Permalänk
Medlem

Något du kan prova nästa gång det händer är att göra en BIOS flashback, se bara till att förbereda en USB-sticka med en BIOS på.
Försök få tag på USB-sticka med mindre mängd lagringsutrymme då dessa är enklare att ändra format på till FAT32.

https://rog.asus.com/technology/republic-of-gamers-motherboar...

OM det skulle fungera så är det ett tecken på att BIOS av okänd anledning blir korrupt.

Hade det inte varit för att jag sprang på denna länk: https://www.gamersnexus.net/guides/3590-dont-run-z490-motherb...
så hade jag gissat på att problemet potentiellt varit relaterat till DP eller USB-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik-01:

Jag förstår inte vad ni menar exakt med att köra utan chassi. Efter jag fått tillbaka datorn har ju datorn fungerar varje gång. Jag har spelat i ca 2-3 dagar och datorn har fungerat, men efter dessa dagar har problemet kommit tillbaka, det är så det varit alla dessa 7-8 gånger. Funkar-fel-service-funkar-fel osv. Ska jag köra utan chassi i flera dagar?

Det är jordade eluttag.

Inget fel på kablar, har bytt några gånger.

Datorn har stått på andra ställen, samma fel.

Det är distanser. Även inet som har monterat distanserna.

du kan köra moderkortet liggnas på ett bord, eller ett kartong för moderkortet samt och koppla in alla tillbehör som nätdel osv och köra utan chassi testa köpa annan grenutag mm och testa annan chassi om möjligt så hade jag gjort. samt använder du antistatisk armband när du jobbar med datorn ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Be om ett annat likvärdigt moderkort nästa gång du skickar in den.

Permalänk
Medlem

Du har gjort ett flertal förändringar i ditt system mellan att det gick stabilt i ett år och nuvarande bestyckning.
Så vitt jag förstått korrekt rör det sig om:
Byte av moderkort, byte av cpu och utökning av minnesmoduler samt byte av PSU.
Utöver detta så aktiverar du XMP profilen.

Här kommer lite grundfrågor:

Har du testat att köra datorn utan att aktivera XMP profilen och om du gjort det, betedde sig datorn på samma sätt?

Har du testat att endast köra datorn de två ursprungliga minnena med/utan XMP, hur beter sig datorn då?

Har du kvar det gamla moderkortet och cpun så du kan testa minnen, PSU, GPU etc med dom delarna?

Mina initiala tankar:
Dina minnen är kompatibla med moderkortet och cpun, men enligt länken https://pangoly.com/en/review/asus-rog-strix-z490-f-gaming/co... så nämns endast kombinationen 2st 8GB moduler, inte 4st 8GB moduler.
Edit: Jag noterade att den informationen inte kom från trådskaparen.

Ju fler minnen och desto högre mhz/lägre timings dessa körs i desto högre last blir det på minneskontrollern i processorn och beroende på hur moderkortet är utformat så kan man få problem med att minneskontrollern inte orkar med att boota systemet.
( Här har du en video som beskriver detta på ett bra sätt: https://www.youtube.com/watch?v=zxGqGCtPxn4&t=269s )

Jag har aldrig sett ett sådant problem ha sönder moderkortet, där emot så har jag stött på problem där moderkortet endast ger diagnoskoder (ingen bild dvs) och hamnar i en evig boot-loop där maskinen stängs av i ca 2 sekunder för att sedan boota i 15 sekunder (utan bild) och sedan loopar tillbaka till att stäng av sig i ca 2 sekunder osv.

För mig så fullvarvade fläktarna endast tillfälligt vid varje bootförsök, men inte konstant.
Men hela detta beteende skiljer troligen från moderkort till moderkort.

Detta problem inträffade aldrig medan jag använde maskinen utan endast när maskinen varit avstängd och skulle startas igen.
Så länge maskinen fick så påslagen så var den 100% stabil (jag körde därför maskinen ett par månader mellan varje omstart)

Sättet jag jag fick gå tillväga för att få liv i det systemet igen var att:

Gör datorn strömlös.
Ta ut alla minnesmoduler.
CMOS reset.
Boota datorn (utan minnen) och låta den köra minst en misslyckad boot med felkod.
Stäng av datorn, (bör göras strömlös), sätt i 1st minnesmodul.
Boota datorn och låta den göra en eller ett par bootförsök tills jag fick bild och kunde komma in i bios, verifiera att allt som har med minne är satt till auto och ingen XMP profil laddas och spara konfigurationen.
Stäng av datorn, (bör göras strömlös), sätt i minnesmodul 2 på rätt plats.
Boota datorn, verifiera att man får bild.

I mitt fall så kom jag efter mycket testade fram till att minneskontrollern i min cpu (intel) inte orkade att driva alla ett 4x8GB 2666Mhz kitt av CL16 minnen även om jag försökte köra dessa i 2133Mhz.

Så jag fick välja mellan dessa alternativ:
1. Köpa ny CPU och hoppas att det skulle lösa problemet.
2. Köpa nya minnen (2x16GB) och hoppas att det skulle lösa problemet.
3. Endast köra maskinen med 2st 8GB minnen i 2133Mhz.
4. Försöka att öka antalet minnesmoduler en i taget tills alla 4 modulerna var igång, om problemet uppstod igen så fick jag börja om.

Lycka till

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Alltså, jag kan köpa olika minnesfel, kompatibilitetsproblem etc etc, men sånt ska inte förstöra ett moderkort. Det går väl snarare som längst till att datorn inte fungerar via t ex konstanta loopar, men inte att den tar sönder moderkort/delar? Aldrig hört om nåt liknande i mitt liv. Därför tror jag det är något skevt med strömmen/chassit/tillbehör och skulle vilja att TS testar allt utanför chassit med så få grejer som bara möjligt inkopplat.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Anledningen till att vi säger att du ska köra utanför chassit är för att eliminera eventuella krypströmmar i chassit som kanske triggar något överspänningsskydd i moderkortet som gör att datorn stänger av och vägrar gå igång på ett tag.

Ram är enligt mig den största potentiella problemkällan.
SSD inte speciellt troligt för då hade datorn startat men fått fel vid laddning av tex OS, inte hindrat POST.
GPU, kanske, det är ganska enkelt att testa genom att bara testa annat grafikkort. Låna av polare?

Men börja med att ta ut allt ut chassit, lägg direkt på bordet, koppla in allt och starta genom att brygga power on pinsen på moderkortet med exempelvis en skruvmejsel (eftersom att du inte har någon startknapp, om det inte är så att du har ett moderkort med en fysisk startknapp på kortet).

Det kan tex vara en metallflärp i chassiet som ligger an mot moderkortet, en distans som inte sitter på rätt ställe tex inte har nåt motsvarande hål i kortet tex. Då det är så återkommande fel så är det ju chassiet som inte är bytt, samt elen.

Hade ett fall med en dator som stängde av sig om man stötte till den. Under felsökningen så visade det sig att om man knackade på moderkortet på ett visst ställe så stängde den av sig. Visade sig vara en skruv som hamnat under moderkortet o nästan kortslöt en matning till chassi. En hårddisk blev skrot under felsökningen, gillade inte att matningen försvann brutalt under drift. (fanns backup)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Alltså, jag kan köpa olika minnesfel, kompatibilitetsproblem etc etc, men sånt ska inte förstöra ett moderkort. Det går väl snarare som längst till att datorn inte fungerar via t ex konstanta loopar, men inte att den tar sönder moderkort/delar? Aldrig hört om nåt liknande i mitt liv. Därför tror jag det är något skevt med strömmen/chassit/tillbehör och skulle vilja att TS testar allt utanför chassit med så få grejer som bara möjligt inkopplat.

Jag håller med.
Jag missade TS kommentar om att maskinen stänger av sig helt, så i det läget skulle jag också rekommendera att lyfta ur komponenterna.

Reset av CMOS
Anslut Moderkort med CPU och kylare men utan ramminnen till PSU.
"Starta" maskinen
Verifiera om den stänger av sig eller om den stannar igång med felkod.
a, Inget liv alls i maskinen. (Moderkort, CPU eller PSU, testa med annat PSU för att utesluta det som felkälla)
b, Stänger av sig. (Moderkort, CPU eller PSU, testa med annat PSU för att utesluta det som felkälla)
c, Igång med felkod. (Lyssna/titta efter eventuella felkoder från moderkortet, om felkoden är om ramminne, anslut ett sådant och fortsätt)

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det kan tex vara en metallflärp i chassiet som ligger an mot moderkortet, en distans som inte sitter på rätt ställe tex inte har nåt motsvarande hål i kortet tex. Då det är så återkommande fel så är det ju chassiet som inte är bytt, samt elen.

Hade ett fall med en dator som stängde av sig om man stötte till den. Under felsökningen så visade det sig att om man knackade på moderkortet på ett visst ställe så stängde den av sig. Visade sig vara en skruv som hamnat under moderkortet o nästan kortslöt en matning till chassi. En hårddisk blev skrot under felsökningen, gillade inte att matningen försvann brutalt under drift. (fanns backup)

Har haft liknande problem men det är sällsynt. Felsökte en dator som har en massa konstiga problem samt stängde av sig, det visade sig att backplaten var installerad felaktigt och dom små metalflärparna inte var böjda rätt. En av dessa hade hamnat inuti en USB port. Alla problem löste sig efter jag böjt ut flärpen.

Permalänk
Medlem

https://www.clasohlson.com/se/Överspänningsskydd-6-...
eller köp ett på på amazon för under 200 kr. Min fastighet har problem med att elen så därför har jag överspänningsskydd till all min elektronik. Vilket gör att det luktar mindre bränt hemma hos mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PeÖ:

https://www.clasohlson.com/se/Överspänningsskydd-6-...
eller köp ett på på amazon för under 200 kr. Min fastighet har problem med att elen så därför har jag överspänningsskydd till all min elektronik. Vilket gör att det luktar mindre bränt hemma hos mig.

Låter underligt om inte det är fel på elnätet eller åska, är det fel på elnätet borde du åtgärda det i stället.

TS :Du skriver att du bytt nätdel, du har väl inte återanvänt kablage ? Och hur är datorn ihopbyggd sitter allt verkligen korrekt, har du bilder ?
Har någon annan fysiskt kollat att allt är korrekt monterat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Låter underligt om inte det är fel på elnätet eller åska, är det fel på elnätet borde du åtgärda det i stället.

TS :Du skriver att du bytt nätdel, du har väl inte återanvänt kablage ? Och hur är datorn ihopbyggd sitter allt verkligen korrekt, har du bilder ?
Har någon annan fysiskt kollat att allt är korrekt monterat ?

Nä jag har inte använt samma kablar när jag bytte nätaggregatet.
Fel på elen känns orimligt (då den är relativt ny) men jag ska absolut skaffa nya kopplingsdosor.

Datorn är rätt kopplad. Det är jag väldigt säker på eftersom det är inets servicetekniker som har satt ihop den dom senaste gångerna.

Jag har skickat tillbaka datorn än en gång till inet. Dom kommer att genomföra en omfattade service och eventuellt även prova byta PSU. Jag nämnde till dom att jag misstänker själv chassi eller ram men det avfärdade dom relativt snabbt. Men vi får se vad som händer.
Nya dosor ska jag i alla fall skaffa och jag ska oxå skaffa nytt headset då jag har en liten misstanke på dom oxå.

Permalänk

Var det så att problemen började innan du flyttade till hus eller fanns dom redan i din f.d lägenhet?
Du får snart börja lägga upp bilder men även fundera på det återkommande förslaget att testa allt utanför. Helt klart bekymmersamt fenomen efter bara 2-3 dagar.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Låter otroligt att du fått flera felaktiga MOBOs, felaktig CPU, felaktigt nätagg, felaktig kylare osv osv.
För att helt utesluta det, försök få tag på ett annat Grafikkort som du testar i riggen när du vet att den fungerar, alltså innan den pajar igen. Inte det lättaste att hitta ett graffe extra idag, men det känns verkligen tveksamt att så många prylar går sönder bara sådär.

En fråga, dör datorn när du använder den eller går den inte att starta efter du stängt av den?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En APC UPS är aldrig en dålig investering.

jo dom nya är ren och skär skit sedan APC blev uppköpta. Folk har slutat köpa dom, refurb av gammal APC eller annat fabrikat som gäller.
Ersatte min 12-13 år gamla APC Smart UPS 1500VA med den nyare ersättaren med LCD display.
Fläkten går i tid och otid, numera ska det kylas hela tiden även vid ladding osv inte bara när den går på batteri så sjukt störande och högljud mot den gammla vars fläkt bara går om den är i batteridrift.

Plasten i fronten har kass kvalite mot gamla.

Blev så efter APC blev uppköpta.
Priset gick upp och kvaliten ner.

Lite som att du skulle köpa en nätdel i agg med 360W, 70% verkningsgrad, 3000rpm fläkt och och 2 års garanti för 1200Kr som för 20 år sedan.
Helt otroligt uselt hur bakåt dom gått.

Har dock kvar min gammla då den nya inte lär leva nära lika länge, har byt kondingar i den gamla också, refurbs APC är ofta bättre val eller så ser man sig om efter bättre fabrikat.

Har också fått slänga i alla fall två budget APC ups'er som inte överlevt ett batteribyte.
Så nej blir inget mer APC för dom är numera skräp och det kostade mig 8KKr att inse.

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Var det så att problemen började innan du flyttade till hus eller fanns dom redan i din f.d lägenhet?
Du får snart börja lägga upp bilder men även fundera på det återkommande förslaget att testa allt utanför. Helt klart bekymmersamt fenomen efter bara 2-3 dagar.

Problemen var både i lägenheten och i huset. Nu kan jag inte ta några bilder då jag redan skickat datorn till inet.

Skrivet av KingCobra:

Låter otroligt att du fått flera felaktiga MOBOs, felaktig CPU, felaktigt nätagg, felaktig kylare osv osv.
För att helt utesluta det, försök få tag på ett annat Grafikkort som du testar i riggen när du vet att den fungerar, alltså innan den pajar igen. Inte det lättaste att hitta ett graffe extra idag, men det känns verkligen tveksamt att så många prylar går sönder bara sådär.

En fråga, dör datorn när du använder den eller går den inte att starta efter du stängt av den?

Ja jag tror inte jag får felaktiga, nått i datorn har ju bränt sönder dom på något vis är jag säker på.

Dom flesta gångerna har det varit så att jag inte får igång den efter jag har slagit av den tidigare.
2 gånger har det hänt att datorn slagit av sig själv när jag suttit och spelat på den.

Permalänk
Inaktiv

Hade en dator som visade sig ha fel på både moderkortet och grafikkortet, bägge med ungefär samma felyttringar. Det hjälpte inte att bara byta moderkort eller grafikkort, man var tvungen att byta bägge samtidigt.

Ett h-e att felsöka. Tog ett halvår innan jag fick ordning på det. Tipset är att testa varje komponent för sig i en annan (stabil) rigg.

Permalänk
Vila i frid

Själv har jag bara bra erfarenheter av APC, både före och efter uppköpet. Kör snik-APC själv hemma och lite större på de företag jag supportar.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att Inet faktiskt byter ut ditt moderkort varje gång? Du borde märka nått litet hörn med en markeringspenna eller finns kanske nått serienr. Be dom undersöka chassit och IO plåten också. Borde ju gå att prata med dom om nån sorts lösning istället för att hålla på fram och tillbaka.

Använder du eftermarknadskablar till ditt nätaggregat eller använder du dom tillhörande kablarna som följde med den nya PSUn?

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Är du säker på att Inet faktiskt byter ut ditt moderkort varje gång? Du borde märka nått litet hörn med en markeringspenna eller finns kanske nått serienr. Be dom undersöka chassit och IO plåten också. Borde ju gå att prata med dom om nån sorts lösning istället för att hålla på fram och tillbaka.

Använder du eftermarknadskablar till ditt nätaggregat eller använder du dom tillhörande kablarna som följde med den nya PSUn?

Jag är ju inte helt hundra på att dom faktiskt byter, men jag tror inte att dom luras.
Dom avfärdar mina idéer om att chassit kan vara boven.
Jag använder kablarna som förbereder med nätaggregatet.

Permalänk
Avstängd

Det jag läst: Felet kan vara vad som helst, vi kan bara gissa... Inte blir det bättre förutom nya bekymmer.
Kräv en ny dator som fungerar.

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik-01:

Problemen var både i lägenheten och i huset. Nu kan jag inte ta några bilder då jag redan skickat datorn till inet.

Ja jag tror inte jag får felaktiga, nått i datorn har ju bränt sönder dom på något vis är jag säker på.

Dom flesta gångerna har det varit så att jag inte får igång den efter jag har slagit av den tidigare.
2 gånger har det hänt att datorn slagit av sig själv när jag suttit och spelat på den.

En fundering.
I chassit, finns det en fläktcontroller?
Så du kan ställa olika hastigheter på chassifläktarna?

Har varit med om sådana som felar och drar massa volt rakt in i cpu.
Dessa gånger har dock cpu dött också,
Den åt även 2moderkort.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att dator nummer 1 funkade så borde det inte vara el-fel? Testa köra utanför chassit som många föreslår, och med andra RAM-minnen, kablar etc. Uteslutningsmetoden

Permalänk

Till er alla nyfikna!
Datorn har varit hos inet nu ett tag och dom har gjort tester och bytt ut olika delar, mb, PSU, ram osv. Dom fick fram samma fel. Datorn dog eller gick inte att starta. Dom har ingen aning om vad som är felet. Så dom kommer byta ut ALLA delar, inklusive chassi. Alltså skrota hela datorn och ge mig en helt ny. Med viss uppgradering, 2070 super finns inte längre så jag får ett 3060 ti kort ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik-01:

Till er alla nyfikna!
Datorn har varit hos inet nu ett tag och dom har gjort tester och bytt ut olika delar, mb, PSU, ram osv. Dom fick fram samma fel. Datorn dog eller gick inte att starta. Dom har ingen aning om vad som är felet. Så dom kommer byta ut ALLA delar, inklusive chassi. Alltså skrota hela datorn och ge mig en helt ny. Med viss uppgradering, 2070 super finns inte längre så jag får ett 3060 ti kort ist.

Fet WIN grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Fet WIN grattis!

Aye, håller med WIN!

Hur länge har du hållt på med att brottas med den här datorn?

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Aye, håller med WIN!

Hur länge har du hållt på med att brottas med den här datorn?

Typ 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik-01:

Till er alla nyfikna!
Datorn har varit hos inet nu ett tag och dom har gjort tester och bytt ut olika delar, mb, PSU, ram osv. Dom fick fram samma fel. Datorn dog eller gick inte att starta. Dom har ingen aning om vad som är felet. Så dom kommer byta ut ALLA delar, inklusive chassi. Alltså skrota hela datorn och ge mig en helt ny. Med viss uppgradering, 2070 super finns inte längre så jag får ett 3060 ti kort ist.

Gott

Synd bara att vi inte fick veta vad det var för fel...

Permalänk
Medlem

Grattis till en helt ny dator. Vilken lättnad för dig efter sex månader av skit.
Hur som har du lärt dig en jädra massa felsökande som är matnyttigt i framtiden. Så helt bortkastat är det inte. Om än inte en kul lärdom

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik-01:

Till er alla nyfikna!
Datorn har varit hos inet nu ett tag och dom har gjort tester och bytt ut olika delar, mb, PSU, ram osv. Dom fick fram samma fel. Datorn dog eller gick inte att starta. Dom har ingen aning om vad som är felet. Så dom kommer byta ut ALLA delar, inklusive chassi. Alltså skrota hela datorn och ge mig en helt ny. Med viss uppgradering, 2070 super finns inte längre så jag får ett 3060 ti kort ist.

TS kan du fråga vad Inet tror det var för fel? Låter som det var något med din dator som kortslöt allting? Kanske chassit?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Körde en dator med ett Asus prime moderkort och det brände efter två dagar efter att jag aktiverat XMP. Kommer aldrig använda det igen