Permalänk

Problem med min dator. (No signal)

Hej,

Jag har en ASUS ROG Strix modell (G15DH-NR006T) som strular. Detta har kanske inträffat 4 gånger max men det börjar oroa mig.

Min stationära dator är kopplad till en skärm och när jag idag startade datorn så lyste neon lampan på framsidan rött(det gör den alltid under uppstart sen skiftar den färger) CPU fläkten gick också igång lite men sen så ska den bli nästan helt tyst. Men datorns fläktar fortsatte låta och datorn fortsatte lysa rött. Får upp ”no signal” testar byta hdmi portar men samma sak. Det funkar inte ens hålla ned strömknappen inget händer utan ja måste döda strömmen helt. Sen funkar det som vanligt den hittar bildskärmen och startar som vanligt.

Samma sak hände även två gånger då den var kopplad till tvn, fick ingen bild datorn lyste rött och fläktarna gick igång.

Vad kan felet vara och varför dyker de upp så sällan? Den enda gången då datorn bettet sig likadant är när ja var inne i bios förutom då givetvis att skärmen då fungera. Men då lyste datorn rött och fläktarna snurra lika högt.

Enormt tacksam för hjälp från någon kunnig som vet vad detta skulle kunna vara.

Permalänk

Ingen som vet?

Jag har testat nu stänga av och sätta på flera gånger och den startar som vanligt. Detta händer bara när datorn varit avstängd under en längre tid fattar inte vad felet är. Snälla hjälp mig.

Permalänk
Medlem

Färgen på chassits rgb-lampa säger inte så mycket. Får du någon felkod på moderkortet när det händer?
Är bioset uppdaterat? Kan vara att ditt bios-batteri är dåligt om det bara händer när den har varit avstängd länge?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Färgen på chassits rgb-lampa säger inte så mycket. Får du någon felkod på moderkortet när det händer?
Är bioset uppdaterat? Kan vara att ditt bios-batteri är dåligt om det bara händer när den har varit avstängd länge?

Hej!

Tack för svar!

Ok! Nej alltså jag får inget beep ljud heller utan de lyser rött fläkten går igång men ingen bild på skärmen bara. Hur kollar man felkod på moderkortet? Bios är nog inte uppdaterat men senaste uppdateringen är från 2020 som finns på asus hemsida.

Om bios batteriet är dåligt va gör man då?

Kom på en annan sak, kan det bero på att jag stänger av skärmen helt att den då kan tappa kontakten? Om ja har den i standbyläge istället?

Permalänk
Medlem

På moderkortet brukar det finnas någon typ av debugled som kan påpeka vissa fel.
Att kolla om batteriet är dåligt är nog enklast att bara byta det och se om det hjälper.

Kopplar du in skärmen med HDMI eller displayport? (Du skrev hdmi i första inlägget, vill bara dubbelkolla om det stämmer)

Om bioset inte är senaste, så börja med att uppdatera det.
Att du stänger av skärmen ska inte ha någon påverkan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Färgen på chassits rgb-lampa säger inte så mycket. Får du någon felkod på moderkortet när det händer?
Är bioset uppdaterat? Kan vara att ditt bios-batteri är dåligt om det bara händer när den har varit avstängd länge?

Ser ut att vara en så kallad "färdigköpt dator" TS har problem med:
https://rog.asus.com/uk/desktops/mid-tower/rog-strix-ga15-ser...

TS bör kontakta återförsäljaren alternativt i andra hand Asus för att lösa problemet. Låter som garantiproblem TS inte ska behöva lösa på egen hand. (Eftersom någon "annan" har byggt datorn och TS sannolikt har betalat extrapengar för detta).

Antagligen rör det sig bara om någon strunt-löjlig konfiguration som gått fel på Asus fabrik. Någon kontakt de missat att koppla in på mobo från PSU kanske?

Till TS: Färdigköpta datorer har väldigt ofta en massa förpackningsmaterial inne i burken. För att grafikkort, kylare med mera inte ska lossna under frakt. Är sådant förpackningsmaterial borttaget?

Permalänk
Medlem

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?95461-hdmi-no-signal

In your BIOS SA configuration, you might check to see if you have your onboard graphics disabled, so set:
" 1.Primary Display as PEG (which is your PCIe slot graphics)
2.DISABLE iGPU Multi-Monitor."

det var lösningen för honom med samma fel som du har.

