Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Så du fastnar inte i kylskåpsdörren säger du?

Det händer att jag fastnar på SweClockers forum. Kan det vara vaccinet?
Det händer att min blick fastnar på min fru i flera minuter också ... men det här med SweClockers forum känns allvarligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Visst vet ni att det bara är ca 10% av alla rapporter som är handlagda? Det finns om jag minns rätt 30 000 rapporter.
Det är de handlagda rapporterna som visas i biverkningsstatistiken.

Är du säker på det? Mig veterligen så finns alla inrapporterade biverkningar med, däremot så är det bara en liten del som de har hunnit gå igenom och titta på rent statistiskt mm för att se om det är en potentiell biverkning eller bara något som inträffat av en slump. Mycket av de saker som rapporteras in existerar i samhället även utan vaccin så man måste ju räkna bort den naturligt förekommande frekvensen innan man kan se om det kan vara något som faktiskt orsakats av vaccinet.

Sedan ska man också vara medveten om att de prioriterar de allvarliga rapporterna först. Så exempelvis blodproppar/stroke/dödsfall kommer att gås igenom först och i sista skedet tar man rapporter i stil med "lite ont vid injektionsstället". Om det är som du säger så skulle det i princip bara vara de allvarligare biverkningarna som finns med statistiken. Ont i axeln, lätt huvudvärk, lite feber mm skulle inte finnas med alls. Är det så att dessa inte finns med?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pantsoff:

Visst vet ni att det bara är ca 10% av alla rapporter som är handlagda? Det finns om jag minns rätt 30 000 rapporter.
Det är de handlagda rapporterna som visas i biverkningsstatistiken.

Och om nu alla dess 30 000 verkligen skulle visa sig ha avlidit av vacciner så har viruset i sig dödat 3 ggr så många bara förra veckan.
5.5 million cases and over 90 000 deaths
https://www.who.int/publications/m/item/weekly-epidemiologica...
Så vaccinationer ger alltså ett i sammanhanget väldigt bra skydd även om man räknar med en så extremt osannolikt hög siffra på dödsfall som biverkning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av serafim:

Det händer att min blick fastnar på min fru i flera minuter också ...

Hm, HELT diametral biverkning för mig, min blick fastnar på andras fruar. Pfizer eller vårsolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Är du säker på det? Mig veterligen så finns alla inrapporterade biverkningar med, däremot så är det bara en liten del som de har hunnit gå igenom och titta på rent statistiskt mm för att se om det är en potentiell biverkning eller bara något som inträffat av en slump. Mycket av de saker som rapporteras in existerar i samhället även utan vaccin så man måste ju räkna bort den naturligt förekommande frekvensen innan man kan se om det kan vara något som faktiskt orsakats av vaccinet.

Sedan ska man också vara medveten om att de prioriterar de allvarliga rapporterna först. Så exempelvis blodproppar/stroke/dödsfall kommer att gås igenom först och i sista skedet tar man rapporter i stil med "lite ont vid injektionsstället". Om det är som du säger så skulle det i princip bara vara de allvarligare biverkningarna som finns med statistiken. Ont i axeln, lätt huvudvärk, lite feber mm skulle inte finnas med alls. Är det så att dessa inte finns med?

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i...

Här kan man läsa mer. Om vi tar tex Comirnaty (Pfizer) står det att det finns 10 460 rapporter. Men när man läser i dokumentet går det bara att läsa om 2608 handlagda rapporter, inklusive 180 döda. Det finns 1436 ej allvarliga rapporter och 1172 allvarliga rapporter. Då borde det finnas ca 8000 till rapporter som inte är med i denna lista.

Vaxzevria (Astra Zeneca) 20 563 rapporter, men bara 1041 står listade i dokumentet. Där är 91 ej allvarliga och 950 allvarliga. Alltså saknas ca 19500 rapporter i den sammanställnigen... Samma sak med moderna. Just med Astra Zeneca har vi alltså ca 5% handlagda rapporter där ca 90% var allvarliga...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Det gick väldigt fort att få fram Vaccin till Sars-Cov2. Trots stora problem när Vaccin till Sars-Cov1 skulle tas fram. Stora problem i bla djurstudier. Där upptäcktes detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Djuren som fått vaccinerna blev bra mycket sjukare och dog i stor utsträckning av Cytokinstormar när de blev utsatta för viruset. Detta var det många som tog upp ibörjan av den här Vaccineringshysterin. Men knappt någon har hört om det.

