Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Några kompisar i Kanada skickade en julklapp till oss i december. Tullen fattade tycke för paketet och ville veta innehållet i paketet utöver paketdeklarationen. "Vad har ni beställt?". Efter mycket tjafs så får vi dem att förstå att det är en gåva. De vill ändå veta vad som är i. Tvungna att kontakta vännerna som specificerar allt i paketet.
Tullen tar nu en månad på sig innan vi får betala moms och tull på hela värdet av varorna. Fuck it tänkte jag och frun som nu bara vill ha vår julklapp. Det är ju nu slutet av februari.
Vi väntar och väntar på att paketet ska komma tills förra veckan då paketet börjar röra på sig i postnord appen. Paketet är på väg från ursprungsland. What, är det inte i Sverige redan?
Väntar lite till och igår så får kompisarna i Kanada paketet skickat till sig som unclaimed.

Inga avier eller meddelanden efter vi betalat tull fakturan.

Du har köpt en förtullningstjänst av Postnord. I enlighet med avtalet med Postnord ska Postnord skicka vidare försändelsen till mottagaren efter att du betalat. Postnord har istället valt att skicka vidare försändelsen till avsändaren. Tjänsten är alltså felaktig. Begär att Postnord avhjälper felet enligt konsumenttjänstlagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Du har köpt en förtullningstjänst av Postnord. I enlighet med avtalet med Postnord ska Postnord skicka vidare försändelsen till mottagaren efter att du betalat. Postnord har istället valt att skicka vidare försändelsen till avsändaren. Tjänsten är alltså felaktig. Begär att Postnord avhjälper felet enligt konsumenttjänstlagen.

Vad menar du ens? Det enda du kan begära tillbaka från Postnord är speditionsavgiften. Ge rätt information istället, vilket är att du både behöver reklamera speditionsavgiften och göra en omprövning hos Tullverket.

Speditionsavgiften kommer du dock inte få tillbaka i regel.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad menar du ens? Det enda du kan begära tillbaka från Postnord är speditionsavgiften. Ge rätt information istället, vilket är att du både behöver reklamera speditionsavgiften och göra en omprövning hos Tullverket.

Speditionsavgiften kommer du dock inte få tillbaka i regel.

Postnord har hela tiden varit noga med att de inte kan förtulla något innan man godkänt att Postnord utses till tullombud. Man reklamerar således till Postnord att Postnord inte följt § 5 i avtalet mellan Postnord och mottagaren. Således får Postnord åtgärda felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Postnord har hela tiden varit noga med att de inte kan förtulla något innan man godkänt att Postnord utses till tullombud. Man reklamerar således till Postnord att Postnord inte följt § 5 i avtalet mellan Postnord och mottagaren. Således får Postnord åtgärda felet.

Nej de kan inte betala tillbaka moms eller tull, ombud betyder ombud.

"8.2 Om uppgifterna som legat till grund för tulldeklarationen inte överensstämmer med varans tullvärde eller annan beskaffenhet ska man istället vända sig till Tullverket för omprövning, se Tullverket.se."

§ 5 hänvisar bara till att inga nya villkor gällande transport tillkommer. Transportvillkoren gäller alltså fortfarande mellan avsändaren och speditör inte mellan dig och Postnord.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej de kan inte betala tillbaka moms eller tull, ombud betyder ombud.

"8.2 Om uppgifterna som legat till grund för tulldeklarationen inte överensstämmer med varans tullvärde eller annan beskaffenhet ska man istället vända sig till Tullverket för omprövning, se Tullverket.se."

Som jag skrev var felet att de inte följt 5 § och därför är det bara den del som omfattas av 5 § som de ska åtgärda, d.v.s. att skicka vidare försändelsen till mottagaren. Eftersom Postnord ska skicka vidare försändelsen till mottagaren ska inte heller någon tull eller moms återbetalas. Att Postnord valt att tillfälligt deponera försändelsen hos avsändaren är inget mottagaren ska behöva bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Som jag skrev var felet att de inte följt 5 § och därför är det bara den del som omfattas av 5 § som de ska åtgärda, d.v.s. att skicka vidare försändelsen till mottagaren. Eftersom Postnord ska skicka vidare försändelsen till mottagaren ska inte heller någon tull eller moms återbetalas. Att Postnord valt att tillfälligt deponera försändelsen hos avsändaren är inget mottagaren ska behöva bry sig om.

