyvärr så det får bli så verkar det, tills jag byter till en lite slimmare rad om det nu händer

https://forumbilder.com/images/2021/04/15/DSC_1616.jpg

https://forumbilder.com/images/2021/04/15/DSC_1615.jpg

https://forumbilder.com/images/2021/04/15/DSC_1617.jpg

EK-AIOn är ju dock den mest figurerande på formd-subredditen utan åtminstone så rejäl bula. Kör du 120 eller 240-bracketen? 120 skall du, även om det verkar bakvänt, använda för att radiatorn kan ligga lägre då.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

EK-AIOn är ju dock den mest figurerande på formd-subredditen utan åtminstone så rejäl bula. Kör du 120 eller 240-bracketen? 120 skall du, även om det verkar bakvänt, använda för att radiatorn kan ligga lägre då.

Japp, skulle också tippa på att detta är felet. Om du vill ha en slim rad så har jag en 240 till övers från alphacool som jag aldrig använde (den från EK kom först).

Visa signatur

FormD T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Jag kör helt utan bracket haha. Identifierat problemet iallafall, radiatorn kommer inte längre ner då slangarna sitter i vägen då. Så måste routa de annorlunda på något sätt. Ska testa över ramen men det går nog ej pga höjden, kanske får byta ut de till lpx minnena jag har.. Men då kommer jag sakna rgben

Permalänk
Inaktiv

Har också på senare tid börjar köra helt utan bracket. Kanske fixar till det vid något tillfälle, men så länge jag behöver mecka/justera för att få så bra temps som möjligt så har det varit mycket smidigare att köra utan. Om du trycker ner radiatorn mot fronten så att du hamnar under "vecket" så funkar det oftast att stänga toppanelen utan någon bula.

Permalänk
Medlem

Så! Då har jag bytt slangposition för 5e gången typ, har använt cirka 20 zip-ties under hela processen, klippt upp typ 17 av de innan jag kommit fram till en bra setup xD Nu är bulan nästan helt borta

Permalänk
Medlem

Kör ni med customkablar för att kunna bygga i det här caset eller använder ni standardkablar?