EU överväger inhemsk halvledarallians utan utländska aktörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det här var min första tanke med. Ingen privatperson kommer köpa kretsar tillverkade i EU. Arbetskostnaden och miljöregler kommer lägga på ett högre pris än gemena man är villig att betala.

Det löser EU enkelt genom mer reglering och handelshinder för kretsar tillverkade utanför EU.

Permalänk
Avstängd

Dagens globala samhälle kommer kollapsa på ett eller annat sett. Det vi ser idag med Build Back Better tror jag kommer bryta ryggen av världen och leda till en katastrof vi inte kan föreställa oss. Historiskt när ledare i länder blir maktgalna diktatorer som tror att dom kan göra vad som helst för dom tror dom är gudar leder alltid till helvete.

Allt är extremt idag.
Befolkningen har exploderat.
Religiösa konflikter.
Världskrig runt hörnet.
Matkvaliten har sjunkit.
För dom som tror elektromagnetisk strålning är skadligt så har den ökat extremt mycket.
Sjukdomar ökar i höjden.
Mänskligheten förstör naturen på rasande takt.
Korruptionen är extrem. (Men den existerar inte för media rapporterar inte om det)
Mycket material försvinner idag från Youtube, facebook och andra kanaler för den är inte PK.
... men som man lever i vanliga "svenssonbubblan" av arbete, villa, volvo, och supa skallen av sig så går nog det mesta över huvudet.

Större konsekvenserna av nedlåsningarna av detta mycket dödliga virus har inte märkt av än. Matbrist är bara en av dom.

Det kokar överallt. Absolut överallt.

Den vägen mänskligheten går nu leder till en katastrof. Om mänsklighetens kurs inte ändras så kommer det vara en katastrof som kommer pratas om i hundratals år efteråt. Ingen tidigare punkt i världen har så mycket varit så skevt som det är idag. ... och det mänskligheten gör är att bita ihop och fortsätta gå samma väg.

Om EU vill skapa en ljusare framtid så bör dess ledare lyssna på befolkningen, slut agera diktatorisk parasit, släppa ekonomin fri, öka förtroendet, vara mindre korrupt, sluta kopiera tidigare historiska diktatoriska strukturer. När befolkningen har förtroende för EU och ser en ljusare framtid och EU har skapat ekonomiska förutsättningar så kommer ekonomin automatiskt bli bättre. Men som det ser ut nu så kommer det aldrig ske så länge EU existerar.

Permalänk
Medlem

Kommer nog hamna i länder som Ungern och Polen, diktaturer snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det här var min första tanke med. Ingen privatperson kommer köpa kretsar tillverkade i EU. Arbetskostnaden och miljöregler kommer lägga på ett högre pris än gemena man är villig att betala.

Som artikeln nämner har Intel fabriker på Irland som tillverkar bl.a. processorer, och som nu även planeras att rustas upp för 7nm. "Fördelen" med just kretstillverkning på den nivån är ju att kostnaden för maskiner och infrastruktur är så enormt hög att löner och liknande blir en ganska liten del i kalkylen.

Permalänk
Medlem

EU har nog mest intresse av att skydda den starka lobbyorganisations inom bilbyggande inom unionen så lär knappast hände om att vara världsledande på tillverkningen utan tillgodose "inhemska" behov.

Såvida det är en smart satsning eller inte får vi facit över om en 5-10 år även om jag inte har något tilltro till politiker som vill leka företagsbyggare. Vi svenskar vet hur snabbt hundratals miljarder går upp i rök i sådana äventyr.

Permalänk
Medlem

Enskilda EU-länder är för små för att kunna stå upp mot USA och Kina, och i viss mån också länder som Ryssland och Indien etc. Tillsammans å andra sidan är vi starka och fullt jämförbara med USA och Kina.

För att inte dessa länder ska kunna diktera villkoren på egen hand så behöver EU stå enat i många frågor. Det är bra och i många fall rent utav nödvändigt som en gemensam politisk kraft, även inom handel och försvar.

När det kommer till halvledarproduktion inom EU är frågan nästan lika viktig som energiförsörjning. OM en framtida konflikt skulle inträffa (behöver inte nödvändigtvis vara militärt) så kan inte ett enskilt land som t.ex. Kina kunna ha möjligheten att helt stoppa tillförseln av produkter vi är i behov av för att fungera som samhälle.

