Apple investerar 3,6 biljoner kronor i USA

Permalänk
Melding Plague

Apple investerar 3,6 biljoner kronor i USA

I en uppdatering av företagets femårsplan ska ett belopp motsvarande tre gånger den svenska statsskulden investeras bara i USA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroliga summor pengar.

Permalänk
Medlem

fond på 100 miljoner dollar för att stödja skolor och ytterligare 110 miljoner dollar på infrastruktur genom att bygga ut bland annat bredband och vägnät.

Är inte det regeringens jobb? 🤔

Permalänk
Medlem

Snart kanske man kan köpa en telefon som är tillverkad i en demokrati. Jag hoppas verkligen det, att de har utveckling i USA är bra. Men ifall de kan börja tillverka telefonerna i en demokrati skulle det vara ännu bättre.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Eftersom mobiler inte håller mer än ett år för en slarvpelle som mig, så har jag haft iphone 4, 5 , 6 ,7 , 8. Sen skaffade jag en billigare huawei p20pro, som höll nästan 3år med precis samma slarv.
Ett tips: BOJKOTT

Permalänk

De stora blir bara större och så är det med precis allt. Google, Microsoft, Amazon, Apple, Facebook.
Och konsumenter säger bara Shut Up And Take My Money. Det blir intressant och se hur utvecklingen är om 20år.

Nå bra att det kommer mer jobb från Asien tillbaka till usa.

Permalänk
Skrivet av Liteflax:

Eftersom mobiler inte håller mer än ett år för en slarvpelle som mig, så har jag haft iphone 4, 5 , 6 ,7 , 8. Sen skaffade jag en billigare huawei p20pro, som höll nästan 3år med precis samma slarv.
Ett tips: BOJKOTT

Du har blivit äldre och mer försiktig?
Jag är ingen Apple fan. Men att de skulle ha sämre kvalite än andra tillverkare är inget jag köper utan belägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är inte det regeringens jobb? 🤔

I USA är väl typ Apple regeringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

fond på 100 miljoner dollar för att stödja skolor och ytterligare 110 miljoner dollar på infrastruktur genom att bygga ut bland annat bredband och vägnät.

Är inte det regeringens jobb? 🤔

Inte i USA. I monopolens land är det privatföretagens ansvar att se till att folk får internet. Kolla bara på hur de t.ex. gick bananas när Google erbjöd sig att bygga ut fibernätet i vissa stater..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Om dom istället lät pengarna rulla till arbetarna och inte lobbyister/expandering så skulle det säkert vara ännu mer positivt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liteflax:

Eftersom mobiler inte håller mer än ett år för en slarvpelle som mig, så har jag haft iphone 4, 5 , 6 ,7 , 8. Sen skaffade jag en billigare huawei p20pro, som höll nästan 3år med precis samma slarv.
Ett tips: BOJKOTT

Fast nu blir det knepigt. Min iPhone 4 var hel tills den blev utbytt till en iPhone 6S ~fem år senare. Min iPhone 6S är nu inne på sitt sjätte år och den enda defekten är en liten spricka i skärmen efter att ha tappats på kakelgolv.

Huawei-mobilen vi fick på jobbet gick sönder, bokstavligt talat, andra dagen. Så... Bojkotta Huawei också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om dom istället lät pengarna rulla till arbetarna och inte lobbyister/expandering så skulle det säkert vara ännu mer positivt

Yes. Varför slunga pengar på saker som faktiskt kan förbättra ens levnadsstandard för ett helt land inom de närmaste 20 åren när man kan ge en liten % (i detta fallet arbetarna inom företaget) rena pengar och därigenom skita i att göra landet bättre. Ironiskt nog är det mer Amerikanskt att anse från din sida än vad Apple gör just nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Yes. Varför slunga pengar på saker som faktiskt kan förbättra ens levnadsstandard för ett helt land inom de närmaste 20 åren när man kan ge en liten % (i detta fallet arbetarna inom företaget) rena pengar och därigenom skita i att göra landet bättre. Ironiskt nog är det mer Amerikanskt att anse från din sida än vad Apple gör just nu.

Jo men sen kan man ju kika på grundorsaken till att Apple gör såhär just nu. Mycket av deras pengar ligger och växer i vad många kallar skatteparadis. Dessa pengar kan dem inte egentligen röra utanför de länderna för då måste dem skatta. Nu väljer dem att istället för att mängder av pengar ligger oanvända på konton så kör dem på hårt i USA. Där de på köpet kan få en hel del "cred" av folket på hemmaplan. Dem har säkert lobbyat om dessa pengar och skatt bakom kulisserna men jag ser ju hellre att de spenderas än att de ligger still i ett konto nånstans.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

fond på 100 miljoner dollar för att stödja skolor och ytterligare 110 miljoner dollar på infrastruktur genom att bygga ut bland annat bredband och vägnät.

Är inte det regeringens jobb? 🤔

Detta bevisar väl mer att stora företag beskattas för lite. Om regeringen inte har resurser och stora företagen har dessa mängder av pengar samt makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Detta bevisar väl mer att stora företag beskattas för lite. Om regeringen inte har resurser och stora företagen har dessa mängder av pengar samt makt.

Finns mycket sug att växa om det innebär att man blir straffad. Företagsamhet ska belönas inte bestraffas.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Detta bevisar väl mer att stora företag beskattas för lite. Om regeringen inte har resurser och stora företagen har dessa mängder av pengar samt makt.

Fast detta visar väl tvärt om att stora företag beskattas alldeles lagom?
20.000+ nya jobb och investeringar som med all förmodan faller till underentreprenader.
Byggnader som ska byggas, fiberkablar som ska grävas ner etc etc. dvs fler jobbtillfällen än för bara Apple, fler mindre företag som får arbete och en utbyggnad av infrastrukturen är väl inget negativt?

