VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Watt är en något bättre uppskattning eftersom moderna LED-lampor ligger rätt nära varandra i effektivitet och detsamma gäller lysrör. Problemet med lumen är att det inte säger någonting om hur mycket ljus växten kan se. Lumen beror på ljusflödet i en viss våglängd som människan ser bra, men det översätts dåligt till ljuset som plantorna faktiskt kan ha nytta av.

Egentligen ill man mäta ljuset i antal fotoner som gynnar fotosyntesen men mätare som fixar detta är rätt dyra så därför gör man en uppskattning istället. En vettig grundregel är att sikta på >100W/m^2 och sedan se hur plantorna verkar trivas.

Ok, men då är det alltså faktisk effekt man menar? Inte ”motsvarar 60W” som det står på vissa lågenergilampor?

Men då behövs det med andra ord rätt mycket effekt och en hyfsat snäv reflektor. Jag har ett bord på typ 0.5 m2, men ett vanligt lysrör på 50W räcker väl inte eftersom den kommer stråla i halva rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Ok, men då är det alltså faktisk effekt man menar? Inte ”motsvarar 60W” som det står på vissa lågenergilampor?

Men då behövs det med andra ord rätt mycket effekt och en hyfsat snäv reflektor. Jag har ett bord på typ 0.5 m2, men ett vanligt lysrör på 50W räcker väl inte eftersom den kommer stråla i halva rummet.

Precis, det är faktisk effekt.

Det går att modda ett lysrör genom att sätta fast vita pappskivor längs med kanterna för att förlänga reflektorn, att sätta någon form av ljusa väggar runt odlingen gör också stor skillnad när det kommer till att förstärka ljuset.

En sak som är viktig att tänka på med ljus är ju också att intensiteten avtar med avståndet i kvadrat. I praktiken innebär det att man vill kunna få ljuset nära växterna så någon form av reglerbar upphägning är bra att ha.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Perfekt, tackar.

Då blir det att bygga någon slags vägghylla tänkte jag, kul.

Det är en jättebra ide att göra nått hyllsystem. Jag har själv funderat att montera min belysning på ett hyllplan i ett elfasystem så man kan justera höjden på belysningen i takt med att plantorna blir större. Idag är de fasta vilket inte är jättesmidigt.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en arbetslampa som belysning? De verkar vara billigare per watt än de flesta lysrör och eftersom jag ändå har plantorna på ett bord borde ljusbilden passa rätt bra.

Permalänk
Medlem

Under vilka omständigheter får man odla cannabis hemma?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det är synd att många sidor fortfarande envisas med att bara skriva effekten i watt. Det viktiga är ju vilket ljusflöde lampan har (lumen).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Under vilka omständigheter får man odla cannabis hemma?

En omständighet är väl att du inte har ditt hem i Sverige?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Vad tror ni om en arbetslampa som belysning? De verkar vara billigare per watt än de flesta lysrör och eftersom jag ändå har plantorna på ett bord borde ljusbilden passa rätt bra.

Jag kör med https://www.ikea.com/se/sv/p/ryet-led-ljuskaella-e27-1521-lum... . De blev billigast för mig - 69 kr för 2*1500 lumen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Under vilka omständigheter får man odla cannabis hemma?

Med rätt sort och rätt genomfört får du odla på bäst du vill (inom de ganska strikta ramarna).

https://jordbruksverket.se/stod/lantbruk-skogsbruk-och-tradga...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klans:

Det är en jättebra ide att göra nått hyllsystem. Jag har själv funderat att montera min belysning på ett hyllplan i ett elfasystem så man kan justera höjden på belysningen i takt med att plantorna blir större. Idag är de fasta vilket inte är jättesmidigt.

Det är något sådant jag tänkt göra. Har du några smarta tips innan jag sätter igång kanske?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är något sådant jag tänkt göra. Har du några smarta tips innan jag sätter igång kanske?

Jag kikade på en liknande lösning förra året, men det blev aldrig av. Såhär tänkte jag göra. Den består av

T5 lysrörsarmatur 2x14W 189:- Biltema
T5 lysrör 14W 4000 Kelvin 22:-
Odlingshylla, Hejne 78x 50x 171cm 249:- IKEA
Skomatta Baggmuck 19:- IKEA
Kedjor, skruv och krokar ca 150:- Bauhaus
Reflektor, Snö och solskydd till bil 39:- Biltema
Totalpris för hela hyllsystemet ca 1.200 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag kikade på en liknande lösning förra året, men det blev aldrig av. Såhär tänkte jag göra. Den består av

T5 lysrörsarmatur 2x14W 189:- Biltema
T5 lysrör 14W 4000 Kelvin 22:-
Odlingshylla, Hejne 78x 50x 171cm 249:- IKEA
Skomatta Baggmuck 19:- IKEA
Kedjor, skruv och krokar ca 150:- Bauhaus
Reflektor, Snö och solskydd till bil 39:- Biltema
Totalpris för hela hyllsystemet ca 1.200 kr.

Rekommenderar att byta ut kedjor till ratchet hangers så kan man flytta upp och ner som man vill. har det till alla mina lampor.
hållare1
hållare2

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Rekommenderar att byta ut kedjor till ratchet hangers så kan man flytta upp och ner som man vill. har det till alla mina lampor.
hållare1
hållare2

Toppentips! Tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Rekommenderar att byta ut kedjor till ratchet hangers så kan man flytta upp och ner som man vill. har det till alla mina lampor.
hållare1
hållare2

https://i.imgur.com/99FdTpP.jpg

+1 på sådana hängare. Det funkar ju bra med kedja om man kan kroka av och kroka i länkarna för att ändra höjd men det är väldigt smidigt med sådana hängare. Finns även på t.ex Biltema om man har det nära där man bor.
Länk

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Grymt, tack för alla tips!

Ska fixas när jag får lite tid.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag får nog plats med den här i kök och tvättstuga där det finns plats för vinterodling

Blanda lite Kelvin (!). 550 kr per fönster. Biltema.

LYSRÖRSARMATUR, IP65 T5,2X54W
46-1030 349 kr

LYSRÖR T5 54W/840 KALL G5 1149
44-0671 49,90 kr
4410 lm & 4000 K

LYSRÖR T5 54W/830 VARM G5 1149
44-0672 49,90 kr
4410 lm & 3000 K

Ger ju 108W drygt 8800lm mot 96W 6600lm från denna, till ett lägre pris...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Nu börjar Bonasisäsongen Bästa tiden på året! Hur skall knopparna utveklas, grenar skall böjas och man skall planera strukturen.
Underbart!

Mitt Flaskljus

Min Benjamin ficus

Min oliv

Min japanska azalea

Min Dawn Reedwood skog (under utveckling, påbörjad förra året)

Min Japanska Lön, lite busig nu i början av våren. Skall frisseras och styras upp efter första "explotionen" av lövsättning.

Min lilla Myrten...skall bli som sparbankseken är det tänkt. Har en till Myrten som skall bli ett "afrikaträd, acccacia" stil.

Min stora Lind, den som syns i mitten på första bilden, har inte kommit igång än. Ger den en vecka till sen har den nog fått blad Den är jag mest nöjd med än så länge.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Kingcobra 😀👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon provar på att odla Körsbärstomater, Plommontomater, Chili, Paprika och Jordgubbar till sommaren.
Ingen av oss har odlat eller gjort nåt sånt här tidigare så vi har inte höga förhoppningar även om vi så vill att det ska lyckas.
Vi har en utomhuslåda med plastlock och ett litet billigt växthus. Bor på balkong och sol kommer finnas stora delar av dagen när det blir varmare ute. Till dess står de på köksbordet och njuter av solen.

Hittils har det gått helt ok även om vi var lite sent ute med planteringen (började för ca 3 veckor sedan).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Samsung Sverige

Nu när vårvärmen äntligen börjar komma hit till norr så vaknar odlingssuget igen. Jag beställde precis 100 sparrisplantor från Klostra och tänkte göra en insats med ett riktigt ordentligt sparrisland till sommaren. Det är nog favoritgrönsaken, och den bör trivas riktigt bra med sandjordarna som finns här. Dock ett år till första skörd, men i det fallet kan jag vara tålmodig. Jag gjorde ett försök att frö-så men omplanterade inte i nog god tid, så det blev inget vidare.

Annars blir det nog att köra mestadels potatis och jordärtskocka på friland, och chili, tomat och gurka i tunnelväxthuset. Tyvärr blåste det sönder i höstas, så det blir att beställa en ny duk till det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@Samsung

Intressant =)... Keep us posted!

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Nu märks det att solen inte är fullt lika skygg längre!
Tyvärr så var näringslösningen inte riktigt tipptopp på 2 av plantorna så dom ligger lite efter men resten växer som ogräs!

Permalänk
Avstängd

Jag har pallkragar ute som det odlas i och nu efter ca 5 säsonger börjar de helt enkelt att ruttna. Det är svarta pallkragar direkt från granngården eller liknande. Odlas allt från sallad, vinbärsbuskar, kryddor, potatis, lök och lite annat.
Hur lång livslängd kan man få på en pallkrage egentligen, känns rätt bökigt att bygga om allt var femte år då vi även har vinbärsbuskar i ett par av dessa. Jag har haft automatisk bevattning på dem senaste året.

De ska överleva detta år också och sen blir det till att göra något åt det till hösten eller till nästa vår så lika bra att börja ta in tips redan nu.

Har hört om platonmatta på insidan, plast på insidan, pallkragen ska vara målad med slamfärg eller olja, någon har testat takpapp på insidan.