Skulle vi hamna i en situation där Ryssland stryper all energitillförsel (därav NordStream2 är så omdebatterad) och Kina handelsblockerar alla kretsar från att nå Europa, vad gör vi då? Då är det lite försent att börja tänka på inhemsk produktion och vi står där med byxorna nere.

Att bygga upp helt nya fabriker eller utveckla nödvändig teknologi tar väldigt lång tid. Det här gör att vi är känsliga för påtryckningar. Ännu värre vore det om vi dessutom inte hade EU, där varje land fått stå för sig självt. Kina skulle inte bry sig för fem öre om handelsförbindelserna mellan Sverige och Kina upphörde. För Sverige å andra sidan vore det ödesdigert. Men om handelsförbindelserna mellan EU och Kina upphörde, ja, det vore ödesdigert även för Kina.

EU är viktigt för att Europeiska länder ska förbli relevanta i en globaliserad värld där framtiden spås ligga i framförallt Sydostasien. Europa har länge förutspåtts bli en mindre och mindre del av världsekonomin och ta mindre och mindre plats i världspolitiken. EU som union är därför viktig i många avseenden.

Permalänk
Musikälskare

Bra! Men det kommer bli korruption genom alla led

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Beror väl på vad man vill globalisera.

Matkultur är redan globaliserat, all världens mat finns i all världens kanter.
Nöjeskultur är väl också nästintill globaliserat.
Teknik likaså. Spelar ingen riktig roll var du åker i världen, samma teknik överallt och anammat av alla.
Övervakning-, familj-, jobb- och socialkultur däremot, not so much.

Och ändå är det svårt att få tag på svens husmanskost i sverige. För att inte tala om Kinesisk. Få franska filmer med svensk eller engels text. Korianska med text i huvud taget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Orsak och verkan. Centralbanker förstör det monetära systemet över flera år och när effekter börjar bli synliga vill man (i detta fall EU) visa att man försöker göra något mot skenande priser. Hoppas fler och fler inser att det inte är giriga företag som är anledningen till att priser kommer öka (och har ökat) framgent, det är helt enkelt effekten av lång tids misskötsel av det monetära systemet där företag inte längre kan äta kostnaden av skenande tillgångspriser.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Och ändå är det svårt att få tag på svens husmanskost i sverige. För att inte tala om Kinesisk. Få franska filmer med svensk eller engels text. Korianska med text i huvud taget.

Nu bor jag i Stockholm så jag kan ha en väldigt smal syn på det hela, men det är bannemig inte svårt att få tag på svensk husmanskost i restauranger här. Kinesisk husmanskost i sig vet jag inte vad det är, men det finns en hel del kinesiska restauranger, både lågklassbuffeér och bättre kvalité.

Finns en hel del franska filmer och serier på Netflix och dyl. som har engelsk text.

Har aldrig brytt mig om koreansk filmkultur, i princip det enda jag sett är Old Boy och Parasit.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det är inte så svårt att förstå varför när du vet hur andra länders regeringar och kulturer fungerar, EU har redan flera länder som har kulturella och politiska konflikter. Det är rätt uppenbart att försöka slänga det hela i samma burk skulle aldrig fungera, köpte man verkligen globalisering är man naiv, men naivitet är något Svensken brukar vara bra på.

Tja, det är lätt att vara efterklok. Lite starkt dock att kalla svensken, samt världens alla investerare med de mest intellektuella och inflytelserika naiva.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Om EU vill skapa en ljusare framtid så bör dess ledare lyssna på befolkningen, slut agera diktatorisk parasit, släppa ekonomin fri, öka förtroendet, vara mindre korrupt, sluta kopiera tidigare historiska diktatoriska strukturer. När befolkningen har förtroende för EU och ser en ljusare framtid och EU har skapat ekonomiska förutsättningar så kommer ekonomin automatiskt bli bättre. Men som det ser ut nu så kommer det aldrig ske så länge EU existerar.

