Permalänk
Medlem

Knakande Datorstol

Hej alla!

jag har en datorstol från jysk (billig utan några direkta funktioner men sitter rätt skönt) jag har pimpat den lite med att sätta på ett stabilt hårt hjulkors av järn med kinnarp stols hjul (rester från min förra)
Länk till stol!

men nu efter några månader så har den börja knaka som satan (där stolen sitter fast i fästet som gör att man kan tilta bakåt.)

HUR löser man det?
Jag funderar på att köpa mig en sån där arme läppsyl som man kan steka köttbullar med och smeta på. men finns det något annat smidigt som skulle funka? (alla dom där super sprejerna wd-nått har jag läst bara ska funka i någon vecka->veckor.)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Rekordmedlem

Kedjeolja eller fett ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Har en likadan den knakar nått fruktansvärt, arm paddarna har spruckit i kanterna dessutom

Permalänk
Medlem

Har haft en likadan stol. Armstöden sprack upp efter 1-2månader. Började knaka strax därefter. Sprejade in 5-56 det löste problemet temporärt men knakandet återkom efter nån vecka. Ramlade även ut några små delar ur stolen vilket resulterade i att hela stolen lutade åt höger. Slutade med att jag bytte till Kinnarps 8000(8232N34), inte riktigt samma prisklass men ack så skön.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Har en lika dan, den är hel och snart 1 år gamal. Den började kaka för typ 1 månad sedan men då körde jag lite WD-40 på den och sen dess har den inte sagt ett ljud ^^

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Olja, fett

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det här var intressant, det är alltså inte bara min som knarrar, lutar åt höger samt spricker överallt!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Samma stol, knarrar och knakar, lösa armstöd, och man känner träet/whatever i röven. Har en kudde under rumpan så det känns inte längre någon trägrej, den började knarra efter nån månad som sagts tidigare och armstöden är lite lösa ( vingliga ). Men annars skönaste stolen jag haft.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

haha sitter på "samma" stol som du samma problem som ni har ovan bara å gilla läget!

Permalänk
Medlem

Köp aldrig något från jysk är mitt tips. 5/56 som någon skrev tidigare löser nog bara problemet temporärt. Du behöver riktigt fett som inte rinner av, men inte lypsyl XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Har också samma stol och samma knarrande. Min armstöd har också börjat spricka upp längs kanterna.
Stör mig inte så mycket på knarrande utan mer på att stoppning i armstöden har trycks ner så det knappt är någonting mellan tyget och metallen under. Dock skön stol

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/basic/kontorsstol-oscar-l...

ftw! 250 kr

dom är för övrigt uppdaterade, köpte 2 st tidigare men ena gick sönder.. använder min lite mer än tjejens... så vart förvånad över halva priset när jag skulle å köpa en ny.

jo som sagt är dom lite uppdaterade från 2 år sen ca, dom är mera rak i ryggen samt att dom är lite annorlunda just där man sitter, så äre nån form av "dämpning" på 2 st av hjulen, antar att dom ska vara riktade åt hållet man sätter sig eller nå

Permalänk
Medlem

Har en polare som har den stolen. Och den är heeeeeeeeelt kaputt. Den började knaka som ni säger sen lossna små skruvar som vi inte hade någon aning om var dessa skulle sitta. Sen kunde man inte höja eller sänka utan den satt fast på det lägsta. (Rygg problem utav bara helsike.) Nu för ca 2 månader sedan släppte hela högra armstödet och skruvarna var helt snea.

Han använder sin stol varsamt och han väger inte särskilt mycket. 78-80 kilo. Har svårt att tro att det krävs så lite för att förstöra en normalbyggd stol.

Släng skiten och köp dig något prisvärt som håller!

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju som någon har skrivit att slänga skiten. Hitta en billig begagnad Kinnarps på blocket istället. Köpte själv en modell 8244 som har några år på nacken för ringa 600 kr. Hade tidigare en dyrare modell från Jysk som knarrade redan efter några månader.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivius:

Hej alla!

jag har en datorstol från jysk (billig utan några direkta funktioner men sitter rätt skönt) jag har pimpat den lite med att sätta på ett stabilt hårt hjulkors av järn med kinnarp stols hjul (rester från min förra)
Länk till stol!

men nu efter några månader så har den börja knaka som satan (där stolen sitter fast i fästet som gör att man kan tilta bakåt.)

HUR löser man det?
Jag funderar på att köpa mig en sån där arme läppsyl som man kan steka köttbullar med och smeta på. men finns det något annat smidigt som skulle funka? (alla dom där super sprejerna wd-nått har jag läst bara ska funka i någon vecka->veckor.)

ta bara vanlig matolja. funkar lika bra som alla andra dyra oljor
smeta in det överallt, vänd på stolen så du kommer åt

Permalänk
Medlem

Jag testade den där i affären och det kände man direkt att det var skit. Köpte en annan som också är skit. De verkar mest gjorda för prydnad.

Vad du kan göra är att efterspänna alla skruvar

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Inaktiv

häll upp annars i ett badkar eller liknande flera liter olja och doppa stolen i den

Permalänk
Skrivet av Claews:

Har haft en likadan stol. Armstöden sprack upp efter 1-2månader. Började knaka strax därefter. Sprejade in 5-56 det löste problemet temporärt men knakandet återkom efter nån vecka. Ramlade även ut några små delar ur stolen vilket resulterade i att hela stolen lutade åt höger. Slutade med att jag bytte till Kinnarps 8000(8232N34), inte riktigt samma prisklass men ack så skön.

Har en identisk stol på jobbet just nu då den gamla(som förövrigt var nyare än denna som har cirklat omkring på kontoret i 10+ år..) gick sönder och upplever att hur jag än ställer in den så blir det spänt mellan skulderbladen och i nedre rygg, slutar med ryggvärk i slutet av veckan.. något jag inte upplevde med den förra som var en av de dyraste kinnarpsmodellerna och chefen ser ingen motivation till ett nytt köp(totalt skiter i att jag får direkt ONT i ryggen av stolen), suck.. blev bara en massa gnäll nu men.. hur lång är du? kanske är stolen för liten för mig?(189cm och ganska "kraftig":P)

Har även haft en mark hemma som var ännu värre, noll stöd för ryggen, knakade och blev efter ett tag ranglig och skruvarna gick inte att skruva åt ordentligt, sitter numera med något norskt märke som fungerar helt ok.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Prova med lite lithiumfett det brukar få tyst på det mesta.

I annat fall reklamera stolen och försök lämna tillbaka den och köpa nått annat.

Tex Ikea Markus stolen som har mycket bättre kvalite men är inom samma prisklass.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Har en identisk stol på jobbet just nu då den gamla(som förövrigt var nyare än denna som har cirklat omkring på kontoret i 10+ år..) gick sönder och upplever att hur jag än ställer in den så blir det spänt mellan skulderbladen och i nedre rygg, slutar med ryggvärk i slutet av veckan.. något jag inte upplevde med den förra som var en av de dyraste kinnarpsmodellerna och chefen ser ingen motivation till ett nytt köp(totalt skiter i att jag får direkt ONT i ryggen av stolen), suck.. blev bara en massa gnäll nu men.. hur lång är du? kanske är stolen för liten för mig?(189cm och ganska "kraftig":P)

Har även haft en mark hemma som var ännu värre, noll stöd för ryggen, knakade och blev efter ett tag ranglig och skruvarna gick inte att skruva åt ordentligt, sitter numera med något norskt märke som fungerar helt ok.

Jag är kring 186cm och "kraftig". Har inte upplevt någon försämring med stolen och sitter som en kung

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Claews:

Jag är kring 186cm och "kraftig". Har inte upplevt någon försämring med stolen och sitter som en kung

Jäkla lyckost! Du fick säkert den enda delux stolen på marknaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivius:

Hej alla!

jag har en datorstol från jysk (billig utan några direkta funktioner men sitter rätt skönt) jag har pimpat den lite med att sätta på ett stabilt hårt hjulkors av järn med kinnarp stols hjul (rester från min förra)
Länk till stol!

men nu efter några månader så har den börja knaka som satan (där stolen sitter fast i fästet som gör att man kan tilta bakåt.)

HUR löser man det?
Jag funderar på att köpa mig en sån där arme läppsyl som man kan steka köttbullar med och smeta på. men finns det något annat smidigt som skulle funka? (alla dom där super sprejerna wd-nått har jag läst bara ska funka i någon vecka->veckor.)

nu ska jag den där som ingen tycker om men.

Man kan fan inte vänta sig något bättre om man köper något ifrån jysk/ikea, de är ganska skräpiga produkter som bara har gjorts för att massproducera ut billigt med så låg kostnad som möjligt, om du tittar på riktiga stolar så går kommer du inte under 3000-10 000kr i kostnad.

För övrigt så beror de på vilken del som knarrar, är de själva mekaniken så bör ju en smörjning funka

Permalänk
Medlem

Fortfarande dåliga

Jag köpte en Jysk kontorsstol i augusti 2020. Den hette Tamdrup och det är visst en ort i Danmark. Den var bra de första månaderna, sen började ett smällande ljud komma från undersidan och nu märker man att stoppningen är bedrövlig. Alla stoppning i ryggstödet knakar som f*n när jag pressar armbågarna bakåt. Det är som om stolen skulle vara tio år istället för 7 månader. Hjulen var så trögrullade att man måste ta i för att rubba dem ur sitt läge. Jag har bytt hjul och då blev den bättre. Men stolen på jobbet, som är en gamingstol, rullar ändå mycket lättare. Nej kontorsstolar hos Jysk är inte att rekommendera. Jag provsatt den flera gånger i affären och jag tyckte jag satt underbart skönt. Jag trodde på denna. Har haft en annan modell från Jysk tidigare och den sprack i det konstgjorda lädret på flera ställen men jag minns inte att den knakade anmärkningsvärt mycket.

Permalänk
Skrivet av norda72:

Jag köpte en Jysk kontorsstol i augusti 2020. Den hette Tamdrup och det är visst en ort i Danmark. Den var bra de första månaderna, sen började ett smällande ljud komma från undersidan och nu märker man att stoppningen är bedrövlig. Alla stoppning i ryggstödet knakar som f*n när jag pressar armbågarna bakåt. Det är som om stolen skulle vara tio år istället för 7 månader. Hjulen var så trögrullade att man måste ta i för att rubba dem ur sitt läge. Jag har bytt hjul och då blev den bättre. Men stolen på jobbet, som är en gamingstol, rullar ändå mycket lättare. Nej kontorsstolar hos Jysk är inte att rekommendera. Jag provsatt den flera gånger i affären och jag tyckte jag satt underbart skönt. Jag trodde på denna. Har haft en annan modell från Jysk tidigare och den sprack i det konstgjorda lädret på flera ställen men jag minns inte att den knakade anmärkningsvärt mycket.

Ha ha ha!
Köpte samma stol pga. att den kändes bra i butiken, men helvete vad den knakar!