Vilken var din första dator?

Permalänk

C64 med bandare... vilka minnen...

Permalänk
Medlem

ZX-81 nån gång 1981. Sen rullade det på: ZX Spectrum 48, Spectrum 128, Amiga 500, Amiga 1200, Nån Pentium 90… Sen dess har det varit PC & Mac, men det blev aldrig lika roligt som under Spectrum/Amigatiden. Före Raspberry Pi och en massa emulatorer. Kul och lek har man mest med Pine64, Chip, Raspberry Pi och ESP8266 och allt vad det nu är. Ser fram emot en Spectrum Next!

PC/Mac är så himla vuxna/jobbinriktade! Men, ett bra spel är ett bra spel!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Min första helt egna dator köpte vi av en vän till familjen som skaffat nytt, jag betalade hälften och päronen andra halvan (någon slags present måste det varit). Det var en häftig svart Fujitsu-maskin (helt paket med skärm, högtalare etc) med några hårdvaruuppgraderingar (tror jag, ännu inte hittat information om originalmodellen). Har inget eget foto på den från den tiden, men en enda teckning från en skoluppgift som gick ut på att rita våra egna rum:

Googlat lite av och till i flera år(!) för att hitta vad det var för dator egentligen (var svårt utan att ha mycket mer att gå på än "svart Fujitsu"), och för bara någon månad sen började jag hitta en del bilder. Som nämns i Imgur-albumet där så stod det verkligen inte "MikroMikko" på min någonstans, men det sökordet har hjälpt med att få fram många fler bilder på vad som helt klart är samma maskin. Vore fortfarande kul att veta mer om den.

Anyway.
Nu är det till slut så länge sedan att jag inte minns precis alla specifikationer i min burk, men det satt definitivt en 486 DX4 100MHz i den. Tror den hade hela 24 MB RAM. CD-läsaren... 8x? Den var inte bytt i alla fall så, vad nu standard var. Två hårddiskar, en 512 MB och en 202 MB.

Har för mig att den hade någon slags grafikkort på 2 MB, men på den tiden hade jag ingen koll på sånt (detsamma med Sound Blaster-kortet, men minns SET BLASTER-inställningarna än!). Skärmen var också den som hörde till originaldatorpaketet, troligen 14" (max 15"). Nätverk via IPX, kul att få stötar om datorn var igång när man kopplade i/ur den.

Körde ibland Windows 95, ibland 98 på den. Blev mest Warcraft II och en massa andra kul DOS-spel (Action SuperCross, Liero, Pizza Worm, Rally Sport etc). Doom såklart. Master of Orion II. Jagged Alliance: Deadly Games. Tvingade den till och med att köra hårt tweakat Quake i "liten ruta" mot ReaperBots (NetQuake) och FrogBots (QuakeWorld). Ahhh, sheesh asså... Älskade den maskinen, saknar den på riktigt

Har i alla fall en 98-maskin bredvid min moderna dator nu också, kul projekt. Har roligare musmatta (färger!) på ingång, men skärm var det svårare med i dessa tider då nästan alla second hand-butiker håller stängt (och inte många på t.ex. Tradera vill skicka en CRT-klump över hela Sverige).

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem

Första helt egna var en Pentium 100 köpt på Actiondata i Karlstad, när nu den butiken kan tänkas ha funnits, kan varit 1996. Den uppgraderades senare till en Pentium 233 MMX.

Men absolut första datorn i hemmet var en Spectravideo, 328 vill jag minnas, mitten av 80-talet. Den var väl tänkt till att nyttjas av alla i familjen men där satt jag klistrad hela dagarna efter skolan. Sedan via en Amiga 500, som jag väl förmodligen också belamrade mest, och diverse pre-pentium PC-datorer (en 386:a, ett par 486:or) som alla syskon i min familj fick samsas om till skolarbete och nöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torzelan:

Min första helt egna dator köpte vi av en vän till familjen som skaffat nytt, jag betalade hälften och päronen andra halvan (någon slags present måste det varit). Det var en häftig svart Fujitsu-maskin (helt paket med skärm, högtalare etc) med några hårdvaruuppgraderingar (tror jag, ännu inte hittat information om originalmodellen). Har inget eget foto på den från den tiden, men en enda teckning från en skoluppgift som gick ut på att rita våra egna rum:

https://i.imgur.com/WGRNMQM.jpeg

Googlat lite av och till i flera år(!) för att hitta vad det var för dator egentligen (var svårt utan att ha mycket mer att gå på än "svart Fujitsu"), och för bara någon månad sen började jag hitta en del bilder. Som nämns i Imgur-albumet där så stod det verkligen inte "MikroMikko" på min någonstans, men det sökordet har hjälpt med att få fram många fler bilder på vad som helt klart är samma maskin. Vore fortfarande kul att veta mer om den.

https://i.imgur.com/b2C1kON.png

Skrev lite tidigare i denna tråd och vi hade också denna häftiga svarta dator. Komplett paket med dator, skärm och högtalare, allt i svart.
"Fujitsu ICL Indiana" hette datorn. Såg ut exakt så här: (Vi hade dock en annan skärm vill jag minnas, men datorn såg ut enligt bilden..
100% säker på att vår modell hette just "Indiana". Det har etsat sig fast i mitt huvud genom alla år

EDIT: Vi hade dock en Pentium 75Mhz, sjukt cool på sin tid
EDIT2: Kul att dom skrev ut "Low radiation" på skärmen

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torzelan:

Min första helt egna dator köpte vi av en vän till familjen som skaffat nytt, jag betalade hälften och päronen andra halvan (någon slags present måste det varit). Det var en häftig svart Fujitsu-maskin (helt paket med skärm, högtalare etc) med några hårdvaruuppgraderingar (tror jag, ännu inte hittat information om originalmodellen). Har inget eget foto på den från den tiden, men en enda teckning från en skoluppgift som gick ut på att rita våra egna rum:

https://i.imgur.com/WGRNMQM.jpeg

Googlat lite av och till i flera år(!) för att hitta vad det var för dator egentligen (var svårt utan att ha mycket mer att gå på än "svart Fujitsu"), och för bara någon månad sen började jag hitta en del bilder. Som nämns i Imgur-albumet där så stod det verkligen inte "MikroMikko" på min någonstans, men det sökordet har hjälpt med att få fram många fler bilder på vad som helt klart är samma maskin. Vore fortfarande kul att veta mer om den.

Såg bilden och tänkte direkt "Fujitsu".
Vilket ju inte är så konstigt då "MikroMikko" tillverkades av Nokia som gick ihop med ICL för att sedan bli köpta av Fujitsu och kallades "Fujitsu ICL".
Och Fujitsu ICL behöll mycket av designspråket

Permalänk
Medlem

Commodore 128, med 1571 discdrive 😁

Permalänk
Medlem

ABC 800 med färgskärm och diskettstation

Permalänk
Medlem

Familjen hade en C64 men min första egna dator inhandlades begagnad 1992, en Amiga 500

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Som många andra, en C64, med bandstation..kopplad till tvn. Den första riktiga datorn var en 386a.....gud vad kul det var med datorer då. Utvecklingen var helt otrolig, känns som det hände lika mycket på ett år då som det gör på fem år nu...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Pentium II 233MHz

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Medlem

Min första dator var en 486:a sx 25 med hela 4 MB ram. Mitt första sommarjobb så köpte jag ett ljudkort, ett soundblaster 16. Älskade den datorn. Spelade monkey island och Sam and max utan ljud men blev helt golvad av Kyrandia 3 malcoms Revenge.

Permalänk
Medlem

386DX 40mhz 2mb RAM uppgraderades till 4mb, grafikkort uppgraderades senare, 14" skärm.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

486dx2 66MHz med 8MB ramminne, 400MB hårddisk och diskettstation var min första egna dator. Endast DOS installerat.

Ganska kul att tänka på hur mycket som hänt.
Min dator idag har inga mekaniska komponenter förutom fläktarna jag har inte ens haft ett chassi med CD plats på flera år nu.
Bara mitt ramminne är 40ggr större idag än min första hårddisk som ex.

Samtidigt tycker jag att datorerna i grunden inte är så himla olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Skrev lite tidigare i denna tråd och vi hade också denna häftiga svarta dator. Komplett paket med dator, skärm och högtalare, allt i svart.
"Fujitsu ICL Indiana" hette datorn. Såg ut exakt så här: (Vi hade dock en annan skärm vill jag minnas, men datorn såg ut enligt bilden..
100% säker på att vår modell hette just "Indiana". Det har etsat sig fast i mitt huvud genom alla år

https://live.staticflickr.com/4164/34722323495_65705591bc_b.jpg

EDIT: Vi hade dock en Pentium 75Mhz, sjukt cool på sin tid
EDIT2: Kul att dom skrev ut "Low radiation" på skärmen

Grymt!! Ja precis den lådan/CD/floppy (fränt att de verkar hängt med, med bara smärre logo-ändringar, i många olika modeller!), men också en sån skärm som på bilderna jag hittade. Nu när du säger det så har jag sett "Indiana" också en del i mina efterforskningar, däremot är det inget jag minns - men vem vet, så länge sedan...

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem

Atari 600XL, 16KB med cartridge.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Victor 286:a, 7MHz processor, 15 MB hårddisk i slutet på 80-talet. Monokrom skärm. Enda spelet var Tetris samt Hitchikers guide to Galaxy på diskett. Det senare helt textbaserat.

Permalänk
Medlem

En mycket äldre kusin byggde ihop en dator till min pappa. Minns att jag spelade harry potter 2 på den och att spelet alltid frös på exakt samma cutscene utan möjlighet att fortsätta. Har alltid undrat vad problemet var. RAM?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

Jag och mina bröder delade på en C64. Min första egna dator var en Amiga 500 och första pc:n var en 486 dx2 66 med 4 Mb i ram, 2 Mb local-bus grafikkort och 420 Mb hdd året var 1994.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk

Första datorn va en C64a sen fick jag en Macintosh 460. Tider det

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

486 SX 25 Mhz, 4Mb RAM sedan uppgraderad till 8 och 16. 400 Mb HD. Spelade mycket Tetris, Commanche och Asteroids på den

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Amiga 1000

Pappa köpte en Amiga 1000. Vi ritade i deluxe paint och programmerade Basic. Spelade Test Drive och Gina Sisters.

Permalänk
Medlem

C64 och sedan en Amiga 500 efter några år. BBS scenen och Fairlight det var grejer det..

Permalänk

Osäker då jag var rätt liten, men den var dyr och vi uppgraderade ram minnet från 16->24 MB sen. Om jag minns rätt körde processorn i 75 Mhz. Då fungerade Starcraft helt okej vilket var riktigt kul Väldigt meckigt med lan på den tiden. En kompis hade 2st datorer och vi kopplade ihop på något sätt, men lätt var det inte. Både pga okunskap, men nu är allt i princip plug and play, bara koppla in och köra.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

C64

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Rent tekniskt sett var det en C64 men jag började fastna i datorer när familjen köpte en PC.

486SX 25mhz är det jag minns innan uppgraderingarna började

Permalänk
Medlem

En Ericsson PC som farsan vann i en utlottning på jobbet.
Den var då närmast uråldrig (94-95 kanske) men vi hade skitkul med PQ, Larry, Kings Quest osv på fosforskärmen.
Det blev startskottet, sen bara drällde det av datorer hemma

En sån här var det:

Permalänk

286a med turbo-knapp från typ 7 mhz till 12 mhz 640k i ram haha

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Medlem

Amiga 1000.
Som den på bilden, men monitorn hade en lite annorlunda powerknapp om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

mins ej namnet men det var en compaqt dator i alla fall