Permalänk
Medlem

MySQL problem!

Hej!
Jag kör Apache med PHP och har installerat MySQL. Jag kan starta servicen och så, men när jag försöker connecta med root och mitt lösenord så går det inte för jag har ingen behörighet.

C:\Program Files\mysql\bin>mysql -u root -p
Enter password: *****
ERROR 1045: Access denied for user: 'root@127.0.0.1' (Using password: YES)

<?php $link = mysql_connect("localhost", "användarnamn", "lösenord") or die("Could not connect: " . mysql_error()); print ("Connected successfully"); mysql_close($link); ?>

Denna koden ger i webläsaren:

Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'root@127.0.0.1' (Using password: YES) in c:\my.php on line 2
Could not connect: Access denied for user: 'root@127.0.0.1' (Using password: YES)

Tacksam för svar!

Visa signatur

must!

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, jag kan inte tänka mig något annat än att du antingen anger fel lösenord eller att du inte satt något lösenord på root-användaren.

Permalänk
Medlem

Självklart är det något fel med användarnamn/lösenord precis som Kennel säger. Testa helt utan användarnamn och lösenord i scriptet, det ska funka om du kör sidan lokalt och inte har ändrat användare i MySQL.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är under Windows, men på UNIX-system räknas inte 127.0.0.1 som localhost, och den kollar hostnamet på anslutande klient, så om du har gett tillgång till root@localhost kommer inte root@127.0.0.1 in, men det kanske enbart är på UNIX-system där du inte behöver ansluta med TCP-sockets utan där man som standard ansluter med UNIX-sockets. (--host=localhost skulle nog lösa det problemet)

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."