Planen är att bygga helt själv av "riktigt" virke istället för köpespallkragar. Hade en liten tanke att gjuta dem också men blir både tungt och rätt krångligt.
Vilka förslag har folket här på swec?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Stefflo:

Jag har pallkragar ute som det odlas i och nu efter ca 5 säsonger börjar de helt enkelt att ruttna. Det är svarta pallkragar direkt från granngården eller liknande. Odlas allt från sallad, vinbärsbuskar, kryddor, potatis, lök och lite annat.
Hur lång livslängd kan man få på en pallkrage egentligen, känns rätt bökigt att bygga om allt var femte år då vi även har vinbärsbuskar i ett par av dessa. Jag har haft automatisk bevattning på dem senaste året.

De ska överleva detta år också och sen blir det till att göra något åt det till hösten eller till nästa vår så lika bra att börja ta in tips redan nu.

Har hört om platonmatta på insidan, plast på insidan, pallkragen ska vara målad med slamfärg eller olja, någon har testat takpapp på insidan.

Planen är att bygga helt själv av "riktigt" virke istället för köpespallkragar. Hade en liten tanke att gjuta dem också men blir både tungt och rätt krångligt.
Vilka förslag har folket här på swec?

Jag ser helt enkelt pallkragar som något som behöver bytas ut eller repareras med jämna mellanrum. Du kan ju dock använda beslagen igen och bara köpa nya brädor om du känner för det. Jag har testat med växthusplast och det gav i vart fall ingen positiv effekt, det kändes snarare som att fukten kapslades in mot träet.

Jag är med i några Facebookgrupper om småskalig odling också och de flesta verkar överens om att det är enklare/billigare att ersätta kragarna med några års mellanrum än att blanda in diverse tveksamma material i odlingen, som kanske bara förlänger livslängden något.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag har i år ersatt lite av våra pallkragar med lådor av lecablock.
På sikt ska alla pallkragar ersättas..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av drbrain:

Jag har i år ersatt lite av våra pallkragar med lådor av lecablock.
På sikt ska alla pallkragar ersättas..

https://i.imgur.com/xI1kZc2.jpg

Snyggt! Har du jorden direkt mot blocken eller har du något på insidan? En fördel med sten är ju att det lagrar extra värme också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Jag ser helt enkelt pallkragar som något som behöver bytas ut eller repareras med jämna mellanrum. Du kan ju dock använda beslagen igen och bara köpa nya brädor om du känner för det. Jag har testat med växthusplast och det gav i vart fall ingen positiv effekt, det kändes snarare som att fukten kapslades in mot träet.

Jag är med i några Facebookgrupper om småskalig odling också och de flesta verkar överens om att det är enklare/billigare att ersätta kragarna med några års mellanrum än att blanda in diverse tveksamma material i odlingen, som kanske bara förlänger livslängden något.

Det är väl mest att det är rätt bökigt att bygga nytt var femte år och då flytta jorden och allt som tillkommer. En del i våra pallkragar är ju också fleråriga planteringar där man helst inte vill röra runt för ofta.
Kanske är det antingen platonmatta med liten list upptill för att slippa att det ska komma fukt invändigt eller så är det till att gjuta skiten. Det man vill ha då är så smala kanter som möjligt så de inte tar upp så mycket yta av själva odlingen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Stefflo:

Det är väl mest att det är rätt bökigt att bygga nytt var femte år och då flytta jorden och allt som tillkommer. En del i våra pallkragar är ju också fleråriga planteringar där man helst inte vill röra runt för ofta.
Kanske är det antingen platonmatta med liten list upptill för att slippa att det ska komma fukt invändigt eller så är det till att gjuta skiten. Det man vill ha då är så smala kanter som möjligt så de inte tar upp så mycket yta av själva odlingen.

Det är visserligen sant. Jag brukar vilja byta ut jorden i pallkragarna efter några år ändå eftersom den troligen börjar vara ganska utarmad vid det laget om man inte matat på kontinuerligt med gräsklipp och kompost (och då borde kragen börja vara överfull).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Snyggt! Har du jorden direkt mot blocken eller har du något på insidan? En fördel med sten är ju att det lagrar extra värme också.

Klädde insidan med markduk för säkerhets skull. Annars kanske jorden rinner in i skarvarna till sist.

Mm.. Stenen borde hålla värmen bra när den väl är uppvärmd.
Tänker att jorden kanske inte torkar ut så snabbt heller om det är lite isolerat och fukt i blocken.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Ser pallkragar som en snabb enkel lösning, vill man ha något som håller är det bättre att antingen bygga i trä eller mura upp med stenar.

Beroende på vad man skall odla funkar vanligt tryckimpregnerat trallvirke bra eller mindre bra.
Skall man odla grönsaker så kan man gå på lärk eller ett kärnvirke som är mer motståndskraftigt mot röta.

Visa signatur

/havoc