Amazon i Sverige sex månader senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Halkade in på amazon.se för att köpa ett par löparskor som de var överlägset billigast på (Saucony Endorphin Speed). Väljer jag storlek 40 EU i listan och trycker "Köp" och tittar på kundvagnen så visas produktnamnet med 38 EU i slutet av namnet. Frågade kundtjänst via chatt och fick rekommendationen att inte köpa eftersom man inte kunde vara säker på vilken storlek jag fick, om jag inte var redo att chansa och skicka tillbaka om det blev fel.

På amazon.de med exakt samma vara från samma återförsäljare så visas det rätt, så det känns som en översättningsmiss. Men hur kan man översätta en siffra fel? Känns som att den hämtar produktnamn baserat på fel artikelnummer eller nåt sånt, vilket känns som att den kollar fel i databasen. Känns ju fruktansvärt oseriöst.

De verkar haft exceptionellt mycket strul med översättningar, vet inte vad de använt för översättningsmotor men det har utan tvivel orsakat både en del skratt men också badwill för deras satsning i Sverige. Om det blir fel även på storlekar går det för långt kan jag tycka...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lidodido:

Halkade in på amazon.se för att köpa ett par löparskor som de var överlägset billigast på (Saucony Endorphin Speed). Väljer jag storlek 40 EU i listan och trycker "Köp" och tittar på kundvagnen så visas produktnamnet med 38 EU i slutet av namnet. Frågade kundtjänst via chatt och fick rekommendationen att inte köpa eftersom man inte kunde vara säker på vilken storlek jag fick, om jag inte var redo att chansa och skicka tillbaka om det blev fel.

På amazon.de med exakt samma vara från samma återförsäljare så visas det rätt, så det känns som en översättningsmiss. Men hur kan man översätta en siffra fel? Känns som att den hämtar produktnamn baserat på fel artikelnummer eller nåt sånt, vilket känns som att den kollar fel i databasen. Känns ju fruktansvärt oseriöst.

Något är seriöst fel med många av deras storleksfilter på kläder.
Jag försökte välja jeans med midjemått 34. Rimligtvis har de hundratals, bland deras tusentals, jeans med det midjemåttet.
Deras filter visar att de har tre par. När jag gick in på första träffen så fanns de inte i storlek 34... 😂 Men klickade jag mig bara runt själv hittade jag ju hur många som helst med storlek 34 såklart.

Så måste vara massa kopplingar av produktdata som skitit sig totalt känns det som.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Amazon.se intresserar mig inte det minsta, varför?

* Ett multimiljardföretag ska etablera sig proffsigt, Amazon var inte i närheten av proffsigt, snarare gravt amatörmässigt.

* Översättningen. Jag köper i regel inte en endaste produkt från företag som inte kan stava.

* Det kändes som att de lanserade endast för att bredda sitt imperium inte för att dom är bra.

Nej. Vi ska vara glada för de aktörer vi har idag och vi ska stötta dem och svensk handel i första hand, inget annat - eller ja, jag kommer göra det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Pissar på sina anställa så inget jag någonsin tänkt stödja.. Lägger gärna den extra hundralappen för något svensk företag.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det enda som är bra är deras enorma felprissättningar som dyker upp då och då, och man får faktisk varorna till skillnad från alla andra företag som oftast friskrivit sig från det

Hur hittar du dessa? Finns det något bra sätt eller sitter du och F5:ar

Permalänk
Medlem

amazon.se största konkurrent är tyska amazon.de och där handlar man ofta. Varför skall jag handla från svenska amazon.se som oftast är mellan 30-50% dyrare på exakt samma produkt i jämförelse med tyska amazon.de? Dessutom är produktutbudet större hos tyska amazon i jämförelse med lilla svenska amazon.se. Gillar tyskarna bättre och kan varmt rekommendera de. Är nöjd. Marknaden styr.

Permalänk
SpelClockers

Slit och släng saker har jag inget emot att handla där. Visserligen var det smidigt när dom skickade fel då dom bara skickade nytt utan retur men mer kostsamma saker vänder jag mig nog till svenska butiker som mest troligt vet vad dom säljer.
Kollade lite snabbt och deras översättningar verkar fortfarande vara katastrofalt dåliga, det hade varit bättre att bara ge oss originaltexten på vilket språk det nu är en google translate så kan man oftast pussla ihop vad saker betyder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skönt att slippa strul med moms/tull på en massa varor som inte fanns i sverige tidigare. Listan över saker jag köpt i år.
Jumper cables F2F 2.54mm
Multicomp HT-225D presstång med 30 AWG till 18 AWG trådstorlek
BESTOMZ 620 stycken Dupont pluggkit
Suunto Kompass KB-14/360R G COMPASS
StarTech.com USB 3.1 till 2,5 tum (6,4 cm) SATA III adapterkabel med UASP
IP-216/Hjul för lastkärra i massivt gummi, variation GB
Esenlong AM2315 I2C
Moser Li+pro 2 Hårklippare
MeanWell 312886 24 V 60 watt strömförsörjning, LPV-60-24

Samtliga produkter hade jag hellre köpt från Svensk ÅF men inte hittat eller så har prisskillnaden varit mycket stor.
En del av elektroniken finns säkert hos ehandlare på elektronik men jag tycker det är så sjukt svårt att hitta rätt produkt där.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med amazon är att de har udda prylar som man annars inte kan få tag på i Sverige. Typ reservdelar osv. Var nyligen tvungne att köpa en Logitech C922 webcam och där var faktiskt amazon billigast.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Undviker i största mån ifrån att handla ifrån Amazon men köper sådana saker som jag inte hittat någon annanstans eller grejer som kostar 1/3 jämfört med liknande produkter i Sverige.
Jag har köpt 4 grejer hittills. 1 till 3 veckor leverats med olika fraktbolag varje gång.

+
Många udda grejer.
Ofta bra priser på sagda udda grejer

-
Jävligt rörig sida. Svårnavigerad, obefintlig filtrering/sortering och kassa översättningar.
Lotteri varje gång om hur varan kommer fraktas och levereras.
Väldigt svårt att hitta någon info om säljare om det ens finns.

I höstas kunde jag välja faktura vilken jag inte verkar kunna göra nu.
Borttaget eller bara hos vissa försäljare?

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Inaktiv

Jag tyckte lanseringen var ganska kuk, oj jag menar kul*.

Permalänk
Medlem

Varför myser jag av detta?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag tyckte lanseringen var ganska kuk, oj jag menar kul*.

Du har inte fel.

Permalänk
Medlem

Å nej! Hur ska det gå för stackars ägaren Jeff bezos?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Handlar inte hellre från Amazon än någon annanstans, snarare tvärtom.
Enda gången jag handlar från Amazon är när priset är mycket bättre eller att de har en produkt som ingen annan återförsäljare har i lager.

Permalänk
Medlem

Amazon.se är nog sista sista valet om jag ska köpa något online.
Betalar hellre några kronor extra till en inhemsk aktör än att stötta ett företag vars hela affärsidé är att sparka på sina arbetare och aktivt se till att de inte får bättre villkor för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Var faktiskt hypad inför lanseringen av Amazon, men var ett fullständigt magplask.
Inga erbjudande, omöjligt att hitta något, plottrigt och dåligt med produkter på prisjakten.
Det enda jag har köpt var en usb till USB-C för occulus, som var felaktig prissatt.
Kanske en av de absolut sämsta hemsidorna jag har använt.

Permalänk
Medlem

Var nästan skrattretande dåligt när jag var på jakt efter ny TV, tex sökte man efter "LG OLED" så kommer det upp olika objekt men ingenstans stod det modellnamn eller årsmodell, hade alltså ingen aning om det var CX, BX, C9, B9 etc utan enda infon var bild och pris
Känns inte direkt som något man ska behöva typ maila till supporten och fråga om..

Permalänk
Medlem

Köpte ett Sata expansionskort då det inte fanns något vettigt jag ville ha i svenska butiker, dessutom ett par mindre kablage som inte borde kosta några pengar alls men som tyvärr gör det i svenska butiker.

Permalänk
Medlem

Har blivit 3st beställningar om jag minns rätt, dom 2 senaste var dels 1 halkskydd i storleksordningen 80x2.50 plus som alla svenska åf ville ha 300;- oh uppåt för. För ett jäkla halkskydd? Kollade Clas Ohlson, Biltema, Jula, Bauhaus, ellos, Jysk etc. Antingen missade jag nåt uppenbart, men alla var för små. Närmast kom Åhléns som begärde 299,- för nåt handvävt tjotahejti i Tyskland….återigen för ett jäkla halkskydd? Dessutom fattades det ändå 30cm. Amazon hade då ett 300x90 för 90;- plus frakt. Så under 150:- i alla fall.
Senaste köpet var ett kryptonite keeper 170cm kättinglås där dom var överlägset billigast, dom flesta få verkar mest sälja dom kortare varianterna. Tanken är att jag ska flytta mitt Abus Bordo till elscootern och kedja fast min cykel i cykelrummet med ett kryptonite fahgettaboudit kättinglås. Än så har cykelgear ett hyfsat pris, men är dom billigast så….
Priset avgör ju för plånkans skull tyvärr i slutänden, om det inte är datordelar då jag håller mig till svenska åf.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tyvärr är jag inte förvånad. För min del så är utbudet så torftigt på den svenska domänen jämfört med t.ex. amazon.de så jag väljer i 9/10 fall att beställa därifrån istället.

Permalänk
Medlem

Håller med om att deras sökindex verkligen är förlegat till 90talet, alternativt internets första sajter.
Ofta så går det inte att hitta det jag handlat, utan har alltid börjat med en googlesökning som lett mig till dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

"Jag både hoppas och tror att beteendet är så pass starkt, att svenskar kommer fortsätta vilja använda Prisjakt för ärliga jämförelser som inte görs av en butik eller marknadsplats – som ju bara listar sina kunder."
Haha vilken dubbelmoral, många saker som jag har kollat på prisjakt och oftast visar de inte amazon's priser.

Reagerade också på detta. Vad menar Prisjakt med "beteende" i detta fallet? Är det att vi Svenskar skulle vara dumma i huvudet och följa något invant "beteende" där vi bara accepterar att allt är lite dyrare i Sverige jämfört med andra länder.

Vad Prisjakt menar med "ärliga jämförelser" är också något oklart. Prisjakts jämförelser är ju knappast "ärliga" eftersom de listar bara sina kunders priser. Det är ju liksom hela deras affärsidé.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CrazyDriver:

Reagerade också på detta. Vad menar Prisjakt med "beteende" i detta fallet? Är det att vi Svenskar skulle vara dumma i huvudet och följa något invant "beteende" där vi bara accepterar att allt är lite dyrare i Sverige jämfört med andra länder.

Vad Prisjakt menar med "ärliga jämförelser" är också något oklart. Prisjakts jämförelser är ju knappast "ärliga" eftersom de listar bara sina kunders priser. Det är ju liksom hela deras affärsidé.

Han syftar på att vi i stor utsträckning använder prisjämförelsesidor helt enkelt.
Prisjakt och pricerunner är mer välanvända i Sverige än vad motsvarande tjänster är i andra länder.

Angående "ärliga" så ska jag inte försvara ordvalet men det han menar är väl just motsatsen toll det du säger: de listar både betalande kunder och de som inte betalar. (I motsats till t.ex. butik eller marknadsplats som bara listar priser på produkter de säljer.)

(Bara förtydligar vad han syftar på här, vilket inte är samma sak som att jag ger medhåll.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Att Amazon PRIME inte har lanserats kan delvis bero på att Amazons avdelning i Sverige insett att de inte kan kräva samma slaviska arbetsförhållanden av förarna - varken de hos PostNord eller någon annan kurir - för att kunna erbjuda denna köpupplevelse av "Gratis frakt framme nästa arbetsdag". Den verklighet många av oss här insatta känner till om amerikanska Amazon är en främmande verklighet för många genomsnittliga Mellostittande svenskar.

Jag säger inte emot dig. Men jag är inte så säker på att andra är mycket bättre. Jag beställde nya linser igår (söndag) från 2 olika företag då priserna skiljde för styrkorna på mitt vänstra och högra öga. Paketen, från 2 olika företag alltså, skickades båda igår på söndag. Kom fram idag måndag vid lunch. Standard gratisfrakt med, tror jag, Postnord. Jag förstår att folk har bråttom, men känns rätt dumt att lagerpersonal ska *tvingas arbeta söndagar för att jag ska få mina linser på måndag, knappast som att linser tar slut helt plötsligt. Jag har under några år i bemanningsbranschen jobbat på flera lager, en del ganska stora, och arbetet blir mer tidspressat år efter år, har haft unga kollegor i 20-årsåldern som fått springa för att hinna med - och ändå inte nått dagens kvot.

De stressade UPS, Bring, osv, chaufförer jag ser i grannskapet varje dag är säkerligen överhopade av arbeten, jag tror inte Amazon Prime failar på kurirerna utan snarare på lagret samt lönsamheten. Amazon Sverige är som sagt ganska litet fortfarande.

*jaja, jag inser att många studenter exempelvis tycker det är skönt att jobba söndag, då man då tjänar ganska bra till skillnad från vardagar på lagret.

F.ö har jag beställt saker lördag kväll från Amazon.de som kommit hit på måndag, och då alltså utan prime eller snabbfrakt, vanlig gratisfrakt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jahapp, då har de klantat sig för mig också. Skulle hämta ut ett paket i dag, men när postombudets kille kollat paketet säger han att det står ett helt annat namn på paketet. "Det står ett väldigt konstigt namn på paketet..."
Postnords kundtjänst är förstås inte öppen när flest människor är ute och nyttjar deras tjänster, och Amazon har INTE TELEFONKUNDTJÄNST!!!

Så nu får paketet ligga kvar tills det skickas tillbaks, antar jag. Så förbannat dumt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jahapp, då har de klantat sig för mig också. Skulle hämta ut ett paket i dag, men när postombudets kille kollat paketet säger han att det står ett helt annat namn på paketet. "Det står ett väldigt konstigt namn på paketet..."
Postnords kundtjänst är förstås inte öppen när flest människor är ute och nyttjar deras tjänster, och Amazon har INTE TELEFONKUNDTJÄNST!!!

Så nu får paketet ligga kvar tills det skickas tillbaks, antar jag. Så förbannat dumt!

Varit i kontakt med deras telefonkundtjänst förra veckan, var 0 minuter kötid då jag ringde in. Var en kille som jobba hemifrån och pratade Svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bboy-basil:

Varit i kontakt med deras telefonkundtjänst förra veckan, var 0 minuter kötid då jag ringde in. Var en kille som jobba hemifrån och pratade Svenska.

Efter en lång tids letande hittade jag att man kunde skriva in sitt nummer och bli uppringd. Helt otroligt kasst, men jag fick kontakt med en person till slut. Jävla skräpföretag som inte har ett öppet kontaktnummer.

Det visade sig att deras skitsystem lagt in fel mottagarnamn på min försändelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Trots en halvtimme med kundtjänsten i måndags och löften om att de ska fixa så rätt namn hamnar på paketet och att det ska prata med Postmord, så var det fortfarande fel namn på paketet nu när jag försökte hämta ut det på nytt. Vilken förbannat jävla skitföretag Amazon är! Undvik, undvik, undvik!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2!

Precis pratat med PN, och tydligen är det inte ens min adress på paketet, utan puckona på Amazon har alltså satt mitt användarnamn och postombudets adress på paketet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S