Permalänk

Pc går sönder om och om igen

Hej! Jag har ett problem som upprepar sig gång på gång. Först beskriver jag alla komponenter sedan övergår jag till problem om uppgraderingar!

Köpte komplett dator från inet, en taurus gaming super:
Taurus chassi
Gpu: geforce rtx 2070 super, asus
CPU: i7 9700k
Mb: asus prime z390 -A
Kylare: corsair h60, vatten.
PSU: thermaltake series 2, 700 w.
Ram: 2x 8gb, 3600mhz, corsair cl18 vengence ddr4.
Hårddisk: samsung evo PRO 500gb. SSD.

Till datorn har jag oxå asus skärm, 360hz 24 tum.

Headset är Sony mdr 9:1 ljud med processor som man kopplar in med hdmi i gpu.

Efter ca 1 år valde jag att uppgradera datorn. Då köpte jag 2 st ramstickor likadana till. Sedan ett asus z490 rog strix -f. Och i9 10900k.

Efter någon dag slutade datorn fungera. Fläktarna gick på helfart och mb lös, skärmen visade ”no displayport”.
Skickade tillbaka till inet och dom hittade ett fel på mb och jag fick ett nytt.
Jag installerade det nya, men samma fel kvarstod med det nya mb. Så jag skickade tillbaka det och dom hittade ett fel, fick ett nytt mb av samma märke. Jag installerade det och det fungerade i ca 2 dagar. Sedan samma sak som förut, fläktarna gick, mb lös, och den här gången även en diod ”DRAM”.
Jag skickade tillbaka hela datorn och inet hittade fel på moderkort. Jag fick ett nytt likadant moderkort som dom provkörde, sedan skickade tillbaka till mig.

Jag uppgraderade datorn ytligare för jag börja tro att PSU var dålig. Köpte asus rog strix 1000w.

Efter ca 4 dagar slutade datorn fungera. ”No displayport”, fläktar på fullvarv, samt VGA på moderkortet lös.
Jag skickade tillbaka datorn till inet, dom hittade fel på moderkortet. Fick ett nytt, likadant.

Detta hände 2 gånger till på samma sätt, alltså ”no displayport, fläktar går, fast dessa gånger lös inga dioder.
Båda gångerna hittade dom fel på moderkortet och bytte det på garanti.

Sedan fungerade datorn i 1 dag. Nu börjar jag bli less. Datorn slutar fungera, och nu händer ingenting när jag trycker på startknappen, den är helt död.
Så jag skickar tillbaka datorn.

Dom hittar fel på moderkortet, byter ut det och testkör datorn i 1 dygn.
Sedan ringer dom och säger att allt fungerar. Sedan ringer dom 1 timme senare och säger dom hittade fel på processorkylaren. Dom byter den till en liiiiite nyare variant h80. Dom byter även processorn.
Denna gång bytte dom alltså 3 saker.

Nu har datorn fungerar bra i ungefär 1 vecka. Ikväll när jag skulle starta den så startade processorkylaren i 1-3 sekunder sen slår den av. ”No displayport” visas. Jag provar starta om den, samma sak händer, kylaren stänger av sig själv direkt efter jag startar datorn. Inga dioder lyser. Efter en snabb googling tar jag ut cmos batteri och väntar 10 min.
Sen stoppar jag tillbaka batteriet och nu startar datorn, fläktarna går på fullt, inga dioder lyser, skärmen visar ”no displayport” igen... så nu är datorn sönder ÄNNU en gång.

Jag gör ingenting med datorn förutom att jag ändrar xmp profilen till xmp 1. Inga större överklockningar alltså.
Det enda jag använder datorn till är att jag nyttjar Word och excell, och spelar för det mesta. (Call of duty).

Jag förstår inte varför datorn går sönder gång på gång. Allt ska vara kompatibelt, det har jag frågat inet om flera gånger.
Och varje gång jag skickar ner den ser dom den och kontrollerar. Men efter jag använt den en stund så slutar den att fungera. Jag har oxå frågat om jag borde uppgradera något tex kylare, ram osv. Men dom säger att det behöver jag verkligen inte.

Mina misstankar är:
1, det är något som inte är kompatibelt i alla fall.
2, chassit kanske inte är bra. Så att det på nått sett kortsluter någonting.
3, mitt headset kanske inte är kompatibelt av någon anledning. ”Förstår inte hur det skulle kunna va det”.

Annars har jag ingen aning. Jag skulle gärna vilja ha hjälp med detta. För imorgon kommer jag ringa inet igen och lämna in datorn, och jag önskar verkligen att detta mönster inte upprepas.
Tack på förhand!

