Förstegsraket kraschar i helgen!

Permalänk
Avstängd

Förstegsraket kraschar i helgen!

Källa (skriven av en skeptisk astronom som bland annat debunkar pseudovetenskap inom astronomi, t.ex., Mayakalendern från 2012): https://www.syfy.com/syfywire/dont-panic-but-a-big-chinese-ro...

En 30-meter lång och 20 0000+ kg tung förstegsraket från Kina kommer in i jordens atmosfär nu till helgen (mellan 8-9:e maj 2021) okontrollerat vilket innebär att den kan krascha nästan var som helst på planeten. Varje sekund som beräknas fel gör att skrotet förflyttar sig 8 km då det är dess hastighet: 8 km/s.

I källan ovan beskrivs olika faktorer om varför det inte går att veta exakt vart den kommer att krascha. Verkar dock hamna någonstans på breddgraderna 42° N och 42° S latitud. Jag är inte insatt i den matematiska geografin här. Enligt källan så är det då allt någonstans mellan New York och Australien om jag tolkat rätt.

Hursomhelst - se bokstavligen talat upp i helgen så kanske Du får se på bokstavligen talat kinesiskt fyrverkeri!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det finns 0% chans att det landar på svensk mark. Vi är för långt norr om ekvatorn.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Sen kommer det inte mycket vara kvar av raketen.. gott som allt brinner upp innan den når jordenyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Sen kommer det inte mycket vara kvar av raketen.. gott som allt brinner upp innan den når jordenyta.

Den är dock såpass stor och tung att den inte kommer brinna upp helt och det lilla som blir kvar stort nog att ställa till med rejäl skada om den slår ner på fel plats. Man skulle inte varna för den annars. Det faller ner rymdskrot titt som tätt men de flesta är så små att de inte utgör någon fara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ni kan följa omloppsbanan här: https://orbit.ing-now.com/satellite/48275/2021-035b/cz-5b/

Förra gången kineserna de-orbitade ett steg från en Long March 5B så landade resterna i Elfenbenskusten på Afrikas västkust, som tur var utan personskador.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ni kan följa omloppsbanan här: https://orbit.ing-now.com/satellite/48275/2021-035b/cz-5b/

Förra gången kineserna de-orbitade ett steg från en Long March 5B så landade resterna i Elfenbenskusten på Afrikas västkust, som tur var utan personskador.

För fan, jag är ju i grannlandet just nu!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Ni kan följa omloppsbanan här: https://orbit.ing-now.com/satellite/48275/2021-035b/cz-5b/

Förra gången kineserna de-orbitade ett steg från en Long March 5B så landade resterna i Elfenbenskusten på Afrikas västkust, som tur var utan personskador.

Grymt! Bara 12 timmar kvar. Inte för att jag kommer att vara vaken då men blir spännande att läsa vart massa delar hamnade.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jag tänker om man bor i närheten så spring in i en bunker. Skämt åsido, ut med kameran filma det och säljs rättigheterna.
Jag själv funderar mer på att filma händelser och jag pratar då inte om så här stora utan mindre som jag skulle kunna ha chansen till-

Permalänk
Medlem

"CZ-5B (48275 / 2021-035B) reentered Earth's atmosphere on the 9th of May 2021 at 02:14 UTC and fell into the Indian ocean north of the Maldives at lat 22.2, lon 50.0."

Tur denna gången också.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Kinesisk kvalitet strikes again!