Jag hann uppdatera medan du skrev ditt inlägg. Det är inget som berör dig, då inga nya transportvillkor tillkommer.

Jag vet inte vad du är ute efter överhuvudtaget. Postnord kan inte be avsändaren att skicka varan igen, för när de gör det så blir det en ny försändelse som måste deklareras och betalas igen. Postnord är bara ett ombud, de kommer inte betala in avgifterna/skatterna två gånger till Tullverket och de kan inte få tillbaka något från Tullverket eftersom de bara agerar ombud.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag vet inte vad du är ute efter överhuvudtaget. Postnord kan inte be avsändaren att skicka varan igen, för när de gör det så blir det en ny försändelse som måste deklareras och betalas igen. Postnord är bara ett ombud, de kommer inte betala in avgifterna/skatterna två gånger till Tullverket och de kan inte få tillbaka något från Tullverket eftersom de bara agerar ombud.

Enligt tullombudsavtalet ska Postnord skicka vidare försändelsen till mottagaren. Hur Postnord väljer att transportera försändelsen till mottagaren (direkt eller med en avstickare via avsändaren) är upp till Postnord att avgöra. Om Postnord väljer att byta kolli-id (så att försändelsen i någon del av transportsystemet räknas som en ny försändelse) är det Postnords ensak. Om Postnord inte åtgärdar felet får väl mottagaren ordna med transport själv och sedan skicka en räkning på extrakostnaderna till Postnord.

Enligt tullombudsavtalet ska Postnord ordna med importdeklaration och betala in pengar till Tullverket. Om Postnord väljer att utforma det på ett sådant sätt att avgifterna måste betalas in två gånger till Tullverket är det Postnords ensak. Mottagaren har dock redan betalat in vad Postnord begärt och ska således inte behöva betala något extra (eller göra något med Tullverket) även om Postnord skulle behöva betala in något extra till Tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Enligt tullombudsavtalet ska Postnord skicka vidare försändelsen till mottagaren. Hur Postnord väljer att transportera försändelsen till mottagaren (direkt eller med en avstickare via avsändaren) är upp till Postnord att avgöra. Om Postnord väljer att byta kolli-id (så att försändelsen i någon del av transportsystemet räknas som en ny försändelse) är det Postnords ensak. Om Postnord inte åtgärdar felet får väl mottagaren ordna med transport själv och sedan skicka en räkning på extrakostnaderna till Postnord.

Enligt tullombudsavtalet ska Postnord ordna med importdeklaration och betala in pengar till Tullverket. Om Postnord väljer att utforma det på ett sådant sätt att avgifterna måste betalas in två gånger till Tullverket är det Postnords ensak. Mottagaren har dock redan betalat in vad Postnord begärt och ska således inte behöva betala något extra (eller göra något med Tullverket) även om Postnord skulle behöva betala in något extra till Tullverket.

Det är fortfarande inte ett nytt transportavtal.

Moms och tullavgift är fortfarande ditt eget ansvar när du använder dig av ett ombud. Att du blundar för avtalet (helheten) och verkligheten ändrar inte något där. Du kommer inte få rätt mot Postnord om du kommer med det kravet och ARN kommer inte ta upp det. Postnord är absolut inte skyldiga att betala något till Tullverket då det är du som är importör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är fortfarande inte ett nytt transportavtal.

Moms och tullavgift är fortfarande ditt eget ansvar när du använder dig av ett ombud. Att du blundar för avtalet (helheten) och verkligheten ändrar inte något där. Du kommer inte få rätt mot Postnord om du kommer med det kravet och ARN kommer inte ta upp det. Postnord är absolut inte skyldiga att betala något till Tullverket då det är du som är importör.