Permalänk
Skrivet av hyperbol:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?95461-hdmi-no-signal

In your BIOS SA configuration, you might check to see if you have your onboard graphics disabled, so set:
" 1.Primary Display as PEG (which is your PCIe slot graphics)
2.DISABLE iGPU Multi-Monitor."

det var lösningen för honom med samma fel som du har.

Wow tack så mycket! Är detta något man gör i bios inställningar på datorn då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ser ut att vara en så kallad "färdigköpt dator" TS har problem med:
https://rog.asus.com/uk/desktops/mid-tower/rog-strix-ga15-ser...

TS bör kontakta återförsäljaren alternativt i andra hand Asus för att lösa problemet. Låter som garantiproblem TS inte ska behöva lösa på egen hand. (Eftersom någon "annan" har byggt datorn och TS sannolikt har betalat extrapengar för detta).

Antagligen rör det sig bara om någon strunt-löjlig konfiguration som gått fel på Asus fabrik. Någon kontakt de missat att koppla in på mobo från PSU kanske?

Till TS: Färdigköpta datorer har väldigt ofta en massa förpackningsmaterial inne i burken. För att grafikkort, kylare med mera inte ska lossna under frakt. Är sådant förpackningsmaterial borttaget?

TS bör absolut kontakta tillverkaren OM något faktiskt är trasigt. tänkte att vi kan prova att utesluta dom enkla sakerna först. Och TS kanske är mer villig att prova byta ett batteri som kostar 15kr på ica än att skicka in datorn och vara utan den en vecka eller två.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

TS bör absolut kontakta tillverkaren OM något faktiskt är trasigt. tänkte att vi kan prova att utesluta dom enkla sakerna först. Och TS kanske är mer villig att prova byta ett batteri som kostar 15kr på ica än att skicka in datorn och vara utan den en vecka eller två.

Ja får absolut kontakta asus om jag först inte kan lösa det. Ska testa det en annan användare skrev så återkommer jag med resultat!

Tack för era svar, ni är grymma!

Permalänk

Står hur man hittar inställningen:

” Bios, go to Advance > System Agent (SA) Configuration > Graphics Configuration > IGPU Multi Monitor Disbaled.

Men ja hittar ingen sådan inställning. Hittar advance men inget system agent sa?

Permalänk

Update: med lite googlande fick ja fram att Ryzen 5 3600 inte har den inställningen i bios pga att den inte har integrerad GPU.

Vad kan jag då göra? Går d göra den inställningen i datorn?

Permalänk

Verkar alltså som det enda grafikkort jag har är mitt rtx 2060 super kollar ja kontrollpanelen under bildskärmskort så är de det enda som dyker upp.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Ser ut att vara en så kallad "färdigköpt dator" TS har problem med:
https://rog.asus.com/uk/desktops/mid-tower/rog-strix-ga15-ser...

TS bör kontakta återförsäljaren alternativt i andra hand Asus för att lösa problemet. Låter som garantiproblem TS inte ska behöva lösa på egen hand. (Eftersom någon "annan" har byggt datorn och TS sannolikt har betalat extrapengar för detta).

Antagligen rör det sig bara om någon strunt-löjlig konfiguration som gått fel på Asus fabrik. Någon kontakt de missat att koppla in på mobo från PSU kanske?

Till TS: Färdigköpta datorer har väldigt ofta en massa förpackningsmaterial inne i burken. För att grafikkort, kylare med mera inte ska lossna under frakt. Är sådant förpackningsmaterial borttaget?

Öppnade upp datorn idag för att kolla så inget satt löst eller så. Allt var väldigt öppet och rent om man säger så och alla kablar satt i ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

På moderkortet brukar det finnas någon typ av debugled som kan påpeka vissa fel.
Att kolla om batteriet är dåligt är nog enklast att bara byta det och se om det hjälper.

Kopplar du in skärmen med HDMI eller displayport? (Du skrev hdmi i första inlägget, vill bara dubbelkolla om det stämmer)

Om bioset inte är senaste, så börja med att uppdatera det.
Att du stänger av skärmen ska inte ha någon påverkan.

Kör DP kabel nu som jag testar.

Okej då kan jag utesluta det felet. Yes jag får kolla bios och uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

TS bör absolut kontakta tillverkaren OM något faktiskt är trasigt. tänkte att vi kan prova att utesluta dom enkla sakerna först. Och TS kanske är mer villig att prova byta ett batteri som kostar 15kr på ica än att skicka in datorn och vara utan den en vecka eller två.

Tumme upp för ditt inlägg!
Det var just därför jag sa att datorn kanske har förpackningsmaterial etc. "i sig" som TS glömt att ta bort.
Sådana skitsaker har tillomed Linus Sebastian glömt bort att ta bort. (LTT-Linus alltså).

LTT har gjort bra program om hur dåliga färdigköpta datorer är. Titta gärna på det. Man blir faktiskt nästan mörkrädd när man hör "tillverkarnas" svar från respektive kundtjänster.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Tumme upp för ditt inlägg!
Det var just därför jag sa att datorn kanske har förpackningsmaterial etc. "i sig" som TS glömt att ta bort.
Sådana skitsaker har tillomed Linus Sebastian glömt bort att ta bort. (LTT-Linus alltså).

LTT har gjort bra program om hur dåliga färdigköpta datorer är. Titta gärna på det. Man blir faktiskt nästan mörkrädd när man hör "tillverkarnas" svar från respektive kundtjänster.

Ja jag läste dock på en del om denna dator och jag har varit super nöjd med köpet. Allt har ju fungerat klockrent med, mycket dator för pengarna med. Det här problemet verkar ju vara one of a kind nästan. Väldigt märkligt kan ja tycka att problemet enbart dyker upp ibland. Det kan gå dagar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Kör DP kabel nu som jag testar.

Okej då kan jag utesluta det felet. Yes jag får kolla bios och uppdatera.

uppstod problemet även när du inte körade displayport? Finns ett känt problem med vissa displayportkablar där pinne 20 är ansluten hela vägen trotts att den inte ska vara det vilket kan få saker att spöka på alle möjliga konstiga sätt.. men om det har hänt även när du körde enbart hdmi så är det ju något annat.

(om du vill läsa på om det så sök efter "displayport pin 20 problem")

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

TS bör absolut kontakta tillverkaren OM något faktiskt är trasigt. tänkte att vi kan prova att utesluta dom enkla sakerna först. Och TS kanske är mer villig att prova byta ett batteri som kostar 15kr på ica än att skicka in datorn och vara utan den en vecka eller två.

Håller med dig. Tyvärr är det sällan ICA lagerför CR2032, och om så skulle vara fallet, kostar de multum.
CR2032 från anazon.de kostar runt två kronor styck. Men om man köper typ hundra..

Kjell.com har för runt 15-20kr/st i flerpack. Men det är knappast som så att en såpass ny burk har slut på "CMOS" redan.
Bra ändå att "ta bort" CMOS-batteriet, och vänta en minut, därefter sätta in det igen. "Clearar CMOS", så datorn/moderkortet startar från "scratch". Kan hjälpa många gånger när datorn fått för sig att krångla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Håller med dig. Tyvärr är det sällan ICA lagerför CR2032, och om så skulle vara fallet, kostar de multum.
CR2032 från anazon.de kostar runt två kronor styck. Men om man köper typ hundra..

Kjell.com har för runt 15-20kr/st i flerpack. Men det är knappast som så att en såpass ny burk har slut på "CMOS" redan.
Bra ändå att "ta bort" CMOS-batteriet, och vänta en minut, därefter sätta in det igen. "Clearar CMOS", så datorn/moderkortet startar från "scratch". Kan hjälpa många gånger när datorn fått för sig att krångla..

inte för att vara sån, men här i Östersund är dom billigare på ICA än Kjell.

https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/batterier/knappcell...

men som du säger, oddsen att det är det är rätt slim, men felet han beskriver skulle kunna (även om otroligt) kunna bero på det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

uppstod problemet även när du inte körade displayport? Finns ett känt problem med vissa displayportkablar där pinne 20 är ansluten hela vägen trotts att den inte ska vara det vilket kan få saker att spöka på alle möjliga konstiga sätt.. men om det har hänt även när du körde enbart hdmi så är det ju något annat.

(om du vill läsa på om det så sök efter "displayport pin 20 problem")

Tjena!

Det stämmer hade även problemet med HDMI.

Jag postade i asus forumet med och fick svar där att jag skulle inaktivera Windows fast start up. Detta har jag testat nu och en kompis sa att det var nog det som är felet. Men jag får se, jag hoppas det är det får testa några dagar som sagt så dyker det ju upp så sällan så svårt att felsöka vidare med.

Jag hoppas verkligen det inte blir så nu mer! Uppdaterar här igen fall det återkommer.

Tack alla för er hjälp!

Permalänk

Tjena!

Ville bara uppdatera. Den lösningen jag gjorde funkade. Jag har haft datorn avstängd länge och testat och den har startat utan att jag fått problem med ”no signal”
Har haft datorn avstängd upp till 2 dygn som mest när ja prövat och inga problem!