Permalänk

Gick inte att posta i annan forumtråd*

Permalänk
Medlem

Oj oj.

Har dom specificerat vad som var sönder på moderkortet varje gång du skickade tillbaka burken?

Går det inte att få datorn utbytt efter så här många reklamationer?

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Oj oj.

Har dom specificerat vad som var sönder på moderkortet varje gång du skickade tillbaka burken?

Går det inte att få datorn utbytt efter så här många reklamationer?

Nä, en gång har dom sagt att moderkortet kortsluter. Men inte mer än så.
Jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga för att få datorn utbytt. Jag har ju uppgraderat en massa och många delar säljs inte längre. Samtidigt har jag plan i framtiden att skaffa 3080 kort. Men ja, någonting tycker man ju att dom borde göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kopplar du mer in till datorn?
Jag hade för ett antal år sedan en USB-3 hubb som brände moderkort för mig. Intressant nog var det också ett ASUS-moderkort.

Skrivet av xSean145:

Oj oj.

Har dom specificerat vad som var sönder på moderkortet varje gång du skickade tillbaka burken?

Går det inte att få datorn utbytt efter så här många reklamationer?

Gissar att eftersom TS köpt lösa delar och uppgraderat med så är det nog rätt svårt att häva köpet på hela datorn. Däremot kan man ju häva köpet på moderkortet. Då kan man ju testa ett annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad kopplar du mer in till datorn?
Jag hade för ett antal år sedan en USB-3 hubb som brände moderkort för mig. Intressant nog var det också ett ASUS-moderkort.

Gissar att eftersom TS köpt lösa delar och uppgraderat med så är det nog rätt svårt att häva köpet på hela datorn. Däremot kan man ju häva köpet på moderkortet. Då kan man ju testa ett annat.

Det som är inkopplat till datorn är:
Asus rog 360hz skärm
Mus
Tangentbord
Scuf controller (ps4)
Nätverkskabel
Processor till Sony mdr HW-700 ds.

Både skärm och hörlurar går till gpu

Permalänk
Medlem

Kan det vara elrelaterat, tex din grenkontakt eller något weird med chassit? (Prova koppla ihop allting o köra utan chassi).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Kör Bios defaults (dvs ingen xmp), ta ut alla ramstickor utom en och kör så ett tag för att verifiera stabilitet alt testa med andra minnen.
Har byggt hundratals datorer och aldrig haft så pass extrema krypströmmar i chassit att det påverkar stabilitet, men det är ju såklart inte helt uteslutet. Som ovan säger, testa köra utanför chassit.
Av erfarenhet att dömma så är det oftast ram som skapar alla dom riktigt konstiga problemen.

Permalänk
Medlem

Kan detta vara problemet?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Har du jordade elkontakter?

Använder du distanser för att hålla avstånd mellan moderkort och chassiplåt?

Permalänk
Medlem

det låter en del som ett elfel. Det kan var en kortslutning eller en krypström som ger problemen. Studerar själv el och just såna här fel tas upp att när saker hela tiden går sönder ska el kvaliteten kontrolleras.

Permalänk
Medlem

Kör moderkortet och hela kalaset utanför chassit helt. Koppla inte in någonting alls i datorn förutom det allra nödvändigaste. Typ skärmen bara. Har du fler än en minnessticka, kör bara en. Om det fungerar (vilket det antagligen inte gör eftersom inet kan se att det är något fel på moderkortet så du får antagligen ett nytt igen) så koppla in grejerna en efter en och testa datorn mellan varje del.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Jag förstår inte vad ni menar exakt med att köra utan chassi. Efter jag fått tillbaka datorn har ju datorn fungerar varje gång. Jag har spelat i ca 2-3 dagar och datorn har fungerat, men efter dessa dagar har problemet kommit tillbaka, det är så det varit alla dessa 7-8 gånger. Funkar-fel-service-funkar-fel osv. Ska jag köra utan chassi i flera dagar?

Det är jordade eluttag.

Inget fel på kablar, har bytt några gånger.

Datorn har stått på andra ställen, samma fel.

Det är distanser. Även inet som har monterat distanserna.

Permalänk
Medlem

Har ingen utbildning inom el men det låter ju som att problemet ligger utanför datorn. Kanske bäst att undersöka elfel som Axel95 säger?

Permalänk
Medlem

Sätt moderkort och allt som sitter på moderkortet på moderkortslådan. koppla in nätagget som vanligt på moderkort, grafikkort och H-diskar och kör den som en testbench. Sedan får du använda uteslutningsmetoden för att komma fram till problemet.

Permalänk
Inaktiv

Jag lägger min gissning på elfel också, skulle kunna vara återkommande strömspikar eller något annat tokigt.

Permalänk

Så fel alltså på moderkort, cpu, och vattenkylning. Helt otroligt! Allt är såklart möjligt.
Börja med minnesmodulerna, en i taget som @0verseer är inne på

Det räcker att de nya minnesmodulerna du köpte till är av exakt samma modellbeteckning men versionen på dina gamla skulle mycket välja skilja mot de nya.
Vad som då kan ske när XMP är aktiverat är att du får just instabilitet. Exempel v5.31 passar i minnesbank DIMM1 och DIMM3 och v8.31 passar i DIMM 2 och DIMM 4 men inte vice versa.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Logiken säger ju (eftersom datorn faktiskt gått sönder HOS Inet också) att det borde vara antingen RAM eller GPU eftersom du bytt typ resten under resans gång. Av dem känns det ju rimligare att GPU steker mb, men RAM kan ju skapa rejält konstiga problem.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag skulle låta usb-kontakter, hörlurs-uttag, etc i frontpanel vara urkopplade, det enda jag skulle låta vara inkopplat skulle vara "powerknappen".
Fungerar det utan problem en längre tid så är det fel på något i frontpanelen.

Permalänk
Medlem

Dör datorn när du använder den med bluescreen eller är det att datorn inte klarar att boota?

Tycker det låter som antingen ram fel eller ssd fel, att nått inte läses in korrekt. Har du testat att köra memtest?

En polare fick ibland starta datorn med en ram sticka för att sedan trycka i den andra efter boot, annars skulle inte datorn boota.
Var inte varje gång utan endast ibland vid upp start, visade sig att hans ena minne inte mådde riktigt hundra.

Så om ett ram minne börjar bli dåligt kan väldigt mycket skumma problem uppkomma innan det helt slutar fungera

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik-01:

Jag förstår inte vad ni menar exakt med att köra utan chassi. Efter jag fått tillbaka datorn har ju datorn fungerar varje gång. Jag har spelat i ca 2-3 dagar och datorn har fungerat, men efter dessa dagar har problemet kommit tillbaka, det är så det varit alla dessa 7-8 gånger. Funkar-fel-service-funkar-fel osv. Ska jag köra utan chassi i flera dagar?

Det är jordade eluttag.

Inget fel på kablar, har bytt några gånger.

Datorn har stått på andra ställen, samma fel.

Det är distanser. Även inet som har monterat distanserna.

Anledningen till att vi säger att du ska köra utanför chassit är för att eliminera eventuella krypströmmar i chassit som kanske triggar något överspänningsskydd i moderkortet som gör att datorn stänger av och vägrar gå igång på ett tag.

Ram är enligt mig den största potentiella problemkällan.
SSD inte speciellt troligt för då hade datorn startat men fått fel vid laddning av tex OS, inte hindrat POST.
GPU, kanske, det är ganska enkelt att testa genom att bara testa annat grafikkort. Låna av polare?

Men börja med att ta ut allt ut chassit, lägg direkt på bordet, koppla in allt och starta genom att brygga power on pinsen på moderkortet med exempelvis en skruvmejsel (eftersom att du inte har någon startknapp, om det inte är så att du har ett moderkort med en fysisk startknapp på kortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Kör Bios defaults (dvs ingen xmp), ta ut alla ramstickor utom en och kör så ett tag för att verifiera stabilitet alt testa med andra minnen.
Har byggt hundratals datorer och aldrig haft så pass extrema krypströmmar i chassit att det påverkar stabilitet, men det är ju såklart inte helt uteslutet. Som ovan säger, testa köra utanför chassit.
Av erfarenhet att dömma så är det oftast ram som skapar alla dom riktigt konstiga problemen.

Jag sätter mina pengar på detta också. Det är i princip alltid minnesjävlar som spökar när man har dessa problem.

Det faktum att TS benämner rakt ut diod "DRAM" avslöjar ju en del också.

Mitt tillvägagångssätt hade varit att koppla in datorn i ett annat uttag i ett annat rum för att utesluta dålig kontakt, och sedan följt ovan. Kör med en ramsticka åt gången, i varje RAM-port. Då kommer man säkerligen hitta en dålig sticka.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik-01:

Hej! Jag har ett problem som upprepar sig gång på gång. Först beskriver jag alla komponenter sedan övergår jag till problem om uppgraderingar!

Köpte komplett dator från inet, en taurus gaming super:
Taurus chassi
Gpu: geforce rtx 2070 super, asus
CPU: i7 9700k
Mb: asus prime z390 -A
Kylare: corsair h60, vatten.
PSU: thermaltake series 2, 700 w.
Ram: 2x 8gb, 3600mhz, corsair cl18 vengence ddr4.
Hårddisk: samsung evo PRO 500gb. SSD.

Till datorn har jag oxå asus skärm, 360hz 24 tum.

Headset är Sony mdr 9:1 ljud med processor som man kopplar in med hdmi i gpu.

Efter ca 1 år valde jag att uppgradera datorn. Då köpte jag 2 st ramstickor likadana till. Sedan ett asus z490 rog strix -f. Och i9 10900k.

Efter någon dag slutade datorn fungera. Fläktarna gick på helfart och mb lös, skärmen visade ”no displayport”.
Skickade tillbaka till inet och dom hittade ett fel på mb och jag fick ett nytt.
Jag installerade det nya, men samma fel kvarstod med det nya mb. Så jag skickade tillbaka det och dom hittade ett fel, fick ett nytt mb av samma märke. Jag installerade det och det fungerade i ca 2 dagar. Sedan samma sak som förut, fläktarna gick, mb lös, och den här gången även en diod ”DRAM”.
Jag skickade tillbaka hela datorn och inet hittade fel på moderkort. Jag fick ett nytt likadant moderkort som dom provkörde, sedan skickade tillbaka till mig.

Jag uppgraderade datorn ytligare för jag börja tro att PSU var dålig. Köpte asus rog strix 1000w.

Efter ca 4 dagar slutade datorn fungera. ”No displayport”, fläktar på fullvarv, samt VGA på moderkortet lös.
Jag skickade tillbaka datorn till inet, dom hittade fel på moderkortet. Fick ett nytt, likadant.

Detta hände 2 gånger till på samma sätt, alltså ”no displayport, fläktar går, fast dessa gånger lös inga dioder.
Båda gångerna hittade dom fel på moderkortet och bytte det på garanti.

Sedan fungerade datorn i 1 dag. Nu börjar jag bli less. Datorn slutar fungera, och nu händer ingenting när jag trycker på startknappen, den är helt död.
Så jag skickar tillbaka datorn.

Dom hittar fel på moderkortet, byter ut det och testkör datorn i 1 dygn.
Sedan ringer dom och säger att allt fungerar. Sedan ringer dom 1 timme senare och säger dom hittade fel på processorkylaren. Dom byter den till en liiiiite nyare variant h80. Dom byter även processorn.
Denna gång bytte dom alltså 3 saker.

Nu har datorn fungerar bra i ungefär 1 vecka. Ikväll när jag skulle starta den så startade processorkylaren i 1-3 sekunder sen slår den av. ”No displayport” visas. Jag provar starta om den, samma sak händer, kylaren stänger av sig själv direkt efter jag startar datorn. Inga dioder lyser. Efter en snabb googling tar jag ut cmos batteri och väntar 10 min.
Sen stoppar jag tillbaka batteriet och nu startar datorn, fläktarna går på fullt, inga dioder lyser, skärmen visar ”no displayport” igen... så nu är datorn sönder ÄNNU en gång.

Jag gör ingenting med datorn förutom att jag ändrar xmp profilen till xmp 1. Inga större överklockningar alltså.
Det enda jag använder datorn till är att jag nyttjar Word och excell, och spelar för det mesta. (Call of duty).

Jag förstår inte varför datorn går sönder gång på gång. Allt ska vara kompatibelt, det har jag frågat inet om flera gånger.
Och varje gång jag skickar ner den ser dom den och kontrollerar. Men efter jag använt den en stund så slutar den att fungera. Jag har oxå frågat om jag borde uppgradera något tex kylare, ram osv. Men dom säger att det behöver jag verkligen inte.

Mina misstankar är:
1, det är något som inte är kompatibelt i alla fall.
2, chassit kanske inte är bra. Så att det på nått sett kortsluter någonting.
3, mitt headset kanske inte är kompatibelt av någon anledning. ”Förstår inte hur det skulle kunna va det”.

Annars har jag ingen aning. Jag skulle gärna vilja ha hjälp med detta. För imorgon kommer jag ringa inet igen och lämna in datorn, och jag önskar verkligen att detta mönster inte upprepas.
Tack på förhand!

Ta bort all typ av XMP-profiler och kör stock.

De profilerna ställer bara till problem och gjorde att min dator kraschade titt som tätt. Kör allting i stock och se till att det fungerar stabilt innan du börjar överklocka!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem har du överspänningsskydd?Det kan vara en bra investering.

Permalänk
Medlem

låter ju onekligen som ett skumt jordfel. En datorlåda är komplex vad det gäller jord - framförallt om någon komponent har ett jordfel.

Du hade ju redan bytt PSU, så då kan vi räkna bort den - gissar då på lådan, t.ex att ngn usb-ports jordning hamnar mot chassijordning o nätdelen tolkar det som kortslutning och stänger av.

// LZ

Permalänk

Jag är tacksam för alla svar!
Den felsökningen jag gjort tidigare när datorn gått sönder på detta vis är:
Testat alla ramsitckor, 1 åt gången.
Prova utan gpu.
Nollställt bios.
Provat andra eluttag.(även flyttat från lägenhet till hus)
Koppla ur allt och in igen.
Rengjort CPU och kylare.

Jag har oxå provat att sätta tillbaka det gamla moderkortet och CPU och då fungerar datorn varje gång jag provat det.
Så jag är ganska säker på att det är just moderkortet som är stekt igen.

Det jag vill ha hjälp med är varför det blir ett återkommande problem. Jag kommer säkert att få ett nytt moderkort igen. Men jag vill gärna undvika att det oxå blir stekt efter en viss tid.

Jag ska kolla om det kan va så att det icke är jordade eluttag i alla fall.
Överspänningsskydd vet jag inte vad det är men jag ska koll upp det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik-01:

Jag är tacksam för alla svar!
Den felsökningen jag gjort tidigare när datorn gått sönder på detta vis är:
Testat alla ramsitckor, 1 åt gången.
Prova utan gpu.
Nollställt bios.
Provat andra eluttag.(även flyttat från lägenhet till hus)
Koppla ur allt och in igen.
Rengjort CPU och kylare.

Jag har oxå provat att sätta tillbaka det gamla moderkortet och CPU och då fungerar datorn varje gång jag provat det.
Så jag är ganska säker på att det är just moderkortet som är stekt igen.

Det jag vill ha hjälp med är varför det blir ett återkommande problem. Jag kommer säkert att få ett nytt moderkort igen. Men jag vill gärna undvika att det oxå blir stekt efter en viss tid.

Jag ska kolla om det kan va så att det icke är jordade eluttag i alla fall.
Överspänningsskydd vet jag inte vad det är men jag ska koll upp det!

Kör du samma minnen på det gamla moderkortet + CPU?

Kan du specifiera vilka minnen det är? med volt etc

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Kör du samma minnen på det gamla moderkortet + CPU?

Kan du specifiera vilka minnen det är? med volt etc

Ja jag använder samma minnen.
Det är corsair 4x 8 gb ddr4, 3600 mhz, cl18 vengence regn PRO amd.
1,35 v
288 pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik-01:

Ja jag använder samma minnen.
Det är corsair 4x 8 gb ddr4, 3600 mhz, cl18 vengence regn PRO amd.
1,35 v
288 pin.

Om det är dessa:
https://www.inet.se/produkt/5301807/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Så har vi iaf konstaterat att de är kompatibla med Z490-F Strix här:
https://pangoly.com/en/review/asus-rog-strix-z490-f-gaming/co...

så kompabiliteten är inga problem.

Om:

* RAM fungerar utan problem på annat MOBO+CPU
* Samma problem uppstår med samtliga RAM-stickor fastän de är i en i taget
* PSU är utbytt
* MOBO är utbytt flera gånger
* Annat uttag testat

Då skulle jag nästan vilja börja kolla på processorn....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Vila i frid

En APC UPS är aldrig en dålig investering.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Om det är dessa:
https://www.inet.se/produkt/5301807/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Så har vi iaf konstaterat att de är kompatibla med Z490-F Strix här:
https://pangoly.com/en/review/asus-rog-strix-z490-f-gaming/co...

så kompabiliteten är inga problem.

Om:

* RAM fungerar utan problem på annat MOBO+CPU
* Samma problem uppstår med samtliga RAM-stickor fastän de är i en i taget
* PSU är utbytt
* MOBO är utbytt flera gånger
* Annat uttag testat

Då skulle jag nästan vilja börja kolla på processorn....

Ja. Processorn är utbytt 1 gång. Även fast det inte visade något fel.