Att detta sedan spiller över i FoU inom teknik är även det positivt för att göra nytta både för människan och mänskligheten.

Ja, jag är ärkekapitalist om det inte märktes

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Detta bevisar väl mer att stora företag beskattas för lite. Om regeringen inte har resurser och stora företagen har dessa mängder av pengar samt makt.

Skrivet av Jeebentoft:

Fast detta visar väl tvärt om att stora företag beskattas alldeles lagom?
20.000+ nya jobb och investeringar som med all förmodan faller till underentreprenader.
Byggnader som ska byggas, fiberkablar som ska grävas ner etc etc. dvs fler jobbtillfällen än för bara Apple, fler mindre företag som får arbete och en utbyggnad av infrastrukturen är väl inget negativt?

Att detta sedan spiller över i FoU inom teknik är även det positivt för att göra nytta både för människan och mänskligheten.

Ja, jag är ärkekapitalist om det inte märktes

Å andra sidan är bolagsskatten i USA högre än i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är inte det regeringens jobb? 🤔

Inte när företagen får skattelyft för "donationer".
Men jo, jag tycker det borde vara regeringens jobb att hålla med finasieringen av skolor och infrastruktur.
USA gillar dock omvägar till samma mål under skenet att man minsann inte ska behöva betala skatt.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Å andra sidan är bolagsskatten i USA högre än i Sverige.

Ja?

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad ifall apple irland lånar ut dessa pengar till apple usa och sedan tar en fin räntekostnad när lånet skall tillbaka, allt för att slippa skatten och även tjäna pengar på sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Yes. Varför slunga pengar på saker som faktiskt kan förbättra ens levnadsstandard för ett helt land inom de närmaste 20 åren när man kan ge en liten % (i detta fallet arbetarna inom företaget) rena pengar och därigenom skita i att göra landet bättre. Ironiskt nog är det mer Amerikanskt att anse från din sida än vad Apple gör just nu.

Du vet om att klyftorna mellan "the 1%" är enormt stora...stora företag utarmar landet. Pengarna åker uppåt och kommer inte mellanklassen till nytta. En mellanklass som lever fattigare nu än någonsin.

Spana in: "saving capitalism" på netflix.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Fast nu blir det knepigt. Min iPhone 4 var hel tills den blev utbytt till en iPhone 6S ~fem år senare. Min iPhone 6S är nu inne på sitt sjätte år och den enda defekten är en liten spricka i skärmen efter att ha tappats på kakelgolv.

Huawei-mobilen vi fick på jobbet gick sönder, bokstavligt talat, andra dagen. Så... Bojkotta Huawei också?

Jag har precis samma erfarenhet av iPhone. Mina byten har drivits mer av att arbetsgivaren vill byta ut avskrivna telefoner eller att jag bytt jobb än av att saker gått sönder.

Skaffade en iPhone 6s 2016 som jag bytte mot en iPhone XS för ett drygt år sedan i samband med byte av arbetsgivare. 6s'en fick kort därefter gå i arv till särbons dotter som lyckades totalkvadda sin tidigare telefon och den rullar på fint ännu. Jag har bytt batteriet, men det är allt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Å andra sidan är bolagsskatten i USA högre än i Sverige.

Inte så enkelt, skatt på statlig (state) och federal nivå. Det är vanligt att stora företag noll-taxerar i USA.

https://m.youtube.com/watch?v=b00j2aCT6Ug

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

"There can be only one"

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De stora blir bara större och så är det med precis allt. Google, Microsoft, Amazon, Apple, Facebook.
Och konsumenter säger bara Shut Up And Take My Money. Det blir intressant och se hur utvecklingen är om 20år.

Nå bra att det kommer mer jobb från Asien tillbaka till usa.

Vad är det som säger att Apple minskar sin investering i Asien? Tror de ökar i Asien också, lägger en hel del på TSMC t ex.
Apple vill hel enkelt växa och bli större inom alla områden och gärna ha koll på allt inom IT och närliggande områden.
Detta är en tendens med alla stora bolag, att man ska göra det mesta själv och utöka inom nya områden genom uppköp och investeringar.
Samt att Apple vill nog minska riskerna och där av ha en viss tillverkning själva i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Snart kanske man kan köpa en telefon som är tillverkad i en demokrati. Jag hoppas verkligen det, att de har utveckling i USA är bra. Men ifall de kan börja tillverka telefonerna i en demokrati skulle det vara ännu bättre.

På Apples arbetsplatser råder diktatur oavsett vilket land de ligger i. Och tyvärr är det ju samma sak med Samsung och de övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Snart kanske man kan köpa en telefon som är tillverkad i en demokrati. Jag hoppas verkligen det, att de har utveckling i USA är bra. Men ifall de kan börja tillverka telefonerna i en demokrati skulle det vara ännu bättre.

Blir telefonen bättre om den är tillverkad bättre i en demokrati? I ett land där folk blir skjutna för minsta sak?

Jag ser inte kopplingen alls, men jag kanske är seg vad vet jag

Permalänk
Medlem

Om finanserna tryter kan de få låna pengar av mig, lånar dock inte ut växelpengar så de får minsann satsa lite hårdare i så fall. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Äh som om Apple inte skulle tjäna på det här haha, det är nog en skatteteknisk grej i slutändan.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du har blivit äldre och mer försiktig?
Jag är ingen Apple fan. Men att de skulle ha sämre kvalite än andra tillverkare är inget jag köper utan belägg.

Jag köpte mig en sånhär mest för märkets namn

https://www.gizmochina.com/2019/12/05/test-shows-how-tough-is...

/Johannes