Vilka VR-spel ska man kika närmare på?

Permalänk

Vilka VR-spel ska man kika närmare på?

Impulsfingret tryckte här om dagen hem en Quest 2.

Är helt ny inom VR-världen och har än så länge enbart testat google earth och inget mer.

Jag har dock lyckats koppla upp mig till datorn och har tillgång till steam via virtual desktop.

Då jag inte har någon större erfarenhet av VR än så har jag inte utforskat så mkt av spelutbudet än.

Tänkte därmed höra med er som är lite mer inne i denna värld om ni har tips på spel som man ska kolla extra på?

Kan tänka mig skräck, fps, sport och även co-op/pusselspel kanske som man kan spela med kompisar som inte har VR.

Alla tips/förslag mottages varmt för att komma igång med spelandet!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Keeper of the Bamse

Half Life Alyx är ju självklart!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett spel som jag tyckte var rätt så roligt var AFFECTED: The Manor
https://www.oculus.com/experiences/quest/2967784573246968/?lo...

Permalänk
Medlem

Beat saber!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Vad gäller pusselspel så tyckte jag om The Talos Principle VR mycket. Det är inget VR-spel i grunden utan har portats dit efteråt, däremot utspelar det sig i virtuell verklighet så det känns som en ganska naturlig matchning.

Har dålig koll på spel där det går att spela med folk som kör utan VR, men Star Wars: Squadrons är ett sådant exempel. Keep Talking and Nobody Explodes ett annat.

Sport: Thrill of the Fight, Blaston, Eleven: Table Tennis
Musik/rytm: Beat Saber

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Raw data för action med polarna. Eller DoomVR. Alyx är en no brainer!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Och google earth!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Oj vilken snabb respons! Mycket uppskattat!

Jag ska kolla in alla era förslag och se vad som kan se intressant ut.

Tar såklart emot fler förslag om ni har så jag kanske kan bygga upp ett litet bibliotek med vr-spel så jag har spel ett tag framöver att gå igenom

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Givetvis är Alyx en pärla, men den åtnjuts bäst om några dagar när du känner dig bekväm nog för att spela med kontinuerlig förflyttning. Fram tills dess rekommenderar jag "The Lab". Det är demomjukvaran som Valve släppte när Vive kom ut. Det är en uppsättning mycket polerade små upplevelser, bland annat ett pilbågsspel som jag brukar använda om någon vän vill testa VR. Jag har för mig att Oculus har gjort en trevlig, gratis, demomjukvara också, men den har jag bara spelat via ReVive.

Beat Saber, mycket roligt musik- och rytmspel. Behöver knappt en introduktion, ungefär som VRs guitar hero.

Skyrim VR är Skyrim, men i VR. Det är en relativt dålig port, men det är ett fantastiskt att gå runt i den världen i VR. Kräver dock att du inte blir åksjuk och jag tror detta är det värsta spelet i det avseendet. Inte så välpolerat, men oändligt innehåll.

Star Wars Squadrons är ett ganska kul. Det är ett flygspel där man åker runt i ikoniska Star Wars skepp. Mer djup och mekanik än man kanske anar, stödjer dock inte VR-kontroller så det är "bara" som att sitta i en cockpit.

Windland 2 är ett spel som kretsar kring att slänga sig runt med rep. Det är en avskalad upplevelse där man är i en tecknad värld och har två hookshots som man kan fästa i världen och sving runt. Helt otroligt spel, och ganska långt. Dock är standardinställningen så att repen man skjuter ut automatiskt drar in en. Vill man svinga runt mer som Spiderman så kan man dock ändra det i inställningarna, vilket man borde.

I Expect You To Die är ett sittande pusselspel. Man sätter sig i en stol och påbörjar ett spionage-uppdrag där man löser pussel i sin omgivning. Lite som ett escape room, men i VR. Det är medium-långt och riktigt kul. Kontrollerna är lite ovanliga, men efter några minuter känns det rimligt.

Space Pirate Trainer är ett kul skjutspel där man står på en plattform och kämpar mot drönar som flyger runt framför en. Dels måste man träffa dem med en variation av vapen men man måste också akta sig för de långsamma skotten de skjuter mot en.

Moss är ett supermusig äventyrsspel i tredjeperson där man hjälper en liten mus slåss mot en magisk orm. Ganska kort så kanske inte värt det till fullpris, men mycket bra.

Superhot VR är ett spel med nästan samma mekanik som vanliga Superhot men med nya anpassade banor. Mycket kort och mycket dyr. Det är en häftig upplevelse, men inte värt priset till fullpris.

ViveCraft är en VR-port för Minecraft som är mycket välgjord. Om du gillar Minecraft, och äger en kopia av spelet, så är det värt att testa. Även om man kanske inte bygger nästa Hogwarts i Vivecraft så är det fantastiskt hur den världen förändras av VR. Gratis om du äger Minecraft.

Det finns mycket bra spel. Givetvis ska man spela Half Life Alyx, det spelet är på en helt annan nivå. Även de korta upplevelserna som finns i The Lab borde alla spela igenom någon gång. Av det jag skrivit är nog Windlands 2 och I Expect You To Die de spel som jag håller högst jämfört med hur ofta andra talar om dem. Om du fastnar för Skyrim kommer du aldrig få slut på innehåll i alla fall.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Oj vilken snabb respons! Mycket uppskattat!

Jag ska kolla in alla era förslag och se vad som kan se intressant ut.

Tar såklart emot fler förslag om ni har så jag kanske kan bygga upp ett litet bibliotek med vr-spel så jag har spel ett tag framöver att gå igenom

Det roligaste jag har hittat på Quest 2 egna shop är Eleven table tennis, gillar man pingis är det skit kul.
Betydligt roligare än Beat Saber iallafall.. Och liknande "träning" synd att det bara är skitmusik I Beat Saber.
Annars finns det andra bollsporter på host host Kornhub

Bästa gratis spelet jag har testat är Valves The Lab, skulle nästan rekommendera det som första spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Det roligaste jag har hittat på Quest 2 egna shop är Eleven table tennis

Vette fan om jag skulle hoppa in på Eleven direkt om man inte spelat några av de tio som kom innan. Om man bryr sig som storyn så borde man i alla fall spela Three water polo och Eight disc golf innan för att få koll på karaktärerna. De bytte hur kontrollerna fungerar när de släppte Six skeet shooting och då gick de igenom dem bäst, så det kanske är värt att köra om man är ny.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Boneworks är det spel jag spelat ungefär tio gånger mer än något annat spel i VR.

Man får akta sig lite för åksjuka bara. Ta pauser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vette fan om jag skulle hoppa in på Eleven direkt om man inte spelat några av de tio som kom innan. Om man bryr sig som storyn så borde man i alla fall spela Three water polo och Eight disc golf innan för att få koll på karaktärerna. De bytte hur kontrollerna fungerar när de släppte Six skeet shooting och då gick de igenom dem bäst, så det kanske är värt att köra om man är ny.

Permalänk
Medlem

Jag har dock undrat länge varför det heter Eleven? Är det en ping pong term?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag har dock undrat länge varför det heter Eleven? Är det en ping pong term?

Yep, först till 11 poäng vinner ett set. Om båda når 10 poäng så vinner den som får två poängs ledning.

Permalänk
Medlem

Eleven har ingen story vad jag vet. Var menat som skämt antar jag

Alien isolation med Mother modden. Kommer aldrig någonsin bli klar men jag genomled vorpx och det gav något.

Superhot vr. Enkelt men genialt.

Solus project dock tröttnade jag efter ett tag. Lone wcho.
Asgard wrath. Subnautica.

Half life Alyx är lite tråkigt men verkar som man måste köra det för allmänbildning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Kort spel men hittar du billigt så rekommenderar jag Batman Arkham VR.

Direkt på VR-enheten, Vader Immortal. Sällan Star Wars har varit så inlevelsefullt. Finns i 3 delar.

Alyx är en självklarhet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag började med The Lab/Beat Saber.

Körde sen det fantastiska Alyx, sedan Lone Echo som också var bra. Men lite avkapat. Längtar till 2:an i år.

Har inte hittat nåt riktigt i samma klass sedan. Provar nu Red Matter.

Permalänk
Avstängd

Accounting är kul om man gillar sjuk humor, gratis också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

synd att det bara är skitmusik I Beat Saber.

Det finns ju hur mycket musik som helst! Men eftersom du skriver så antar jag att du spelar Oculus versionen och inte orkar kringgå alla hinder de slängt upp mot modding.

Jag har både Oculus versionen som mest används för att visa familj och vänner on the go, och steam versionen med mod support som faktiskt spelas.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Om du har ratt och pedaler kan jag rekommendera racing spel, Iracing, ACC, Automobilista2 bla.

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem

Förutom spel som redan nämnts kan jag tipsa om.

Walking Dead: Saints and Sinners
Population One (Battle Royale spel)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2