Jag skiter högaktningsfullt i tullkostnaderna. Det är inga stora pengar. Det vi vill ha är paketet utan att våra kompisar ska betala för frakt en gång till från Kanada. Och att vi ska behöva vänta i nästan 4 månader en gång till.
Ett företag som beter sig så här har snart inga kunder kvar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HenrikM:

Hade mycket sånt i ett projekt jag jobbade i. "hämtas hos ombud". Men bara firmatecknare får hämta ut paket adresserade till företag även om jag är mottagare. Så VD måste deligera en person på företaget som går hämta ut dessa paket så att hen inte behöver åka runt för att hämta ut dem.
En soppa helt klart när de inte kan leverera till ett bemannat lager.

Men att det behövs en fullmakt är bra för det skulle bli en massa problem om det inte krävdes för då skulle ju vem som helst kunna hämta försändelser och "gömma" dem från de som egentligen är betrodda att hantera dem, det behöver inte vara en särskilt stor organisation innan det riskerar att inbjuda till missbruk pga att de som egentligen är ansvariga inte vet vad som händer och har man sett hur faktureringen till en störrre organisation ser ut så inser man att det är ett verkligt problem för allt är inte direkt specat och försett med referenser utan det kommer både riktiga bluff-fakturor och fakturor som är riktiga med riktigt usla och kräver detektivarbete för att kunna hanteras rätt och om vem som helst kan ta emot leveranser eller hämta ut viktiga dokument skulle det bli än värre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag skiter högaktningsfullt i tullkostnaderna. Det är inga stora pengar. Det vi vill ha är paketet utan att våra kompisar ska betala för frakt en gång till från Kanada. Och att vi ska behöva vänta i nästan 4 månader en gång till.
Ett företag som beter sig så här har snart inga kunder kvar.

Det vi diskuterar är vem som ansvarar för transporten och det gör det bolag som dina vänner skickade varan med. Tyvärr de som behöver reklamera till sin speditör när det gäller frakt.

Skickas det igen så blir det ny importdeklaration och ny moms samt eventuell tullavgift. Går inte att komma ifrån då du stod som importör och de redan har betalat in tidigare till Tullverket i ditt namn, vilket just är varför man måste göra omprövning hos Tullverket.

Detta scenario gäller alla bolag eftersom det är flera parter inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det vi diskuterar är vem som ansvarar för transporten och det gör det bolag som dina vänner skickade varan med. Tyvärr de som behöver reklamera till sin speditör när det gäller frakt.

Skickas det igen så blir det ny importdeklaration och ny moms samt eventuell tullavgift. Går inte att komma ifrån då du stod som importör och de redan har betalat in tidigare till Tullverket i ditt namn, vilket just är varför man måste göra omprövning hos Tullverket.

Detta scenario gäller alla bolag eftersom det är flera parter inblandade.

De skickar med fed ex när de skickar igen, då går det inte via postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

De skickar med fed ex när de skickar igen, då går det inte via postnord.

Kul, men du behöver fortfarande skicka in en omprövning till Tullverket tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kul, men du behöver fortfarande skicka in en omprövning till Tullverket tyvärr.

Varför måste jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Varför måste jag det?

Om du inte vill betala in två gånger för samma försändelse då, du kan betala in tre gånger om du vill

När det skickas med Fedex så tillkommer en högre speditionsavgift och du får räkningen för allt i efterhand. Om värdet fortfarande överstiger 1600 kr då, eller innehåller alkohol, tobak eller parfym.

Permalänk
Medlem

Skickar paket, köpte frakt och lämnade in det på postnord för 3 dagar sedan men när man söker på kollinumret står det:
"....Spårningsinformationen uppdateras när försändelsen har ankommit till PostNord."
Trots att paketet är inlämnat? Nån som råkat ut för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Skickar paket, köpte frakt och lämnade in det på postnord för 3 dagar sedan men när man söker på kollinumret står det:
"....Spårningsinformationen uppdateras när försändelsen har ankommit till PostNord."
Trots att paketet är inlämnat? Nån som råkat ut för detta?

Jodå, skett kanske tre ggr. Be om inlämningskvitto i fortsättningen bara, många säger det uppdateras i app eller via mejl men inget att lita på så kvitto är bra att ha. När det blivit sådär så har nästa uppdatering i vissa fall varit när det ligger på utlämningsstället i Norrland, i varje fall för mig. Skickar ungefär 2 paket i veckan så ingen jätteerfarenhet av problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Skickar paket, köpte frakt och lämnade in det på postnord för 3 dagar sedan men när man söker på kollinumret står det:
"....Spårningsinformationen uppdateras när försändelsen har ankommit till PostNord."
Trots att paketet är inlämnat? Nån som råkat ut för detta?