Problemet är tudelat. EU arbetar aktivt för att komma tillrätta med det demokratiska underskottet, men vägarna dit är svåra - särskilt när röstdeltagandet till Europavalet är så lågt. Det saknas en animerad debatt och opinion i EU-frågor i allmänhet och det är svårt att veta precis varför. Man kan antingen se det med de där nattsvarta konstaterandena jag misstänker att du omedelbart ser framför dig, där man i Bryssel underblåser rapporteringen och jobbar i det dolda. Men jag tror snarare det handlar om skala. Det är lättare att engagera sig för det regionala än det nationella, och lättare att engagera sig för det nationella än det transnationella. Jag får också känslan av att svenskar är överlag dåliga på att förstå vad EU är, och sinnebilden blir liksom en karikatyr - och en som tillskrivs en politisk läggning ofta spegelvänd verkligheten.

För att EU ska lyssna på medborgarna behöver medborgarna berätta vad de vill. Men hur vi når dit är frågan. Inte för att institutionerna nödvändigtvis saknas, utan snarare hur det demokratiska arbetet och intresset kan odlas.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det inte har gjorts tidigare. Skulle gärna se ett alternativ till Microsoft 365 också. Jag är inte så orolig för att halvledartillverkning i EU skulle påverka gamers tillgång på leksaker så mycket som jag är att Microsoft riskerar sänka kompetensnivån på inhemsk arbetskraft. Har vi inga jobb kan vi inte konsumera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Utmärkt ide. Den här världen har bara anpassat allt under soliga omständigheter. Det är dags att tänka om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Blir nog inte Ryzen-processorer eller Nvidia-GPUer som kommer tillverkas här. Snarare kretsar för t.ex bilar eller andra liknande grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kan inte komma något gott ur att EU ska få direkt kontroll över produktionen av någonting.

Oavsett om du har rätt eller inte i dina åsikter om EU (de känns åtminstone något vinklade/överdrivna) så finns det för tillfället bara ett riktigt alternativ vad gällande kontroll över produktionen för halvledare.

Kinas kommunistiska parti.

Och vad ont man kan säga om EU så är koncentrationsläger/aggressiva militära operationer/extrem statlig censur inte på listan just än.

Så kanske det mindre onda i just detta fallet?

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide air 540 || i5 4670k @4.2 || Asus B-85 plus || Msi 970 4gb || 8 GB RAM 1600 MHz || Evga Supernova G2 750w ||
Tangentbord & Mus || Steelseries g6v2 || Razer Abyssus ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizeron:

Så kanske det mindre onda i just detta fallet?

Mindre onda för vem, och i förhållande till vad, är frågan.

@Mr.Borka

Du gillar att bemöta minsta EU-kritik med långa och okritiska uppsatser om alla fördelar med EU, och inte bara i den här tråden. Det känns inte riktigt som att du skriver i egenskap av en politiskt intresserad medborgare utan snarare som någon lobbyist från ett parti med EU-medlemskap högt upp på agendan. Finns det några detaljer om detta som du vill komma fram med här?

Det är tydligen närmare tiotusen svenska medborgare som direkt eller indirekt uppbär lön från olika EU-uppdrag idag, så det är ju inte jätteförvånande om ett par dyker upp på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mindre onda för vem, och i förhållande till vad, är frågan.

@Mr.Borka

Du gillar att bemöta minsta EU-kritik med långa och okritiska uppsatser om alla fördelar med EU, och inte bara i den här tråden. Det känns inte riktigt som att du skriver i egenskap av en politiskt intresserad medborgare utan snarare som någon lobbyist från ett parti med EU-medlemskap högt upp på agendan. Finns det några detaljer om detta som du vill komma fram med här?

Det är tydligen närmare tiotusen svenska medborgare som direkt eller indirekt uppbär lön från olika EU-uppdrag idag, så det är ju inte jätteförvånande om ett par dyker upp på Sweclockers.

Se det snarare som en motvikt mot den stora volym lekmannakritik som ständigt ventileras när EU nämns häromkring. Som helt saknar någon uttryckt insikt om hur EU fungerar vare sig i teorin eller praktiken. Nog för att jag kan problematisera, men jag tror inte ännu längre inlägg från mig ligger högt på någons önskelista.

Nej, jag har inga politiska band till något parti eller EU. Jag försöker däremot skjuta in det lilla jag vet om området när andra sviker och diskussionen som resultat riskerar bli en diskussion kring fantombilder om vad EU är och gör.

Permalänk
Medlem

EU: Vi tänkte fixa en macka till lunch
Sweclockers: What about our freeeeedom!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Göteborgaren:

Tycker det är en utmärkt ide att ha tillverkning av alla leden här inom eu!
Det kommer dock att ta lång tid att få allt på plats.

Man kan ju göra en kinesare mot TSMC.

'Delar ni inte med av er teknologi och bygger en fabrik i europa så får ni varken sälja hit eller köpa våra grejer som ni behöver '

Låter fair play tycker jag. Lika ska vara lika. Vill de inte behandlas som kina så kan taiwan börja med att deklarera självständighet. Verkar livsfarligt att ha all produktion där så länge kina hotar med invasion. Är ni rädda så kan de väl få gå med i nato.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

AMD och Nvidia designar halvledarchip, de tillverkar inte halvledarchip. Det här handlar om att ha möjligheten att tillverka halvledarchip.

Om nu EU kommer införa halvledartillverkning inne i Europa, vem kommer köpa dessa när man kan köpa billigare halvledare tillverkade utanför Europa? Jag har svårt att se att dessa kommer att bli billigare nämligen.
Vad händer då? Troligen kommer det bli strafftullar på halvledare tillverkade utanför Europa för de som vill köpa inom EU.

Medans Asus, Gigabyte och MSI etc fortsätter köpa billigare halvledare ifrån Asien.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Men ärligt.. hade vi behövt EU-parlamentet för detta? Ärligt, handen på hjärtat. Behöver vi dessa 500st gamla fisar som håvar in 500k EU i månaden för detta? Ärligt nu.

1. De har ca 7000 euro i månaden: https://www.europarl.europa.eu/news/en/faq/13/salaries-and-pe...

2. Ja, vi behöver avlönade personer som med lätthet kan samarbeta med varandra. Det måste inte vara i form av EU, men alla former av komplexa samarbeten fallerar om det inte finns personer som är anställda i en roll som arbetar specifikt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Som artikeln nämner har Intel fabriker på Irland som tillverkar bl.a. processorer, och som nu även planeras att rustas upp för 7nm. "Fördelen" med just kretstillverkning på den nivån är ju att kostnaden för maskiner och infrastruktur är så enormt hög att löner och liknande blir en ganska liten del i kalkylen.

Hm, ingen dålig poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om nu EU kommer införa halvledartillverkning inne i Europa, vem kommer köpa dessa när man kan köpa billigare halvledare tillverkade utanför Europa? Jag har svårt att se att dessa kommer att bli billigare nämligen.
Vad händer då? Troligen kommer det bli strafftullar på halvledare tillverkade utanför Europa för de som vill köpa inom EU.

Medans Asus, Gigabyte och MSI etc fortsätter köpa billigare halvledare ifrån Asien.

De kommer subventionera tillverkningen, det har inte så stor betydelse vem som köper kretsarna. Ju fler desto bättre förstås, det minskar subventionsberoendet men det viktiga är att kretsarna i tillräckligt stora volymer kan tillverkas inom EU. Den säkerhetspolitiska aspekten får inte glömmas bort här. Krigsföring håller på att digitaliseras och robotiseras, vi vill t.ex. ha drönare designade och tillverkade inom EU. Säkerhetskritiska system och försvaret kommer få krav att använda kretsar tillverkade inom EU när allting är på plats. Det här ligger några år i framtiden, minst 15-20 år skulle jag gissa på.
Alla andra stormakter håller också på och bygger upp en egen halvledarindustri, det kommer subventioneras precis som här. Därför tror jag strafftullar kommer vara ofrånkomliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De kommer subventionera tillverkningen, det har inte så stor betydelse vem som köper kretsarna. Ju fler desto bättre förstås, det minskar subventionsberoendet men det viktiga är att kretsarna i tillräckligt stora volymer kan tillverkas inom EU. Den säkerhetspolitiska aspekten får inte glömmas bort här. Krigsföring håller på att digitaliseras och robotiseras, vi vill t.ex. ha drönare designade och tillverkade inom EU. Säkerhetskritiska system och försvaret kommer få krav att använda kretsar tillverkade inom EU när allting är på plats. Det här ligger några år i framtiden, minst 15-20 år skulle jag gissa på.
Alla andra stormakter håller också på och bygger upp en egen halvledarindustri, det kommer subventioneras precis som här. Därför tror jag strafftullar kommer vara ofrånkomliga.

Är syftet att tillverka militär utrustning förstår jag beslutet, men dessa halvledare lär ju aldrig användas i hemelektronik då de är för dyra.
Sedan ska ju någon betala subventionen också, och det lär ju bli Europas invånare som får stå för den notan.

Men forsätter det såhär så har vi väl snart enbart Trabant att köpa

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår/bait raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stank:

Dagens globala samhälle kommer kollapsa på ett eller annat sett. Det vi ser idag med Build Back Better tror jag kommer bryta ryggen av världen och leda till en katastrof vi inte kan föreställa oss. Historiskt när ledare i länder blir maktgalna diktatorer som tror att dom kan göra vad som helst för dom tror dom är gudar leder alltid till helvete.

Allt är extremt idag.
Befolkningen har exploderat.
Religiösa konflikter.
Världskrig runt hörnet.
Matkvaliten har sjunkit.
För dom som tror elektromagnetisk strålning är skadligt så har den ökat extremt mycket.
Sjukdomar ökar i höjden.
Mänskligheten förstör naturen på rasande takt.
Korruptionen är extrem. (Men den existerar inte för media rapporterar inte om det)
Mycket material försvinner idag från Youtube, facebook och andra kanaler för den är inte PK.
... men som man lever i vanliga "svenssonbubblan" av arbete, villa, volvo, och supa skallen av sig så går nog det mesta över huvudet.

Större konsekvenserna av nedlåsningarna av detta mycket dödliga virus har inte märkt av än. Matbrist är bara en av dom.

Det kokar överallt. Absolut överallt.

Den vägen mänskligheten går nu leder till en katastrof. Om mänsklighetens kurs inte ändras så kommer det vara en katastrof som kommer pratas om i hundratals år efteråt. Ingen tidigare punkt i världen har så mycket varit så skevt som det är idag. ... och det mänskligheten gör är att bita ihop och fortsätta gå samma väg.

Om EU vill skapa en ljusare framtid så bör dess ledare lyssna på befolkningen, slut agera diktatorisk parasit, släppa ekonomin fri, öka förtroendet, vara mindre korrupt, sluta kopiera tidigare historiska diktatoriska strukturer. När befolkningen har förtroende för EU och ser en ljusare framtid och EU har skapat ekonomiska förutsättningar så kommer ekonomin automatiskt bli bättre. Men som det ser ut nu så kommer det aldrig ske så länge EU existerar.

Är det EUs fel att en större del av befolkningen inte ens vet hur EU är uppbyggd och att folk inte läser på och sen faktiskt röstar?
Dessutom om du släpper ekonomin helt fritt, vad det nu än innebär så kommer ju naturen att förstöras snabbare och matkvaliten får mindre översyn.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Det var ju fult att äga ”fabs” , men det kanske är dags att se oss själva som européer. Ensam är inte stark. Det förstod Sverige trots att de var neutrala under andra världskriget.

Många här verkar vara helt indoktrinerade att marknaden ska lösa det. Vi behöver egna fabriker för att säkra vår position i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

1. De har ca 7000 euro i månaden: https://www.europarl.europa.eu/news/en/faq/13/salaries-and-pe...

2. Ja, vi behöver avlönade personer som med lätthet kan samarbeta med varandra. Det måste inte vara i form av EU, men alla former av komplexa samarbeten fallerar om det inte finns personer som är anställda i en roll som arbetar specifikt med det.

Summan ligger nog närmare 9000euro idag, på den betalar de ingen statlig inkomstskatt, samt har 3400kr i skattefritt traktamente varje sessionsdag, samt reseersättning och bidrag för kontorsmaterial, betalda sjukhuskostnader, betalt boende.

Har du hört om någon annan arbetskategori som har möjligheten att avsäga den statliga inkomstbeskattningen? Makt korrumperar som de säger, fullständig makt korrumperar fullständigt och Bryssel samt europas ekonomi är ett utmärkt exempel på just detta.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Summan ligger nog närmare 9000euro idag, på den betalar de ingen statlig inkomstskatt, samt har 3400kr i skattefritt traktamente varje sessionsdag, samt reseersättning och bidrag för kontorsmaterial, betalda sjukhuskostnader, betalt boende.

Har du hört om någon annan arbetskategori som har möjligheten att avsäga den statliga inkomstbeskattningen? Makt korrumperar som de säger, fullständig makt korrumperar fullständigt och Bryssel samt europas ekonomi är ett utmärkt exempel på just detta.

Något fullständigt har de inte. Man kan faktiskt rösta bort en större mängd av dem med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR