Är där fortfarande oklarheter kring kinesiska mobiltillverkare, eller är det fritt fram att köpa mobiler därifrån?

Permalänk
Medlem

Är där fortfarande oklarheter kring kinesiska mobiltillverkare, eller är det fritt fram att köpa mobiler därifrån?

För ett antal månader sedan skrevs det väldigt mycket om Huawei och kinesiska smartphonetillverkare generellt att de skulle förlora androidsupport osv, samt var där i överlag en anti-kinesiska-smartphonetillverkare ton i media och kanske lite på en statlig nivå med (nu skriver jag ur minnet, så kan minnas detaljer lite fel såklart).
Hursomhelst, så valde jag under den perioden att inte köpa någon mobil från Huawei eller Xiaomi då jag inte ville riskera drabbas av en massa omständigheter (förlorad androidsupport, etc).
Hur ser detta ut nu idag, en bit in i 2021? Har börjat kika lite på mobiler igen - då jag inte köpte något nytt när nyheterna kom - och funderar om jag också ska kolla på mobiler från t ex Huawei och Xiaomi, eller om där fortfarande är en massa oklarheter.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Avstängd

Oklarheter är det väl inte men Huawei har inte tillgång till Googles appar eller tjänster på nyare telefoner (efter P30 tror jag). Det går att komma runt men jag vet inte hur enkelt det är. Hade de varit väldigt billiga för sin hårdvara hade jag kollat närmare på det men nu kostar de ju minst som övriga tillverkares motsvarande modeller så då det är inte så stor mening i mina ögon, hellre officiellt stöd för samma pengar liksom.

Xiaomi har inga sådana konstigheter dock så det är bara att köpa, billigare också. En sak dock, och detta gäller nog de flesta kinesiska märkena, man bör inte köpa en telefon byggd för den kinesiska marknaden, då riskerar man en massa spyware. Google lär inte funka på de heller. Men köper man från inte helt okända butiker eller så så lär det inte vara något problem.