Kanske har ombudet gjort fel och inte registrerat paket korrekt i sin terminal. När detta händer så kan det bli fördröjning i hanteringen då Postnord manuellt måste föra in paketet i systemet innan de kör ut det i sorteringen igen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1k:

Skickar paket, köpte frakt och lämnade in det på postnord för 3 dagar sedan men när man söker på kollinumret står det:
"....Spårningsinformationen uppdateras när försändelsen har ankommit till PostNord."
Trots att paketet är inlämnat? Nån som råkat ut för detta?

...fast det är ju inte inte hos Postnord ännu. Det är hos"ombud" (Konsum/ICA/Bosses tobak/etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

...fast det är ju inte inte hos Postnord ännu. Det är hos"ombud" (Konsum/ICA/Bosses tobak/etc.)

Nja.. uppdatering kom igår kväll och först då när paketet ankommit till en stad som ligger en bra bit bort. Jämför jag med andra paket jag skickat så registreras dem direkt när jag lämnat in dem med statusen: "Försändelsen har lämnats in av avsändaren".

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är fortfarande inte ett nytt transportavtal.

Det är ingen som har sagt det heller. Innebörden av texten i tullombudsavtalet är istället att det plötsligt finns två extra avtalsparter: mottagaren och Postnord. Det medför att mottagaren kan gå direkt till Postnord med klagomål angående transporten istället för att behöva gå omvägen via avsändaren och den utländska posten.

Skrivet av Petterk:

Moms och tullavgift är fortfarande ditt eget ansvar när du använder dig av ett ombud.

Ingen har heller sagt något annat. Enligt avtalet ska Postnord lämna in en importdeklaration. Det har Postnord förmodligen redan gjort (och fått den godkänd av Tullverket). Efter det ska Postnord leverera försändelsen till mottagaren. Det har inte Postnord gjort ännu. Eftersom tullombudsavtalet gör att det finns två extra avtalsparter avseende den del av leveransen som sker efter förtullningen kan mottagaren kräva att Postnord utför leveransen. Vad Postnord väljer att göra med försändelsen efter det att importdeklarationen är inlämnad men innan Postnord utför leveransen är irrelevant för mottagaren. Att försändesen gjort en extra vända via avsändaren är alltså inget som berör mottagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det är ingen som har sagt det heller. Innebörden av texten i tullombudsavtalet är istället att det plötsligt finns två extra avtalsparter: mottagaren och Postnord. Det medför att mottagaren kan gå direkt till Postnord med klagomål angående transporten istället för att behöva gå omvägen via avsändaren och den utländska posten.Ingen har heller sagt något annat. Enligt avtalet ska Postnord lämna in en importdeklaration. Det har Postnord förmodligen redan gjort (och fått den godkänd av Tullverket). Efter det ska Postnord leverera försändelsen till mottagaren. Det har inte Postnord gjort ännu. Eftersom tullombudsavtalet gör att det finns två extra avtalsparter avseende den del av leveransen som sker efter förtullningen kan mottagaren kräva att Postnord utför leveransen. Vad Postnord väljer att göra med försändelsen efter det att importdeklarationen är inlämnad men innan Postnord utför leveransen är irrelevant för mottagaren. Att försändesen gjort en extra vända via avsändaren är alltså inget som berör mottagaren.

Du kommer inte kunna reklamera något med den inställningen. Postnord kommer inte stå för en andra runda av importavgifter och skatter, ingen speditör kommer göra det. Det finns inget avtal som förbinder de att göra detta. ARN har ingenting med myndighetsbeslut att göra (vilket bara lämnar speditionsavgiften) så du kommer inte kunna pröva en 75 kr tjänst där.

Jag vet inte vad du vill ha sagt allvarligt talat. Det finns bara en avtalspart gällande transporten, det är bara avsändaren som köpt tjänsten att leverera försändelsen.

Permalänk
Medlem

Beställde en film online på faktura, paketet/brevet fick kollinr. 3dagar senare när man spårar paketet står det att det leverarats till min postlåda men jag har inte fått något paket. Vad är det för system de har som ljuger? Har de ingen elektroniskt grej de blibbar av när de verkligen lägger paketet i brevlådan. Har de lagt paketet i någon annans brevlåda.

När jag felanmäler säger ÅF att "nej vi ser att paketet har kommit fram", nu får man betala en faktura på ett paket man inte fått för att inte få betalningsanmärkningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Beställde en film online på faktura, paketet/brevet fick kollinr. 3dagar senare när man spårar paketet står det att det leverarats till min postlåda men jag har inte fått något paket. Vad är det för system de har som ljuger? Har de ingen elektroniskt grej de blibbar av när de verkligen lägger paketet i brevlådan. Har de lagt paketet i någon annans brevlåda.

När jag felanmäler säger ÅF att "nej vi ser att paketet har kommit fram", nu får man betala en faktura på ett paket man inte fått för att inte få betalningsanmärkningar...

Brev har ingen kvittens, be de slå upp kolli så ser de att det inte överlämnades till dig via ombud eller personligt. ÅFs ansvar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Brev har ingen kvittens, be de slå upp kolli så ser de att det inte överlämnades till dig via ombud eller personligt. ÅFs ansvar här.

Okej, löste sig ändå paketet hittade fram idag !! Man är otålig och bortskämd med snabba leveranser så när det gått 3 vardagar och i fredags stog att det kommit i min brevlåda så kändes det inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Okej, löste sig ändå paketet hittade fram idag !! Man är otålig och bortskämd med snabba leveranser så när det gått 3 vardagar och i fredags stog att det kommit i min brevlåda så kändes det inte bra.

Hehe, ja det är nog bara beräknad tid när det ska till lådan.

Permalänk
Medlem

Har en fantastisk upplevelse av Postnord nu.

Beställde en vara förra veckan som skickades från Danmark. Beräknad leverans var fredag. På fredagen säger spårningen att den fortfarande är kvar på terminalen i Danmark och status ändras till "på väg".

Kundtjänst i Danmark säger att paketet skickats vidare till Sverige. I Sverige säger kundtjänst att paketet är kvar i Danmark. Ingen vill göra något för det ligger inte på deras bord. Bara be avsändaren reklamera tjänsten och hoppas de kan skicka ett nytt paket snart.

Till avsändaren säger de sedan att beräknad leverans är imorgon (och här litar jag på vad avsändaren säger då de haft mycket bra service). Där är uppmaningen från Postnord att vänta några dagar - trots att ingen vet vart paketet befinner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du inte vill betala in två gånger för samma försändelse då, du kan betala in tre gånger om du vill

När det skickas med Fedex så tillkommer en högre speditionsavgift och du får räkningen för allt i efterhand. Om värdet fortfarande överstiger 1600 kr då, eller innehåller alkohol, tobak eller parfym.

Postnord säger att paketet är på väg till oss, även kundtjänsten på postnord påstår att paketet är på väg till oss trotts att paketet ligger hos kompisarna i Kanada.
Fick tillbaka tullkodtnaden utan problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Postnord säger att paketet är på väg till oss, även kundtjänsten på postnord påstår att paketet är på väg till oss trotts att paketet ligger hos kompisarna i Kanada.
Fick tillbaka tullkodtnaden utan problem i alla fall.

Från Tullverket? Du skriver lite väl otydligt där när du skriver att Postnord anser att det är på väg för att meningen efter säga att du fick tillbaka pengarna du betalade till Postnord.

Permalänk
Medlem

Hej skulle fått två leveranser från Inet idag, saknar ett paket gissar på att det va för att brevbäraren inte ringde på dörren.
I postnord appen dök det dock upp som levererat, om jag spårar försändelsen så har det dykt upp på helt fel ställe.

Ska man vänta tills dagen är slut innan man börjar bråka med Postnord? Oftast går det ganska fort för dom att lämna det till mitt utlämningsställe men har inte fått nån digital avi och det jag oroar mig över att det står levererat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata