Permalänk
Medlem

En viss personalbesparing blir det nog av självskanningen. Den stora vinsten är dock rent arbetsmiljömässig. Att sitta i en kassa är väldigt slitsamt för lederna i framförallt armar och axlar. Det är många som slitit ut sina kroppar genom att sitta i kassor. Det var visserligen vanligare förr då man ofta hade särskild kassapersonal, numer roterar de flesta så de jobbar på olika platser i butikerna, men det är ändå ganska slitsamt med kassaarbete.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Det där är ett problem med onlineköp, varorna är dyrare, ibland med plockavgift, man får färre rabatter (de bästa rabatterna är oftast endast i butik), man kan inte använda 5% rabatt som jag annars alltid använder i coop-butiker eftersom jag har så mycket poäng sedan tidigare att jag alltid lägger 5% rabatt på köp över ca 800.

Nu finns iaf en del digitala kuponger, som man kan använda vid självscanning, tidigare var de på papper = man glömde dem alltid eller behövde strula med kassan om de inte hade streckkod.

Åker alltid vid 7-tiden på morgonen då det är hur lugnt som helst på min maxibutik och man kan bara susa igenom allt på lite drygt 40minuter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Handburen självscanning till hundra procent i stammisbutikerna. Åker på delavstämning kanske en gång i kvartalet. Fullständig avstämning en gång per år. Aldrig råkat ut för nåt krångel och scannar man varan innan den läggs i kassen eller korgen så bör det vara minimal risk för att dabba sig.

Tjöta med kassörskan sker i förbutik när det handlas stock med snus. Alltid någon stackars praktikant som beordras att springa till lagret för att hämta

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

En viss personalbesparing blir det nog av självskanningen. Den stora vinsten är dock rent arbetsmiljömässig. Att sitta i en kassa är väldigt slitsamt för lederna i framförallt armar och axlar. Det är många som slitit ut sina kroppar genom att sitta i kassor. Det var visserligen vanligare förr då man ofta hade särskild kassapersonal, numer roterar de flesta så de jobbar på olika platser i butikerna, men det är ändå ganska slitsamt med kassaarbete.

Samtidigt finns det statistik som säger att de som självscannar generellt sett köper 7% mer. Om det stämmer, så skapar det å andra sidan jobb på andra ställen.

Jag ger inte så mycket för att jobb försvinner, för genom effektivisering skapas jobb på andra ställen istället. Hur många industrijobb har inte försvunnit de senaste 30 åren till exempel, istället skapas jobb på andra ställen efter viss omställning.

Jag tror det bara är en tidsfråga innan kassapersonalen försvinner helt från matbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Samtidigt finns det statistik som säger att de som självscannar generellt sett köper 7% mer. Om det stämmer, så skapar det å andra sidan jobb på andra ställen.

Jag ger inte så mycket för att jobb försvinner, för genom effektivisering skapas jobb på andra ställen istället. Hur många industrijobb har inte försvunnit de senaste 30 åren till exempel, istället skapas jobb på andra ställen efter viss omställning.

Jag tror det bara är en tidsfråga innan kassapersonalen försvinner helt från matbutiker.

Antar att jag fungerar annorlunda än andra då eftersom jag definitivt handlar mindre än jag gjorde innan. Har ju full koll på kostnaden medan jag handlar och behärskar mig i högre utsträckning än när jag bara plockade och sedan betalade i kassan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Självscannar aldrig. Anser att manuella kassor skapar arbetstillfällen som behövs.

Visserligen sant, men lovar att dom har jobb ändå. Alla som handlar tar med sig varor som behöver fyllas på.

Permalänk
Medlem

Självscanning i all ära men senaste året eller så har det varit beställa på nätet och sen hämta upp utanför butiken. Tycker att man missar en hel del roliga "nästan utgånget datum" erbjudanden men lär få leva med det tills omvärldssituationen lugnat ner sig lite.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Handlar alltid i kassan. Tycker det är mkt smidigare.
Sedan får man nog hålla isär begreppen lite här då man inte riktigt har koll på vad vissa snackar om.
Kassa
Handscanner
Självscanning

Vid storhandling på CityGross kör jag alltid kassan.
När jag ska springa in och inte ta någon specialvara typ RedBull utan bara en blandfärs och tacobröd så kan jag ta självscanning om inte kassan e ledig. När man fika handlar på Coop på arbetstid å tar en Monster så är det ju ingen mening med att ställa sig i självskanningen och vänta på att någon kommer och accepterar att du är över 15.

När jag handlar så kan jag ta en banan, ett äpple, 3 lime, 1 citron, 3 rödlök, 2 gula lök. Orka hålla på och väga dem och lägga i enskilda småpåsar och sätta en etikett på dem, när kassörskan kan alla koder och väger dem direkt på bandet.
Spelat mycket tetris så även vid storhandling så packar jag mina påsar (upp till 4) sorterat på fryst, kyl, drickor och mjukt på under 1min och då får jag det tyngsta mest stabila i botten och de små lätta på toppen. Om skulle handlat i butik i egna påsar direkt så får man ju hålla på och packa om när man kommer till kött och mejeriavdelningen och framförallt frysdisken vid kassorna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Nej.

Jag packar alltid ned varorna i ryggsäcken så det blir himlans omständigt att behöva scanna & packa ryggsäck på stående fot känner jag? Möjligtvis att bajsnödiga småbarnsföräldrar i mindre utsträckning skulle bli hysteriska bara för att man dricker ur mjölkpaketet innan kassan, men föga troligt lol.

Permalänk
Vila i frid

Alltid kassan, så mycket trevligare, trots två anti-sociala navelpetningsmackapärer. Liten lokal ICA-butik ute i busken.

Permalänk
Medlem

Alltid självscanning där det finns, sparar ju massor med tid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag självskannar nästan alltid om jag inte ser att kassörskan ser ut att ha tråkigt och utan kunder. Man vill ju inte att personalen ska bli arbetslös :). Bra att självsskanningen är ifall de sitter en skitkärring som man inte pallar med

På ICA Maxi där jag bor får man bara skanna max 15 varor. Inte för att jag köper så mycket i vanliga fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Om jag ska ha ett mindre antal standardsaker, dvs som inte behöver vägas eller har åldersgräns, så tar jag självskanningskassan på vägen ut om det är minsta kö i vanliga kassan.

När jag storhandlar så går jag emellertid till vanliga kassan. Annars är det ofta nån streckkod som krånglar, att jag köpt något som kräver ålderskoll eller avstämning som gör att jag totalt sett inte vinner tid (ja, jag har klockat mig flera ggr i båda fallen:-)).

Jag är rätt så effektiv i min handling så det går fort att dra ett varv och slänga ned allt i korgen/vagnen. Att stanna och leta kod på varje grej tar mer tid än jag spar på att slippa kassan. Jag väljer också tider med lite folk så den lilla stunden vid kassan tar mindre tid än om jag ska fippla runt med handscannern plus sporadiskt åka på något av tidigare nämnda fall som kräver personalintervention.

Med det sagt är även jag övertygad om att kassapersonal på lite sikt försvinner och då kommer jag inte skriva arga insändare utan gilla läget.

Permalänk
Medlem

Förstår nog inte riktigt varför man tycker det är pinsamt att glömt skanna en vara eller skannat fel vara.
personligen blir jag ok, va bra att ni rättar det. (har aldrig varit någon diskussion)
skulle dom säga något eller antyda att det skulle vara med mening, skulle jag nog fråga om dom blivit tappade i golvet, ska jag sno något skulle jag väll för helskotta "glömma" skanna något dyrare än 1lite mjölk eller en påse?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag packar alltid ned varorna i ryggsäcken så det blir himlans omständigt att behöva scanna & packa ryggsäck på stående fot känner jag?

Sitter du ner när du går i "vanliga" kassan alltså?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Sitter du ner när du går i "vanliga" kassan alltså?

https://sv.wiktionary.org/wiki/på_stående_fot

1. (idiomatiskt) genast

Synonymer: med detsamma, med det samma, med en gång, omedelbart

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det går inte driva slakteributik idag, det är alldeles för få som bryr sig så mycket om kvalitén på köttet. Vi hade en här ända till förra året men den tvingades stänga igen då. Fruktansvärt tråkigt då jag personligen tycker det är värt den extra kostnaden för en välhängd biff eller entrecôte av högkvalitativt kött. Industrislaktat och vakuumförpackat kött är så smaklöst och trist men det finns ju inget annat att köpa idag.

Jodå, det går.

https://kustcharken.se/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är väl vällovligt och trevligt att det fungerar för dem, ännu så länge i alla fall. Det finns dock väldigt få fysiska butiker kvar i landet och de blir allt färre så jag vidhåller nog det jag skrev tidigare. Känns inte som det är riktigt jämförbart heller men kudos till dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är väl vällovligt och trevligt att det fungerar för dem, ännu så länge i alla fall. Det finns dock väldigt få fysiska butiker kvar i landet och de blir allt färre så jag vidhåller nog det jag skrev tidigare. Känns inte som det är riktigt jämförbart heller men kudos till dem.

Just denna butiken är tydligen väldigt populär och går som tåget. Har föräldrarna i den trakten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Älskar självscanning! Använt det i åratal på Stora Coop Boländerna i Uppsala. Veckohandlar.

Men.

I all min klantighet för en och en halv månad sen så när jag åkte på en minikoll så visade det sig att jag bommat scanna in två kartonger ägg. Mitt fel totalt men jag hade syrran som ringde stup i kvarten och stressade på mig då hon satt i bilen utanför och väntade. Hon hade kört från Märsta. Jag hade kunnat sprängt en blodtrycksmätare den vändan. Hade kunnat dö av skam i kassan när det kom fram att jag schabblat mig.

Har sedan dess åkt på tre fullkontroller. Igår senast.

Jag förstår. Samtidigt som den totalärliga person jag är som aldrig fuskar med scanning, medvetet, så önskar jag att det kunde återgå till det "normala". En minikoll med några månaders mellanrum. Kollar alltid kvittot när jag är hemma och en gång i början av scanningen så hade jag bommat en dubbelnougat. Kompenserade det gången efter att scanna in en och lade tillbaks den i hyllan för det kändes bäst för själen att göra så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk