Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Skulle vara väldigt intressant om du kunde rapportera skillnaden sen hur mycket bättre temperaturer du får når du väl gjort det

Jo blir nog att testa innan så man ser om det blir någon skillnad.

Blir ju även att byta ut thermal pads mot bättre, då dom flesta tillverkare verkar använda billigare märken.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd

Hade på Överklockning i Lenovos programvara och var borta från datorn 30 minuter. Kommer tillbaka till att fläktarna går på fullt och funderade på hur det kom säg iom att jag inte hade någon load på CPU.

93c toppade den på och låg på 87c för stunden. Satte på "Tyst läge" och nu stack den ner till 65c.

Antingen var det någon tillfällig bugg, eller så är det alltså så att den trycker ut full kräm i Idle.

Någon som vet något mer?

Permalänk
Medlem

@jamalya Kanske var en Windows-uppdatering, händer ibland på min gamla laptop vilket drar igång fläcktarna en del, trots idle.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av jamalya:

Hade på Överklockning i Lenovos programvara och var borta från datorn 30 minuter. Kommer tillbaka till att fläktarna går på fullt och funderade på hur det kom säg iom att jag inte hade någon load på CPU.

93c toppade den på och låg på 87c för stunden. Satte på "Tyst läge" och nu stack den ner till 65c.

Antingen var det någon tillfällig bugg, eller så är det alltså så att den trycker ut full kräm i Idle.

Någon som vet något mer?

Om du menar vanliga performance mode så vad jag har läst bör det inte hända så om datorn bara idlear. Har inte läst något liknande scenariio åtminstone och tror folk borde ha reagerst över det ganska fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Hade på Överklockning i Lenovos programvara och var borta från datorn 30 minuter. Kommer tillbaka till att fläktarna går på fullt och funderade på hur det kom säg iom att jag inte hade någon load på CPU.

93c toppade den på och låg på 87c för stunden. Satte på "Tyst läge" och nu stack den ner till 65c.

Antingen var det någon tillfällig bugg, eller så är det alltså så att den trycker ut full kräm i Idle.

Någon som vet något mer?

Upplevde samma på min legion 5 pro, när jag slog över till performance så drog cpu tempen upp mot 90 och fläktarna gick bananas.. En reboot löste problemet

Permalänk

Hur tycker du att "overdrive"-funktionen på skärmen funkar? Är ingen expert på ghosting och overshooting, men är något av det märkbart?

Permalänk
Medlem

någon som har lenovo legion 7 16" 165hz amd varitanten med 3080? isåfall är ni nöjda med den?

Permalänk

Såg precis att lenovo presentera nya legion laptops med intels nya processor. Ska tydligen börja lanseras under juni månad. Blir intressant att se skillnaderna mellan Amd och intel i samma chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Såg precis att lenovo presentera nya legion laptops med intels nya processor. Ska tydligen börja lanseras under juni månad. Blir intressant att se skillnaderna mellan Amd och intel i samma chassi

oj så pass snart? nice! var på väg att köpa amd modellen men om intel kommer med nya grejer så pass nära inpå är det ju värt att kolla läget först.

Permalänk
Skrivet av dakke:

oj så pass snart? nice! var på väg att köpa amd modellen men om intel kommer med nya grejer så pass nära inpå är det ju värt att kolla läget först.

Ja men det återstår nog att se. Med lovade datum under detta år litar jag inte riktigt på något förns det finns ute på marknaden.
Men så vitt jag vet har väl Intel lite lättare/bättre system för att förse tillverkare med delar som nu varit amds svaghet som påverkat lanseringsdatum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Såg precis att lenovo presentera nya legion laptops med intels nya processor. Ska tydligen börja lanseras under juni månad. Blir intressant att se skillnaderna mellan Amd och intel i samma chassi

Jag såg det nu också. Intressant!

Intel är ju redan aningen snabbare med motsvarande 10th Gen i spel så 11th Gen ökar väl språnget aningen lite till då. Dock verkar de gå varmare/högre Watt ser det ut som så de kommer kanske kräva krafigare kylning och/eller undervolt.

Det som är mest intressant med ny Legion med Intel CPU är fler och nyare PCIe lanes, 20 PCIe gen4 jämfört mot AMD:s 12st PCIe gen3 (har jag för mig). Vad det innebär i prestandaökning har jag ingen aning om men det ger väl möjlighet för att kanske klämma ut aningen mer prestanda ut av GPU:n.
Det är just det som är lite synd med Legion med AMD, där kör GPU:n bara på 8x PCIe gen3 medan med nya Intel CPU så kan de köra 8x PCIe gen4 för samma prestanda som 16x PCIe gen3, dock vet jag inte hur mycket mer prestanda man kan klämma ut ur GPU:n med extra PCIe lanes...

Blir intressant att se tester i sommar då men förmodligen så kommer säkert en Legion 5i Pro eller Legion 7i ändå vara dyrare än AMD-varianten.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av p1er:

Jag såg det nu också. Intressant!

Intel är ju redan aningen snabbare med motsvarande 10th Gen i spel så 11th Gen ökar väl språnget aningen lite till då. Dock verkar de gå varmare/högre Watt ser det ut som så de kommer kanske kräva krafigare kylning och/eller undervolt.

Det som är mest intressant med ny Legion med Intel CPU är fler och nyare PCIe lanes, 20 PCIe gen4 jämfört mot AMD:s 12st PCIe gen3 (har jag för mig). Vad det innebär i prestandaökning har jag ingen aning om men det ger väl möjlighet för att kanske klämma ut aningen mer prestanda ut av GPU:n.
Det är just det som är lite synd med Legion med AMD, där kör GPU:n bara på 8x PCIe gen3 medan med nya Intel CPU så kan de köra 8x PCIe gen4 för samma prestanda som 16x PCIe gen3, dock vet jag inte hur mycket mer prestanda man kan klämma ut ur GPU:n med extra PCIe lanes...

Blir intressant att se tester i sommar då men förmodligen så kommer säkert en Legion 5i Pro eller Legion 7i ändå vara dyrare än AMD-varianten.

Ja i regel så har väl Intel varit bättre presterande rent spel mässigt så blir spännande att se.
Återstår väl bara att se hur processorn levererar i övrigt.
Ja det kommer bli spännande om legion seriens kylning kommer klara av att kyla dem så prestandan faktiskt går att utnyttja, nu vill jag minnas att dom skulle använda flytande metall på intel versionen men kan blanda ihop med asus nya laptops också

Jag såg någon disskusion om det på Reddit där någon utala sig om att det kommer inte ha någon märkbar skillnad rent prestanda mässigt men det vet man nog inte förns det testas på riktigt, långt över min nivå. Har noll koll på skillnaden.

Enligt artikeln jag läste så skulle legion 7i starta från ca 1800 dollar med ett 3060 kort. Oklart vilken typ av intel processor.
Fördelen med Intel är väl thunderbolt grejen också.

Om nu lanseringen kommer ske under sommaren så kommer nog priser snart dyka upp så på Inet redan att dom presentera några MSI laptops med nya intel så resten borde dyka upp snart

Felskrivning
Permalänk

Fick precis ett mindre roligt mail av Inet att lenovo inte kommer kunna leverera legion 7 R9 förns i slutet av juni preliminärt.
Börjar fundera om man ska avboka och sitta och vänta in alla dessa nya Intel maskinernas reviews om det är intressant.
Man måste ju ändå vänta så länge så haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Fick precis ett mindre roligt mail av Inet att lenovo inte kommer kunna leverera legion 7 R9 förns i slutet av juni preliminärt.
Börjar fundera om man ska avboka och sitta och vänta in alla dessa nya Intel maskinernas reviews om det är intressant.
Man måste ju ändå vänta så länge så haha!

nja aså intels nya cpu kräver skit mkt ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Fick precis ett mindre roligt mail av Inet att lenovo inte kommer kunna leverera legion 7 R9 förns i slutet av juni preliminärt.
Börjar fundera om man ska avboka och sitta och vänta in alla dessa nya Intel maskinernas reviews om det är intressant.
Man måste ju ändå vänta så länge så haha!

Så tråkigt för dig!
Men hade jag varit i din sits så hade jag iallafall avvaktat med att avbeställa, nu är du iallafall förhoppningsvis "först i kön" när dem väl kommer in plus att du har väl 30 dagars öppet köp när du väl får maskinen att invänta tester på Intel-versionerna för att se om du eventuellt vill byta.
Kanske du kan klaga på Inet och få en liten kompensation för att ha tvingats vänta så länge?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Sant, och är väl det som gör att dom brukar gå varmare än AMD?
För mig spelar processorn inte så stor roll när det kommer till multitasking och allt sånt. Spelar mest spel. Dock har jag alltid haft amd i min stationära dator

Permalänk
Skrivet av p1er:

Så tråkigt för dig!
Men hade jag varit i din sits så hade jag iallafall avvaktat med att avbeställa, nu är du iallafall förhoppningsvis "först i kön" när dem väl kommer in plus att du har väl 30 dagars öppet köp när du väl får maskinen att invänta tester på Intel-versionerna för att se om du eventuellt vill byta.
Kanske du kan klaga på Inet och få en liten kompensation för att ha tvingats vänta så länge?

Jo sant. Så länge jag inte hittar något jag skulle vilja ha över min så kommer beställningen få ligga kvar. Nu är det ju mer än en månad igen man väntar så det lär ju hinna dyka upp en hel del innan den är på väg.
Blev små sugen på Asus nya Zephyrus S17 men tror mest jag sögs med i hypetåget från realese video haha.
Dyker inget bättre upp än legion 7 i min prisbudget kör jag på den.

Jag tror inte det ger så mycket, delvis känns det som man visste vad man gav sig in på när man ska köpa laptop i dessa komponentsbristande tider haha, sen efter inlägget om powers legion 7 med 2TB för nån tusenlapp billigare än Inet så fråga jag om dom prismatchade men fick ett bestämt Nej så tror det inte på någon kompensation heller vilket jag är helt okey med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Fick precis ett mindre roligt mail av Inet att lenovo inte kommer kunna leverera legion 7 R9 förns i slutet av juni preliminärt.
Börjar fundera om man ska avboka och sitta och vänta in alla dessa nya Intel maskinernas reviews om det är intressant.
Man måste ju ändå vänta så länge så haha!

Jo samma här, ända risken är väll chansen att man blir utan helt men det tror jag inte, maskinen kostar ju närmare 30k så det är väll inte så många som är beredda att lägga så mycket pengar får jag hoppas men det är ju desperata tider

Såg att asus kommer med en uppdatering av g15 serien som heter g16 som också kommer ha denna 16:10 165hz skärm i samma formfaktor som deras g15 med intel 11th gen cpu, så känns värt att vänta kommer mycket nya gaming laptops nu

Permalänk
Skrivet av dakke:

Jo samma här, ända risken är väll chansen att man blir utan helt men det tror jag inte, maskinen kostar ju närmare 30k så det är väll inte så många som är beredda att lägga så mycket pengar får jag hoppas men det är ju desperata tider

Såg att asus kommer med en uppdatering av g15 serien som heter g16 som också kommer ha denna 16:10 165hz skärm i samma formfaktor som deras g15 med intel 11th gen cpu, så känns värt att vänta kommer mycket nya gaming laptops nu

Ja det är väl det man är rädd för. Jag börjar resonera att jag klarar mig utan dator i sommar då jag har mitt nintendo switch som underhåller mig men efter semestern måste jag ha en laptop (jobbar inom försvaret och kommer jobba borta mycket så måste ha något att roa mig med på fritiden, samt en sambo som inte tål min stationära så även hemma behöver jag den)

Nej man undrar ju hur många som beställt och hur många Inet ska få in, trodde man skulle vara en av få som köpten den men fel hade jag haha!

Jag såg den också, fastnade dock mer för S17 modellen dom visade men den lär väl kosta så det smakar med i9 och rtx 3080

Permalänk
Medlem

Ska vänta och se, blir det framflyttat engång till så lär det bli avbokning och köpa något annat eller vänta på nästa generation, ev se vad AMD kommer upp med.

Har ju redan en bärbar som fungerar okej till spelandet, Asus g703VI med full watts GTX 1080.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Har kört med en Lenovo Legion 5 Pro nån vecka nu och är riktigt nöjd.

Hett tips - håll utkik på Elgiganten och deras jävligt märkliga outlet-försäljningar. Jag knep en oanvänd Lenovo 5 Legion Pro, 32gb Ram, 3070 RTX för 13000kr. Stod på hemsidan att den var i nyskick men att kartong saknades. Kom dit och den var oanvänd i kartong men fick den ändå för 13k. Sett flera gå för mellan 14-16k.

Permalänk
Medlem

Hur stora känns dessa? Desktop replacement eller relativt bärbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Hur stora känns dessa? Desktop replacement eller relativt bärbara?

Ska nog vara relativt bärbara, 16" och 2.5kg är ju inte speciellt stort eller tungt. Har för mig att jag läste att med nätenheten så var det strax över 4kg.

Så har man bara en vettig väska så är den nog rätt så smidig till och från.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valetudo_swe:

Hur stora känns dessa? Desktop replacement eller relativt bärbara?

båda

Permalänk
Medlem

Det ligger en hel del reviews ute för L5Pro nu, bland annat en från Dave2D (ganska låg kvalité på den, faktiskt).

Dock tänkte jag tipsa om att kolla in JarrodsTech och hans nya video angående RAM och hur de med 16GB RAM från fabrik kanske inte alltid får ut full prestanda från processorn i L5Pro.
Det gäller mestadels mer CPU-krävande spelande vid lägre upplösning och/eller kvalité och är man ute efter maximal prestanda så ger bättre 16/32GB RAM en ökning på ca 10% medan 32GB i Dual Rank ger ytterligare ca 3% i snitt (alltså nästan 15% med Dual Rank).
Han som jag länkade till tidigare på Discord kör med 32GB Kingston HyperX i Dual Rank (och Dual Channel såklart) har fått riktigt bra OC-score i TimeSpy som sagt.

Förövrigt så går Jarrod lite mer på djupet i sina tester och spenderar flera dagar med maskinen innan han släpper en full review (han har två videor om Legion 5 Pro nu men en full review ska komma nu på fredag).

tl:dr
Ryzen är RAM-känslig och 16GB-kittet som kommer från fabrik är inte optimalt. Bättre RAM kan ge ca 10% bättre prestanda, gäller främst vid lägre upplösning/kvalité, men runt 15% bättre 1%-lows (varierar beroende på titlar).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det ligger en hel del reviews ute för L5Pro nu, bland annat en från Dave2D (ganska låg kvalité på den, faktiskt).

Dock tänkte jag tipsa om att kolla in JarrodsTech och hans nya video angående RAM och hur de med 16GB RAM från fabrik kanske inte alltid får ut full prestanda från processorn i L5Pro.
Det gäller mestadels mer CPU-krävande spelande vid lägre upplösning och/eller kvalité och är man ute efter maximal prestanda så ger bättre 16/32GB RAM en ökning på ca 10% medan 32GB i Dual Rank ger ytterligare ca 3% i snitt (alltså nästan 15% med Dual Rank).
Han som jag länkade till tidigare på Discord kör med 32GB Kingston HyperX i Dual Rank (och Dual Channel såklart) har fått riktigt bra OC-score i TimeSpy som sagt.

Förövrigt så går Jarrod lite mer på djupet i sina tester och spenderar flera dagar med maskinen innan han släpper en full review (han har två videor om Legion 5 Pro nu men en full review ska komma nu på fredag).

tl:dr
Ryzen är RAM-känslig och 16GB-kittet som kommer från fabrik är inte optimalt. Bättre RAM kan ge ca 10% bättre prestanda, gäller främst vid lägre upplösning/kvalité, men runt 15% bättre 1%-lows (varierar beroende på titlar).

Intressant!

Har precis köpt denna laptop men har inte ens hunnit starta upp den ännu. Om jag skulle vara missnöjd med prestandan på de 16 gig som kommer med den kan någon här rekommendera att bra 16 och 32 gb kit som skulle öka min prestanda?

Jag har noll koll på laptop minnen och vad man ska titta efter.

Nu kommer jag köra i 1440p så kanske inte har lika stor påverkan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Intressant!

Har precis köpt denna laptop men har inte ens hunnit starta upp den ännu. Om jag skulle vara missnöjd med prestandan på de 16 gig som kommer med den kan någon här rekommendera att bra 16 och 32 gb kit som skulle öka min prestanda?

Jag har noll koll på laptop minnen och vad man ska titta efter.

Nu kommer jag köra i 1440p så kanske inte har lika stor påverkan då.

Grattis!

Dubbelkolla att du har just de Samsung Single Rank minnena som har lite sämre sub-timings först bara, det kan hända att dessa modeller eventuellt kommer att släppas med andra RAM-minnen hädanefter (modeller i Kina har andra minnen t ex).

Som sagt, man märker mest prestandalyft när man utför CPU-intensiva saker/spelande. Alltså inte lika tydligt när man spelar på över 1080p-upplösning med maxad grafik och något lägre FPS (GPU-bundet spelande).
Det är just sub-timings och moduluppbyggnad (moduler på bägge sidorna, 1G-moduler ej 2G, gärna Dual Rank) som är viktigt för Ryzen och denna info får man vanligtvis inte fram förrän man köpt dem eller ser på noggranna/specifika reviews/dokument, man kan alltså inte bara gå efter de vanliga MHz/CL.

För min del tycker inte jag att en uppgradering helt är värt det om man inte också ökar till 32GB och då kan man lika gärna gå all-in och skaffa de bästa; som är detta specifika Kingston HyperX 32GB kit (det nyare, som slutar på K2B2/32, har aningen sämre prestanda på Ryzen-CPU).
Dock verkar det som att det äldre, bättre, HyperX-minnet håller på att fasas ut så det kan hända att de inte går att få tag på längre fram och att de flesta minnen går över till dessa nyare, effektivare men något långsammare.

Men som nämnt tidigare, bara att gå till ett okej 32GB RAM-kit ger en aningen bättre prestanda.
Känner man inte behov för 32GB så kan man bara se till att skaffa rätt 16GB-kit som har låga sub-timings så som Jarrods eller bara fråga här på forumet om specifika minnen.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Grattis!

Dubbelkolla att du har just de Samsung Single Rank minnena som har lite sämre sub-timings först bara, det kan hända att dessa modeller eventuellt kommer att släppas med andra RAM-minnen hädanefter (modeller i Kina har andra minnen t ex).

Som sagt, man märker mest prestandalyft när man utför CPU-intensiva saker/spelande. Alltså inte lika tydligt när man spelar på över 1080p-upplösning med maxad grafik och något lägre FPS (GPU-bundet spelande).
Det är just sub-timings och moduluppbyggnad (moduler på bägge sidorna, 1G-moduler ej 2G, gärna Dual Rank) som är viktigt för Ryzen och denna info får man vanligtvis inte fram förrän man köpt dem eller ser på noggranna/specifika reviews/dokument, man kan alltså inte bara gå efter de vanliga MHz/CL.

För min del tycker inte jag att en uppgradering helt är värt det om man inte också ökar till 32GB och då kan man lika gärna gå all-in och skaffa de bästa; som är detta specifika Kingston HyperX 32GB kit (det nyare, som slutar på K2B2/32, har aningen sämre prestanda på Ryzen-CPU).
Dock verkar det som att det äldre, bättre, HyperX-minnet håller på att fasas ut så det kan hända att de inte går att få tag på längre fram och att de flesta minnen går över till dessa nyare, effektivare men något långsammare.

Men som nämnt tidigare, bara att gå till ett okej 32GB RAM-kit ger en aningen bättre prestanda.
Känner man inte behov för 32GB så kan man bara se till att skaffa rätt 16GB-kit som har låga sub-timings så som Jarrods eller bara fråga här på forumet om specifika minnen.

Alright tack 😊 är inte på något missnöjd med prestandan i 1440p än så länge i alla fall men kanske upggraderar till 32 gb i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det ligger en hel del reviews ute för L5Pro nu, bland annat en från Dave2D (ganska låg kvalité på den, faktiskt).

Dock tänkte jag tipsa om att kolla in JarrodsTech och hans nya video angående RAM och hur de med 16GB RAM från fabrik kanske inte alltid får ut full prestanda från processorn i L5Pro.
Det gäller mestadels mer CPU-krävande spelande vid lägre upplösning och/eller kvalité och är man ute efter maximal prestanda så ger bättre 16/32GB RAM en ökning på ca 10% medan 32GB i Dual Rank ger ytterligare ca 3% i snitt (alltså nästan 15% med Dual Rank).
Han som jag länkade till tidigare på Discord kör med 32GB Kingston HyperX i Dual Rank (och Dual Channel såklart) har fått riktigt bra OC-score i TimeSpy som sagt.

Förövrigt så går Jarrod lite mer på djupet i sina tester och spenderar flera dagar med maskinen innan han släpper en full review (han har två videor om Legion 5 Pro nu men en full review ska komma nu på fredag).

tl:dr
Ryzen är RAM-känslig och 16GB-kittet som kommer från fabrik är inte optimalt. Bättre RAM kan ge ca 10% bättre prestanda, gäller främst vid lägre upplösning/kvalité, men runt 15% bättre 1%-lows (varierar beroende på titlar).

Jag har beställt 32 gb av det rekommenderade Hyper X nu. Får se om jag verkligen får den revision som återförsäljaren påstår. HX432S20IBK2/32

Vad har ni förresten för minne på GPUn?
Jag har Samsung och det ska vara bäst om man vill överklocka det vad jag förstår.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag har beställt 32 gb av det rekommenderade Hyper X nu. Får se om jag verkligen får den revision som återförsäljaren påstår. HX432S20IBK2/32

Vad har ni förresten för minne på GPUn?
Jag har Samsung och det ska vara bäst om man vill överklocka det vad jag förstår.

Återkom gärna med de resultat du fick av minnena hur mycket bättre prestandan blir osv

Hur ser man vilka minnen man har på GPUn?