Det har diskuterats om att Placentan hos kvinnor har ett protein som är väldigt likt spikproteinet i Sars-Cov2 och att detta i sin tur kan leda till "molecular mimikry" där proteinerna är såpass lika varandra att immunförsvaret tar fel.

Jag tycker det finns alldeles för många frågetecken som bara viftas bort.

*Edit* Missade en vital del i texten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hm, HELT diametral biverkning för mig, min blick fastnar på andras fruar. Pfizer eller vårsolen?

AZ för mig. Har du rapporterat eller är det för känsligt för hemmafriden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pantsoff:

Här kan man läsa mer. Om vi tar tex Comirnaty (Pfizer) står det att det finns 10 460 rapporter. Men när man läser i dokumentet går det bara att läsa om 2608 handlagda rapporter, inklusive 180 döda. Det finns 1436 ej allvarliga rapporter och 1172 allvarliga rapporter. Då borde det finnas ca 8000 till rapporter som inte är med i denna lista.

Vaxzevria (Astra Zeneca) 20 563 rapporter, men bara 1041 står listade i dokumentet. Där är 91 ej allvarliga och 950 allvarliga. Alltså saknas ca 19500 rapporter i den sammanställnigen... Samma sak med moderna. Just med Astra Zeneca har vi alltså ca 5% handlagda rapporter där ca 90% var allvarliga...

Du bara ger fler siffror runt rapporteringen men du säger inte varför det skulle vara något problem någonstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pantsoff:

Det gick väldigt fort att få fram Vaccin till Sars-Cov2. Trots stora problem när Vaccin till Sars-Cov1 skulle tas fram. Stora problem i bla djurstudier. Där upptäcktes detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Djuren som fått vaccinerna blev bra mycket sjukare och dog i stor utsträckning av Cytokinstormar när de blev utsatta för viruset. Detta var det många som tog upp ibörjan av den här Vaccineringshysterin. Men knappt någon har hört om det.

Det har diskuterats om att Placentan hos kvinnor har ett protein som är väldigt likt spikproteinet i Sars-Cov2 och att detta i sin tur kan leda till "molecular mimikry" där proteinerna är såpass lika varandra att immunförsvaret tar fel.

Vadå "det har diskuterats"? Vad har du för källa? Vad är experters reaktion på det? För mig låter "frågetecken som viftas bort" väldigt mycket som vilka konspirationsteorier som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Antalet rapporter behöver inte vara lika med antalet biverkningar. Flera rapporter kan handla om samma biverkning så antalet rapporterade biverkningar och antalet allvarliga biverkningar är de viktiga siffrorna. Troligen rapporterar de övriga 8000 och 19500 biverkningar man redan känner till och då blir det bara +1 i antalskolumnen för respektive biverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Du verkar inte läsa allt i materialet du refererar till eller så hoppas du att andra läsare antingen inte ska orka läsa allt eller kanske inte riktigt ska förstå vad som står där.

1. ADE i samband med dengue-feber visade en nedgång i cytokinproduktionen och citat: ADE has been observed in animal studies during the development of coronavirus vaccines, but as of 14 December 2020 there had been no observed incidences in human vaccine trials. Anti-vaccination activists cite ADE as a reason to avoid vaccination against COVID-19, but the expectation is that ADE would have already been observed in human trials if it were a risk. "Overall, while ADE is a theoretical possibility with a COVID-19 vaccine, clinical trials in people so far have not shown that participants who received the vaccine have a higher rate of severe illness compared to participants who did not receive the vaccine."
    och sedan finns, indikativt, en referens till "Misinformation related to the COVID-19 pandemic"

2. Angående det påstådda placentaproblemet: are covid-19 vaccines going to cause infertility

3. Oxå ang. placentaproblemet: Fact check: Available mRNA vaccines do not target syncytin-1, a protein vital to successful pregnancies. Denna punkt och den föregående visar att det rör sig om falska påståenden

Det här visar ju att du, troligen medvetet, för vidare falska påståenden som om de vore sanna.

Får man vara så oförskämd att man säger: Sluta trolla!

Staaavfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantsoff:

Du behöver inte ta något vaccin om du inte vill. Sprid däremot gärna inte desinformation om saker som redan retts ut.

Du får det att låta som om du är den enda som tänkt på alla dessa "frågetecken" men inte en enda ansvarig person i de kliniska testerna som fortfarande pågår där de följer varenda studiedeltagare?

Varför kontaktar du inte bara FHM om du sitter på dessa "visselblåsandes banbrytande vetenskapliga fakta"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Från din länk:
Coronavirus vaccines

VADE might hamper vaccine development, as a vaccine may trigger the production of antibodies which, via ADE and other mechanisms, worsen the disease the vaccine is designed to protect against. This was a concern during late clinical stages of vaccine development against COVID-19.

ADE has been observed in animal studies during the development of coronavirus vaccines, but as of 14 December 2020 there had been no observed incidences in human vaccine trials. Anti-vaccination activists cite ADE as a reason to avoid vaccination against COVID-19, but the expectation is that ADE would have already been observed in human trials if it were a risk. "Overall, while ADE is a theoretical possibility with a COVID-19 vaccine, clinical trials in people so far have not shown that participants who received the vaccine have a higher rate of severe illness compared to participants who did not receive the vaccine."

Som svar på meningen "Jag tycker det finns alldeles för många frågetecken som bara viftas bort."
Hur vågar du leva?
I praktiken så är hela livet ett risktagande med ett otal okända faktorer, ändå så klarar dom flesta sig rätt bra

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

En av anledningarna till att det gick fort att ta fram vaccin mot "sars-cov2" var för att man hade forskat mycket på "sars-cov1"...

Permalänk
Inaktiv

Lite om hur vaccinbranschen fungerar (vad jag förstått, rätta mig om jag har fel):

Läkemedelsbolagen har av tradition inte varit så pigga på vaccin mot influensa. Vaccinet brukar inte hinna bli klart innan influensan passerat. Effektiviteten brukar heller inte vara så bra. Vidare är kunderna är stater som kan vara tuffa som inköpare. Det är också enorma mängder vaccin som skall produceras på kort tid och sedan försvinner marknaden helt. Lönsamheten blir inte så bra.

Jag tror Trump-administrationen gjorde en bra grej med att hosta upp rejält med pengar på ett tidigt stadium så läkemedelsbolagen (=Pfizer etc) vågade satsa hårt. Vidare att nedstängningarna gjorde det klart att marknaden fanns där när vaccinet var klart.

Att det gått fort handlar nog mest om att det har funnits rejält med resurser och lönsamhet. Sedan har ju den nya generationen av mRNA-baserade vaccin visat sig så effektiva och problemfria att utprovningen rullat på ovanligt smärtfritt.

Permalänk
Avstängd

"det drabbar inte mig"

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Så du fastnar inte i kylskåpsdörren säger du?

Nej och kylskåpsmagneterna flyger inte efter mig heller 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Ser inte riktigt problemet här? Man skriver ju att:
"När många rapporter kommer in till oss samtidigt prioriteras handläggning av rapporter med okända misstänkta biverkningar. Det kan bidra till att okända misstänkta biverkningar i perioder utgör en större del av antalet handlagda rapporter än vad dessa motsvarar i inflödet.

För att kunna få en representativ helhetsbild av rapportläget bedömer vi det därför värdefullt att presentera både antalet registrerade och antalet handlagda rapporter. "

Alltså finns det tillgängligt både handlagda rapporter och icke handlagda rapporter. Vad är det för problem med det?

Sedan kan man ju konstatera att det faktum att man endast uppmärksammat ett fåtal av dessa handlagda rapporter tyder på att de allvarligare biverkningarna inte är påtagligt utanför vad man kan förvänta sig i normalbefolkning, oavsett vaccin eller inte. Att jämföra med de ovanliga blödningsrubbningarna som AZ verkar kunna orsaka. Där har man uppenbarligen konstaterat att detta ligger utanför det normala.

Skrivet av Pantsoff:

Hade ADE varit ett påtagligt problem så hade det upptäckts i studefaserna. Generellt verkar det som att att de som trots vaccinering blir sjuka får mildare förlopp, alltså är ADE inget som man verkar behöva oroa sig för. Plus att man knappast hade kunnat fortsätta ens till fas-3 studier ifall man misstänkt att det var ett problem med dessa vacciner.

Angående att spike-proteinet skulle likna moderkakan så har man i så fall ett problem även vid infektion av viruset i sig. Immunförsvaret kommer att utsättas för och reagera mot dessa även vid en naturlig infektion. Man kan lugnt konstatera att enda sättet att få viruset under kontroll är flockimmunitet - antingen genom naturlig infektion eller via vaccin. Således kommer den övervägande majoriteten av världens befolkning att utsättas för dessa risker oavsett om man vaccinerar eller inte. Själv kan jag då tycka att man lika gärna kan vaccinera för att att slippa överbelasta sjukvården och samtidigt rädda en rejäl drös med liv.

Om det nu faktiskt skulle vara ett potentiellt problem och inte bara är något som antivaccinationsivrare försöker lägga fokus på för att stärka sin egen ståndpunkt, oavsett om det är ett riktigt eller påhittat/teoretiskt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Undrar om du inte lägger allt för stor vikt vid ordet "handlagda" och övervärderar dess betydelse. Att något är handlagt betyder inte per automatik att det är färdigutrett, bara att det är mottaget och inlagt i systemet. Det är ganska sannolikt så att när alla dessa ärenden är utredda och slutgiltiga så kommer statistiken se helt annorlunda ut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Via Slashdot kommer uppgiften att 65% av all desinformation runt vaccin kommer från bara 12 personer:

https://tech.slashdot.org/story/21/05/15/1924226/report-65-of...

Vi har alltså några personer på tråden som sprider objektivt felaktig/osaklig information i ett ämne som om deras desinformation skulle bli trodd, får konsekvenser för riktiga personers liv och lem, folk dör av desinformationen.

Vad har då dessa personer för ansvar, moraliskt och juridiskt?

De som ligger bakom rapporten vill att sociala medier skall sluta tillhandahålla plattformar för spridning av desinformation, att personer som sprider desinformation skall stängas av. Så görs också, som bekant har både Twitter och Facebook bannat en viss herr Trump.

Vad har då Sweclockers för ansvar? I klartext, skall personer som @anon330692 och @Pantsoff bli avstängda?

Givetvis kan man ha fel och göra misstag men bägge har alltså ett mönster av att bara fortsätta driva desinformation även efter att man har blivit motbevisad. Man tar inte ansvar för sina fel, man ber inte om ursäkt, man bara kör vidare och producerar nya felaktigheter.

Bägge har iofs inte synts till på ett tag, de har ju fått rejält med mothugg. Så sett tjänar de faktiskt ett syfte när deras desinformation diskuteras och kläs av.

Permalänk
Medlem

Jag fick min första spruta förra veckan. Jag blev dock förvånad när jag fick erbjudandet, jag är 29år och äter medicin mot högt blodtryck men är i övrigt frisk. Löper jag verkligen någon ansenligt större risk än någon annan i min ålder att drabbas hårt av Covid?

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Via Slashdot kommer uppgiften att 65% av all desinformation runt vaccin kommer från bara 12 personer:

https://tech.slashdot.org/story/21/05/15/1924226/report-65-of...

Vi har alltså några personer på tråden som sprider objektivt felaktig/osaklig information i ett ämne som om deras desinformation skulle bli trodd, får konsekvenser för riktiga personers liv och lem, folk dör av desinformationen.

Vad har då dessa personer för ansvar, moraliskt och juridiskt?

De som ligger bakom rapporten vill att sociala medier skall sluta tillhandahålla plattformar för spridning av desinformation, att personer som sprider desinformation skall stängas av. Så görs också, som bekant har både Twitter och Facebook bannat en viss herr Trump.

Vad har då Sweclockers för ansvar? I klartext, skall personer som @Bagarbosse och @Pantsoff bli avstängda?

Givetvis kan man ha fel och göra misstag men bägge har alltså ett mönster av att bara fortsätta driva desinformation även efter att man har blivit motbevisad. Man tar inte ansvar för sina fel, man ber inte om ursäkt, man bara kör vidare och producerar nya felaktigheter.

Bägge har iofs inte synts till på ett tag, de har ju fått rejält med mothugg. Så sett tjänar de faktiskt ett syfte när deras desinformation diskuteras och kläs av.

Vadå desinformation? Det har varit problem och diskussion om exakt det jag skrev. Hur kan det vara desinformation? Hela diskussionen om just Vaccin är så hopplöst infekterad.. Om ni bara söker så finns det tusentals forskare och läkare som har andra åsikter än vad man får höra ständigt och jämt på radion och tv4. Hela den här diskussionen har bara handlat om att visa vad en sida tycker, inte den andra. Det finns behandlingar, det har det funnits väldigt kort efter hela den här pandemin startade. Men det har blivit rejält censurerat. Varför? Vet inte..

Varför får man inte avstå ett vaccin som har "emergency use authorisation" i USA och i EU ett "Villkorat godkännande". Som dessutom är byggt på en helt ny teknik. Jag tycker det är sunt förnuft att agera försiktigt, varför ska jag vara med och chansa? Det kanske går bra, kanske inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Antalet rapporter behöver inte vara lika med antalet biverkningar. Flera rapporter kan handla om samma biverkning så antalet rapporterade biverkningar och antalet allvarliga biverkningar är de viktiga siffrorna. Troligen rapporterar de övriga 8000 och 19500 biverkningar man redan känner till och då blir det bara +1 i antalskolumnen för respektive biverkning.

Tack för förklaring!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pantsoff:

Vadå desinformation? Det har varit problem och diskussion om exakt det jag skrev. Hur kan det vara desinformation? Hela diskussionen om just Vaccin är så hopplöst infekterad.. Om ni bara söker så finns det tusentals forskare och läkare som har andra åsikter än vad man får höra ständigt och jämt på radion och tv4. Hela den här diskussionen har bara handlat om att visa vad en sida tycker, inte den andra. Det finns behandlingar, det har det funnits väldigt kort efter hela den här pandemin startade. Men det har blivit rejält censurerat. Varför? Vet inte..

Varför får man inte avstå ett vaccin som har "emergency use authorisation" i USA och i EU ett "Villkorat godkännande". Som dessutom är byggt på en helt ny teknik. Jag tycker det är sunt förnuft att agera försiktigt, varför ska jag vara med och chansa? Det kanske går bra, kanske inte...

Jag hade en granne som hävdade att det kom blå strålning från vägguttagen. Själv hävdade jag att det kom 220V ur vägguttagen. Jag ordnade så han fick tvångsvård. Han hade utvecklat schizofreni. När han så småningom gick med på att han var sjuk så blev han friskförklarad.

Skulle jag istället sett det som två sidor där man skall lyssna på bägge sidorna?. Skulle vi ha kompromissat till att det kanske kom litegrann ljusblå strålning från vägguttagen? Visst, det hade kanske varit artigare och inneburit att jag visade honom mer respekt.

Jag vill ändå hävda att det finns rätt och fel. Det är vetenskap det handlar om. Tyckande är inte lika mycket värt som kunskap. FHM är goda representanter för den kunskap som finns. Sedan finns det folk som bara har fel. Du håller väldigt mycket på med 'false equivalence' när du begär mer respekt än du sakligt och kunskapsmässigt har förtjänat.

Diskussionen är egentligen inte alls infekterad, inte bland experter, där finns det en bred samsyn. Alla säger ungefär samma sak. Däremot finns det ett gäng som är snett ute och helt enkelt har sakligt fel, vilket är något helt annat.

Du har nu flera gånger blivit motbevisad och fått saker förklarade för dig. Du tar inget intryck av detta. Du tar inget ansvar av gjorda fel. Du bara upprepar tidigare positioner. När du gång på gång har fel så håller du på med desinformation.

Frågan är mest hur mycket av detta du inser själv. När du har insett hur mycket fel du har så tror jag du kommer att ses som mycket vettigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Jag fick Covid i Mars 2020 och är fortfarande sjuk. Kan inte jobba, kan inte sköta hemmet till fullo, kan inte köra bil, orkar bara göra lättare promenader nu. Mått såhär över 13 månader, vet inte när eller om jag kommer bli helt återställd.
Är 26 år, tränade 5 dagar/veckan, åt hälsosam kost, inga sjukdomar i grunden.
Så viruset verkar ju kunna drabba vem som helst riktigt hårt.

Personligen så rekommenderar jag andra att ta vaccinet så ingen får uppleva det jag gått igenom, har varit/är ett helvete.

Jag kan bara beklaga att du blivit drabbad som du har, men vad du gör ge inte upp!

Känner igen mig i att orket fick en törn, hur mitt ser ut kan du läsa i tråden: #19078192

Jag är själv 61-år och verkar ha kommit rätt lindrigt undan.
Visst, där är dagar som man bara resignerar, då man inte orkar fysiskt/psykiskt. Vill tro att man då och då behöver dom dagarna, få en återhämtning.

Men samtidigt så behöver man viljan att komma igång, sätta små mål. Små mål, då ett mål man inte kan nå just nu blir för stort. Är lätt att fäller sig själv.

Så små nåbara mål att klara, när ett mål är nått så sätter man nästa lilla steg. Om man når det idag eller imorgon är mindre av betydelse, vad som är viktigt är att man kommer till skott och gör det.
Varje steg är en bit närmare det normala!

Förstår att ditt liv var fyllt med ljusår mer träning än vad jag någonsin gjort tidigare, så det har varit en enorm omställning för dig. Men genom träningen så har du med dig det där "faan anama" att inte ge upp, bara att det är mindre steg och mål.

Lycka till!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag fick min första spruta förra veckan. Jag blev dock förvånad när jag fick erbjudandet, jag är 29år och äter medicin mot högt blodtryck men är i övrigt frisk. Löper jag verkligen någon ansenligt större risk än någon annan i min ålder att drabbas hårt av Covid?

Du har ju en av de uppräknade riskfaktorerna, så...
HUR stor den ökade risken är tror jag inte kan mätas bra, eftersom de allra flesta (inte alla) med högt blodtryck också har andra riskfaktorer, som kraftig övervikt och hög ålder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Information...

Jag följde Lars Celander länk om att 12 antivaxx står bakom 65% av desinformationen på sociala media.

Blir någon förvånad att det är ekonomiska krafter bakom!

Dessa personer bryr sig inte om att folk dör, bara dom kan tjäna ännu en miljon eller två eller... flera...
Det går att läsa utförligt i PDF'en: https://252f2edd-1c8b-49f5-9bb2-cb57bb47e4ba.filesusr.com/ugd...

Personerna är:
1.Joseph Mercola
2.Robert F. Kennedy, Jr. ja, den Kennedy
3.Ty and Charlene Bollinger
4.Sherri Tenpenny
5.Rizza Islam
6.Rashid Buttar
7.Erin Elizabeth
8.Sayer Ji
9.Kelly Brogan
10.Christiane Northrup
11.Ben Tapper
12.Kevin Jenkins

Dessa är bakom olika organisationer som tjänar pengar på desinformationen, såom:
• Children’s Health Defense (Robert F. Kennedy, Jr.)
• Informed Consent Action Network (ICAN) (Del Bigtree)
• National Vaccine Information Center (NVIC) (Barbara Loe Fisher, Joseph Mercola)
• Organic Consumers Association (OCA) (Joseph Mercola)
• Millions Against Medical Mandates
med flera...

Många av organisationerna låter ju som guds sända om man ska lita på namnet, men i grunden endast en vinst på andras lidanden tyvärr...

Så ni anti-waxx folk, hur känns det att springa andras ärende och inte få ett öre av deras miljoner i blodpengar?
.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Problemet är inte om du har en annan åsikt, problemet är att det som du presenterar som om det vore en nyhet eller något uppseendeväckande redan har konstaterats fel, falskt eller desinformation och att du gör det trots att du, om du själv läst informationen, borde insett det.

Det gör att man ifrågasätter dina avsikter.

För min del ringde varningsklockorna redan på grund av hur du formulerade dig och därför letade jag efter någonting som skulle bekräfta det du skrev men jag hittade bara information som motsade det du skrivit och jag hittade en del av den informationen redan i det du refererade till.

I övrigt fann jag bara det du presenterade som alarmerande i dokument som verifierade att det var osant.

Hade du gjort motsvarande undersökning och / eller noga läst igenom informationen med objektivitet som grundansats så skulle du inte fört vidare informationen.

Alltså drar jag slutsatsen att du försöker påverka läsarna med hjälp av desinformation och alltså anar jag antingen aningslöshet eller dolda avsikter och eftersom det var så lätt att hitta information som motsade det du skrev verkar dolda avsikter troligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hur kan du ha högt blodtryck vid 29 års ålder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur kan du ha högt blodtryck vid 29 års ålder?

Är väl inga konstigheter öht? Stress, övervikt, m.m.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.